تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 بهمن 1401 - 5:27
195 بازدید
کد خبر : 1930

شکلات تلخ برای لاغری و چربیسوزی+ بهترین زمان مصرف

شکلات تلخ برای لاغری و چربیسوزی+ بهترین زمان مصرف

شکلات تلخ در تمامی رژیم‌های لاغری به عنوان یک میان وعدۀ جذاب همیشه در نظر گرفته شده است. شکلات تلخی که بالای ۷۰ درصد خالصی یا به اصطلاح تلخی داشته باشد یکی از اثرگذار ترین خوراکی‌ها برای چربی سوزی است.

شکلات تلخ و اثرش بر لاغری

شکلات تلخ یکی از تنقلات دوست داشتنی و محبوب بین تمامی اقشار جامعه است. این خوراکی دوست داشتنی در کنار مزه و طعم‌های متفاوتی که امروزه به آن می‌دهند، فواید بسیاری هم دارند. بسیاری از افراد شکلات را در کنار چای یا قهوۀ خود میل می‌کنند و برخی دیگر این خوراکی خوش طعم را روی کیک یا شیرینی‌های خانگی خود پودر کرده و از این روش برای خوردنش استفاده می‌کنند. نحوۀ مصرف شکلات تلخ بیشتر به سلیقۀ شخص باز می‌گردد اما آن چه که امروز برای ما در این مقاله مهم است اثر این خوراکی خوش طعم بر سلامتی و از همه مهم‌تر اثرگذاری آن بر لاغری افراد است. ما در این مقاله بارجیل سعی داریم به بهترین نحوۀ مصرف شکلات تلخ و هم چنین ارزش غذایی آن بپردازیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

شکلات تلخ و فواید آن برای لاغری

“شکلات تلخ” در تمامی رژیم‌های لاغری به عنوان یک میان وعدۀ جذاب همیشه در نظر گرفته شده است. شکلات تلخی که بالای ۷۰ درصد خالصی یا به اصطلاح تلخی داشته باشد یکی از اثرگذار ترین خوراکی‌ها برای چربی سوزی است. این خوراکی رژیمی در صورت استفادۀ به موقع باعث افزایش توان عملکردی فرد هم می‌شود به همین دلیل بسیاری از مربی‌های ورزشی خوردن آن را قبل از یک تمرین سخت توصیه می‌کنند.

شکلات تلخ منبعی سرشار از اسید‌های چرب اشباع نشده است که باعث کالری سوزی بیشتر فرد در هنگام تحرک و ورزش می‌شود. این خوراکی خوش طعم به دلیل داشتن چربی‌های اشباع نشده می‌تواند باعث تشدید روند سوخت و ساز در بدن فرد شود. از سوی دیگر داشتن این اسید‌های اشباع نشده باعث جذب کمتر چربی‌ها و همین طور کاهش دریافت کربوهیدارت‌ها در بدن می‌شود. شکلات تلخ می‌تواند به وسیلۀ چربی‌های مفید خود جذب قند خون را هم کاهش داده و از گرسنگی‌های مداوم و تمایل به خوردن غذا به شدت جلوگیری کند.

کنترل اشتها

طبق بررسی‌های انجام شده در دانشگاه‌های معتبر جهانی شکلات تلخ می‌تواند تمایل به مصرف انواع شکل‌های غذایی را در فرد مصرف کننده کاهش دهد. شکلات تلخ باعث جلوگیری از اشتهای کاذب شده و شخص را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. افرادی که در رژیم غذایی خود از شکلات استفاده می‌کنند بر این ادعا هستند که خوردن شکلات قبل از غذا می‌تواند تمایل به خوردن در آن‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. استفاده از شکلات در رژیم‌های غذایی می‌تواند برای فرد گیرندۀ رژیم بسیار کمک بزرگی باشد تا فرد از نظر جسمی و روانی احساس محرومیت غذایی نکند.

شادابی بیشتر

بررسی‌های انجام شده بر روی کسانی که از شکلات تلخ به صورت مداوم استفاده می‌کنند حاکی از این موضوع است که این افراد از خواب راحت تری نسبت به دیگران برخوردارند از سوی دیگر شکلات تلخ بر روی متعادل سازی فشار خون و کلسترول خون هم اثرات مناسبی دارد. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان بوده و بدن شخص مصرف کننده را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

کالری و ارزش غذایی شکلات تلخ

جدول زیر به صورت کاملاً دقیقی تمامی ارزش‌های غذایی شکلات تلخ را نشان داده است.

مقدار موجود در یک اونس یا ۲۸٫۴ گرم ارزش غذایی شکلات تلخ
۱۵۵ کیلو کالری انرژی یا کالری
۹ گرم چربی کل
۵ گرم چربی اشباع نشده
چربی ترانس
۲٫۳ میلی گرم کلسترول
۱۷ گرم کربوهیدرات
۱۴ گرم قند
۱٫۲ گرم پروتئین
۱۲٫۲ گرم کافئین
۱۸۵٫۵ گرم پتاسیم
۲ گرم فیبر غذایی
۱۰ درصد روزانه منیزیم

در ۱۰۰ گرم از شکلات تلخ معادل ۵۴۶ کالری وجود دارد.

انتخاب بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ در دورۀ رژیم غذایی

بهترین زمان مصرف شکلات تلخ برای لاغر شدن، اول صبح است. خوردن شکلات تلخ در اول صبح می‌تواند ضمن تامین قند مورد نیاز شما، برای شروع متابولیسم در بدن موثر باشد. مصرف این محصول در هنگام صبح متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و همین مسئله مهمترین علتی است که می‌تواند به لاغری کمک کند. علاوه بر این برای فردی که می‌خواهد با این شکلات‌ها وزن کم کند، شکلات تلخ باید با معده خالی یا ۳۰ دقیقه بعد از غذا مصرف شود. برای افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، بعد از تمرین زمان خوبی برای خوردن شکلات تلخ است.

برخی سوال می‌کنند که آیا مصرف شکلات تلخ در شب مناسب است یا خیر؟ در پاسخ به این مسئله باید عنوان کنیم که از آنجایی که پودر کاکائو حاوی سطوح بالایی از تئوبرومین و کافئین است، مصرف آن قبل از خواب می‌تواند اثرات نامطلوبی از جمله بی‌خوابی و اختلالات خواب داشته باشد. این بدان معناست که شکلات تلخ به دلیل غلظت بالای پودر کاکائو، انتخاب بدی برای شب و قبل از خواب است و همان طور که گفتیم بهترین زمان مصرف شکلات تلخ برای لاغری، اول صبح است.

شکلات تلخ برای لاغری چه فوایدی دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، شکلات تلخ که بالای ۷۰ درصد باشد، در کاهش وزن به سنتز چربی کمک شایانی می‌رساند. با این حال باید دقیق‌تر عملکرد آنرا برای کاهش وزن و لاغری بررسی کرد. در ادامه ۵ علت را برای شما بیان می‌کنیم که از آن در رژیم غذایی لاغری روزانه استفاده کنید.

۱. افزایش سوخت و ساز بدن

یکی از تاثیراتی که ترکیبات شکلات تلخ به همراه دارد، بهبود بخشیدن سوخت و ساز بدن است. شکلات تیره سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که موجب تقویت متابولیسم بدن می‌شود. در نتیجه فرایند کالری‌سوزی سرعت بخشیده خواهد شد.

شکلات تلخ برای افزایش متابولیسم

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه کوئین مارگارت انگلستان، به این نتیجه دست یافتند که شکلات تلخ در نحوه سنتز اسیدهای چرب بدن تاثیرگذار است و موجب کاهش جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌شود.

۲. جلوگیری از مقاومت انسولینی

چربی‌های مفید موجود در شکلات تلخ، جذب قند خون را کاهش می‌دهند. در نتیجه‌ی این موضوع، از افزایش سطح انسولین که مستقیما سبب انتقال قند به سلول‌های چربی می‌شود، جلوگیری خواهد شد.

سطح بالای انسولین در بدن، سبب متوقف شدن چربی سوزی می‌شود و فرد مکررا احساس گرسنگی خواهد کرد. نکته مهم اینکه مصرف شکلات تلخ برای لاغری به کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین کمک خواهد کرد.

۳. کنترل اشتها

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کپنهاگ نشان داد، شکلات تلخ میل به مصرف غذاهای پرچرب، شیرین، و شور را به یک اندازه کاهش می‌دهد. زیرا احساس سیری ایجاد می‌کند.

کنترل اشتها با شکلات تلخ برای لاغری

افرادی که در رژیم غذایی خود شکلات تلخ دارند و به مصرف آن علاقمند هستند، ادعا دارند که مصرف شکلات تلخ برای لاغری ۲۰ دقیقه قبل از صرف ناهار و ۵ دقیقه بعد از ناهار و شام، اشتهایشان را نصف می‌کند که یعنی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

طبق بررسی کارشناسان تغذیه، افرادی که در رژیم غذایی خود شکلات تلخ مصرف می‌کنند، روند رژیم را بهتر سپری می‌کنند زیرا کمتر احساس محرومیت از مواد غذایی و گرسنگی خواهند داشت.

۴. افزایش عملکرد ورزشی

شکلات تلخ حاوی ترکیبات ضد التهابی بسیاری است که در ترکیبات آن نیز منیزیم وجود دارد. منیزیم به کاهش احساس درد و التهابات ناشی از ورزش کمک می‌کند.

این موضوع سبب می‌شود فرد همواره میل به ورزش و ادامه به فعالیت بدنی داشته باشد تا از آن به عنوان محرکی برای لاغری در کنار تناسب اندام بهره ببرد.

لاغری شکم با شکلات تلخ

وقتی احساس خوبی از روند لاغری ایجاد شود، قطعا انگیزه بیشتری برای ورزش کردن وجود خواهد داشت. اگر قرار است تمرینات سخت ورزشی را پشت سر بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم یک اونس (حدود ۲۸ گرم) شکلات تلخ ساعاتی قبل از ورزش مصرف کنید.

۵. احساس شادی و ارتقاء سلامت بدن

لاغری و کاهش وزن تنها نتیجه خوردن شکلات تلخ نیست. بلکه مصرف شکلات تلخ برای لاغری می‌تواند فواید دیگری را نیز به همراه داشته باشد. بسیاری از علاقمندان که در رژیم خود شکلات تلخ مصرف می‌کنند بر این عقیده‌اند که به آنها احساس شادابی می‌بخشد.

علاوه بر این موضوع تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که افرادی که منظم از شکلات تلخ در رژیم خود استفاده می‌کنند، استرس کمتری دارند، خواب آرام و بهتری را تجربه می‌کنند، کلسترول خون و فشار خون متعادل و کمتری را نسبت به سایر افراد دارند.

شکلات تلخ سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است که بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. در نتیجه از آسیب به سلول‌ها و بیماری‌های مختلف نیز جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه به راحتی می‌توان به روند کاهش وزن و تغذیه سلامت ادامه داد.

میزان مصرف شکلات تلخ

میزان مصرف مجاز شکلات تلخ در طول روز در حدود ۱.۶ اونس است. اگرچه شکلات تلخ باکیفیت، انتخاب بهتری نسبت به شکلات شیری است، اما همچنان شکلات است؛ به این معنی که کالری و چربی اشباع شده بالایی دارد و بهتر است تعادل را در مصرف آن رعایت کرد و از مصرف بیش از حد آن پرهیز نمود.

میزان مصرف مجاز شکلات تلخ در طول روز در حدود 1.6 اونس است.

بخش پایانی

این خوراکی خوش طعم در کنار تمامی فوایدی که دارد هنوز هم محبوبیت خود را در بین بسیاری از خوراکی‌های مدرن و امروزی حفظ کرده و توانسته در سال ۲۰۲۰ هم به عنوان یکی از پر مصرف ترین تنقلات در جهان مطرح باشد. شکلات تلخ در کنار فوایدی که گفته شد دارای ارزشی غذایی و مواد اولیه مناسب و مفیدی است. این خوراکی از بسیاری جهات می‌تواند برای مصرف کنندگان خود از مزایای بسیار زیادی برخوردار باشد. کاهش استرس، طعم خوب، کمک به شادابی و سرزندگی فرد، ضد افسردگی و بسیاری از موارد دیگر که با مصرف شکلات تلخ می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید. شکلات تلخ امروزه به وسیلۀ بسیاری از کمپانی های بزرگ مواد غذایی تولید می‌شود و در انواع و اقسام متفاوتی از رنگ و طرح در دسترس مردم برای استفاده قرار می‌گیرد. شکل و برند این خوراکی در زمان انتخاب آن برای رژیم از اهمیت بسیار کمتری نسبت به خالص بودن آن برخوردار است. اگر شما هم برای یک دورۀ رژیم این خوراکی را به عنوان یک میان وعده انتخاب کرده اید بهتر است از درصد‌های بالای آن برای این منظور استفاده کنید تا بتوانید در کنار امتیازات ویژۀ این میان وعده از طعم و خاصیت‌های آن هم بهره‌مند شوید.

منبع: بارجیل

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید