تاریخ انتشار : یکشنبه 30 بهمن 1401 - 6:38
287 بازدید
کد خبر : 1948

معجزه تخم شربتی برای لاغری | خواص بی نظیر تخم شربتی

معجزه تخم شربتی برای لاغری | خواص بی نظیر تخم شربتی

تخم شربتی دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است و زمانی که وارد معده می شود حجم زیادی از معده را اشغال می کند و مقدار بیشتری آب جذب کرده و حجیم تر می شود و در نتیجه موجب کاهش اشتها شده و از پرخوری جلوگیری می کند.

تخم شربتی از دسته گیاهان خودرو است و عمر آن یک سال بیشتر نیست. در این مقاله با خواص بی نظیر تخم شربتی آشنا خواهید شد. از اثر آن بر زیبایی پوست و مو درمان امراض دستگاه گوارش و معده درد و اثر مستقیمی که بر کاهش وزن و لاغر شدن دارد و همچنین خواص آن بر کاهش فشار خون و اثر آرام بخشی آن و ارزش غذایی تخم شربتی و در نهایت به مضرات مصرف بیش از حد آن خواهیم پرداخت.

گیاه تخم شربتی چیست

گیاه تخم شربتی از دسته گیاهان خودرو است و عمر آن یک سال بیشتر نیست. بسیار شبیه به ریحان است اما برگ ها و تخم هایش از ریحان کوچک تر است و در ابتدای فصل بهار در مناطق کوهستانی می روید. این گیاه در بیشتر مناطق جهان کشت می شود.

طبع تخم شربتی چیست و برای چه کسانی مفید یا مضر است

تخم شربتی طبع گرم و تر دارد. و همچنین ملین و خنک کننده بدن می باشد، به همین جهت به رفع التهابات مجاری ادرار کمک می‌کند. در حالت کلی مصرف تخم شربتی برای افراد با مزاج سوداوی (سرد و خشک) مفید و زیاده‌ روی در مصرف آن برای افراد با مزاج دموی (گرم و تر) مضر است.

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم

  • کالری : ۹۴
  • کربوهیدرات : ۱۲ گرم
  • فیبر : ۱۰ گرم
  • پروتیین : ۴.۷ گرم
  • چربی : ۰.۶ گرم

فواید تخم شربتی برای لاغری

  • این گیاه دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است و فیبر، حجم زیادی از معده را اشغال می کند. زمانی که تخم شربتی وارد معده می شود مقدار بیشتری آب جذب کرده و حجیم تر نیز می شود و در نتیجه موجب کاهش اشتها شده و از پرخوری جلوگیری می کند.
  • با توجه به اینکه تخم شربتی کالری کمی دارد، اما میزان پروتیین موجود در آن بالاست و همچنین غنی از اسید های چرب امگا ۳ نیز می باشد. این ویژگی های ذکر شده موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و افزایش سوخت و ساز موجب کاهش وزن و لاغری می شود.

نحوه مصرف تخم شربتی برای لاغری

  • به منظور لاغری با تخم شربتی می توانید یک قاشق چایخوری از دانه های تخم شربتی را داخل یک لیوان آب ریخته تا ده دقیقه بعد دانه ها لعاب دار شوند، در صورت تمایل می توان مقداری آب لیمو ترش به آن اضافه کرد و سپس نیم ساعت قبل از صرف غذا مصرف کرد. این نوشیدنی همچنان که کالری کمی دارد اما مدت زمان مناسبی به احساس سیری کمک می کند. همچنین می توان تخم شربتی را آسیاب کرده و از پودر به دست آمده در ماست و سالاد استفاده کرد.

بهترین زمان مصرف تخم شربتی برای لاغری

به پیشنهاد کارشناسان، بهترین زمان و مقدار مصرف روزانه تخمه شربتی برای کاهش وزن به این صورت است:

  • ابتدا دو قاشق غذا خوری از آن را در آب خیسانده و سپس ۳ نوبت در روز پیش از هر وعده غذایی میل کنید تا از مزایای آن جهت لاغری بهره مند شوید.
  • اما اگر صرفا جهت بهرمندی از خواص غذایی تخم شربتی برای سلامتی استفاده می کنید، می توانید ۲ قاشق غذاخوری از آن را در آب خیسانده و دو نوبت در روز، صبح و عصر استفاده کنید.

یکی از مواقعی که مصرف تخم شربتی لازم به نظر می رسد زمانی است که دچار عطش و گرمازدگی شده اید ولیکن این بدان معنا نیست که تخم شربتی مخصوص هوای گرم باشد! با در نظر گرفتن خواصی که از تخم شربتی عنوان شد باید از هر زمانی برای مصرف این دانه اعجاب انگیز بهره برد.

تخم شربتی حاوی مواد مغذی فراوان با کالری کم

تخم شربتی از نظر شکل و رنگ ظاهری دانه های سیاه و سفیدی را شامل می شود که از Salvia Hispanica به دست می آیند که  این گیاه همان سبزی یا گیاه نعناع است. دانه های شربتی روزگاری عنوان غذای مهم برای آزتک ها و مایان ها به شمار می رفته اند. مصرف این دانه ها باعث تولید انرژی در آنها می شده است. در حقیقت، “شربتی” کلمه ای مربوط به مایان باستان است که برای داشتن “قدرت” و انرژی مورد استفاده قرار می گرفته است.

به رغم اینکه در تاریخ باستان مصرف این دانه در رژیم غذایی معمول بوده است، امروزه و در دنیای مدرن هم بر مصرف گیاه تخم شربتی برای برخورداری از خواص آن تاکید زیادی می شود.

در چند سال گذشته، محبوبیت تخم شربتی زیاد شده است و اکثر افرادی که وضعیت سلامت شان برای شان دارای اهمیت است، از این دانه در رژیم روزانه خود استفاده می کنند.

ارزش غذایی تخم شربتی

پیشنهاد می کنیم که فریب اندازه کوچک آنها را نخورید، چرا که آنها بسته های کامل از مواد مغذی هستند که برای کل بدن مفید هستند.

تنها با مصرف ۲۸ گرم از دانه تخم شربتی در طول روز از ارزش غذایی به شرح زیر برخوردار می شوید :

فیبر: ۱۱ درصد

پروتئین: ۴ درصد

چربی: ۹ درصد (که ۵ درصد از آن امگا ۳ هستند)

کلسیم: ۱۸ درصد

منگنز: ۳۰ درصد

فسفر: ۲۷ درصد

آنها همچنین حاوی مقدار قابل توجهی از روی، ویتامین B3 (نیاسین)، پتاسیم، ویتامین B1 (تیامین) و ویتامین B2 هستند.

این حجم از ارزش غذایی آن هم در ۲۸ گرم از آن که معادل دو قاشق غذا خوری است، بسیار قابل ملاحظه است. همین مقدار کم تنها ۱۳۷ کالری دارد و دارای یک گرم کربوهیدرات است. به این ترتیب تخم شربتی یکی ار بهترین منابع غذایی کم کالری است.

تخم شربتی یک دانه ارگانیک است که به صورت طبیعی رشد می کند و به طور طبیعی هم فاقد گلوتن است.

تقریبا تمام کربوهیدرات موجود در تخم شربتی فیبر است

۲۸ گرم از تخم شربتی دارای ۱۲ گرم کربوهیدرات است. با این حال، ۱۱ گرم از آن فیبر است که در بدن هضم می شود.

فیبر نه قند خون را افزایش می دهد و نه نیاز به انسولین دارد. اگر چه جزو خانواده کربوهیدرات است، اثرات منفی آن بر سلامتی به شدت متفاوت از کربوهیدرات قابل هضم مانند نشاسته و قند است.

محتوای کربوهیدارت قابل هضم تنها یک گرم در هر ۲۸ گرم از تخم شربتی است. این باعث می شود تخم شربتی یک غذای دوست داشتنی و محبوب با کربوهیدرات کم باشد.

با توجه به مقدار بالای فیبر محلول، دانه های تخم شربتی می توانند ۱۰ تا ۱۲ بار بیشتر از وزن خود آب جذب کنند و ژل مانند شوند و در معده شما پخش می شوند.

از لحاظ تئوری، این شکل از تخم شربتی باعث پر شدن معده می شود و همین هم جذب کم غذا را به دنبال دارد و به شما کمک کند به طور خودکار کالری کمتری مصرف کنید.

فیبر همچنین باکتری های مفید در روده را تغذیه می کند، این را باید بدانید که سلامت روده شما، سلامت کل بدن تان را به دنبال دارد.

۴۰٪ از حجم تخم شربتی فیبر است، و تخم شربتی هم یکی از بهترین منابع فیبر در جهان به شما می رود.

تخم شربتی حاوی پروتئین بالا

دانه های چیا حاوی مقادیر مناسب پروتئین هستند. چیزی در حدود ۱۴ درصد از وزن تخم شربتی حاوی پروتئین است که این مقدار در مقایسه با سایر گیاهان، میزان زیادی است.

  زمان مصرف تخمه شربتی / طرز شستن تخمه شربتی

تخم شربتی همچنین دارای نسبت خوبی از اسیدهای آمینه ضروری هستند، بنابراین برای استفاده از پروتئین این دانه مغذی، باید آن را در رژیم غذایی گنجاند.

پروتئین دارای مزایای متنوعی برای سلامتی است و جزو مواردی است که برای کاهش وزن مناسب است.

در حقیقت مصرف پروتئین بالا باعث کاهش اشتها می شود و نشان داده شده است که افکار وسوسه کننده در مورد مصرف غذا را در حد ۶۰٪ کاهش می دهد و همینطور میل شبانه به خوردن غذا را نیز ۵۰٪ کاهش می دهد.

دانه های تخم شربتی واقعا یک منبع پروتئینی عالی هستند – مخصوصا برای افرادی که در نظر دارند چربی های اضافه شان را آب کنند و به وزن مناسب برسند.

فیبر و پروتئین بالا در تخم شربتی باعث کاهش وزن می شوند

بسیاری از محققان بر این اعتقاد هستند که مصرف تخم شربتی باعث کاهش وزن می شود. فیبر محلول خود مقدار زیادی از آب را جذب می کند و باعث پر شدن حجمی از معده می شود و همین هم مصرف مواد غذایی را پایین می آورد که این عامل اصلی کاهش وزن با تخم شربتی است.

مطالعات متعددی فیبر محلول گلوکومنان را بررسی کرده اند که به شیوه ای مشابه عمل می کند و نشان داده اند که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

همچنین پروتئین موجود در دانه های تخم شربتی ممکن است به کاهش اشتها و مصرف غذا در فردکمک کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که خوردن تخم شربتی در وعده صبحانه باعث کاهش مصرف مواد غذایی چاق کننده می شود.

البته مطالعاتی با نتایج دیگر هم در مورد رابطه با مصرف تخم شربتی و کاهش وزن به انجام رسیده است.

از جمله در مطالعه ای که در روی ۹۰ فرد مبتلا به اضافه وزن انجام شد، ۵۰ گرم از دانه های تخم شربتی را به صورت روزانه و به مدت ۱۲ هفته  مورد مصرف قرار دادند که این کار تاثیری بر کاهش وزن آنها نداشت.

در یک مطالعه ۱۰ هفته ای دیگر روی ۶۲ زن، مصرف دانه های تخم شربتی بر روی کاهش وزن بدن آنها تأثیری نداشت، اما میزان چربی امگا ۳ را در خون آنها افزایش داد.

در مقابل، یک مطالعه ۶ ماهه روی افراد چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت گرفت که در آن این افراد یک رژیم غذایی کم کالری دریافت کردند که خوردن دانه های تخم شربتی در روز باعث کاهش قابل توجه وزن آنها شد.

با وجود این نتایج ضد و نقیض، اکثر کارشناسان بر این اعتقاد هستند که تخم شربتی برای کاهش وزن بسیار مفید است و می توان به عنوان یک گزینه به آن توجه داشت. البته به این نکته توجه داشته باشید که برای کاهش وزن، رژیم غذایی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار است و باید به ورزش و تغییر سبک زندگی تان هم توجه داشته باشید تا به روش درست بتوانید وزن کم کنید.

دانه های تخم شربتی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بالا هستند

تخم شربتی از نظر دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار شبیه دانه های کتان هستند. در واقع میزان امگا ۳ در تخم شریتی خیلی بیشتر از مقدار امگا ۳ در ماهی قزل آلا است.

با این حال، این نکته مهم را هم مد نظر داشته باشید که امگا ۳ در تخم شربتی عمدتا ALA (اسید آلفا لینولنیک) است که شاید به آن اندازه ای که فکر می کنید، مفید نباشد.

ALA باید قبل از اینکه بدن شما بتواند از آن استفاده کند، می بایست به فرمهای فعال ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) و اسید داکوساگزنئوئیک (DHA) تبدیل شود.

متأسفانه انسان در تبدیل ALA به این اشکال فعال ناکارآمد است.

مطالعات نشان داده اند که مصرف تخم شربتی می توانند منجر به افزایش ALA و EPA، اما DHA سطح خون  شوند.

 

تخم شربتی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

تخم شربتی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی

با توجه به اینکه در تخم شربتی فیبر، پروتئین و امگا ۳ بسیار زیاد وجود دارد، مصرف آن ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

مزایای تخم شربتی در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اما نتایج آنها قطعی نیوده است.

مطالعات در این زمینه روی موش ها نشان داده است که مصرف تخم شربتی می تواند برخی از عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش دهد، از جمله تری گلیسیرید، التهاب، مقاومت به انسولین و چربی شکم. مصرف تخم شربتی همینطور ممکن است باعث افزایش میزان کلسترول خوب در بدن شود.

اما این نتایج در مطالعات روی انسان به دست نیامد و برای همین هم نتایج مثبت خوردن تخم شربتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی به صورت قطعی نیست.

اما چندین مطالعه روی اثرات مصرف تخم شربتی نشان می دهد که تخم شربتی به طور قابل توجهی کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا را به دنبال داشته است. همانطور که می دانید، فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بروز بیماریهای قلبی است.

  خواص خاکشیر و تخم شربتی / خواص تخمه شربتی برای کبد

به طور کلی، مصرف تخم شربتی ممکن است به سلامت قلب کمک کنند، اما احتمالا تاثیر عمده ای در این زمینه نخواهند داشت، مگر اینکه همراه با سبک زندگی سالم و تغییرات غذایی مناسب باشد.

خواص تخم شربتی برای سلامتی، پوست و مو

با توجه به مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در تخم شربتی، می توان از آن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی در برابر تشعشعات مضر خورشید استفاده کرده و از آفتاب سوختگی جلوگیری کرد. همچنین می تواند به عنوان روشن کننده پوست، بهبود دهنده اگزما و درمانی برای شوره سر مورد استفاده قرار گیرد.

خواص تخم شربتی برای پوست و مو

خواص تخم شربتی در درمان بیماری های دستگاه گوارش و معده درد

یکی دیگر از خواص تخم شربتی اثر قابل توجه آن در رفع مشکلات دستگاه گوارشی است. رفع مشکلاتی از قبیل سوء هاضمه، نفخ و یبوست از جمله خواص بی مانند این گیاه است. جهت درمان یبوست می توانید هر روز صبح بعد از بیدار شدن بلافاصله به اندازه یک قاشق چایخوری تخم شربتی را که از شب قبل خیسانده اید به صورت ناشتا میل کنید.

خواص تخم شربتی برای ورزشکاران

یکی از خواص تخم شربتی ، این است که سرشار از پروتئین است بنابراین برای بدنسازی و ساخت عضله عالی است زیرا بدن هر آنچه که برای عضله سازی نیاز دارد ، دریافت می کند. از آنجایی که تخم شربتی ۱۰ برابر وزن خود آب جذب می کند، با کند کردن هضم و گوارش باعث می شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. و آب بدن را نیز تامین می کند.

خاصیت تخم شربتی و کاهش فشار خون

تخم شربتی دارای مقادیر مناسبی از پتاسیم و منیزیم است. مصرف مقادیر بالای پتاسیم و منیزیوم می تواند موجب کاهش فشار خون شود. افرادی که تحت نظر پزشک برای درمان فشار خون بالا دارو مصرف می کنند باید در مصرف این گیاه احتیاط کنند.

شربت تخم شربتی و آرامش اعصاب

مصرف روزانه ترکیب تخم شربتی با عسل و عرق بادرنجبویه به صورت شربت می تواند به آرامش اعصاب و رفع تنش و استرس هاس روزمره کمک کند.

خاصیت غذایی دانه تخم شربتی (خواص تخم شربتی)

این دانه سرشار از ویتامین های A و K می باشد و همچنین دارای مقادیر قابل توجهی از منگنز و آهن می باشد. آهن موجود در آن به تولید گلبول های قرمز کمک کرده و از ابتلا به کم خونی جلوگیری می کند. همچنین در طب سنتی نیز مصرف تخم شربتی به زنان در دوران شیردهی جهت افزایش شیر توصیه شده است.

زمان مصرف تخم شربتی

خواص تخم شربتی برای کبد

اشتباه شایعی که درباره تخمه شربتی وجود دارد ، خواص تخمه شربتی برای کبد است، زیرا طبق مطالعات که در سال ۲۰۱۶ در مجله بین المللی Preventive Medicine منتشر شد و درباره خواص تخم شربتی برای کبد که به صورت تاثیر فیبر رژیمی در بارهنگ و تخم شربتی در کاهش وزن و کبد چرب الکلی بود. بیماران به ۴ گروه تقسیم شدند و به صورت زیر تخم شربتی دریافت کردند:

  • گروه ۱ روزانه ۱۰ گرم تخم شربتی کردند.
  • گروه ۲ روزانه ۱۰ گرم بارهنگ مصرف کردند.
  • گروه ۳ روزانه مخلوطی از تخم شربتی و بارهنگ (۱۰ گرم) مصرف کردند.
  • گروه ۴ گروه کنترل بود.

بعد از ۱۲ هفته ، نتایج نشان داد که مصرف تخم شربتی، بارهنگ یا ترکیبی از آنها، در ین ۱۲ هفته هیچ اثری بر هیچ کدام از معیارهای تن سنجی مختص بیماری کبد چرب الکلی نداشته است.

خواص تخم شربتی برای استخوان و دندان

تخم شربتی سرشار از ویتامین ها و موادمعدنی مورد نیاز بدن است. از آنجایی که ۹۹ درصد از کلسیم بدن هر شخص در دندان و استخوان های او قرار دارد. تخم شربتی می تواند برای استخوان و سلامت دندان مفید. باشد؛ زیرا فقط سی گرم از تخم شربتی می تواند ۱۸ درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند. همچنین به دلیل وجود زینک یا همان روی در تخم شربتی، بوی بد دهان و جلوگیری از جمع شدن رسوب و جرم در دهان و دندان با خوردن تخم شربتی اتفاق می افتد.

مضرات مصرف تخم شربتی

  • استفاده بیش از حد از این ماده غذایی سبب ایجاد سرگیجه و اختلالات بینایی می شود.
  • اگر از داروهای ضد انعقاد خون  مانند وارفارین استفاده می کنید در مصرف تخم شربتی احتیاط کنید.
  • یکی از خواص تخم شربتی کاهش دادن فشار خون است که اگر از داروهای کاهش فشار خون مانند لوزارتان استفاده می کنید، باید در مصرف تخم شربتی احتیاط کنید.
  • افرادی که مبتلا به انگل دستگاه گوارش هستند باید در مصرف این ماده احتیاط کنند.
  • اگر به گلوتن حساسیت دارید باید در مصرف تخم شربتی احتیاط کنید چرا که این دانه های کوچک حاوی گلوتن هستند.

منبع: salamdonya

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید