تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 5:40
56 بازدید
کد خبر : 169

آیا برنج قهوه‌ای برای لاغری و کاهش وزن مفید است؟

آیا برنج قهوه‌ای برای لاغری و کاهش وزن مفید است؟
برنج قهوه‌ای از مواد غذایی کامل و پر خاصیت است که به دلیل روش پخت آسان، ارزش غذایی بالا و طعم خوشمزه آن به خصوص در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.
آیا برنج قهوه‌ای لاغر‌کننده است؟
تأثیر برنج قهوه‌ای در لاغری و کاهش وزن

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند معمولاً سعی می‌کنند در برنامه غذایی خود برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید کنند زیرا به نظر می‌رسد مصرف این نوع برنج تأثیر خوبی در کاهش وزن داشته باشد اگرچه اگر با تغییر خاص دیگری در برنامه غذایی و سبک زندگی همراه نباشد ممکن است اثرش چندان قابل توجه نباشد.

در ادامه قصد داریم درباره خواص و فواید برنج قهوه‌ای برای لاغری و کاهش وزن صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.
کالری برنج قهوه‌ای

اگر به دنبال کاهش وزن هستید احتمالاً می‌دانید میزان کاهش وزن شما با نسبت کالری دریافتی و کالری مصرفی روزانه‌تان رابطه مستقیم دارد و زمانی بهترین نتیجه را از برنامه کاهش وزن خود می‌گیرید که حتماً از انواع کالری با کیفیت در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

همان طور که می‌دانید زمانی که کالری دریافتی روزانه کمتر از کالری مصرفی باشد بدن شروع به سوزاندن چربی می‌کند تا این تفاوت جبران شود و این رخداد به لاغری کمک می‌کند.

در مورد برنج قهوه‌ای نمی‌توانیم بگوییم این ماده غذایی کم کالری است اما بدون شک مصرف آن می‌تواند ارزش غذایی بیشتری به یک رژیم غذایی کالری محدود اضافه کند.

گفته شده یک فنجان برنج قهوه‌ای پخته حاوی ۲۴۸ کالری است که تقریباً مشابه مقدار کالری موجود در یک فنجان برنج سفید پخته می‌باشد و ۱۶ درصد مقدار کالری کل در رژیم غذایی لاغری (کالری دریافتی روزانه حدود ۱۵۰۰ کالری) را تأمین می‌کند.

این مقدار کالری کمی بیشتر از کالری موجود در کینوا می‌باشد که در هر فنجان آن ۲۲۲ کالری وجود دارد.
فیبر برنج قهوه‌ای و کاهش وزن

برنج قهوه‌ای فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید داشته و از نظر ارزش غذایی در جایگاه بالاتری قرار دارد.

بخشی از اثرات مثبت برنج قهوه‌ای در کاهش وزن از محتوای فیبر موجود در آن نشات گرفته است، اگرچه تغییر در سبک زندگی بهترین راه حل برای لاغر شدن است اما تنها خوردن فیبر بیشتر نیز می‌تواند به تحقق اهداف شما در این زمینه کمک کند.

برای این که بتوانید اثر خوردن فیبر در کاهش وزن را به صورت محسوس مشاهده کنید باید روزانه حدود ۳۰ گرم فیبر مصرف کنید. یک فنجان برنج قهوه‌ای ۳. ۲ گرم فیبر دارد که بیش از ۱۳ درصد مقدار مورد نظر را بر آورده می‌کند، در حالی که همان مقدار برنج سفید تنها ۰. ۶ گرم فیبر در خود گنجانده است.
آیا برنج قهوه‌ای باعث کاهش وزن می‌شود؟

شواهد نشان داده مصرف برنج قهوه‌ای با کنترل وزن رابطه دارد. مثلاً مشخص شده زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ که برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید در رژیم غذایی خود کرده‌اند دچار کاهش وزن شده و فشار خون آن‌ها بهبود پیدا کرده است.

همچنین به نظر می‌رسد تغییر مصرف برنج سفید به برنج قهوه‌ای به کاهش چربی‌های احشایی که از خطرات جدی برای سلامتی محسوب می‌شوند کمک می‌کند، اگرچه بازگشت دوباره به مصرف برنج سفید احتمالاً به برگشت وزن اولیه منجر می‌شود.

علاوه بر این گفته شده عصاره برنج قهوه‌ای می‌تواند با سلول‌های چربی تعامل داشته و از رشد سلول‌های چربی جدید جلوگیری و باعث چربی سوزی شود.
نحوه مصرف برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای اغلب به عنوان غذای کمکی سالم اما کمی خسته‌کننده سرو می‌شود اما شما می‌توانید با تغییرات ساده به آن تنوع ببخشید، مثلاً برنج قهوه‌ای را با آب لیمو، ریحان و برگ نعناع خرد شده مخلوط کنید که طعم بهتری بگیرد یا از برنج قهوه‌ای به عنوان پایه غلات استفاده کرده و روی آن را با لوبیای سیاه، ذرت بو داده، فلفل قرمز، گوجه فرنگی و آووکادو پر کنید تا یک شام سالم داشته باشید.

همچنین می‌توانید یک مشت برنج قهوه‌ای پخته به سوپ سبزیجات مورد علاقه خود اضافه کنید تا کربوهیدرات‌های پیچیده و انرژی بخش بیشتری در وعده غذایی داشته باشید.

به طور کلی به نظر می‌رسد جایگزین کردن غلات فراوری شده با برنج قهوه‌ای می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. غلات فراوری شده مانند برنج سفید، ماکارونی سفید و نان سفید فاقد فیبر کافی و مواد مغذی موجود در غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای هستند.

دقت داشته باشید برای پخت برنج قهوه‌ای به زمان بیشتری نسبت به پخت برنج سفید نیاز دارید. برای این منظور کافیست یک پیمانه برنج قهوه‌ای را با دو پیمانه آب مخلوط کرده و بگذارید به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کرده و درب قابلمه را بگذارید تا حدود ۴۵ دقیقه بپزد.

نکته: برای موفقیت در کاهش وزن برای طولانی مدت توصیه می‌شود برنج قهوه‌ای را به عنوان بخشی از وعده‌های غذایی سالم و برنامه غذایی که مقدار کالری دریافتی بدن در آن به دقت تنظیم شده اضافه کرده و تمرینات ورزشی منظم داشته باشید.

منبع: coca.ir
ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید