تاریخ انتشار : یکشنبه 18 دی 1401 - 10:22
147 بازدید
کد خبر : 1597

کینوا برای لاغری| معجزه شگفت انگیز دانه کینوا برای کاهش وزن

کینوا برای لاغری| معجزه شگفت انگیز دانه کینوا برای کاهش وزن

تحقیقات نشان می دهد، دانه کینوا به دلیل خواص بسیاری که دارد، برای لاغری مفید خواهد بود. در این مطلب قصد داریم در مورد استفاده از کینوا برای لاغری و طرز استفاده از کینوا برای لاغری توضیحاتی ارائه دهیم.

کینوا، یک دانه گیاهی است که به عنوان شبه غله شناخته می شود و ارزش غذایی بالایی دارد. این دانه گیاهی شامل دانه ای جدا شده از پوسته جانبی زائد بیرونی می شود که مملو از ساپونین است. یکی از مزایایی این دانه گیاهی، این است که قابلیت استفاده از کینوا برای لاغری وجود دارد.

از نظر تغذیه ای، پروتئین های کینوا نسبت به پروتئین های غلات که معمولاً محدود هستند، برتری دارند. همین عامل باعث شده که کینوا یک منبع غنی برای دریافت پروتئین، ضمن دریافت کالری کم باشد. همچنین کسانی که وگان هستند نیز می توانند از انواع سالاد، کوکی کینوا و … در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

تحقیقات نشان می دهد، این دانه گیاهی به دلیل خواص بسیاری که دارد، برای لاغری مفید خواهد بود. در این مطلب قصد داریم در مورد استفاده از کینوا برای لاغری و طرز استفاده از کینوا برای لاغری توضیحاتی ارائه دهیم.

آیا کینوا برای لاغری موثر است؟

پخت کینوا برای لاغری

پخت کینوا برای لاغری

این شبه غله حاوی مواد مغذی بسیاری چون انواع آنتی اکسیدان ها، فیبرها و ویتامین ها است. از دیگر مواد معدنی که در این دانه وجود دارد، می توان به مواردی چون آهن، فسفر، ریبوفلاوین، منیزیم، پتاسیم، مس و B6 اشاره کرد.

ارزش غذایی کینوا، بسیار بالاست و یک فنجان کینوای پخته شده، شامل ۲۲۲ کالری، ۴ گرم چربی، ۵ گرم فیبر، ۳۹ گرم کربوهیدرات و ۸ گرم پروتئین است. همچنین وجود فیبر در آن موجب سیری خواهد شد و این در حالی است که شما کالری زیادی دریافت نکرده اید. پس باید بگوییم خواص کینوا بسیار بوده و افزودن آن به رژیم غذایی باعث کاهش وزن خواهد شد.

بعضی اوقات، کینوا را با غلاتی همچون گندم و برنج و جو، یکسان می دانند. در حالی که کینوا یک غله کامل نیست. بلکه به سبب مواد معدنی بالایی که در آن نهفته، به عنوان یک شبه غله شمرده می شود.

خواص کینوا برای لاغری چیست؟

کینوا یک محصول نوظهور در جهان می باشد که منبع مغذی پروتئین های غذایی به شدت با کیفیت است، آن هم با تقریباً ۱۶ درصد پروتئین به صورت خشک و پخته نشده که درصدی بسیار بالایی برای یک دانه گیاهی است.

این محصول همچنین حاوی انواع دیگری از مواد معدنی است که هر کدام، بخشی از مواد مهم و ضروری بدن را تامین می کنند. نکته مهمی که در رابطه با کینوا وجود دارد آن است که این دانه ضمن ارائه انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن، کالری کم و خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد و همین مورد آن را به دانه ای بی بدیل در رژیم های لاغری تبدیل می کند.

بسیاری از کسانی که قصد کاهش وزن دارند، بدون توجه به کاهش دریافت مواد مغذی، بسیاری از مواد خوراکی همچون برنج را مصرف نمی کنند و این کار می تواند آسیب بسیار جدی ایجاد کند. یکی از دلایلی که استفاده از کینوا برای لاغری پیشنهاد می شود هم این است که مصرف آن علاوه بر کمک به لاغری، از تاثیرات مخرب کمبود برخی مواد غذایی، جلوگیری می کند. خواص این دانه گیاهی برای لاغری به شرح زیر است:

بهبود سیستم گوارش و هضم غذا

یکی از خواص کینوا برای لاغری، این است که به دلیل وجود مقادیر بالایی از فیبر، موجب پاکسازی روده ها و دفع مواد زائد از بدن می شوند. زمانی که شما می خواهید کاهش وزن را تجربه کنید، باید دفع مواد زائد به خوبی صورت گیرد؛ چرا که هر چقدر هم که شما در رژیم لاغری، غذای کمتری مصرف کنید؛ در صورتی که بدن قادر به دفع اضافات نباشد، بر روند لاغری شما تاثیری نخواهد داشت. به همین دلیل مصرف کینوا می تواند یک عامل کمک کننده برای کاهش وزن باشد.

احساس سیری

یکی دیگر از مواردی که استفاده از کینوا برای لاغری را توجیه می کند، احساس سیری است که پس از مصرف آن، ایجاد می شود. یکی از دلایلی که مستقیما بر افزایش وزن اثر می گذارد، اشتهای کاذب است. فیبر موجود در کینوا، از جمله موادی است که از ترشح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) جلوگیری می کند و از خوردن غذای بیشتر، جلوگیری می کند.

تاثیر دانه کینوا بر لاغری

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که می توانید از کینوا برای لاغری در کنار سایر مواد غذایی استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از آن در کنار سایر سبزیجات و حتی گوشت ها بهره ببرید و به دلیل همان خاصیت سیرکنندگی و کالری کم، تاثیر زیاد آن بر روی لاغری خود را ببینید.

همانطور که پیش تر گفته شد، کینوا با بهبود سیستم گوارش و هضم غذا و به وجود آوردن احساس سیری، تاثیر مستقیمی بر لاغری دارد.

رژیم کینوا

خواص کینوا برای لاغری

خواص کینوا برای لاغری

رژیم کینوا شامل رژیمی است که در آن، شما از این دانه گیاهی به عنوان یکی از غذاهای اصلی دریافتی بدن استفاده می کنید. با توجه به خواص بسیاری که این دانه گیاهی دارد، می تواند یک رژیم مناسب برای همه اقشار جامعه باشد. پیر و جوان و کودک ندارد، همه می توانند از آن استفاده کرده و تاثیر آن را بر روی لاغری ببینند.

تحقیقات گسترده ای بر روی این موضوع صورت گرفته و همه اتفاق نظر دارند که کینوا برای همگان مفید است. کینوا برای کودکان یا بزرگسالان مزیت های بسیاری دارد و قابلیت استفاده از آن برای همه وجود دارد. پس اگر قصد لاغری دارید، این دانه گیاهی می تواند یکی از موادی باشد که در برنامه غذایی خود می گنجانید.

طرز استفاده از کینوا برای لاغری

مزیت کینوا این است که طعم غذاهای دیگر را به راحتی می گیرد و می توان آن را با بسیاری از مواد ترکیب و یک غذای عالی درست کرد. در زیر لیستی از چند ایده در مورد نحوه استفاده از این دانه گیاهی آورده شده است:

  • تهیه سالاد با کینوا
  • سوپ کینوا
  • استفاده از کینوا در کنار صبحانه
  • مصرف کوکی کینوا
  • استفاده از کینوا به جای برنج سفید

همانطور که دیدید، کینوا را می توان به روش های مختلف استفاده کرد. می توان از آن در سالاد کینوا استفاده کرد یا آن را در کنار گوشت و سبزیجات طبخ کرد.

برای پختن این دانه گیاهی می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. مثلا آن را به سادگی با کمی روغن زیتون، نمک و کمی آب لیمو آماده کنید. همچنین می توانید به صورت دلخواه کمی سیر یا پنیر پارمزان را برای بهتر شدن طعم اضافه کنید. مانند برنج و سایر غلات، کینوا طعم سس یا خورشت دیگری را که برای سرو با آن انتخاب می کنید؛ جذب می کند. در ادامه طرز پخت این دانه گیاهی و یک نمونه از نحوه تهیه سالاد کینوا را بررسی می کنیم.

طرز پخت کینوا برای لاغری

باید قبل از پخت، این دانه گیاهی را به خوبی بشویید تا پوشش بیرونی آن که شبیه سبوس بوده؛ ساپونین نام دارد و می تواند طعم تلخی داشته باشد؛ از بین برود. کینوفیت، قبل از بسته بندی کینوا کار شستشو را انجام می دهند، اما بهتر است این کار را دوباره در خانه انجام دهید تا مطمئن شوید که همه دانه های کینوا را به خوبی شسته اید و تلخی آن گرفته شده است. برای اینکه دانه های کوچک تر به هنگام شستشو و گرفتن تلخی از بین نروند، می توانید از یک الک ریز استفاده کنید.

برای تهیه غذا با کینوا، می توانید ابتدا کمی آب و ادویه جات اضافه کرده تا مزه دار شود. همچنین می توانید از انواع آب مزه دار، همچون آب گوشت یا سبزیجات استفاده کنید. سپس درب قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید. آن را بجوشانید تا نرم شود، این کار حدود ۱۵ دقیقه به طول می انجامد.

پس از آنکه کف های مارپیچ کوچک در ظرف دیده شد، می توانید ظرف را از روی حرارت بردارید. آن را با یک الک توری با منفذهای ریز، آبکش کنید و در قابلمه گرم برگردانید تا حدود ۱۰ دقیقه استراحت کند و سپس با چنگال آن را هم بزنید تا دانه ها جدا شوند.

می توانید از کینوا تقریباً در هر دستور غذایی که نیاز به برنج یا غلات دارد، مانند سالادها یا پلو استفاده کنید. اگر مقداری کینوا پخته شده را در یخچال یا فریزر نگه دارید، می توانید هر وقت که خواستید از آن استفاده کنید.

اگر می خواهید کینوا را ذخیره سازی کرده تا بعدا استفاده کنید، مانند غلات خشک، باید آن را در یک ظرف در بسته و مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید تا از نفوذ رطوبت و حشرات به داخل آن جلوگیری شود. این دانه گیاهی پس از پخته شدن، پنج تا هفت روز در یخچال تازه می ماند. همچنین می توانید آن را در حجمی بالاتر بپزید و در قسمت های کوچک تر در فریزر نگهداری کنید.

اگر از آرد کینوا استفاده می کنید، آن را در فریزر نگهداری کنید تا اکسیداسیون کند شود و ماندگاری آن افزایش یابد. دانه های کینوا تا یک سال در یخچال ماندگاری دارند.

استفاده از دانه کینوا در سالاد

سالاد در رژیم کینوا

می توانید از دانه کینوا در تهیه انواع سالادها استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده سالاد کینوا شما سلیقه ای است و شما می توانید با مواد اولیه ای همچون موارد زیر برای تهیه سالاد استفاده کنید:

  • اسفناج
  • گوجه فرنگی
  • خیار
  • آووکادو
  • مغزهایی چون گردو
  • و چاشنی هایی مانند آب لیمو و انواع ادویه

دستورهای زیادی برای تهیه یک سالاد کینوا وجود دارد و همانگونه که گفته شد، استفاده از هر یک کاملا سلیقه ای است.

استفاده از محصولاتی بر پایه کینوا برای لاغری

یکی از روش های مهم در پایبند بودن به رژیم کینوا، استفاده از تنقلاتی است که با همین دانه گیاهی ساخته شده است. کینوفیت، تولید کننده انواع محصولات همچون کوکی، چیپس و پفک بر پایه کینوا است. شما می توانید با استفاده از محصولات سالم ما، ضمن پایبند بودن به رژیم کینوا، از میان وعده های سالمی استفاده کنید که ضمن خاصیت سیرکنندگی بالا، کاملا سالم بوده و انرژی و مواد معدنی لازم را برای بدن شما تامین می کنند.

بهبود سیستم گوارش با دانه‌های کینوا

یکی دیگر از مزیت‌های دانه‌های کینوا وجود مقادیر بالایی از فیبر است. این ماده‌ی مغذی به پاکسازی روده‌ها و دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. وقتی در حال کاهش وزن هستید، سیستم گوارش باید قادر به دفع مواد زائد باشد. در غیر این صورت کلسترول، قند خون و سایر مواد زائد در بدن باقی می‌مانند. هر چند شما در طی مدت رژیم لاغری غذای کمتری بخورید، اما چون اضافات آن‌ها در بدن می‌ماند و دفع نمی‌شود، تاثیر زیادی بر روند لاغری ندارد. اما مصرف غذاهایی مثل کینوا لاغری به کاهش وزن کمک می‌کند.

عوارض احتمالی کینوا لاغری بر سلامت جسم

کینوا برای لاغری

خاصیت کینوا برای لاغری

۱- کینوا توسط بسیاری از متخصصان تغذیه به عنوان یک غذای فوق العاده نشانه گذاری شده است: در بین همه خواص کینوا، این غله به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده و مناسب برای لاغری شناخته شده است. این امر به دلیل وجود پروتئین و کربوهیدرات پیچیده در این غله می باشد. ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده می تواند باعث افزایش طول عمر شما شود. با مصرف کینوا به جای برنج همراه با شام، می توانید از زیاده روی در خوردن به خصوص در میان وعده جلوگیری کنید و به کاهش وزن خود کمک کنید.

۲- این یک دستور العمل بسیار متنوع برای تهیه کینوا است: شما می توانید از کینوا در غذاهای شیرین یا طعم دار استفاده کنید، زیرا یکی از بهترین خواص کینوا، کمک به از دست دادن وزن است. مصرف کینوا به همراه سبزیجات یا مخلوط آن با ماست و توت فرنگی، باعث احساس سیری و کاهش وزن در شما خواهد شد.

۳- کینوا منبع خوبی از پروتئین و کربوهیدرات پیچیده: پروتئین و کربوهیدرات پیچیده انرژی لازم برای بدن را فراهم می کند که باعث کاهش وزن می شود. علاوه بر این، غله کینوا فاقد گلوتن بوده و با مخلوط کردن آن با سبزیجات یا سایر غذاها، می توانید از انرژی و مواد مغذی مضاعف برخوردار باشید.

۴- کینوا حاوی دو برابر پروتئین بیشتر نسبت به سایر غلات است: غله کینوا حاوی کربوهیدرات پیچیده، چربی های سالم تر، فیبر، فسفر، کلسیم و غنی از آهن است.

۵- کینوا، یک غله کامل: کینوا به دلیل دارا بودن مقدار زیادی پروتئین، یک غله بسیار مناسب به جای گوشت می باشد.

۶- کینوا حاوی مواد معدنی مانند منگنز و مس می باشد: این دو ماده معدنی غله کینوا را به یک غله لاغری تبدیل کرده اند و هم چنین به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد و انواع بیماری ها کمک می کنند.

۷- کینوا فاقد گلوتن: یکی از خواص بسیار مهم غله کینوا، فاقد گلوتن بودن آن می باشد که این امر در کاهش وزن بسیار کمک کرده و همچنین در رژیم شاخص گلیسمی و رژیم افراد دیابتی بسیار خوب عمل می کند. کینوا پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام اسید آمینه های ضروری بدن می باشد و هم چنین یک غذای ایده آل برای گیاهخواران به حساب می آید. هم چنین از نوع پرک کینوا می توانید انواع صبحانه های فوری و خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید!

منبع: quinofit

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید