تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 3:31
1909 بازدید
کد خبر : 1962

چهارتخمه چیست؟ خواص حیرت انگیز چهارتخمه برای لاغری و سلامتی

چهارتخمه چیست؟ خواص حیرت انگیز چهارتخمه برای لاغری و سلامتی

چهارتخمه حاوی مقادیر زیادی فیبر است و با کمک به پایداری سطح انسولین منجر به به کاهش اشتها و احساس سیری در بدن و در نهایت موجب لاغری و کاهش وزن می شود.

چهار تخمه از ترکیب گیاهان دارویی شامل قدومه، سپستان، بهدانه و بارهنگ تهیه می شود که مصرف آن در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی و سرفه توصیه شده است. در این مطلب از رژیم نیوز، درباره اینکه چهار تخم چیست و برای چی خوبه، چه شکلی است و شامل چی می شود؛ و خواص و مضرات چهارتخمه برای سرفه، سرماخوردگی، کرونا، یبوست، ریه، کبدچرب و طرز تهیه دمنوش چهار تخمه و بهترین زمان مصرف آن، صحبت کردیم. با ما همراه باشید.

چهار تخم چیست و برای چی خوبه

چهار تخمه از چهار دانه گیاه قدومه، بارهنگ، سپستان و به دانه تشکیل شده است. این داروی گیاهی در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی، رفع گلو درد، سرفه، گرفتگی صدا و … مورد استفاده قرار گرفته است.

این دانه ها با ایجاد موسیلاژ فراوان می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده ها و رفع یبوست کمک کند. همچنین چهار تخمه در درمان کبد چرب، مشکلات پوستی، مجاری ادراری، کاهش وزن، سلامت دهان و دندان نیز نقش موثری دارد.

۱. فواید چهار تخم برای سلامت دهان و دندان

استفاده از چهارتخمه به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی موثر در ان برای حفظ سلامت دهان و دندان مفید است. همچنین این دم کرده گیاهی میتواند به رفع بوی بد دهان، عفونت و ورم لثه کمک کند.برای این منظور بعد از تهیه دم کرده چهار تخمه آن را غرغره کنید، این کار در رفع عفونت لثه موثر عمل می کند.

چهار تخم برای چی خوبه | خواص و مضرات چهار تخمه برای سلامتی

۲. فواید چهار تخم برای درمان سوزش ادرار

 وجود خواص ضد میکروبی و ضد قارچی در چهار تخمه،ان را به یک درمان موثر برای عفونت های مجاری ادرار تبدیل کرده است.مصرف دم کرده چهارتخمه به درمان و سوزش ادرار کمک می کند.

خواص چهارتخمه: درمان سوزش ادرار

۳. فواید چهار تخم برای رفع مشکلات پوستی

چهارتخمه دارای خواص ضد باکتریایی است بنابراین این ماده گیاهی می تواند در رفع مشکلات پوستی نظیر رفع لک های پوستی، رفع کک و مک، درمان اگزما و جوش ها، رفع حساسیت های پوستی و …موثر عمل کند.

چهار تخمه شامل چیست

چهار تخمه از ترکیب دانه های چهار گیاه قدومه، بارهنگ، سپستان و به دانه تشکیل شده است. این ترکیب گیاهی از جمله موثرترین درمان های سرماخوردگی، رفع گلو درد، سرفه، گرفتگی صدا و … در طب سنتی است. علاوه براین، از گذشته بزرگترها استفاده از دمکرده چهار تخمه برای درمان گلو درد و سرماخوردگی را توصیه کرده اند.

چهار تخمه شامل چیست

چهار تخمه چه شکلی است

چهار تخمه بصورت ترکیبی از دانه های به، بارنگ، سپستان حالت تخم‌مرغی و به‌اندازه یک آلوی کوچک به رنگ مشکی و قدومه که دانه ای پهن و گرد مانند عدس است ولی از عدس کوچک‌تر است.

خواص چهار تخمه برای رفلاکس معده

مصرف دم کرده چهار تخمه برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل و برگشت اسید معده مفید است.چهار تخمه دارای خواص ضد التهابی است به همین دلیل در کاهش التهابات دستگاه گوارش هم موثر عمل می کند.

خواص چهار تخمه برای سرماخوردگی

چهار تخمه به دلیل وجود ترکیبات موثری که در این چهار گیاه وجود دارد موجب تولید موسیلاژ فراوانی می شود که می تواند به نرم شدن سینه و کاهش تورم و گرفتگی صدا ناشی از سرماخوردگی کمک کند. برای تهیه این دمنوش، چهار تخمه را به یک قنجان آب جوش اضافه کنید و درب آن را ببندید تا دم بکشد و لعاب تولید کند. چهارتخمه به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی باکتریال و ضد ویروسی که دارد، می تواند به کاهش ورم گلو و عفونت دستگاه تنفسی کمک کند.

خواص چهار تخمه برای سرماخوردگی

خواص چهار تخمه برای کرونا

چهارتخمه از گشته به عنوان درمانی برای سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که بیماری کرونا علائمی مشابه ویروس سرماخوردگی دارد مصرف چهارتخمه با ایجاد لعاب فراوان می توانند به تسکین سرفه، گلو درد و نرم کردن سینه فرد بیمار کمک کند. مصرف دم کرده چهارتخمه به دلیل وجود تخم بارهنگ در آن می توانند به تسکین و نرم شدن ریه  فرد بیمار کمک کند. با این حال برای اطمینان بیشتر قبل از مصرف دم کرده های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

خواص چهار تخمه برای ریه

بارهنگ موجود در چهارتخمه دارای طبع سرد و خشکی است بنابراین می تواند  نقش موثری در قطع شدن خونریزی ریه، تنگی نفس و سل داشته باشد،علاوه براین، برگ و ریشه تخم بارهنگ به دلیل داشتن خاصیت نرم کنندگی می توانند به تسکین ریه کمک کنند.

خواص چهار تخمه برای سرفه خشک

دم کرده چهار تخمه با داشتن طبع گرم و تر نه تنها باعث رفع مشکلاتی مانند خشونت حلق و حنجره و گرفتگی صدا می شود بلکه می تواند به تسکین  سرفه های خونی و خشک هم کمک کند.

خواص چهار تخمه برای سرفه خشک

خواص چهار تخمه برای کبد چرب

چهار تخمه به دلیل داشتن خاصیت سم زدایی قوی میتواند در درمان بیماری های کبدی به خصوص کبد چرب مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این دم کرده گیاهی برای به بهبود عملکرد کبد موثر عمل می کند.

خواص چهار تخمه برای معده

همانطور که در قسمت بالا هم اشاره شد مصرف چهار تخمه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می تواند به تسکین مشکلات گوارشی و معده کمک می کند. علاوه براین وجود میوه سیستان در چهار تخمه به عنوان یک ماده ضد انگل معده می تواند در رفع انگل معده موثر عمل کند.

خواص چهار تخمه برای گلودرد

مصرف دم کرده چهارتخمه به دلیل وجود خاصیت ضد التهابی، ضد  باکتری و ضد ویروسی در آن می تواند به کاهش التهاب و عفونت گلو کمک کند.روش دم کردن چهارتخمه برای درمان سرماخوردگی و گلو درد مشابه است.

خواص چهار تخمه برای گلودرد

خواص چهار تخمه برای یبوست

ترکیبات چهارتخمه یعنی بارهنگ، بِه دانه و قدومه حاوی فیبر و یک ملین طبیعی محسوب می شوند. بنابراین مصرف این دم کرده در افرد مبتلا به یبوست با افزایش حرکات روده می تواند به درمان و جلوگیری از یبوست و مشکلات گوارشی و بهبود عملکرد روده ها موثر عمل کند.

خواص چهار تخمه برای کودکان

کودکان به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف تر  نسبت به بزرگسالان بیشتر به بیماری هایی مانند سرما خوردگی و عفونت های گلو مبتلا می شوند.مصرف دم کرده چهار تخمه به دلیل داشتن ترکیبات گیاهی بی ضرر تر از داروهای شیمیایی هستند،بنابراین مصرف چهار تخمه در کودکان و نوزادان  به درمان سرفه های شبانه، یبوست و دل درد در انها کمک فراوانی می کند.

خواص چهار تخمه برای کودکان

خواص چهار تخمه برای لاغری

چهارتخمه حاوی مقادیر زیادی فیبر است و با کمک به پایداری سطح انسولین منجر به به کاهش اشتها و احساس سیری در بدن می شود. بنابراین مصرف چهارتخمه می تواند برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند مفید باشد.

خواص چهار تخمه در بارداری

چهارتخمه به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی در ان دارای خواص ضد التهابی است، بنابراین مصرف Hن در زنان باردار می تواند منجر سقط جنین یا ایجاد آلرژی شود.از این رو زنان باردار که تصمیم به مصرف چهار تخمه در بارداری دارند بهتر است قبل از مصرف ان با پزشک خود مشورت کنند.

خواص چهار تخمه در بارداری

خواص چهار تخمه با عسل

بعد از تهیه دم کرده چهار تخمه می توانید برای اینکه دم کرده مزه بهتری پیدا کند کمی به آن عسل اضافه کنید این کار علاوه بر طعم دار کرده چهار تخمه به خواص این دم کرده هم اضافه می کند. زیرا عسل با داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی می تواند به درمان سرماخوردگی، عفونت گلو و سرفه کمک کند.

طرز تهیه دمنوش چهار تخمه

برای تهیه دمنوش چهار تخمه کافی است یک قاشق مربا خوری از چهار تخمه را درون یک استکان آب جوش یا شیر داغ بریزید و برای مدت نیم ساعت در جای گرم آن را قرار دهید. مصرف این دمنوش برای روزی ۳ تا ۴ بار موردی ندارد.

طرز تهیه دمنوش چهار تخمه

مضرات چهار تخمه

مصرف بیش از حد چهار تخمه منجر به بروز مشکلات گوارشی خواد شد.مصرف چهار تخمه به خانم های باردار یا شیرده بدون مشورت با پزشک توصیه نمی شود. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از مصرف چهار تخمه با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر:

چهار تخمه شامل گیاهان دارویی نظیر قدومه، سپستان، بهدانه و بارهنگ است که در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده شده است. اما این تنها مزیت چهار تخمه نیست، این داروی گیاهی برای درمان یبوست، رفلکس معده، لاغری، معده، کبد چرب و… نیز موثر است. خانم های باردار باید قبل از مصرف چهار تخمه با پزشک خود صحبت کنند چون مصرف این دمکرده گیاهی می تواند باعث سقط جنین یا ایجاد آلرژی شود.

چهار تخمه ترکیب گیاهان دارویی قدومه، سپستان، بهدانه و بارهنگ است که از قدیم در طب سنتی و بخصوص تاکید افراد مسن برای درمان سرماخوردگی و سرفه توصیه می شود.

دیگر خواص چهار تخم برای سلامتی

گرفتگی صدا

چهار تخمه به علت داشتن لعاب به نرمی سینه کمک می کند و تورم و گرفتگی صدا را کاهش می دهد، برای این منظور چهار تخمه را در یک قنجان آب جوش ریخته و درب آن را بگذارید تا دم بکشد و لعاب کند.

خواص چهارتخمه برای سرفه

چهارتخمه دارای خواص ضد التهابی، آنتی باکتریال و ضد ویروسی  است، ورم گلو و عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می دهد و منجر به کاهش سرفه می شود

یبوست

بارهنگ، به دانه و قدومه موجود در چهارتخمه ملین های طبیعی هستند که با افزایش حرکات روده به درمان یبوست و مشکلات گوارشی کمک می کنند

سلامت دهان و دندان

چهارتخمه برای از بین بردن بوی بد دهان، عفونت و ورم لثه موثر است، می توانید دم کرده چهار تخمه را غرغره کنید تا عفونت کاهش پیدا کند

کبد چرب

چهارتخمه به دلیل خاصیت سم زدایی قوی  که دارد به درمان کبد چرب و بهبود عملکرد کبد کمک می کند.

سلامت دستگاه گوارش

دم کرده چهار تخمه در درمان مشکلات گوارشی از قبیل سوزش سر دل و برگشت اسید معده استفاده می‌شود، به دلیل خواص ضد التهابی چهار تخمه، التهابات دستگاه گوارش نیز کاهش پیدا می کند.

درمان سوزش ادرار

چهار تخمه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد قارچی , با عفونت های مجاری ادرار مبارزه می کند و سوزش ادرار را درمان می کند.

خونریزی ریه

بارهنگ موجود در چهارتخمه سرد و خشک است که می تواند برای خونریزی ریه، تنگی نفس و سل موثر باشد، برگ و ریشه تخم بارهنگ اثر نرم کنندگی دارد.

منبع: photokade

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید