تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 10:11
130 بازدید
کد خبر : 1909

لاغری با روزه؛ ترفند های لاغری سریع در ماه رمضان

لاغری با روزه؛ ترفند های لاغری سریع در ماه رمضان

لاغری با روزه گرفتن معجزه می کند .روزه گرفتن اگر صحیح انجام شود میتواند تاثیرات بسیار مثبتی روز بدن بگذارد و باعث کاهش وزن شود.

لاغری با روزه گرفتن معجزه می کند . روزه یعنی پرهیز و کاهش خوردن. اما این فقط یک وظیفه مذهبی و دینی نیست. روزه گرفتن اگر صحیح انجام شود میتواند تاثیرات بسیار مثبتی روز بدن بگذارد و باعث کاهش وزن شود. تعجب نکنید. لازم نیست تا منتظر ماه رمضان باشید تا این شیوه را آغاز کنید. میتوانید از همین فردا راه لاغری سریع با روزه گرفتن را پیش بگیرید و وزن کم کنید.

رژیم لاغری سریع با روزه گرفتن یا رژیم متناوب

وقتی میخواهیم یک روش جدید و متفاوت را امتحان کنیم معمولا مخالفت‌های زیادی وجود دارد. مثلا وقتی اسم رژیم لاغری سریع با روزه گرفتن یا همان رژیم متناوب را می‌آوریم همه میگویند اشتباه است و چیزی جز گرسنگی کشیدن ندارد. دلیلش هم این است که این نوغ رژیم بر پایه‌ی کنترل است.

این نوع رژیم دقیقا رژیمی است که شما برای یک مدت طولانی از خوردن غذا امتناع میکنید درست همانند روزه گرفتن. هر زمان که شما برای یک مدت طولانی غذا نخورید به اصطلاح رژیم متناوب گرفتید. این نوع رژیم، رژیمی عجیب و سخت نیست بلکه روشی سنتی است که میتواند برای لاغری بسیار کارساز باشد.

لاغری سریع با روزه گرفتن
روزه و لاغری

برنامه رژیم روزه متناوب

رژیم روزه متناوب به تنهایی و به سادگی کارایی دارد و باعث لاغری میشود. چگونه؟ وقتی غذا میخوریم مقدار انسولین افزایش یافته و قند وارد کبد میشود. در کبد به دلیل محدود بودن فضا گلوکز به صورت چربی درآمده و به بخش های مختلف بدن میرود.

با برنامه رژیم روزه متناوب به راحتی لاغر میشوید چرا که این برنامه بیشتر از یک رژیم ساده است. این رژیم میگوید اگر شما وعده‌های غذاییتان را کوچک کرده و در طول روز تقسیم کنید، تمام مدت در حال خوردن هستید و بدنتان از انرژی غذایی که میخورید استفاده میکند و به سراغ ذخیره‌های چربی بدنتان نمیرود. به این صورت است که ذخیره‌ها آب نمیشود و در نتیجه لاغر نمیشوید.

فایده‌ی رژیم روزه‌ی متناوب چیست؟

مهم ترین و واضح‌ترین فایده‌ی این رژیم کاهش وزن است. بدیهی است که لاغری سریع با روزه گرفتن اولین دستاورد شما خواهد بود. اما به غیر از این مورد، بهبود وضعیت انسولین در بدن، بهبود ذهن، جلوگیری ازبیماری آلزایمر و افزایش زیاد انرژی در بدن را هم در طی این رژیم تجربه خواهید کرد.

اما اگر بخواهیم لاغری سریع با روزه گرفتن یا همان رژیم متناوب را با رژیم‌های دیگر مقایسه کنیم به این نتیجه میرسیم که این رژیم برتری‌های دیگری هم دارد. این رژیم خیلی ساده تر از چیزی است که فکر میکنید و برعکس رژیم‌های دیگر اصلا پیچیده و سخت نیست. همچنین رژیم روزه‌ی متناوب اصلا پر هزینه نیست و حتی برعکس رژیم‌های دیگر زمان خیلی کمی را نیاز دارد.

لاغری سریع با روزه گرفتن
لاغری با روزه گرفتن

چگونه رژیم روزه‌ی متناوب بگیریم؟

  • شما برای مدت طولانی چیزی نمیخورید. برای مثال شما یک وعده غذایی میخورید و سپس ۲۰ ساعت چیزی نمیخورید. سپس دوباره ۲ تا ۳ ساعت فرصت دارید غذا بخورید. البته یک نوع دیگر از روزه ی متناوب هم وجود دارد که یک روز به صورت معمولی غذا میخورید و یک روز چیزی نمیخورید.
  • وقتی که روزه هستید و چیزی میل نمیکنید باید به میزان کالری هنگام استراحتتان فکر کنید. از مواد قندی، نوشیدنی‌های مضر و شیرینی‌های پر کالری استفاده نکنید چرا که فایده‌ی روزه‌ای را که میگیرید از بین میبرد و زحمتتان به هدر میرود. این نوع غذاها غذاهای بی ارزشی هستند که هیچ ماده‌ی مغذی به بدن شما نمی رسانند.
  • در زمان استراحت سعی کنید از مواد پروتئینی بدون چربی، کربوهیدرات‌های سالم و روغن‌های گیاهی استفاده کنید تا بدنتان را برای روزه‌داری آماده کرده و انرژی بگیرید.
  • کم ورزش کنید. درست است که همیشه اعلام میشود همراه با رژیم ورزش کنید تا تاثیر آن دو چندان شود اما در این رژیم ورزش کار شما را سخت میکند. چرا که شما میزان کالری مصرفی را به شدت کاهش داده اید و ورزش تنها انرژی شما را گرفته و ادامه‌ی روزه را برایتان سخت میکند. پس اگر هم مصر به انجام ورزش هستید فقط یک پیاده روی سبک انجام دهید و از ورزش های سنگین بپرهیزید.
  • به خودتان توجه کنید. در این دوره بدن خود و واکنش‌های آنرا زیر نظر بگیرید. شابد این نوع رژیم برای شما مناسب نباشد و بدنتان واکنش خوبی نشان ندهد. اگر احساس ضعف، خستگی یا بیماری کردید حتما رژیم را پایان دهید. راه برای لاغری بسیار است نگران نباشید. هیچ چیز مهمتر از سلامتی شما نیست.
  • برای یک دوره‌ی به خصوص این برنامه را پیاده کنید. روزه گرفتن، برنامه‌ای نیست که همیشگی باشد. قطعا در صورت بی‌برنامگی به بدنتان آسیب میزنید. پس یک برنامه‌ی مشخص داشته باشید و از آن پیروی کنید. شاید اگر در ابتدا وزن زیادی کم کنید شگفت زده شوید و بخواهید این برنامه را همیشگی کنید ولی این جمله را از یاد نبرید که همیشگی شدن این برنامه مساوی است با به خطر انداختن سلامتیان.

نکاتی درباره این رژیم:

اگر به بیماری دیابت یا بیماری خاصی مبتلا هستید قبل از روزه گرفتن با پزشک مشورت کنید.

در طول این رژیم و زمانی که روزه هستید میتوانید به هر اندازه که نیاز دارید آب بخورید.

خیلی از مردم اعلام کرده اند که جویدن آدامس‌های بدون شکر به آنها کمک کرده تا راحت‌تر روزه بگیرند.

چگونگی لاغری در ماه رمضان

روزه گرفتن و نخوردن غذا در فاصله بین اذان صبح تا اذان مغرب یکی از اعمال ماه رمضان است. روزه گرفتن سبب می شود که دستگاه گوارش به مدت ۱ ماه استراحت کنند و نیروی تازه ای بگیرد و ذخایر چربی مضر به خصوص در ناحیه شکم کاهش پیدا کند و سموم بدن دفع شود.

لاغری در ماه رمضان

به همین دلیل ماه رمضان می تواند بهترین زمان برای کاهش وزن و لاغری باشد. فلسفه روزه داری در ماه رمضان به فرهنگ کم خوری و افزایش عبادت اشاره دارد، اما برخلاف این اصل، افراد زیادی با یک باور غلط برای تامین انرژی لازم در طی روز، در وعده های غذایی خود غذاهای سنگین و پرکالری استفاده می کنند و در آخر ماه با ۴ الی ۵ کیلو افزایش وزن مواجه می شوند.

اگر می خواهید با روزه داری در ماه رمضان کاهش وزن یابید بهتر است نکاتی را که در این بخش آورده ایم در طول ماه رمضان رعایت کنید.

لاغری با روزه

مصرف میوه و سبزیجات

در وعده افطار و سحر میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید زیرا این مواد غذایی سرشار از فیبر هستند و باعث احساس سیری بیشتر در طی روز می شوند همچنین آب و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

سالاد خیار و گوجه فرنگی را با افزودن کمی هویج، جوانه گندم، عدس و ماش می توان به عنوان سحری مصرف نمود و بهترین سبزی که دارای آب بسیار بالایی است کاهومی باشد که مانع از ابتلای روزه داران به یبوست می شود.

مصرف غذاهای سالم در سحری

در وعده سحر غذاهای سرخ شده، پرچرب و شیرین نخورید و همراه غذای خود سالاد و میوه مصرف کنید زیرا این مواد در کاهش احساس گرسنگی و تشنگی بسیار موثر است.اگر در سحر به خوردن غذا میل ندارید، توصیه این است که یک مقدار آب، شیر و مانند آن استفاده شود تا بدن در طول روز دچار خشکی و کم آبی نشود.

حتما سحری میل کنید

این وعده هرگز نباید فراموش شود، زیرا با حذف سحری در طول روز دچار افت قند خون، کاهش تمرکز و پایین آمدن توان کاری خواهید شد .

حذف وعده سحر باعث می شود دریافت پروتئین در طول روز کاهش پیدا کرده و به مرور زمان عضلات برای تامین سوخت مورد نیاز بدن شروع به سوختن کنند و سوخت و ساز یا متابولیسم پایه بدن شما پایین بیاید و در نتیجه روند کاهش وزنتان مختل شود.

حذف سحری منجر به میل زیاد فرد به شیرینی جات می شود و در قبال آن افزایش وزن را در پیش خواهد داشت.

سحری و افطار

این نکات را در وعده افطار رعایت کنید

زمان گرسنگی ممکن است سریعا هوس غذاهای سرخ کرده و پرچرب نمایید که اگر این غذاها بیش از حد خورده شوند باعث افزایش وزنتان می شوند.

روزه خود را با غذاهایی باز کنید که فیبر و پروتئین بالایی دارند زیرا این مواد سبب تعادل قند خونتان و رفع گرسنگی و جلوگیری از پرخوری می شود.

بهترین رژیمی که برای افطار رژیم حاوی مایعات و قندهای ساده قابل جذب است زیرا در زمان افطار قند خون در پایین ترین حد خود قرار می گیرد به همین دلیل توصیه می شود شروع افطاری با خرما، آب گرم یا چای کمرنگ، شیر و امثال آن باشد.

در وعده افطار یکباره حجم زیادی از غذا یا مایعات وارد معده نکنید زیرا این کار سبب بروز سوءهاضمه می شود.

افطار را می توان با خوراکی های سبک مانند نان، پنیر، سبزی، گردوو… شروع کنید .

هنگام افطار از خوردن نوشابه های گازدار و… جدا جلوگیری شود.

استفاده از خوراکی هایی، چون حلوا، حلیم، زولبیا و بامیه که در ماه رمضان رواج پیدا می کنند و ولع به خوردن را در افراد به وجود می آورد؛ بنابراین به جای این غذاها با مصرف قندهای ساده، مواد نشاسته ای ومواد فیبردار در ماه رمضان علاوه بر حفظ سلامت، از جذب قندهای مضر و چربی های زیادی به بدن جلوگیری کرده و حس سیری طولانی مدت را در بدن ایجاد می کنند.

صرف افطار باید در اولین فرصت ممکن صورت گیرد تا تداخلی با زمان شام خوردن پیش نیاید. در بخش قبلی ورزش و تناسب اندام نمناک اشاره کردیم که فاصله زمانی افطار و شام باید آنقدر باشد که در موقع صرف شام غذای هضم نشده در معده نباشد. زمان شام خوردن هم باید طوری برنامه ریزی شود که تا قبل از خواب زمان کافی برای هضم وجود داشته باشد.

برای کنترل وزن در طی افطار و ساعات پس از آن از خوردن انواع قندهای ساده مثل زولبیا و بامیه، حلوا و… خودداری کنید زیرا این قندها تنها برای مدت کوتاهی قند خون شما را بالا نگه می دارد و باعث ضعف و بی حالی تان می شود.

حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون اثر مضر جانبی وجود داشته باشد.

با آرامش غذا خوردن در زمان افطار و سحر در تأمین سلامتی دستگاه گوارش مؤثر است و سبب کاهش وزن می شود.

خوردن آش رشته و حلیم پر چرب در ماه رمضان

بسیاری از افراد در ماه رمضان آش رشته و یا حلیم مصرف می کنند مصرف حلیم اگربیش از حد روغن نداشته باشد، مشکلی ندارد اما حلیم با روغن فراوان معده را دچار مشکل خواهد کرد. همچنین در ماه رمضان باید از خوردن آش هایی که حبوبات و رشته زیاد دارند مانند آش رشته، خودداری کرد زیرا ممکن است معده را اذیت کند.

برنج را حذف نکنید

غذاهای انرژی بخش مانند برنج سبب کاهش وزن در ماه رمضان نمی شود. آنچه در ماه رمضان موجب چاقی می شود کاهش فعالیت های فیزیکی و عدم سوخت و ساز انرژی های ذخیره شده در بدن است بنابراین روزه داران با کنترل میزان خواب و انجام فعالیت های بدنی، در کنار رعایت تغذیه می توانند وزن خود را کنترل و کاهش دهند.

برنج انرژی زا

ادویه های که خوردن آنها در ماه رمضان سبب لاغری می شود؟

زردچوبه:

استفاده از این ادویه در غذاها به کاهش التهاب کمک میکند، التهاب یکی از دلایل چاقی و کندی کاهش وزن است.

دارچین:

دارچین به کنترل قند خون و انسولین کمک می کند و از دیابت جلوگیری می کند.

پودر فلفل:

دی هیدروکپسیات موجود در فلفل توانایی چربی سوزی بدن را بالا می برد.

زنجبیل:

زنجبیل تازه یا به صورت پودر شده اشتها را کاهش می دهد و از پرخوری جلوگیری می کند.

فلفل سیاه:

پی پرین موجود در فلفل سیاه به بدن از طریق گرمازایی کمک می کند تا بیشتر کالری بسوزاند.

گشنیز:

گشنیز عملکرد سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

زیره سبز:

زیره سبز هنگام ترکیب با دیگر ادویه جات روی روند کاهش وزنتان اثر می گذارد.

ادویه لاغری

ورزش را در ماه رمضان جدی بگیرید تا لاغر شوید

در ماه رمضان فعالیت بدنی داشته باشند و تمام وقت به خواب و استراحت نپردازید. هنگام ماه رمضان ورزش هایی مانند پیاده روی و کار با وزنه های سبک را انجام دهید و فعالیت های زیادی مثل دو و… نداشته باشید .

از ورزش در محیط گرم و مرطوب یا با لباس های گرم و چسبان خودداری نمایید و سطح بدن خود را خنک نگه دارید . بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان بعد از گذشت حدود ۳ ساعت از خوردن سحری است . بهتر است مدت یا شدت تمرینات خود را نسبت به قبل از ماه رمضان کاهش دهید تا دچار افت قند خون نشوید.

زمان مناسب دیگر برای ورزش کردن دو تا سه ساعت بعد از افطار است. اما هنگام افطار باید مایعات رقیق حاوی کربوهیدرات مصرف کنید و غذای جامد را بعد از جلسه تمرین یا ورزش میل کنید.

توجه :

رژیم کاهش وزن غیر اصولی در ماه رمضان، عواقب بدی مانند کمبود ویتامین، فشار پایین و ضعف جسمی را به دنبال دارد پس توصیه می شود افراد چاق زیر نظر پزشک تغذیه رژیم دریافت کنند تا علاوه بر کاهش وزن، سلامت جسم نیز تأمین شود.

منبع: کرفس

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید