تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 16:20
99 بازدید
کد خبر : 1244

خواص خرمای مجول چیست؟| خرمای خوشمزه و پرخاصیت

خواص خرمای مجول چیست؟| خرمای خوشمزه و پرخاصیت

خرمای مجول ممکن است از نظر برخی از افراد با سایر انواع خرما تفاوتی نداشته باشد. اما این نوع خرما با کمی تفاوت در ابعاد و شکل ظاهری، در خواص نیز متفاوت است. بهتر است این متن را دنبال کنید تا با خاصیت‌های متفاوت این خرما نسبت به سایر انواع آشنا شوید.

خواص خرمای مجول ممکن است از نظر برخی از افراد با سایر انواع خرما تفاوتی نداشته باشد. اما این نوع خرما با کمی تفاوت در ابعاد و شکل ظاهری، در خواص نیز متفاوت است. بهتر است این متن را دنبال کنید تا با خاصیت‌های متفاوت این خرما نسبت به سایر انواع آشنا شوید.

خرمای مجول؛ خرمای خوشمزه و پرخاصیت

انواع خرما جزء میوه‌های گرمسیری دسته‌بندی می‌شوند. در بسیاری از مناطق گرمسیر مانند مراکش، جنوب آسیا، قسمت‌هایی از مناطق گرمسیر آمریکا، برخی از نقاط آفریقا و همینطور بخش‌هایی از ایران این نوع از خرما وجود دارد.

خرمای مجول مانند سایر انواع خرما از یک هسته و گوشته تشکیل شده است که گوشته آن کمی بیشتر از بقیه است. میوه مجول را برای اینکه بتوانند صادر کنند و ماندگاری بیشتری داشته باشد، با روش‌های مناسب خشک می‌کنند.

ترکیبات خرمای مجول

بعد از انکه خرمای مجول خشک می‌شود، به دلیل از دست دادن آب، بسیار شیرین‌تر می‌شود. اما مواد مغذی و ویتامینی آن همواره باقی می‌مانند. اما این مواد مغذی و ویتامینی که خواص خرمای مجول را به همراه دارند چه مواردی هستند؟

ارزش غذایی خرمای مجول

معمولا به همه افراد توصیه می‌شود به جای قند مصنوعی از قند طبیعی استفاده کنند. یکی از بهترین آنها انواع خرما و به ویژه خرمای مجول است. اما بهتر است در جدول زیر به ارزش غذایی ۲ عدد خرمای مجول که معادل ۴۸ گرم است بپردازیم تا متوجه شویم چه مقدار از خاصیت آن بهره گرفته‌ایم.

موارد موجود مقدار موجود در ۴۸ گرم

انرژی (کالری) ۱۳۵ کالری
کربوهیدرات ۳۵ گرم
پروتئین ۰.۸ گرم
فیبر ۳.۲ گرم
چربی بهترین خواص خرمای مجول نداشتن چربی است
قند ۳۲ گرم
کلسیم ۲ درصد نیاز روزانه بدن
آهن ۲ درصد نیاز روزانه بدن
پتاسیم ۷ درصد نیاز روزانه بدن
منیزیم ۶ درصد نیاز روزانه بدن
مس ۱۹ درصد نیاز روزانه بدن
ویتامین B6 7 درصد نیاز روزانه بدن

 

یکی از نکاتی که در رابطه با خواص خرمای مجول نسبت به سایر انواع خرما می‌توان در نظر داشت، به داشتن کلسیم بیشتر مربوط می‌شود. برای دریافت کلسیم بیشتر، بهتر است این نوع خرما را انتخاب کرد.

طبع خرمای مجول چیست؟

برای دریافتن خواص خرمای مجول برای بسیاری از افراد طبع آن نیز حائز اهمیت است. زیرا ممکن است به دلیل شرایط بدنی نتوانند مواد غذایی که با مزاج آنها سازگار نیست را مصرف کنند. طبع خرمای مجول مانند بسیاری از انواع خرما گرم و خشک است.

مهمترین خواص خرمای مجول

یکی از مفیدترین گزینه‌هایی که برای رژیم غذایی روزانه توصیه می‌شود، مصرف متعادل خرما است. گزینه‌ای که می‌تواند فواید بسیاری را به همراه داشته باشد نیز خرمای مجول است.

خواص خرمای مجول

این میوه خشک پرطرفدار تاثیرات به سزایی را در سلامت بدن دارد. اما بهتر است این تاثیرات را در ادامه دقیق‌تر بشناسیم تا از آن به اعتدال و در مواقع مورد نیاز بهره ببریم.

۱. دریافت خواص آنتی اکسیدانی

امروزه شرایط محیطی به نحوی تغییر کرده است که باید بدن را در مقابل آسیب از رادیکال‌های آزاد مقاوم کرد. خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی که خرمای مجول به همراه دارد از آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. علاوه بر این موضوع بر مواردی همچون گزینه‌های زیر بسیار موثر عمل می‌کند:

پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان
جلوگیری از ابتلا به مشکلات قلبی و مغزی
پیشگیری از التهابات بدنی

طبق مطالعات انجام شده، خاصیت آنتی اکسیدانی خرمای مجول از انجیر خشک و آلو خشک نیز بیشتر است. البته به دلیل وجود زردینه و اسیدهای فلونیک و همینطور خاصیت آنتی اکسیدانی کاروتنوئید، این خواص خرمای مجول ایجاد شده است.

۲. موثر بر سلامت قلب و عروق

یکی از گزینه‌هایی که در ترکیبات خرمای مجول بیان کردیم، ۳ گرم فیبر در دو عدد از آن است. این ماده مغذی تاثیر به سزایی در کاهش کلسترول بد دارد که می‌تواند به پاکسازی عروق منجر شود. در نتیجه از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری خواهد شد.
خرمای مجول برای سلامت قلب

حتی در بسیاری از تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است که خواص خرمای مجول برای پیشگیری از انسداد شریان‌های عروق بسیار موثر است. این موضوع کاهش خطر حملات قلبی و مغزی را در پی خواهد داشت.

۳. خواص خرمای مجول برای ورزشکاران

برای تامین انرژی نیاز است تا به بدن مقدار متعادلی کربوهیدرات برسد. به ویژه اگر فعالیت بدنی و ورزش انجام شده باشد به عنوان یک انرژی‌بخش قوی توصیه می‌شود که از خواص خرمای مجول بهره‌مند شوید. علاوه بر دریافت انرژی، بسیاری از مواد مغذی مانند پروتئین به بدن رسانده خواهد شد که برای ریکاوری و ساخت عضلات مفید خواهند بود.

۴. مفید برای معده و روده

طبق مواد مغذی که برای خرمای مجول بیان شد، فقط با مصرف دو عدد از آن می‌توان فیبر مطلوبی را به بدن رساند. فیبر می‌تواند فرایند هضم و حرکت مواد غذایی در روده‌ها را بهبود بخشد.

در نتیجه از ابتلا به یبوست و سرطان روده بزرگ پیشگیری خواهد شد. با مصرف متعادل روزانه از خرما می‌توان به عملکرد سیستم دستگاه گوارش، کمک کرد.

۵. خواص خرمای مجول برای سلامت استخوان‌ها

اسکلت استخوانی بدن برای اینکه سلامت بماند، نیاز به دریافت کلسیم دارد. خوشبختانه منابع خوبی از کلسیم در دسترس هستند که می‌توان روزانه آنها را مصرف کرد.

خرمای مجول یکی از آنها است که علاوه بر کلسیم حاوی مس، منگنز، منیزیم و پتاسیم نیز هست که برای سلامت استخوان‌ها کاملا ضروری هستند.

خرمای مجول برای رژیمی‌ها

این خرمای مجول میوه‌ی خشک شده‌ای است که آب خود را از دست داده است و در نتیجه قند موجود در آن باقی مانده است. این یعنی خرمای مجول حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است اما این قند شاخص گلوکزی پایینی دارد. در نتیجه سطح قند خون را بیش از حد بالا نمی‌برد. برای دریافت خواص خرمای مجول باید شاخص گلیسمی آنرا در نظر گرفت.

علاوه بر این مورد، خرمای مجول کالری بالایی دارد. جالب است که بدانید این کالری بالا ناشی از قند بالای موجود در آن است.

از این رو به افرادی که از رژیم غذایی کاهش وزن، رژیم دیابت یا برخی از انواع رژیم کم کالری و کم قند، طبق توصیه پزشک را پیروی می‌کنند، بهتر است این خرما را به اعتدال مصرف کنند تا به جای بهره از خاصیت، آسیبی به خود وارد نکنند.

نکات پایانی

خواص خرمای مجول شامل گزینه‌های بسیار مفیدی است. از آن می‌توانید در تهیه اسموتی، معجون و بسیاری از خوراکی‌ها مانند حلوا استفاده کنید. از آن می‌توانید خمیر خرما تهیه کرده و به جای شکر استفاده کنید. اما اعتدال در مصرف تمام مواد غذایی نکته مهمی است که باید در نظر داشت. وجود کالری زیاد و طبع گرم که خرما به همراه دارد، ممکن است در صورت زیاده‌روی در مصرف، فرد را با اضافه وزن، بالا رفتن قند خون و گرمی مواجه کند.

منبع: quickfit

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید