تاریخ انتشار : یکشنبه 3 تیر 1403 - 7:41
31 بازدید
کد خبر : 11540

عوارض و مضرات نوشیدن قهوه ناشتا (با معده خالی) برای سلامتی بدن

عوارض و مضرات نوشیدن قهوه ناشتا (با معده خالی) برای سلامتی بدن

بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه ناشتا اول صبح لذت می برند. با این حال برخی افراد ادعا می کنند که مصرف آن با معده خالی و به صورت ناشتا ممکن است به سلامت شما آسیب برساند.

عوارض و مضرات نوشیدن قهوه ناشتا ، قهوه آنقدر نوشیدنی محبوبی است که میزان مصرف آن پس از آب در برخی کشورها در رتبه دوم قرار دارد.

کافئین موجود در قهوه علاوه بر کمک به احساس خستگی کمتر و هوشیاری بیشتر ممکن است خلق و خو، عملکرد مغز و عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد. همچنین ممکن است به کاهش وزن کمک کرده و در برابر بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲، آلزایمر و بیماری قلبی اثر محافظتی داشته باشد.

بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه اول صبح لذت می برند. با این حال برخی افراد ادعا می کنند که مصرف آن با معده خالی و به صورت ناشتا ممکن است به سلامت شما آسیب برساند.

در ادامه این مقاله به بررسی عوارض و مضرات نوشیدن قهوه ناشتا می پردازیم. با رژیم نیوز همراه باشید؛

چرا نباید قهوه ناشتا بخوریم؟

چرا نباید قهوه ناشتا بخوریم؟

آیا قهوه ناشتا باعث مشکلات گوارشی می شود؟

تحقیقات نشان می دهد که تلخی قهوه ممکن است تولید اسید معده را تحریک کند.

به این ترتیب بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه معده شما را تحریک می کند، علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بدتر می کند و باعث سوزش سر دل، زخم معده، حالت تهوع، رفلکس معده و سوء هاضمه می شود.

برخی معتقدند که نوشیدن یک فنجان قهوه با معده خالی مضر است زیرا هیچ ماده غذایی دیگری وجود ندارد که از آسیب اسید به پوشش معده شما جلوگیری کند.

با این حال تحقیقات نتوانسته است ارتباط قوی بین قهوه و مشکلات گوارشی پیدا کند – صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی می نوشید.

در حالی که بخش کوچکی از مردم به شدت به قهوه حساس هستند و به طور منظم سوزش سر دل، استفراغ یا سوء هاضمه را تجربه می کنند فراوانی و شدت این علائم بدون توجه به اینکه قهوه را با معده خالی یا با غذا می نوشند ثابت می ماند.

با این حال مهم است که به نحوه واکنش بدن خود توجه کنید. اگر بعد از نوشیدن قهوه با معده خالی اما نه هنگام نوشیدن آن با غذا مشکلات گوارشی را تجربه می کنید مصرف خود را بر این اساس تنظیم کنید.

آیا سطح هورمون استرس را بالا می برد؟

بحث رایج دیگر این است که نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهد.

کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می شود و به تنظیم متابولیسم، فشار خون و سطح قند خون کمک می کند. با این حال سطوح بیش از حد مزمن می تواند باعث مشکلات سلامتی شود از جمله از دست دادن استخوان، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی.

سطح کورتیزول به طور طبیعی در زمان بیدار شدن به اوج خود می رسد، در طول روز کاهش می یابد و دوباره در مراحل اولیه خواب به اوج خود می رسد.

جالب اینجاست که قهوه تولید کورتیزول را تحریک می کند. بنابراین برخی افراد ادعا می کنند که نوشیدن آن در اول صبح – زمانی که سطح کورتیزول در حال حاضر بالا است می تواند خطرناک باشد.

با این حال تولید کورتیزول در پاسخ به قهوه در میان افرادی که به طور منظم آن را می نوشند بسیار کمتر به نظر می رسد و برخی مطالعات به هیچ وجه افزایش کورتیزول را نشان نمی دهند. به علاوه شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد نوشیدن قهوه با معده پر این پاسخ را کاهش می دهد.

علاوه بر این حتی اگر اغلب آن را نمی نوشید هر گونه افزایش سطح کورتیزول موقتی به نظر می رسد.

دلیل کمی وجود دارد که باور کنیم چنین اوج کوتاهی منجر به عوارض طولانی مدت سلامتی می شود.

به طور خلاصه، اثرات منفی سطوح بالای مزمن این هورمون بیشتر به دلیل اختلالات سلامتی مانند سندرم کوشینگ است تا مصرف قهوه.

سایر عوارض جانبی بالقوه

قهوه همچنین ممکن است دارای چند عارضه جانبی منفی باشد، صرف نظر از اینکه آن را با معده خالی بنوشید یا نه.

به عنوان مثال کافئین می‌تواند اعتیادآور باشد و ژنتیک برخی افراد ممکن است آن ها را به ویژه نسبت به آن حساس کند.

دلیلش این است که مصرف منظم قهوه می‌ تواند ترکیب شیمیایی مغز شما را تغییر دهد و برای ایجاد اثرات مشابه به مقادیر بیشتر کافئین نیاز دارد.

نوشیدن بیش از حد ممکن است منجر به اضطراب، بی قراری، تپش قلب و تشدید حملات پانیک شود. حتی ممکن است در برخی افراد منجر به سردرد، میگرن و فشار خون بالا شود.

به همین دلیل اکثر متخصصان موافق هستند که باید مصرف کافئین خود را در حدود ۴۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید – معادل ۴ تا ۵ فنجان (۰.۹۵ تا ۱.۱۲ لیتر) قهوه.

از آنجایی که اثرات آن در بزرگسالان می تواند تا ۷ ساعت ادامه داشته باشد، قهوه نیز ممکن است خواب شما را مختل کند به خصوص اگر آن را در اواخر روز بنوشید.

در نهایت، کافئین می تواند به راحتی از جفت عبور کند و اثرات آن می تواند تا ۱۶ ساعت بیش از حد معمول در زنان باردار و نوزادان آن ها باقی بماند.

بنابراین به زنان باردار توصیه می شود که مصرف قهوه خود را به ۱-۲ فنجان (۲۴۰-۴۸۰ میلی لیتر) در روز محدود کنند.

به خاطر داشته باشید که نوشیدن قهوه با معده خالی بر قدرت یا دفعات این اثرات تاثیر نمی گذارد.

خلاصه

بسیاری از مردم اول صبح قبل از خوردن صبحانه از قهوه لذت می برند.

شواهد علمی کمی نشان می دهد که نوشیدن قهوه با معده خالی مضر است و بدون توجه به اینکه چگونه آن را مصرف می کنید احتمالا اثرات یکسانی را روی بدن شما دارد.

با این حال اگر هنگام نوشیدن قهوه با معده خالی مشکلات گوارشی دارید سعی کنید آن را با غذا میل کنید. اگر متوجه بهبودی شدید شاید بهتر باشد روال خود را مطابق با آن تنظیم کنید.

منبع: سومیتا

عضو کانال ایتا شوید

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn
عضو کانال ایتا شوید