تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 - 9:46
159 بازدید
کد خبر : 1555

بدنسازی برای لاغری| نکات طلایی بدنسازی برای چربی سوزی

بدنسازی برای لاغری| نکات طلایی بدنسازی برای چربی سوزی

بدنسازی برای لاغری، چربی سوزی و کاهش وزن بسیار مناسب است. برای لاغری چند کیلویی، داشتن برنامه بدنسازی مناسب از اهمین فراوانی برخوردار است. یکی از دلایلی که افرادبه دنبال ورزش بدنسازی می روند کاهش اضافه وزن است. این امر به خصوص برای کسانی که اضافه وزن دارند صدق می کند. البته هدف اصلی در

بدنسازی برای لاغری، چربی سوزی و کاهش وزن بسیار مناسب است. برای لاغری چند کیلویی، داشتن برنامه بدنسازی مناسب از اهمین فراوانی برخوردار است.

یکی از دلایلی که افرادبه دنبال ورزش بدنسازی می روند کاهش اضافه وزن است. این امر به خصوص برای کسانی که اضافه وزن دارند صدق می کند. البته هدف اصلی در اینجا باید رسیدن به تناسب اندام باشد. در این مقاله به مجموعه ای از نکات می پردازیم که می تواند به شما در بدنسازی برای لاغری کمک شایانی داشته باشد.

نکات بدنسازی برای لاغری

۱. تعداد تکرار بیشتری در هر ست بزنید.

معمولا برای عضله سازی تعداد تکرار بین ۸ تا ۱۲ تکرار در نظر گرفته میشود. با این حال اگر بدنسازی برای لاغری را هدف گرفته اید، بهتر است از تعداد تکرار بیشتری استفاده کنید. تعداد تکرار بین ۱۵ تا ۲۵ می تواند برای اکثر افراد تاثیر بسزایی ایجاد کند. البته این به معنای آن نیست که عضله سازی رخ نمی دهد، بلکه در اینجا استقامت عضلانی بیشتر تحریک شده و انرژی بیشتری هم مصرف کنید. برای افزایش تعداد تکرار باید با وزنه های سبک تر تمرین کنید. وزنه هایی را انتخاب کنید که بتوانید فرم درست در حین تمرینات بدنسازی را رعایت نمایید.

۲. استراحت کمتر بین ست ها

برای اکثر افراد استراحت بین ۱ تا ۲ دقیقه مفید است اما اگر با هدف کاهش وزن تمرین می کنید، استراحت بین هر ست را کاهش دهید. کاهش زمان استراحت بین ست ها باعث افزایش ضربان قلب در حین تمرین شده و در نتیجه کالری بیشتری می سوزانید. این کار همچنین باعث می شود که تمرین شما در زمان کمتری به پایان برسد و مدیریت زمان هم داشته باشید.

می توانید برای کاهش استراحت بین ست ها به صورت تدریجی عمل کنید. مثلا اگر در حال حاضر بین هر ست ۹۰ ثانیه استراحت دارید، هر هفته ۱۵ ثانیه از این زمان کم کنید. در این صورت پس از ۳ هفته زمان استراحت بین ست ها به ۴۵ ثانیه کاهش خواهد یافت. نتیجه جانبی این کار برای بسیاری از افراد می تواند افزایش کیفیت تمرینات نیز باشد.

۳. تمرینات هوازی داشته باشید.

استفاده از تمرینات هوازی در کنار بدنسازی برای لاغری چند فایده دارد. اول اینکه باعث میشود در طول روزهای استراحت نیز فعال بمانید و در این روزها نیز کالری سوزی ادامه پیدا می کند. مثلا اگر ۳-۴ روز در هفته تمرین بدنسازی دارید، ۲ یا ۳ روز تمرین هوازی در سایر روزها به برنامه تمرینی خود اضافه کنید. یک جلسه ۳۰ دقیقه ای نرم دوی می تواند ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری مصرف کند که شما را به هدفتان در کاهش وزن نزدیک تر خواهد کرد.

از سوی دیگر انجام تمرینات هوازی با شدت کم تا متوسط باعث افزایش ریکاوری شما پس از تمرین با وزنه هم می شود. به این شکل آمادگی بهتری برای جلسه بعدی تمرین خود پیدا می کنید. به عنوان سومین فایده تمرینات هوازی می توان به تقویت سیستم قلبی عروقی اشاره کرد که به نوبه خود تاثیر بسزایی در سلامت و آمادگی شما خواهد داشت.

اگر وقت کافی برای ورزش های هوازی ندارید هم جای نگرانی نیست. می توانید از ترفندهای زیر برای گنجاندن این تمرینات در برنامه خود استفاده کنید.

  • قبل از تمرین با وزنه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تمرین هوازی انجام دهید. این کار باعث گرم شدن بدن شما هم می شود و در نتیجه در زمان بدنسازی کالری سوزی بهتری به وجود می آید.
  • پیاده روی کنید: یک مسافت مثلا منزل تا محل کارتان را پیاده روی کنید. می توانید یک قسمت از این مسافت را هدف بگیرید. در این صورت گاها حتی از ترافیک هم جلو خواهید افتاد.
  • پله نوردی کنید. به جای بالا و پایین رفتن با آسانسور از پله ها استفاده کنید. یک روش راحت و پرفایده که همه جا می توان از آن بهره برد.
  • یکی دو جلسه در آخر هفته کوهپیمایی یا فعالیت های مشابه مانند شنا داشته باشید.

۴. آب کافی بنوشید.

نوشیدن آب فواید زیادی دارد و یکی از کوچکترین فواید آن کاهش وزن است. به منظور بدنسازی برای لاغری لازم است آب کافی بنوشید تا بدنتان به خوبی فعالیت کند. ترفند های زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • یک ساعت قبل از تمرین نیم لیتر آب بنوشید. این هم کیفیت تمرین شما را افزایش داده و هم روی کالری سوزی تاثیر بسزایی خواهد داشت.
  • حتما در زمان تمرین از بطری آب یا قمقمه استفاده کنید. این راه ساده باعث میشود در طول تمرین نیز مصرف آب را فراموش نکنید.
  • بعد از تمرین نیز آب از دست رفته را به سرعت جایگزین کنید.
  • در طول روز در کنار میز کار یا در کنسول اتومبیل خود یک بطری آب داشته باشید تا بدنتان به صورت دایمی مایعات دریافت کند.

۵. تغذیه درست بعد از تمرین را فراموش نکنید.

حتما پس از تمرین یک وعده غذایی با پروتئین بالا میل کنید. پروتئین باعث ایجاد احساس سیری می شود و در نتیجه به سراغ مواد غذایی بی کیفیت نخواهید رفت. از سوی دیگر بدن شما برای عضله سازی به پروتئین نیاز مبرم دارد. برای جذب پروتئین کافی می توانید از سفید تخم مرغ یا پودر پروتئین وی با درصد بالا استفاده کنید.

۶. کربوهیدارت مفید به جای شکر و قند

حذف قندهای فرآوری شده مانند انواع شکلات و به خصوص نوشیدنی های قندی مایع یکی از راهکارهای بسیار موثر در بدنسازی برای لاغری است. به جای اینها می توانید از کربوهیدرات های مفید در زمان تمرین استفاده کنید و البته در رژیم غذایی خود هم کربوهیدرات ها را فراموش نکنید. برخی از کربوهیدرات های مفید در زیر آمده است:

  • خرما
  • جو دوسر
  • سیب زمینی شیرین

۷. صبر و انضباط داشته باشید

هر چیزی که ارزش به دست آوردن را داشته باشد، نیازمند تلاش جدی است. نتایج یک شبه یا روز به روز یا حتی هفتگی اتفاق نمی افتد. بدن ماشین نیست. به صورت خطی با سود و زیان با فواصل مساوی پاسخ نمی دهد. مخصوصاً در طول دست‌اندازهای بزرگ جاده‌ها و دوره‌های پیشرفت کم یا بدون پیشرفت، صبر و شکیبایی لازمه راه طولانی برای رسیدن به هدف است. همانطور که قبلا گفته شد، نظم و انضباط در طول زمان درست مانند بدن شما ساخته می شود. تلاش برای انجام همه کارها به یکباره یک برنامه عالی برای شکست به شمار می رود.

۸. برنامه تمرینی خود را هر چهار هفته تغییر دهید

تغییر برنامه تمرینی باعث جلوگیری از انطباق بدن با تمرینات و ایجاد تنوع میشود. هر چهار هفته برنامه جدیدی تمرینی که برای نیازهای شما تنظیم شده است داشته باشید. این کار همچنین باعث افزایش انگیزه تمرینی هم خواهد شد. یک راه دیگر برای ایجاد تنوع تمرینی افزایش تدریجی تعداد تکرارها در هر ست است. به طور مثال در طول یک برنامه ۴ هفته ای هر هفته ۲ تکرار به هر ست اضافه کنید. روش دیگر برای ایجاد تنوع نیز استفاده از روشهای مختلف تمرینات هوازی است.

توجه داشته باشید که افراد به دلایل گوناگون با هم متفاوتند پس برای نتیجه گیری حتما از یک برنامه تمرینی بدنسازی که برای شما تنظیم شده باشد استفاده کنید.

۹. به تدریج افزایش دهید.

یکی از بزرگترین اشتباهات افزایش تمرینات به صورت ضربتی است. این کار باعث می شود که در معرض بیش تمرینی قرار گرفته و یا حتی آسیب ببینید. لازم نیست از روز اول حضورتان در باشگاه مثل آرنولد تمرین کنید. در هفته های ابتدایی اجازه دهید بدنتان به فرم و روش صحیح عادت کند. پس از چند هفته به آرامی به تعداد ست ها یا تکرارها و یا میزان وزنه خود اضافه کنید. در این صورت مطمئنا نتایج بهتری خواهید گرفت.

۱۰. تمرینات ترکیبی را فراموش نکنید.

تمرینات چند عضله ای یک راهکار عالی برای کالری سوزی و چربی سوزی هستند. از بهترین موارد این تمرینات می توان به اسکات، ددلیفت، شنا سوئدی و بارفیکس اشاره کرد.

سوالات متداول درباره بدنسازی برای لاغری

مدت زمان تاثیر بدنسازی بر لاغری چقدر است؟

در صورت داشتن برنامه و نظم حتی از هفته های ابتدایی هم تغییرات را مشاهده خواهید کرد. اما برای یک کاهش وزن سالم ماهانه ۳ تا ۴ کیلوگرم را در نظر داشته باشید.

بدنسازی در سه ماه چه تغییراتی ایجاد می کند؟

با داشتن یک برنامه صحیح تمرینی و تغذیه اکثر افراد پس از سه ماه شاهد پنج تا ده کیلوگرم کاهش وزن و ۲ تا ۴ کیلوگرم افزایش عضله خواهند بود. البته این به سطح و هدف ورزشی نیز بستگی دارد.

منبع: موج کوه

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید