تاریخ انتشار : شنبه 19 خرداد 1403 - 6:11
54 بازدید
کد خبر : 11490

رژیم غذایی کاردیاک چیست؟

رژیم غذایی کاردیاک چیست؟

رژیم غذایی کاردیاک یا رژیم غذایی ۳ روزه قلب باعث کاهش وزن و افزایش سلامت قلب می شود.

رژیم غذایی کاردیاک ، رژیم بیرمنگام هم نامیده می شود چون در در دانشگاه آلاباما بیرمنگام توسعه یافته است اگرچه هیچ مدرکی برای اثبات این امر وجود ندارد. برخی می گویند این رژیم برای کمک به کاهش وزن افراد مبتلا به بیماری قلبی قبل از عمل ایجاد شده است.

طرفداران ادعا می کنند که رژیم کاردیاک می تواند به شما کمک کند تا تنها در ۳ روز ۴.۵ کیلوگرم وزن خود را کاهش دهید.

در ادامه این مقاله با اصول اولیه و فواید رژیم غذایی کاردیاک برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و نمونه رژیم غذایی کاردیاک آشنا خواهید شد. با رژیم نیوز همراه باشید؛

اصول اولیه رژیم غذایی کاردیاک

این رژیم قوانین سختی را تعیین می کند که باید در طول هفته ۳ روز متوالی از این قوانین پیروی کنید. در ۴ روز باقیمانده می توانید از هر غذایی که دوست دارید بخورید.

این چرخه باید در ابتدای هفته هر چند بار که لازم است تکرار شود تا به وزن دلخواه خود برسید.

برنامه غذایی اطلاعات مفصلی در مورد اینکه چه غذاهایی در کدام وعده ها بخورید و همچنین مقدار هر غذای مجاز ارائه می دهد. در طول ۳ روز هیچ ترکیب دیگری مجاز نیست و هیچ جایگزینی نمی توان انجام داد.

وعده های غذایی در درجه اول حول نان تست و منبع پروتئین می چرخند. میزان کالری بسیار پایین بوده و ۸۰۰-۱۰۰۰ کالری در روز تعیین شده است.

این رژیم غذایی هیچگونه راهنمایی برای تغییر شیوه زندگی مانند افزایش فعالیت بدنی یا هیدراتاسیون تعیین نمی کند.

رژیم غذایی کاردیاک

رژیم غذایی کاردیاک

غذاهایی که باید بخورید

رژیم غذایی کاردیاک محدودیت های سختی را در مورد غذاهایی که می توانید در طول وعده های غذایی بخورید تعیین می کند؛

  • وعده های غذایی به طور کلی شامل منبع پروتئین همراه با میوه ها، سبزیجات، نان تست یا کراکر شور است
  • نمک و فلفل تنها ادویه های مجاز هستند
  • برای دسر بستنی وانیلی یک بار در روز در هنگام شام مجاز است
  • هیچ ترکیب یا جایگزینی دیگری مجاز نیست

غذاهایی که می توانید در رژیم غذایی ۳ روزه قلبی بخورید عبارتند از :

  • میوه : گریپ فروت، موز، ملون و سیب
  • سبزیجات : شلغم، لوبیا سبز، هویج، گل کلم، چغندر، کلم و کلم بروکلی
  • محصولات لبنی : بستنی وانیلی، پنیر خامه ای و پنیر چدار
  • پروتئین ها : ماهی تن، تخم مرغ، کره بادام زمینی و برش های بدون چربی گوشت گاو
  • غلات : نان تست و کراکر شور
  • نوشیدنی ها : قهوه، چای، آب و نوشابه رژیمی

فواید و مزایای رژیم غذایی کاردیاک برای سلامت بدن

۱. باعث لاغری و کاهش وزن می شود

از آنجا که رژیم غذایی کاردیاک بسیار محدود کننده است و مقدار غذایی را که می توانید بخورید محدود می کند، کالری بسیار کمی دارد و ممکن است منجر به کاهش وزن کوتاه مدت شود.

به خاطر داشته باشید که تقریبا هر رژیم غذایی با کالری روزانه ۸۰۰-۱۰۰۰ منجر به کاهش وزن بدن می شود. این به این دلیل است که شما کالری کمتری نسبت به سوزاندن کالری مصرف می کنید که منجر به کاهش وزن می شود.

با این حال کاهش بیش از حد کالری ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند گرسنگی، تهوع، سردرد و خستگی شود.

علاوه بر این محدودیت های رژیم غذایی فقط برای ۳ روز از هفته اعمال می شود. شما در ۴ روز دیگر از رژیم غذایی معمولی استفاده می کنید به این معنی که وزن شما ممکن است نوسانات زیادی داشته باشد.

به این ترتیب رژیم غذایی کاردیاک ممکن است در درازمدت ناپایدار باشد و با از سرگیری رژیم عادی منجر به افزایش وزن شود. این به این دلیل است که نمی تواند تغییرات طولانی مدت در شیوه زندگی ایجاد کرده یا عادات غذایی سالم را ترویج کند.

۲. برای سلامت قلب مفید است

اگرچه هیچ مدرک علمی که نشان دهد رژیم غذایی کاردیاک برای سلامت قلب مفید است، وجود ندارد اما مصرف غذاهای فرآوری شده را محدود می کند که ممکن است مفید باشد.

در حالی که این رژیم اکثر غذاهای فرآوری شده و پر قند را حذف می کند قسمت های زیادی از بستنی، گوشت گاو، نان سفید و نوشابه رژیمی را مجاز می کند که همه آن ها با پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی مرتبط هستند.

یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از ۱۰۵۰۰۰نفر نشان داد کسانی که بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده مصرف می کردند به طور متوسط ​​در طول ۵ سال بیشتر در معرض بیماری قلبی بودند.

با این حال رژیم غذایی کاردیاک فقط به صورت ناگهانی انجام می شود و هیچ راهنمایی برای خوردن غذا در بقیه هفته وجود ندارد.

بنابراین تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی تاثیر سایر اجزای رژیم غذایی بر سلامت قلب مورد نیاز است.

عوارض و مضرات رژیم غذایی کاردیاک

۱. تحقیقات در مورد آن محدود است

یکی از بزرگترین اشکالات رژیم غذایی کاردیاک این است که شواهد بسیار کمی از آن حمایت می کند.

هیچ مطالعه محکمی ادعاهای آن را مبنی بر اینکه شما می توانید به سرعت ۴.۵ کیلوگرم وزن کم کنید یا سلامت قلب را در این رژیم بهبود بخشید، تایید نمی کند.

در واقع این رژیم بسیاری از غذاهایی که از سلامت قلب پشتیبانی می کنند از جمله غلات کامل و بسیاری از میوه ها، سبزیجات و حبوبات را حذف می کند.

این برنامه غذایی را می توان به عنوان یک رژیم غذایی تصادفی طبقه بندی کرد که مبتنی بر علم نیست.

۲. بسیار محدود کننده است

رژیم غذایی کاردیاک شامل انتخاب بسیار محدودی از غذاها در مقادیر کم است. جایگزینی ها مجاز نیستند، بنابراین اگر محدودیت غذایی یا ترجیحات غذایی خاصی دارید رعایت رژیم دشوار است.

علاوه بر این اگر چندین چرخه رژیم را دنبال کنید، ممکن است با کمبود مواد مغذی روبرو شوید به ویژه به این دلیل که رژیم غذایی نمی تواند متناسب با افراد با اندازه های مختلف بدن، سطح فعالیت یا نیازهای تغذیه ای باشد.

به یاد داشته باشید که این رژیم غذایی به طور متوسط ​​۸۰۰-۱۰۰۰ کالری در روز تامین می کند که بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز اکثر بزرگسالان است.

این نه تنها احساس گرسنگی در شما ایجاد می کند بلکه باعث ایجاد خستگی، تهوع و سردرد نیز می شود.

۳. خسته کننده و سخت است

رژیم غذایی کاردیاک مستلزم این است که غذاها را با دقت اندازه گیری کرده و از دستورالعمل های دقیق پیروی کنید که ممکن است دشوار و وقت گیر باشد.

علاوه بر این بسیار محدود کننده است و هیچ انعطاف پذیری را ارائه نمی دهد که می تواند موقعیت های اجتماعی، مسافرت و غذاهای خانوادگی را تحت فشار قرار دهد.

علاوه بر این برخی از این محدودیت ها ممکن است باعث ایجاد رابطه ناسالم با غذا شوند.

بنابراین در مقایسه با سایر برنامه های غذایی، دنبال کردن آن در بلندمدت دشوارتر است.

نمونه برنامه رژیم غذایی کاردیاک برای ۳ روز

روز اول

  • صبحانه : نصف یک گریپ فروت یا آب آن و یک تکه نان تست با یک قاشق غذاخوری (۱۶ گرم) کره بادام زمینی
  • ناهار : یک تکه نان تست با ۱/۲ فنجان (۷۳ گرم) تن ماهی
  • شام : ۸۵ گرم گوشت بدون چربی، یک فنجان (۱۸۰ گرم) لوبیا سبز پخته شده، یک فنجان (۱۳۰ گرم) هویج یا چغندر، یک عدد سیب کوچک و یک فنجان (۱۵۰ گرم) بستنی وانیلی

روز دوم

  • صبحانه : یک عدد تخم مرغ آب پز، یک تکه نان تست و نصف موز
  • ناهار : یک فنجان (۲۲۵ گرم) پنیر یا ۱/۲ فنجان (۷۳ گرم) ماهی تن و ۵ عدد کراکر شور
  • شام : ۲ عدد هات داگ، یک فنجان (۹۰ گرم) کلم یا کلم بروکلی پخته شده، ۱/۲ فنجان (۶۵ گرم) هویج یا شلغم، نصف موز و ۱/۲ فنجان (۷۵ گرم) بستنی وانیلی

روز سوم

  • صبحانه : یک عدد تخم مرغ آب پز و یک تکه نان تست
  • ناهار : ۲۸ گرم پنیر چدار، یک عدد سیب کوچک و ۵ عدد کراکر شور
  • شام : یک فنجان (۱۴۶ گرم) ماهی تن، یک فنجان (۱۰۰ گرم) لوبیا سبز یا گل کلم پخته شده، یک فنجان (۱۳۰ گرم) هویج یا چغندر، یک فنجان (۱۶۰ گرم) ملون و ۱/۲ فنجان ( ۷۵ گرم) بستنی وانیلی

خلاصه

رژیم غذایی کاردیاک برای افرادی است که به دنبال راهی آسان برای کاهش وزن و بهبود سلامت قلب خود هستند.

با این حال این رژیم غذایی نه تنها توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود بلکه با تعدادی از عوارض جانبی بالقوه همراه است. این به طور خطرناکی کالری را محدود می کند، ممکن است عادات غذایی ناسالم را افزایش دهد و احتمالا منجر به افزایش وزن در طول زمان شود.

در عوض یک رژیم غذایی کامل و غنی از مواد مغذی گزینه بهتری برای بهبود سلامت قلب و مدیریت وزن است. برای دستیابی به بهترین نتیجه مطمئن شوید که رژیم غذایی خود را با یک شیوه زندگی سالم و فعالیت بدنی منظم ترکیب می کنید.

 

منبع: سومیتا

عضو کانال ایتا شوید

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn
عضو کانال ایتا شوید