تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 - 8:00
77 بازدید
کد خبر : 151

ارزیابی مزایای تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر تأمین سلامت کودک و مادر

تغذیه با شیر مادر تأمین سلامت کودک و مادر
تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی و ادامه آن در ماه‌های بعد می‌تواند اثرات مفیدی در حفظ و ارتقا سلامت مادر و کودک داشته باشد

مطالعات متعددی برای ارزیابی مزایای تغذیه با شیر مادر انجام شده است. نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان داده است که تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی و ادامه آن در ماه‌های بعد می‌تواند اثرات مفیدی در حفظ و ارتقا سلامت مادر و کودک داشته باشد. برخی از این موارد را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

برای نوزادان:

کاهش خطر مرگ در دوران نوزادی با تغذیه شیر مادر

تخمین‌زده می‌شود که در کشور‌های در حال توسعه با دادن انحصاری شیر مادر به نوزادان در شش ماه اول، می‌توان ۱. ۳ میلیون کودک زیر پنج سال را از مرگ نجات داد.
ادامه دادن شیر مادر تا پایان یک سالگی، مرگ و میر را به میزان شگفت‌انگیز ۱۳ درصد کاهش می‌دهد، در حالی که واکسیناسیون آنفلوآنزا و سرخک به ترتیب ۱ و ۴ درصد بر کاهش مرگ و میر این سنین اثر می‌گذارد.

کاهش میزان بیماری‌های دوران کودکی

خطر انتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس و کاهش ۵ درصدی آن؛ میزان مقدار قابل توجهی است، زیرا ۱۵ درصد نوزادان مبتلا به این بیماری می‌میرند.
کاهش ۶۴ درصدی بیماری‌های اسهالی حاد در دوران نوزادی،
به دلیل احتمال استفاده از آب غیر بهداشتی برای تهیه شیر خشک و از آنجا که سیستم ایمنی نوزاد در این زمان هنوز در حال شکل‌گیری است امکان ابتلای کودک به اسهال بسیار زیاد است. مشاهده شده که در صورت تغذیه انحصاری کودک با شیر مادر به مدت ۶ ماه حتی در کشور‌های توسعه یافته، ۵۳٪ از بیماری‌های اسهالی که نیاز به بستری شدن دارد؛ کاهش می‌یابد و این میزان در شیردهی غیر انحصاری هم تا ۳۱ درصد کاهش می‌رسد.

با شیردهی چه انحصاری و چه غیر انحصاری، بیش از یک چهارم عفونت‌های تنفسی، قابل پیشگیری است.
کاهش ۷۲ درصدی عفونت‌های تنفسی که مستلزم بستری شدن در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به اثبات رسیده است.
خطر ابتلا به اوتیت میانی نوزادانی که به مدت ۳ ماه یا بیشتر از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، نسبت به نوزادان تغذیه شده با شیر خشک نصف می‌شود.

احتمال ابتلا به چاقی و اضافه وزن در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی کاهش یافته و با اضافه شدن هر ماه شیردهی مادر به این مدت؛ این احتمال ۴ درصد کاهش می‌یابد
با بیش از ۳ ماه تغذیه کودک با شیر مادر، ، خطر ابتلا به دیابت نوع یک تا ۲۰ درصد و دیابت نوع دو تا ۴۰ د رصد در سال‌های آتی زندگی کاهش می‌یابد.

تغذیه با شیر مادر سطح کلسترول تام را در زندگی بزرگسالان کاهش می‌دهد.
خطر ابتلا به آسم قبل از ده سالگی؛ در کودکانی که ۳ ماه یا بیشتر در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می‌کردند و سابقه خانوادگی مثبت ندارند؛ ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

کاهش درد در حین عمل.

با یک یا چند ماه شیردهی. در دوران کودکی عملکرد فرد در تست‌های هوش بهتر می‌شود.
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، ۳۵ درصد کاهش می‌یابد.
در کودکانی که به مدت ۶ ماه یا بیشتر از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، خطر ابتلا به لوسمی حاد لنفوسیتی و میلوژنی حاد، ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند..

برای مادران

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه تا ۴ درصد در سال از شیردهی و در صورت ادامه شیردهی بیش از یک سال تا ۲۸ درصد.
کم شدن۲۰ درصدی ابتلا به سرطان تخمدان
کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصد‌ی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنانی که شیر خود را به کودک می‌خورانند و دیابت بارداری ندارند.
خطر افسردگی پس از زایمان کاهش می‌یابد.
کاهش احتمال بارداری در دوران شیردهی
میزان بیشتر کاهش وزن حاملگی در مادرانی که در شش ماه اول شیر می‌دهند.

نتیجه
با توجه به یافته‌های فوق، همه‌ی متخصصین اتفاق نظر دارند که تغذیه با شیر مادر برای سلامت نوزادان بسیار مهم است، زیرا روشی از تغذیه است که به طور طبیعی، سلامت نوزادان و مادران آن‌ها را به طرق مختلف ارتقا می‌دهد، از بیماری‌های متعدد و حتی مرگ در دوران کودکی جلوگیری می‌کند. و به خوبی در آینده در قالب جلوگیری از چندین بیماری شایع در زندگی بزرگسالان، بازتاب می‌یابد.

منبع: behsite.ir

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید