تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 11:51
299 بازدید
کد خبر : 1971

خواص تخم کدو برای لاغری و سلامت بدن| کالری تخم کدو حلوایی

خواص تخم کدو برای لاغری و سلامت بدن| کالری تخم کدو حلوایی

خواص تخم کدو برای لاغری سلامتی بسیار است، بنابراین وقتی کدو را مصرف کردید تخمه‌های آن را دور نریزید، آن‌ها را نگه دارید و از خواص آن لذت ببرید.

خواص تخم کدو برای سلامتی بدن بسیار دارد. خواص تخم کدو برای سلامتی ناشی از وجود مواد مغذی در آن از جمله چربی‌های سالم، منیزیم و روی است که این مواد مغذی به سلامت قلب، پروستات و پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. خواص تخم کدو فراوان است و در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

در این مطلب از رژیم نیوز که در رابطه با خواص تخم کدو است به بررسی مواردی از جمله خواص تخم کدو در طب سنتی، خواص تخم کدو برای مو، خواص تخم کدو برای پوست، خواص تخم کدو برای کاهش کلسترول، خواص تخم کدو برای مشکلات مثانه و مجاری ادراری. خواص تخم کدو برای تنظیم قند خون، خواص تخم کدو برای مردان، خواص تخم کدو خام برای پروستات، فواید تخم کدو برای زنان، خواص تخم کدو برای لاغری و در نهایت مضرات تخم کدو می‌پردازیم.

خواص تخم کدو شما را شگفت زده خواهد کرد! تخم کدو حلوایی برای لاغری و مو

تخمه کدو مملو از مواد مغذی

دانه‌های کدو، دانه‌های خوراکی بیضی شکلی هستند که به صورت مغز شده و یا دارای پوسته به فروش می‌رسند. تخمه کدوی کامل دارای پوستی سفید رنگ و ترد است که می‌توان به راحتی آن را شکست و مغز تخمه کدو نیز به رنگ سبز است. میزان ۲۸ گرم مغز تخمه کدو تقریبا حاوی ۱۵۱ کالری انرژی است که اکثر این کالری از چربی و پروتئین آن تامین می‌شود. میزان ۲۸ گرم مغز تخمه کدو بعلاوه حاوی مواد مغذی زیر نیز هست:

  • ۷ گرم فیبر
  • ۵ گرم کربوهیدرات
  • ۷ گرم پروتئین
  • ۱۳ گرم چربی (که ۶ گرم آن امگا ۶ است)
  • میزان ۱۸% از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین K
  • میزان ۳۳% از نیاز روزانه‌ی بدن به فسفر
  • میزان ۴۲% از نیاز روزانه‌ی بدن به منگنز
  • میزان ۳۷% از نیاز روزانه‌ی بدن به منیزیم
  • میزان ۲۳% از نیاز روزانه‌ی بدن به آهن
  • میزان ۱۴% از نیاز روزانه‌ی بدن به روی (زینک)
  • میزان ۱۹% از نیاز روزانه‌ی بدن به مس

تخمه کدو بعلاوه حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب اشباع‌نشده، پتاسیم، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فولات است. تخمه کدو و روغن آن با خواص و مواد مغذی دیگری نیز همراه هستند. خواص تخمه کدو در طب سنتی نیز بسیار گسترده است.

طبع تخم کدو

در طب سنتی این تخمه را دارای مزاج سرد و تر می‌دانند. از خواص و فواید تخمه کدو در طب سنتی می‌توان به تعدیل حرارت بدن و کاهش و تسکین خلط گلو اشاره کرد. این مغز بعلاوه برای رفع خشکی مغز، رفع بی‌خوابی، درمان تب و سل نیز مفید است. همچنین افرادی دارای مزاج گرم و خشک که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند نیز می‌توانند از خواص تخمه کدو برای کاهش وزن بهره ببرند.

خواص تخم کدو در طب سنتی

طب سنتی طبع تخم کدو سرد و خشک می‌داند. مصلح تخم کدو عسل و گلنگبین است. از جمله خواص تخم کدو می‌توان به این موضوع اشاره کرد تخم کدو می‌تواند سبب تعدیل حرارت بدن و تسکین خلط‌های گرم و آسیب رسان شود.

تخم کدو با تعدیل حرارت بدن می‌تواند موجب رفع تب نیز شود. علاوه بر این روغن تخم کدو می‌تواند در رفع خشکی مغز و درمان بی خوابی و نیز تب‌های گرم و سل موثر و مفید باشد. عفونت و ورم مجاری  از دیگر مواردی هستند که  تخم کدو می‌تواند در درمان آن موثر باشد.

تخم کدو برای درمان مشکلات پروستات نیز تا حد زیادی مفید است. در ادامه به بررسی برخی از خواص تخم کدو می‌پردازیم.

خواص تخم کدو برای مو

یکی از خواص تخم کدو کمک به سلامت مو‌ها است. تخم کدو دارای ویتامین‌هایی از جمله ویتامین A و ویتامین K، روی و اسید‌های چرب امگا۳ است که این‌ها برای سلامت مو و پوست سر بسیار موثر و مفید هستند.

اسیدچرب امگا۳ می‌تواند التهاب را کاهش داده و از این طریق سبب افزلیش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می‌شود.  تخم کدو می‌تواند موجب محکم‌تر و درخشان‌تر و ضخیم‌تر شدن موها می‌شود.

برای رفع شوره سر یکی از عناصر مفید که ار آن در شامپو نیز استفاده می‌شود روی است. تحم کدو با داشتن  روی دارای خواص ضدقارچی است و از خارش پوست سر، سوزش و تحریک پذیری جلوگیری می‌کند.

مصرف روزانه تخم کدو و ماساژ سر با روغن این دانه می‌تواند به رفع و درمان شوره سر کمک کند. فقدان ویتامین A موجب خشکی و شکنندگی مو می‌شود.

تخم کدو دارای بتاکاروتن است و بتاکاروتن بعد از مصرف تبدیل به ویتامین A می‌شود درنتیجه مصرف تخم کدو از خشکی مو و پوست سر نیز جلوگیری می‌کند. با جاوگیری از خشکی سر از بروز شوره نیز جلوگیری می‌کند.

خواص تخم کدو برای پوست

از دیگر خواص تخم کدو می‌توان به تاثیر آن در حفظ سلامت پوست اشاره کرد. اسیدهای چرب ضروری موجود در تخم کدو می‌توانند سطح روغن و رطوبت پوست را حفظ کرده و از بروز آکنه و خشکی پوست جلوگیری کنند.

اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در تخم کدو می‌توانند پوست را تغذیه کرده و موجب افزایش انعطاف پذیری پوست شوند. کمک به درمان جوش و آکنه از دیگر خواص تخم کدو است. تخم کدو دارای خواص ضد التهابی بوده و با داشتن روی موجب کاهش قرمزی و زخم روی صورت می‌شود و از این طریق به درمان آکنه کمک می‌کند.

همچنین روی دارای خاصیت ضد باکتری بوده و بر روی غدد چربی تاثیر داشته و فعالیت آن‌ها را کاهش می‌دهد و از این طریق ترشح چربی و احتمال وقوع آکنه را کاهش می دهد. از دیگر خواص تخم کدو می‌توان به خاصیت ضد پیری آن اشاره کرد.

تخم کدو می‌تواند روند پیرشدن را کند کرده و موجب درخشندگی و جوانی پوست شود. همچنین دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که موجب خنثی سازی رادیکال‌های آزاد شده و از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این روی موجود در تخم کدو سبب حفظ کلاژن و کمک به جوانسازی و جوان ماندن پوست می‌شود.

به میزان یک فنجان از تخم کدو و یک تخم مرغ زده شده را همرا با  مقداری روغن را به صورت خمیر ضخیمی تبدیل کنید. این خمیر به دست آمده را برای مدت زمان پانزده دقیقه روی پوست صورت خود بمالید و بعد از گذشت این مدت زمان صورت خود را با آب بشویید تا یک پوست صاف و درخشان به دست آورید.

خواص تخم کدو حلوایی - ایسنا

خواص کدو برای کاهش کلسترول

یکی از مهم‌ترین خواص تخم کدو تنبل کاهش و تنظیم سطح کلسترول است. فیتواسترول همانند کلسترول در ساختار بدن است که موجب کاهش جذب پروتئین با چگالی کم در روده می‌شود.

تخم کدو حاوی مس است و عنصر مس موجب افزایش شمارش گلبول های قرمز خون شده و عبور اکسیژن خون را افزایش می‌دهد. تخمه کدو  حاوی سطوح پایینی از عنصر سدیم هستند که موجب کاهش فشار خون شده و سلامت قلب را افزایش می‌دهند.

خواص کدو برای مشکلات مثانه و مجاری ادراری

درمان مشکلات مثانه و بهبود عملکرد مجاری ادراری از دیگر خواص تخم کدو است. عصاره تخمه کدو محلول در آب اثر آنابولیک بر روی ماهیچه‌های لگنی دارد. تخم کدو سبب مهار  آنزیم آروماتاز شده و از این طریق موجب تقویت  قدرت عضلات لگن می‌شود.

همچنین محتوای محلول در آب تخم کدو به گیرنده آندروژن موجود در ماهیچه‌های لگنی متصل شده و سبب تقویت بیشتر آنها می‌شود. یکی دیگر از خواص تخم کدو نقش آن در کاهش عفونت‌های مجاری ادراری است.

خواص تخم کدو برای تنظیم قند خون

یکی دیگر از خواص تخم کدو داشتن اثرات ضد دیابتی است. کدو تنبل و عصاره تخم کدو می‌تواند موجب افزایش سطوح انسولین شده و موجب کاهش استرس اکسیداتیو می‌شود. اثر ضد دیابتی تخم کدو می‌تواند به حضور فنول ها، فلانویید و ساپونین ها کمک کند. بنابراین تخم کدو می‌تواند در تنظیم قند خون کمک کننده و مفید باشد‌.

خواص تخم کدو برای مردان

یکی از خواص این دانه، تاثیر آن در افزایش کیفیت اسپرم است. از جمله عواملی که باعث کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری مردان می‌شود کم بودن عنصر روی است. تخم کدو دارای مقادیر بالایی از عنصر روی است و به همین دلیل می‌تواند موجب تقویت کیفیت اسپرم شود.

همچنین بر اساس مطالعات تخم کدو می‌تواند از اسپرم انسان در مقابل آسیب‌ها و مشکلات نشات گرفته از شیمی‌درمانی و بیماری‌های خودایمنی محافظت کند. از دیگر خواص تخم کدو داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است که سبب تنظیم سطح هورمون تستوسترون و سلامت کلی و عمومی می‌شود.

خواص تخم کدو خام برای پروستات

یکی از خواص این دانه تاثیر تخم کدو در کم کردن علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) است. در بیماری BPH غده پروستات بزرگ شده و این بزرگ شدن غده پروستات سبب بروز اختلالاتی در دفع ادرار می‌شود. بر اساس یک مطالعه مشاهده شده است که مصرف تخم کدو برای مدت زمان یک سال می‌تواند موجب کاهش علائم هایپرپلازی خوشخیم پروستات در مردان شده و موجب افزایش سطح کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود.

فواید تخم کدو برای زنان

اکثر خانم‌ها فقدان روی دارند و از کم بودن سطح روی در بدن خود رنج می‌برند. مصرف تخم کدو می‌تواند موجب رفع فقدان روی در خانم‌ها شود. حضور روی در خانم‌ها در طول دوران بارداری ضروری و مفید است. بر اساس مطالعات فقدان روی در حیوانات بر رشد فرزندانشان تاثیر گذار است

تخم کدو حاوی مقادیر بالایی از فیتو استروژن است. وجود مقادیر بالایی از فیتواستروژن گیاهی منتج به افزایش سطح کلسترول HDL می شود و فشار خون، گر گرفتگی، درد مفاصل و سایر علایم دردآور ناشی از یائسگی را کاهش می‌دهد. بنابراین از دیگر خواص تخم کدو می‌توان به کاهش دادن علائم دردآور ناشی از یائسگی اشاره کرد.

جلوگیری از بیماری‌های عروقی

چندین مطالعه حیوانی اثرات مثبت مکمل دانه کدو تنبل را بر سلامت قلب نشان می دهد. افراد تحت رژیم غذایی پرچرب کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول تام نشان دادند.دانه ها همچنین می توانند سطح کلسترول بد را تا حدود ۷۹٪ در افراد کاهش دهند.

مطالعات همچنین کاهش سطح نشانگرهای التهابی مانند اکسید نیتریک را گزارش کرده اند.افزودن تخمه کدو تنبل به رژیم غذایی می تواند از تجمع کلسترول و سفت شدن رگ های خونی جلوگیری کند. این امر از مشکلات قلبی مانند بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و غیره جلوگیری می کند.

عوارض جانبی تخمه کدو تنبل؛ 9 عوارض مهم تخمه کدو که نباید نادیده گرفت - خبرنامه

کالری تخمه کدو

 ۱۰۰ گرم تخمه کدوی خام ۶۳۳ کالری دارد.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم تخمه کدو خام
اطلاعات تغذیه‌ای مقدار
کالری کل ۶۳۳
چربی کل ۲۱۴ گرم
چربی اشباع شده ۳.۵۷ گرم
اسیدهای چرب اشباع ۱ گرم
آهن ۰.۹ گرم
کلسیم ۲۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۱۵ گرم
پروتئین ۵ میلی‌گرم

کالری تخمه کدو بو داده

 تخمه کدو بو داده در هر ۱۰۰ گرم دارای ۵۳۶ کیلوکالری انرژی است.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم تخمه کدو بو داده
اطلاعات تغذیه‌ای مقدار
کالری ۵۳۶
چربی کل ۴۲.۸۶ گرم
چربی اشباع شده ۸.۹۳ گرم
کلسیم ۷۱ میلی‌گرم
اهن ۱۶.۰۷ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۴ گرم
پروتئین ۳۳.۴ میلی‌گرم
سدیم ۵۷ گرم

فعالیت‌های لازم برای سوزاندن ۱۰۰ کالری

برای سوزاندن ۱۰۰ کالری تخمه کدو می‌توانید فعالیت‌های زیر را انجام دهید:

  • پیاده روی ← ۲۶ دقیقه
  • طناب زدن ← ۹ دقیقه
  • دویدن ← ۹ دقیقه
  • شنا ← ۱۵ دقیقه
  • سونا ← ۱۵ دقیقه
  • یوگا ← ۲۰ دقیقه
  • والیبال ← ۲۶ دقیقه
  • کوهنوردی ← ۱۵ دقیقه

مضرات تخم کدو

تخم کدو تنبل در کنار فواید و خواص بی نظیر خود عوارضی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. یکی از عوارض نادر اما موجود تخم کدو تنبل ایجاد آلرژی است. علائم آلرژی ناشی از تخم کدو تنبل عبارتند از ورم، خارش پوست، گرفتگی بینی و یا مشکل تنفسی است.

یکی دیگر از عوارض احتمالی تخم کدو بروز سوءهاضمه و معده درد است. افرادی که مستعد میگرن و سردرد‌های میگرنی هستند بهتر است از تخم کدو مصرف نکنند و یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند زیرا تخم کدو ممکن است محرک میگرن باشد.

زیاده روی در مصرف تخم کدو می‌تواند منتج به اسهال شود. توجه داشته باشید که تخم کدو پوسیده می‌تواند منجر به تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند.

خواص تخم کدو برای لاغری

یکی دیگر از خواص تاثیر تخم کدو در لاغری و کاهش وزن است. وجود سطح بالایی از مواد مغذی از جمله فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب اشباع نشده موجب شده است تا تخم کدو یک ماده غذایی مفید و موثر در رژیم‌های کم کالری باشد.

تخم کدو با داشتن مقادیر بالای فیبر موجب احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود و از این طریق موجب کاهش مصرف کالری می‌شود. تخم کدو علاوه بر فیبر دارای پروتئین نیز است و  نقش تاثیرگذاری در کاهش وزن، بهبود اشتها، جلوگیری از پرخوری و افزایش احساس سیری در فرد دارد.

منبع: غفاری دایت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید