تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 11:59
247 بازدید
کد خبر : 1803

فواید شگفت انگیز رقصیدن برای سلامتی و لاغری

فواید شگفت انگیز رقصیدن برای سلامتی و لاغری

 رقصیدن هیچ محدودیت سنی ندارد و هرکسی می‌تواند آن را انجام دهد. رقصیدن همچنین فواید جسمی و روحی بسیاری برای سلامت انسان دارد

6 Dance Fitness Classes You Should Try

از روشهای معمول کاهش وزن می توان ورزش در باشگاه، رژیم‌های غذایی کاهش وزن، قرص‌ها و مکمل‌های کاهش وزن را نام برد. رقصیدن یکی از روش های دیگر کاهش وزن می باشد؛ که اکثر افراد از آن به عنوان یک سرگرمی یاد می کنند؛ زیرا می توانند در حالی که به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهند، بدن خود را متناسب با نوع آهنگ حرکت دهند و کالری بسوزانند .

رژیم‌های غذایی نامناسب کاهش وزن، در اغلب موارد، متاسفانه بدن شما را گرسنه نگه می‌دارند و می‌توانند موجب ضعف، سردرد و احساس گرسنگی شوند، در حالی که با رقص به سادگی کالری مصرف می‌کنید. مکمل‌های کاهش وزن و قرص‌ها نیز به نوبه‌ی خود با عوارض جانبی همراه هستند، در حالی که با رقص تنها نتیجه‌ی جانبی، دیدگاه مثبتی است که به زندگی روزمره‌ شما وارد می‌شود.
یک چیز مهم که برای کاهش وزن با رقص باید در نظر داشته باشید لباس‌هایی است که در حال رقص می‌پوشید. لباس‌های آزاد و شلواری بپوشید که باعث می‌شوند احساس راحتی داشته باشید. قبل از شروع هر ورزشی با پزشک خانوادگی‌تان مشورت کنید. این کار کمک خوبی برای سلامتی شما خواهد بود. به این ترتیب کسانی که مایل هستند وزن‌شان را از دست بدهند بهتر است کفش رقص‌شان را بپوشند و دست به کار شوند!
رقصیدن هیچ محدودیت سنی ندارد و هرکسی می‌تواند آن را انجام دهد. رقصیدن همچنین فواید جسمی و روحی بسیاری برای سلامت انسان دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تاثیر رقص بر لاغری

رقص یک فعالیت بدنی مفرح و لذت‌بخش برای داشتن تناسب اندام است. رقص یک نوع هنر است که از اجدادمان به دست ما رسیده‌ است .در حال حاضر رقص به حرکات دقیق همراه با ریتم و ضربات پیچیده، نوعی سرگرمی و حتی به عنوان یک تمرین ورزشی روزمره تبدیل شده‌است.

فواید رقص برای سلامتی توسط پزشکان تایید شده است که در ادامه برخی از آنها را لیست کرده ایم

 

توان عضلانی را در سرتاسر بدن بهبود می‌بخشد

رقصیدن راهی عالی برای ورزش کردن و حفظ تناسب اندام است. اگر اهل رقص دو نفره باشید این عمل راهی برای انجام فعالیت های اجتماعی و معاشرت با دیگران است. باتوجه با اینکه رقص دارای انواع مختلفی است. سرعت تاثیر آنها در کاهش وزن نیز با یک دیگر متفاوت است که در ادامه به یکایک آنها خواهیم پرداخت .اما بطور کلی رقص‌های لاتین و سالسا توان عضلانی را افزایش و وزن را کاهش می‌دهند و فایده‌های بسیار دیگری نیز دارند چون متشکل از سرعت بالا و حرکات پیوسته هستند.

کاهش استرس مادران باردار با رقص

مادر باردار
مادر باردار

دانشکده‌ی مامایی و زنان و زایمان آمریکا به مادران باردار توصیه می‌کند که روزانه ۳۰ دقیقه برقصند؛ تا بتوانند استرس دوران بارداری خود را کنترل کنند .رقصیدن در دوران بارداری می‌تواند به افزایش بنیه و استقامت مادران کمک کند. این فعالیت همچنین به رهایی از عذاب و ناراحتی حاصل از بارداری کمک می‌کند و مادران را برای زایمان موفقیت آمیز آماده کند. همچنین کلاس های رقص مادران باردار میتواند در جلوگیری از افسردگی آنها موثر باشد.

افزایش اعتماد به نفس با رقصیدن

از آنجا که رقصدن در کاهش سایز و وزن تاثیر دارد پس دز نتیجه در افزایش اعتماد به نفس موثر می باشد.

 

رفع یبوست با رقصیدن

یبوست
یبوست

یبوست ساده را می‌توان با انجام ورزش منظم، من جمله رقصیدن درمان کرد؛ زیرا با افزایش ضربان قلب اکسیژن راحت تر دربدن گردش می‌کند که باعث عملکرد بهتر روده ها می شود

افزایش ترشح اندورفین

اندورفین برای کاهش درد توسط بدن ترشح می‌شود و چندین برابر داروهای مسکن موثر است. اندورفین در حین فعالیت فیزیکی باعث احساس تندرستی و سرخوشی می‌شود. همچنین در کاهش اضطراب موثر است.

به کلی ورزش کردن باعث ترشح انروفین می شود ولی میزان آن در هنگام رقصیدن بیشتر است.

 

بهبود عملکرد دستگاه تنفسی

وقتی می‌رقصید یا ورزش می‌کنید، دستگاه تنفسی‌تان مقدار زیادی هوای تازه دریافت می‌کند، چون با افزایش ضربان قلب سنگین‌تر نفس می‌کشید، در نتیجه بدن گازهای سمی و سایر مواد سمی را راحت تردفع می کند با عمیق نفس کشیدن، به هنگام رقص یا ورزش دیافراگم‌ ما تقویت می‌شود. با کشیدن نفس‌های عمیق اکسیژن تازه را به جریان خون خود سرازیر می‌کنید، که به تمام نواحی بدن‌تان می‌رود و باعث حفظ عملکرد خوب آن‌ها می‌شود.

عکس ریه 1
ریه سالم

علائم یائسگی را کاهش می‌دهد

اگر یائسه شده‌اید، ممکن است احساس خستگی مفرط و گر گرفتگی داشته باشید. رقصیدن می تواند در کاهش علایم یائستگی موثر باشد ؛و به ساخت توده‌های عضلانی کمک کند

جریان خون را بهبود می‌بخشد

رقصیدن راه خوبی برای بهبود جریان خون است. این فعالیت باعث می‌شود تپش قلب افزایش پیدا کند، و جریان خون با سهولت بیشتری در بدن حرکت کند. رقصیدن باید به طور پیوسته انجام شود تا جریان خون در بدن در سطح آرام و معتدلی قرار بگیرد. با بهبود جریان خون در بدن متوجه بهتر شدن پوست خود می شود.

البته انتخاب رقصی که مناسب توانایی ها و شرایط بدنی شما باشد بسیار مهم است

سندرم پای بی قرار را کاهش می‌دهد

تمرینات ورزشی منظم می‌توانند به کاهش سندرم پای بی‌ قرار کمک کنند، که این ورزش‌ها شامل رقصیدن هم می‌شوند. رقصیدن از نیازهای عضلات پا است و به آرامش بیشتر آن‌ها در زمان‌های استراحت کمک می‌کند. اگر از سندرم پای بی‌قرار رنج می‌برید، بعد از آنکه یک کلاس رقص را آغاز کردید متوجه کاهش در دفعات بروز این ناراحتی خواهید شد.

رفلاکس اسید معده را کاهش می‌دهد

اکثر کسانی که از رفلاکس معده رنج می‌برند تا حدودی اضافه وزن دارند. اگر این توصیف شامل حال شما نیز می‌شود، پس یک برنامه‌ی رقص را شروع کنید وبا کاهش وزن، متوجه مشکلات بسیار کمتری در رابطه با رفلاکس اسید معده خواهید شد.

سوخت و ساز را افزایش می‌دهد

رقصیدن، درست مثل هر ورزش دیگری به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. این کار برای کاهش وزن ضروری است. با افزایش میزان فعالیتی که بدن‌تان انجام می‌دهد، کالری بیشتری خواهد سوزاند. در نتیجه کاش وزن چشم گیری خواهید داشت
رقصیدن مکرر نه تنها سوخت و ساز شما را در حین رقصیدن افزایش می‌دهد، بلکه عموما سوخت و ساز بدن‌تان را بر یک مبنای روز به روز نیز افزایش خواهد داد. وقتی یک برنامه‌ی رقص را شروع می‌کنید، نسبت به قبل در حین خواب میزان کالری بیشتری می‌سوزانید. شما در تمام طول روز کالری‌های بیشتری خواهید سوزاند چون بدن‌تان از سرعت بالاتری برخوردار است.

 عضلات پا را ورزش می‌دهد

گروه‌های عضلانی بسیاری در پاها وجود دارند از این رو رقصیدن راهی عالی برای خوش فرم نگه داشتن پاها است. حرکاتی که طول عضلات قسمت پایین پا را افزایش می‌دهند برای سلامتی پا بسیار مهم هستند. قدرت پا برای الگوهای راه رفتن، استحکام غوزک پا و تعادل کلی بدن حائز اهمیت است.
رقصنده‌ های باله پاهای قدرتمندی دارند. آن‌ها با حرکات رقصی که انجام می‌دهند و ورزش‌هایی که برای آمادگی جهت اجرای این حرکات رقص انجام می‌دهند به چنین قدرتی می رسند. کش آوردن نوک پاها و نگه‌ داشتن این حالت عضلات پا را تقویت خواهد کرد. انجام حرکت کششی قوسی یکی دیگر از حرکات بالرین‌ها است. فشارهای انگشت‌ پا و کشش‌های انگشت پا نیز در ساختن پاهایی قدرتمند در رقصنده‌ها تاثیر دارند.

کاهش وزن با رقصیدن

رقصیدن به کاهش وزن کمک می کند. اگر در حال حاضر دچار چاقی هستید، باید با سبک آرامتری از رقص کارتان را شروع کنید، و با گذر زمان وقتی توانایی لازم را در خود دیدید، سرعت و شدت رقصیدن‌تان را افزایش دهید.
انجام بعضی از گونه‌های رقص ساده و راحت است. زومبا یک نوع از رقص است که تپش قلب‌تان را در یک دوره‌ی زمانی بالا می‌برد تا سوخت وساز بدن‌تان را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک می کند. این رقص با موزیک لاتین انجام می‌شود، که همین امر آن را به فعالیتی جالب‌تر تبدیل می‌کند. قدم‌ برداشتن‌ ها از ریتم مشخصی برخوردارند که همین امر آن را از ورزش معمولی لذت بخش‌تر می‌کند.

کیفیت خواب و عادات خوابیدن را بهبود می‌بخشد

رقصیدن مداوم به خواب بهتر و عمیق‌تر افراد کمک می کند. اگر در خوابیدن مشکل دارید یا شب‌ها تا دیر وقت بیدار می‌مانید، رقصیدن منظم و مرتب می‌تواند این مشکل را بر طرف کند. درست مثل وقتی که هر برنامه‌ی ورزشی دیگری که انجام می دهید، با رقصیدن نیز بسیار بهتر خواهید خوابید. احساس بهتری خواهید داشت و بسیار راحت‌تر به خواب خواهید رفت.

 انحنای بیشتری به پاها و باسن‌تان می‌دهد

رقصیدن در مقایسه با سایر انواع ورزش‌ها می‌تواند به پاها و باسن شما انحنا و پیچ و خم‌های بیشتری ببخشد. دوندگان پاهای خوش فرمی دارند، اما به پاها و باسن آن‌ها به زیبایی رقصنده‌ها نیست. رقصنده‌ها بسیاری از اوقات، مجبور هستند به مدت طولانی‌تری بعضی از حالت‌ها را حفظ کنند که این باعث می‌شود عضلات پا از انحناهای بیشتری برخوردار شوند. این نه تنها جذاب‌تر است، بلکه پاهای‌شان به خاطر همین قضیه قوی‌تر نیز خواهد بود. در کل جنس عضلات بهتری دارند.

دیدگاه‌تان را نسبت به زندگی بهتر می‌کند

رقصیدن می‌تواند شیوه‌ی نگرش شما و احساس‌تان را نسبت به زندگی بهتر کند. این کار شما را از خانه بیرون می‌کشد و در کنار سایر مردم قرار می‌دهد. گوش کردن به موسیقی و مشغول رقص شدن باعث خواهد شد احساس سرزندگی بیشتری کنید و نگرش‌تان نسبت به زندگی تا حدود زیادی بهتر شود.

درد آرتروز را کاهش می‌دهد

آدم‌های بسیاری که آرتروز دارند بر این باور هستند که آن‌ها به آرام و بی تحرک ماندن نیاز دارند تا از درد آرتروز پیشگیری کنند. اما بر عکس باور عامه، فعال ماندن بهترین راه برای تسکین درد آرتروز است. رقصیدن راهی بی‌نظیر برای کاهش درد آرتروز و پیشگیری از آن است. بدون انجام حرکات منظم، مفاصل خشک و دردناک می‌شوند، و نهایتا به آتروفی (ضعف بنیه) منجر خواهد شد و دیگر قادر به حرکت نخواهید بود.
اگر از آرتروز رنج می برید، یک نوع رقص را که با آن احساس راحتی می‌کنید انتخاب کنید و آن را مرتبا انجام دهید، در ابتدا، ممکن است کمی احساس درد کنید، اما در گذر زمان متوجه خواهید شد که دردتان کمتر خواهد شد (البته اگر دیگر دردی وجود داشته باشد!). عضلات شما مورد استفاده قرار می‌گیرند و درد آرتروز به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

کاهش فشار خون با رقص

ورزش کردن به طور کلی به سلامتی‌تان کمک می‌کند، اما ادعا می‌شود که رقص سالسا می‌تواند حتی به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول نیز کمک کند. بدیهی است پایین آمدن فشار خون‌تان به پیشگیری از سکته و حمله‌ی قلبی در آینده جلوگیری خواهد کرد. فشار خون بالا عامل اصلی سکته‌ها است.

بازوها را قوی می‌کند

رقصیدن ورزشی است که می‌تواند به قوی‌تر کردن بازوهای‌تان کمک کند، که البته به نوع و سبک رقصی که انجام می‌دهید نیز بستگی دارد. وقتی با یک پارتنر می‌رقصید، به احتمال فراوان آرنج‌های‌تان را به سمت بیرون نگه می‌دارید که این در دراز مدت باعث قوی‌تر شدن بازوهای‌تان می‌شود. در انواع دیگر رقص نیز از بازوها و دست به طرق مختلفی استفاده می‌شود. تقریبا استفاده نکردن از دست‌ها در هر نوعی از رقص غیر ممکن است. حرکت کردن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به تقویت بازوها و دست‌های شما کمک خواهد کرد و شما را قادر می‌سازد آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری در یک وضعیت بتوانید نگه دارید.

کاهش سایز

کاهش سایز
کاهش وزن

رقصیدن در کل می‌تواند به کاهش چربی‌های بدن به خصوص چربی دور کمر کمک کند. شیوه‌ی رقص‌های قدیمی قطعا سبک رقص خوبی برای کمک به کاهش اندازه‌ی دور کمر است. رقصیدن بیشتر جنبه‌ی تفریح و سرگرمی دارد، پس سبک رقصی را انتخاب کنید که در برگیرنده‌ی پیچ و تاب‌های زیادی باشد. رقصیدن می‌توان به شما کمک کند توجه بیشتری به اندازه‌ی دور کمرتان داشته باشید، اما در واقع وقتی این کار را انجام می‌دهید وزن تمام قسمت‌های بدن‌تان را کاهش می‌دهد و نه فقط کمر را.
رقص شکم نیز سبک خوب دیگری از رقصیدن است که می‌توان از آن برای کاهش سریع‌تر چربی شکم استفاده کرد.رقص‌هایی که میزان تنفس شما را به سطحی بالاتر می‌برند کاهش وزن کمک خواهند کرد. شخصی که ۵۷ کیلو وزن دارد با ۳۰ دقیقه رقص سرعتی ۱۸۰ کالری خواهد سوزاند، در حالی که با رقص آرام فقط ۹۰ کالری می‌سوزاند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

دانشمندان مدعی هستند که گوش دادن به موسیقی شاد، سطح پادتن‌ها را در بدن انسان افزایش می‌دهد. آن‌ها همچنین دریافته‌اند که هورمون استرس بعد از گوش دادن به موسیقی شاد کاهش پیدا می‌کند. سطح کورتیزول در افرادی که به موسیقی گوش داده بودند در مقایسه با گروه کنترل که موسیقی گوش نداده بودند به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده بود.

سطح پادتن‌ A، مدافع اصلی سیستم ایمنی در گروهی که به موسیقی گوش داده بودند بسیار بالاتر بود. محققان معتقدند که موسیقی را می‌توان برای کمک به بهبود بیماران در بیمارستان‌ها استفاده کرد.
پس رقصیدن در هنگام گوش دادن به موسیقی باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان

علائم پوکی استخوان min
پوکی استخوان

با افزایش سن استخوان‌ها قدرت خود را از دست می‌دهند و شکننده‌تر می‌شوند، که این امر افتادن را بسیار خطرناک‌تر می‌کند. رقصیدن راه خوبی برای تقویت استخوان‌ها در گذر زمان است. با استفاده از پاها و دست‌ها در رقص، قدرت آن‌ها را افزایش خواهید داد. در گذر زمان، این امر موجب افزایش تراکم استخوانی نیز خواهد شد. تقویت استخوان‌ها، به پیشگیری از افتادن و کاهش خطر شکستگی و آسیب دیدن به هنگام افتادن های اتفاقی کمک می‌کند.

رقصیدن می‌تواند باعث آسیب کمتری در استخوان‌ها بشود. استئوکلاست ها سریعا به ناحیه‌ی دچار استرس هجوم می‌برند و، با جذب استخوان آسیب دیده و ساختن استخوان جدید و قوی‌تر در آن ناحیه باعث کمک به بهبود سریع‌تر می‌شوند. در گذر زمان این امر استخوان‌ها را از آنچه قبلا بوده‌اند قوی‌تر می‌سازد.
همچنین رﻗﺼﯿﺪن اﺣﺘﻤﺎل اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﭘﻮﮐﯽ اﺳﺘﺨﻮان را ﮐﺎھﺶ ﻣﯽ‌دھﺪ، ﺑﻪ اﯾﻦ دﻟﯿﻞ ﮐﻪ هنگام گام برداشتن به اﺳﺘﺨﻮان‌ھﺎ ﻓﺸﺎری وارد ﻣﯽ‌شود ﮐﻪ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ استخوان ها ﻣﺴﺘﺤﮑﻢ و ﻣﺘﺮاﮐﻢ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ. ھﺮﭼﻪ اﺳﺘﺨﻮان‌ھﺎی ﺷﻤﺎ ﻣﺘﺮاﮐﻢﺗﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ، اﺳﺘﺤﮑﺎم ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺧﻮاھﻨﺪ داﺷﺖ و در ﻣﻮاﻗﻊ اﻓﺘﺎدن ﯾﺎ زﻣﯿﻦ ﺧﻮردن ﮐﻤﺘﺮ دﭼﺎر ﺷﮑﺴﺘﮕﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.

احساس سلامتی را افزایش می‌دهد

بسیاری از آدمها گزارش داده‌اند که فقط گوش کردن به موسیقی و جذب آن شدن خودش احساسی خوب به همراه می‌آورد. چون معمولا هنگام رقص در موقعیت های اجتماعی افرادی اطراف‌تان خواهند بود، به لحاظ اجتماعی احساس سلامتی و خوب بودن می‌کنید. وقت گذراندن با دیگران معمولا به ایجاد حس سلامت و تندرستی کمک می‌کند.

شما را باهوش‌تر می‌کند

باور بکنید یا نه، مطالعات و پژوهش‌های اخیر ادعا می‌کنند رقصیدن شما را باهوش‌تر می‌کند. نشان داده شده است که رقصیدن منظم به دور ماندن شما از بیماری آلزایمر کمک می‌کند. این کار عملکرد شناختی را در هر سنی افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ای که در دانشکده‌ی پزشکی آلبرت انیشتین انجام شد، نشان داده شده است که اکثر فعالیت‌ها، که توسط افراد سالمند انجام می‌شود، یعنی افراد بالای ۷۵ سال، هیچ تاثیری بر ابتلای آن‌ها به زوال عقل ندارد. تنها فعالیتی که از زوال عقلی آن‌ها جلوگیری می‌کند رقصیدن منظم است.
رقصیدن می‌تواند مغز ما را تمرین دهد که دچار گیجی و ابهام نشود. رقص در موقعیت‌های اجتماعی به مغز کمک می‌کند اندروفین ترشح کند، که باعث می‌شود احساس خوبی به شما دست بدهد. بارها و بارها، و در مطالعه پشت مطالعه این امر اثبات شده است که رقصیدن مکرر می‌تواند عملکرد مغز را، از هر فعالیت دیگری، بیشتر بهبود ببخشد.

شما را انعطاف پذیرتر می‌کند

رقصیدن به انعطاف‌پذیری نیاز دارد، پس اگر انعطاف‌پذیری ندارید، بعد از اندک مدتی، انعطاف پذیرتر خواهید شد. چه مرتبا به کلاس رقص بروید یا در باشگاه‌های رقص شرکت بکنید، این فعالیت باعث منعطف‌تر شدن حرکات‌تان می‌شود. انعطاف‌پذیری در رقص تمام عضلات شما را درگیر خواهد کرد. همین که انواع بیشتری از رقص‌ها را یاد می‌گیرید، از گروه‌های عضلانی متفاوتی استفاده خواهید کرد، که همین باعث پیشرفتی چشمگیر در توانایی کلی‌تان برای انعطاف‌ پذیر بودن در زندگی روزمره می‌شود. رقصیدن شما را ملزم می‌کند به طرق مختلفی که در حالت عادی هرگز انجام نمی‌دهید خودتان را کش بیاورید و خم و راست کنید، بنابراین، از میزان تغییرات در دامنه‌ی حرکتی خود حیرت زده خواهید شد.

انرژی را افزایش می‌دهد

آیا تا به حال پیش آمده است احساس کنید اصلا انرژی ندارید، فارغ از این که چه کاری انجام داده باشید؟ اگر چنین است، کفش‌های رقص‌تان را از کمد در بیاورید و کف سالن رقص بکوبید و دست به کار شوید. هر ورزشی برای افزایش انرژی خوب است، اما رقصیدن علاوه بر این فایده به لحاظ اجتماعی نیز مفید و سرگرم کننده است. شما می‌توانید آن را با هر شدتی که ترجیح می‌دهید اجرا کنید. این کار باعث خواهد شد کمتر احساس تنبلی کنید و دوست داشته باشید چند بار در هفته از خانه بیرون بزنید.

به سلامت قلب کمک می‌کند

ورزش کردن در کل برای سلامتی قلب خوب است. در گزارشی اخیرا اعلام شده‌ است که رقصیدن منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. نه تنها رقصیدن به سلامت قلب کمک می‌کند، بلکه سرگرم کننده نیز هست. یک مطالعه‌ی ۱۰ ساله‌ی انجام شده در بریتانیا نشان داد کسانی که از نیروی متوسطی برخوردارند خطر کمتری در زمینه‌ی مشکلات قلبی آن‌ها را تهدید می‌کند. این مطالعه نشان داد رقصنده‌ها نسبت به کسانی که به عنوان ورزش کردن پیاده روی می‌کنند خطر ابتلاءشان به بیماری‌های قلبی عروقی کمتر است.

با افسردگی مبارزه می‌کند

رقصیدن به چند طریق به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند. اول اینکه به شما کمک می‌کند تحرک داشته باشید و ترشح اندروفین را در مغزتان تحریک کنید که باعث می‌شود احساس خوبی به شما دست بدهد. اگر در یک موقعیت اجتماعی برقصید، در اطراف‌تان افرادی را خواهید داشت که به کاهش افسردگی شما کمک خواهند کرد. تقویت عضلات و وزن کم کردن، نیز به احساس خوب بودن شما کمک خواهند کرد.

استرس را کاهش می‌دهد

رقصیدن راه بی‌نظیری برای کاهش استرس است. تمرکز بر حرکات متناسب با ریتم آهنگ می تواند در کاهش استرس بسیار موثرباشد؛تاجایی که شما می‌توانید مشکلات روزمره‌ را برای یک دوره‌ زمانی از یاد ببرید. رقصیدن با یک پارتنر یا با یک گروه، به کاهش چشمگیر استرس کمک می‌کند.

پبشگیری از سرطان

رﻗﺼﯿﺪن ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺪاوم، ﺧﻄﺮ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎری‌ھﺎی ﻗﻠﺒﯽ-ﻋﺮوﻗﯽ، ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ، دﯾﺎﺑﺖ ﻧﻮع دوم و ﺳﺮﻃﺎن را ﮐﺎھﺶ ﻣﯽ‌دھﺪ.

بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر

ورزش ﮔﺮدش ﺧﻮن را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽدھﺪ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ اﮐﺴﯿﮋن راﺣﺖﺗﺮ و ﺳریع‌تر ﺑﻪ ﻣﻐﺰ ﻣﯽرﺳﺪ. ھﻤﭽﻨﯿﻦ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺣﺮﮐﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﮔﺎم‌ھﺎی دﺷﻮار رﻗﺺ، ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽﺷﻮد ذھﻦ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺗﮑﺎﭘﻮ ﺑﯿﻔﺘﺪ. ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ درﯾﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ ﮐﻪ رﻗﺺ از ﺑﺮوز ﺑﯿﻤﺎری آﻟﺰاﯾﻤﺮ و ﺟﻨﻮن ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻣﯽﮐﻨﺪ. ورزش ﻧﻪ ﺗﻨﮫﺎ زوال ﻣﻐﺰ را ﮐﻨﺪﺗﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻗﺪرت ﻣﻐﺰ را ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽدھﺪ

انتخاب سبک رقص

وقتی می‌خواهید یک نوع رقص را انتخاب کنید حتما این سوالات را از خود بپرسید:
آیا برای داشتن تناسب اندام می‌خواهم برقصم؟
قصدم از رقصیدن بهبود تعادل و هماهنگی اعضای بدنم است؟
از رقص سریع خوشم می‌آید یا آهسته؟
ترجیح می‌دهم تنها برقصم یا رقص دونفره انجام دهم؟
مربی خصوصی بگیرم یا همراه گروه در باشگاه تمرین کنم؟
هدفم از رقص فقط تفریح و سرگرمی است یا قصد شرکت در مسابقات را دارم؟

وسایل و تجهیزاتی که برای رقصیدن نیاز دارید به نوع رقصی که انتخاب می‌کنید وابسته است. مثلا برای رقص “Tap dane” به یک جفت کفش مخصوص و برای رقص باله به کفش و لباس باله نیاز دارید. پس اول از همه باید ببینید که دوست دارید کدام نوع رقص را یاد بگیرید.

انواع رقص

رقص سبک‌های مختلفی دارد و شما می‌توانید بسته به سلیقه شخصی و یا فرهنگ محل زندگی خود هر نوع رقصی که دوست دارید انتخاب کنید. در اینجا چند نوع از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع رقص‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

رقص کلاسیک

این رقص بیشتر در سالن‌های اپرا اجرا می‌شود و شامل رقص والس (waltz)، رومبا (rumba) و تانگو (tango) می‌باشد.
متاسفانه، رقص کلاسیک ایرانی تاثیر کمی روی کاهش وزن دارد، چرا که به طور عمده روی حرکات دست و پا و حالات صورت و بعضا لرزش سینه و باسن و کمر متمرکز شده‌است، اگر به دنبال کاهش وزن هستید، با انتخاب این رقص ناامید خواهید شد.

رقص هیپ هاپ

رقص هیپ هاپ یک نوع رقص شهری یا خیابانی است که در کلوب‌های شبانه بیش‌ترین محبوبیت را دارد. توالی سریع حرکات درگیر در این رقص تمام بدن را تمرین می‌دهد. این یک تمرین انرژی بالا است که هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد باتجربه مناسب است. نام هیپ هاپ به دلیل این واقعیت است که این رقص در ناحیه‌ی باسن و کمر انجام می‌شود و در نتیجه کمک می‌کند تا عضلات سفت و خوش فرم شوند. رقصیدن در حالی که یک ویدیو را تماشا می‌کنید یا در باشگاه به شما امکان این را می‌دهد که حدود ۲۵۰ کالری بسوزانید.
این نوع رقص حرکات شدید و خاصی را برای شکل دادن و زیبا کردن عضلات شکم و پهلو شما استفاده می‌کند تا حدی که دیگر نیازی نیست روی زمین دراز بکشید و کرانچ بزنید. این رقص شامل تمرینات جداسازی در ترکیب با یک تمرین شدید کاردیو است تا بتوانید چربی از دست بدهید و یک سیکس پک زیبا ایجاد کنید. زنان از مزیت بیش‌تری برای کاهش چربی های اضافی و زیباتر شدن اندام‌شان برخوردارند. هیپ هاپ باید در ۲ تا ۳ روز در هفته انجام شود.

رقص سبک آزاد

رقص سبک آزاد به شما این امکان را می‌دهد که آزادانه حرکت کنید بدون این‌که با مراحل رقص یا حرکات بدن مشکلی داشته باشید. این نوع رقص ساده‌ترین شکل رقص است و می‌تواند توسط تمام گروه‌های سنی انجام شود. رقص سبک آزاد علاوه بر کاهش وزن، بدن شما را انعطاف‌پذیرتر می‌کند. این شکل رقص را می‌توان روی هر نوع موسیقی با صدای بلند انجام داد و شما می‌توانید سرعت خود را با رقصیدن به هر صورتی که دوست دارید، ‌افزایش دهید.
ریتم باید سریع باشد تا سطح انرژی‌تان افزایش پیدا کند و بدون توقف به رقصیدن بپردازید. این نوع رقص باید هر روز به مدت ۳۰ دقیقه انجام شود تا به کاهش وزن کمک کند. شما می‌توانید به تنهایی یا با یک گروه که موسیقی پر سر و صدا و ریتم تند را دوست دارد تمرین کنید. لذت بردن از این رقص در یک گروه، تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

رقص عربی

این نوع رقص یک هنر خارق‌العاده و کم‌نظیر است که به شکل‌گیری عضلات باسن، پشت و شکم کمک می‌کند. رقص عربی همچنین به نام “raks sharki” شناخته می‌شود و شامل حرکات ایزومتری آهسته و کنترل‌شده است که به حفظ انعطاف‌پذیری و بهبود گردش خون کمک می‌کند. تکان دادن شکم یا پایین‌تنه کالری را می‌سوزاند و باسن‌تان را به زیبایی شکل می‌دهد. علاوه بر این، ران و چربی شکم را نیز می‌سوزاند. این نوع رقص با تقویت عضلات و بهبود شکل بدن، از درد پشت که اغلب مانعی برای انجام ورزش است، جلوگیری می‌کند.
از آن‌جایی که این شکل رقص کم شدت است، در مقایسه با سایر تمرینات فشار کم‌تری را روی استخوان‌های پا وارد می‌کند و بنابراین تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد. یک ساعت رقص عربی می‌تواند تا ۳۰۰ کالری بسوزاند. اگرچه این رقص یک تمرین هوازی نیست، اما می‌تواند بخشی از یک برنامه‌ی تمرینی باشد. این رقص را می‌توان با تماشای فیلم یا پیوستن به کلاس‌های رقص ارائه‌شده در باشگاه‌ها و استودیوهای رقص انجام داد. رقص عربی انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و سبب بهبود تناسب اندام شما می‌شود.

رقص سالسا

این رقص تحت تاثیر فرهنگ کارائیب، آمریکای لاتین و آفریقا است و معمولا به صورت دو نفره انجام می‌شود.
این رقص ظریف و هیجان‌انگیز از آمریکای لاتین به تازگی محبوبیت زیادی را در کلوب‌های شبانه و استودیوهای رقص به دست آورده‌است. این نوع رقص از سبک‌های رقص کومبیا، بومبا و موسیقی مرینگ و برخی دیگر الهام گرفته‌است. سالسا شامل الگوی شش گام است که با بیش از هشت ضرب موسیقی همراه با چندین نوبت چرخش انجام می‌شود و دو طرف در حین رقص کنار هم هستند. یک ساعت رقص سالسا باعث می‌شود ۴۲۰ کالری بسوزانید. از این رو، این رقص یک انتخاب خوب برای برنامه‌ی کاهش وزن است.

رقص زومبا

رقص زومبا در واقع سالسا، رومبا، مرینگ و هیپ هاپ را با هم ترکیب می‌کند تا باعث حرکت دادن بدن‌تان شود و در نتیجه به شما یک تمرین کاردیو می‌دهد. کلاس‌های زومبا در بسیاری از باشگاه‌ها در سراسر کشور ارائه می‌شود و هدف آن لذت بردم مردم در حین ورزش کردن است. هیچ شریکی برای این نوع رقص مورد نیاز نیست. اکثر گام‌ها آسان است و بازوها، شکم و پاها را تقویت می‌کند. این رقص یک تمرین هوازی عالی برای تناسب اندام است.
شما در عین حال که ورزش می‌کنید از رقصیدن هم لذت خواهید برد. این نوع رقص یکی از سبک‌های پرطرفدار در سراسر جهان است چرا که هم آسان است و هم نتایج خوبی به بار می‌آورد. کلاس‌های زومبا به صورت DVD نیز ارائه می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتایج، باید تمرین زومبا را دست کم ۲ تا ۳ روز در هفته انجام بدهید.

رقص جازرسایز

رقصی پرانرژی که با جهش و چرخش همراه است.
این رقص که در سال ۱۹۶۹ ابداع شد، یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های رقص است که اساسا رقص جاز و تمرینات قدرتی را برای شکل دادن به عضلات ترکیب می‌کند و همزمان کالری‌ها را می‌سوزاند. در طول انجام این رقص از طریق استفاده از هالترها و دمبل‌ها، عضلات شکل می‌گیرند. گذشته از این‌ّها، رقص جازرسایز شامل برخی از حرکات پیلاتس و یوگای کلاسیک است که عضلات را کش می‌دهد در حالی که حرکت کاردیوی بوکسینگ نوعی تمرین هوازی است. با توجه به وب سایت جازرسایز، این تمرین شما را قادر می‌سازد تا به مدت یک ساعت به میزان ۶۰۰ کالری بسوزانید. البته باید این رقص را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام بدهید تا به طور موثر وزن کم کنید.

رقص باله

9g8b image2 header
رقص باله

رقص باله بر پایه موسیقی کلاسیک می‌باشد و بر قدرت، تکنیک و انعطاف‌پذیری متمرکز است.
باله اغلب به عنوان یک رقص با حرکات آرام و شدت کم شناخته شده‌است اما نقش مهمی در شکل دادن به بدن شما دارد. در واقع، انجام این رقص مستلزم انعطاف‌پذیری زیادی است و برای انجام بیش‌تر حرکات باله باید قدرت و دقت زیادی به خرج بدهید. گام آرام و حالتی که در باله مورد نیاز است بسیار شبیه به پیلاتس است. حرکات آهسته و کنترل شده کمک می‌کنند تا عضلات کشیده و زیبا ساخته شوند. برخی از حرکات باله باعث کشش و بلند شدن عضلات می‌شوند،
بنابراین این رقص یک تمرین کامل برای بدن‌تان فراهم می‌کند. تمرکز، انعطاف‌پذیری قسمت‌های مختلف بدن شما را افزایش می‌دهد و به سوختن ذخایر چربی که باعث می‌شوند چاق به نظر برسید، کمک می‌کند.

رقص میله‌ ای

این شکل رقص ممکن است برای بسیاری از ما موثر به نظر نرسد. اما قطعا شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید که بالا رفتن و چرخش روی یک میله، انعطاف‌پذیری شما را افزایش می‌دهد و همچنین به شما کمک می‌کند که کالری بسوزانید. انجام رقص میله‌ای به مدت ۳۰ دقیقه معادل ۲۰ دقیقه ورزش در باشگاه است. شما می‌توانید رقص میله‌ای را برای از دست دادن وزن، شکل دادن به عضلات و زیبا کردن اندام‌تان انجام بدهید.

رقص های موثر در کاهش وزن
برخی از رقص های محبوب که باعث می شود وزنتان هم کاهش پیدا کند:
• رقص عربی
• رقص هیپ هاپ
• سالسا
• زومبا
• رقص هندی
• این رقص‌ها که انرژی زیادی می‌خواهند، با تمرینات شدید در باشگاه‌ها قابل مقایسه هستند و اغلب نتایج مشابهی به بار می‌آورند. رقص سالنی یک فعالیت تحمل وزن است که به طور موثری کالری‌ها را می‌سوزاند، تراکم استخوان را بهبود می‌بخشد و تمام عضلات بدن را به کار می‌گیرد.

با رقصیدن چه میزان کالری می‌سوزانید؟

میزان سوزاندن کالری در رقص بستگی به وزن شما دارد. براساس تحقیقات دانشگاه هاروارد، یک شخص با وزن نزدیک به ۶۰ کیلوگرم، ۹۰ کالری در ۳۰ دقیقه رقص آرام، ۱۶۵ کالری در رقص متوسط و ۱۸۰ کالری در رقص با سرعت می‌سوزاند. اگر وزن شخص نزدیک به ۷۵ کیلو باشد در رقص آرام ۱۱۲ کالری در رقص آرام، ۲۰۵ کالری در رقص متوسط و ۲۲۳ کالری در رقص تند می‌سوزاند. به همین ترتیب اگر شخص نزدیک به ۹۰ کیلو وزن داشته باشد، بین ۱۳۳ تا ۲۶۶ کالری در رقصی ملایم رو به تند در نیم ساعت می‌سوزاند.

توجه داشته باشید که بالا بردن ضربان قلب در حین ورزش کردن اصلی‌ترین کلید برای سوزاندن کالری و کاهش وزن است. بعضی از رقص‌ها شاید سرگرم کننده و مهیج باشند اما اگر هدف شما سوزاندن کالری و کاهش وزن باشد، برای شما کافی نیست. بنابراین تمرین نامنظم و آرام به شما در این زمینه هیچ کمکی نخواهد کرد. پس برای نتیجه‌گیری بهتر از رقص برای سوزاندن کالری آن را با تلاش و تمرکز کافی دنبال کنید.

بدویم یا برقصیم تا لاغر شویم؟

بدویم یا برقصیم تا لاغر شویم؟ | لاغر شدن، مساله ای که در عصر جدید خیلی ها را درگیر خود کرده است. روش های بسیار زیادی برای لاغری عنوان شده است، مانند: ورزش، انواع رژیم لاغری، انواع جراحی های لاغری و حتی این روز ها رقصیدن! فقط کافی است سری به باشگاه های اطراف تان بزنید ، خواهید دید که عده ای با انرژی زیاد در حال رقصیدن هستند به این امید که وزن شان را کم کنند و به تناسب اندام برسند. امروز در من و رژیم، کارشناسان ما می خواهند درباره تاثیر رقصیدن و البته دویدن روی لاغری و کاهش وزن و مقایسه این دو باهم صحبت کنند. پس این بحث جذاب را از دست ندهید…

آیا رقصیدن کالری بیشتر می سوزاند یا دویدن

چطور رقصیدن را می توانیم با به باشگاه رفتن و ورزش کردن مقایسه کنیم؟ و یا چه نوع رقصی را می توانیم به عنوان راهی برای سوزاندن کالری ها و چربی ها انتخاب کنیم؟ آیا رقصیدن واقعا روی اندام و البته روحیه ما تاثیر دارد؟ این ها سوالاتی هستند که منجر شدند، کارشناسان من و رژیم تحقیق و بررسی دقیقی درباره این موضوع انجام دهند و نتایج آن را با شما خوانندگان و همراهان خوب، در میان گذارند.

طبق بررسی ها و تحقیقاتی که ما داشتیم دریافتیم رقصیدن کالری بیشتری نسبت به دویدن می سوزاند. در یک کلام شما با رقصیدن کالری بیشتری به نسبت دویدن، شنا کردن و یا دوچرخه سواری کردن، مصرف می کنید. افرادی که در کلاس های رقص سی دقیقه ای شرکت می کنند حدود ۳۰۳ کالری می سوزانند. پس همین اول کار به اهمیت گنجاندن رقص در برنامه های لاغری خود پی بردید. برای اینکه بهتر متوجه موضوع شوید، میزان کالری مصرفی را در فعالیت های مختلف در تصویر زیر مشاهده کنید.

منبع: hanielacademy

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید