تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 - 11:07
75 بازدید
کد خبر : 2097

میوه ها، سبزیجات و غذاهای کالری منفی برای لاغری و چربیسوزی

میوه ها، سبزیجات و غذاهای کالری منفی برای لاغری و چربیسوزی

احتمالا شما هم درباره غذاهای کالری منفی چیزهایی شنیده‌اید. اما سوال این است که آیا اصلا چنین مواد غذایی وجود دارند؟

احتمالا شما هم درباره غذاهای کالری منفی چیزهایی شنیده‌اید. اما سوال این است که آیا اصلا چنین مواد غذایی وجود دارند؟ اگر پاسخ مثبت است، این مواد غذایی شامل چه مواردی هستند؟ این موضوع مخصوصا برای کسانی اهمیت بیشتری دارد که رژیم لاغری سفت و سختی را پیش گرفته‌اند. این افراد معمولا برای کم کردن وزن، میزان کالری دریافتی را اندازه می‌گیرند. در این مقاله از سرویس سلامت، به بررسی میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای با کالری منفی می‌پردازیم. همچنین به شما می‌گوییم که آیا خوردن این غذاها، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند یا نه. پیش از آن، بیشتر درباره کالری منفی بدانید. با رژیم نیوز همراه باشید.

کالری منفی چیست؟

/کالری منفی چیست

اصطلاح کالری، به انرژی ذخیره شده در غذاها یا بافت‌های بدن گفته می‌شود. همان طور که می‌دانید، توصیه‌های معمول برای کاهش وزن هم بر میزان کالری مصرفی از مواد غذایی و سوزاندن آنها متمرکز است.

در این میان، برخی از مواد غذایی شامل میوه‌ها، سبزیجات و …، که در رژیم‌های کاهش وزن هم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، با عنوان «غذاهای کالری منفی» شناخته می‌شوند. به این معنی که با خوردن این مواد غذایی،‌ مقداری کالری از دست می‌دهید.

از طرفی یک نظریه وجود دارد که برخی از غذاها، کالری کمتری دارند و راحت هضم می‌شوند. البته گفته می‌شود که فرضیه غذاهای با کالری منفی هیچ پایه علمی واقعی ندارد، اما خوردن برخی از مواد غذایی مثل برخی از میوه‌ها و سبزیجات، برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل توصیه می‌شود. معمولا غذاهای کم کالری و/یا سرشار از آب (پرآب یا آبدار) به ما کمک می‌کنند تا وزن خود را کاهش دهیم یا آن را تثبیت کنیم.

غذاهای کالری منفی

کالری پایین در دمنوش‌های گیاهی

۱- نوشیدنی‌هایی مثل آب، قهوه، دمنوش و سودا

به برخی از نوشیدنی‌ها، اگر ماده دیگری اضافه نکنید، در لیست غذاهای کالری منفی قرار می‌گیرند. کالری دمنوش‌های گیاهی و آب گازدار یا سودا، نزدیک به صفر تخمین زده می‌شود. این عدد برای یک لیوان قهوه سیاه نیز تنها به ۲ کالری می‌رسد.

۲- لیموترش

لیموترش سرشار از ویتامین ث، فیبر محلول و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که حس چشایی را تحریک می‌کنند، در نتیجه هضم غذا آسان‌تر خواهد شد. برای استفاده از لیموترش می‌توانید آن را روی غذاهای خود بریزید.

۳- کلمانتین و ماندارین

این دو میوه جزو مواد غذایی کم کالری، سرشار از ویتامین C، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند.

۴- نارنگی

از جمله خواص نارنگی این است که جزو میوه‌های کم کالری است. یک نارنگی تقریبا می‌تواند مقدار توصیه شده از ویتامین ث روزانه بدن را تامین می‌کنند. این میوه حاوی مواد معدنی و فیبر است و کالری کمی دارد.

۵- آناناس

از آناناس به عنوان یکی از میوه‌های کالری منفی محتوای زیادی ویتامین ث، آنتی‌ اکسیدان، مواد معدنی و کالری کمی دارد. همچنین به گردش خون و بهبود عملکرد قلب و عروق کمک می‌کند.

۶- کیوی

کیوی یا قهرمان ویتامین ث

از جمله خواص کیوی این است که به قهرمان ویتامین ث معروف است. این میوه کم کالری در هر عدد تنها حاوی ۴۰ کالری است.

۷- سیب

سیب هم در لیست میوه‌های کالری منفی به عنوان یک سرکوب‌کننده اشتها شناخته می‌شود. این هم به خاطر محتوای بالای فیبر، آبدار بودن، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

۸- انبه

از جمله خواص انبه این است که سرشار از مواد مغذی، فیبر، ویتامین ث و کاروتن است و البته جزو میوه‌های با کالری کم محسوب می‌شود.

۹- ریواس

ریواس با طعم ترش خود، علاوه بر کالری کمی که دارد، سرشار از فیبر، کلسیم و ویتامین است.

۱۰- گریپ فروت

اگر می‌خواهید آنتی اکسیدان ذخیره کنید، می‌توانید از خواص گریپ فروت به عنوان یک میوه‌ کم کالری با فیبر بالا کمک بگیرید. در ضمن وزن هم کم کنید.

۱۱- هندوانه

آب زیاد و کالری کم در هندوانه

از جمله خواص هندوانه این است که این میوه تابستانی با آب زیاد و کالری کم، سطوح بالایی از ویتامین را به بدن می‌رساند. آبدار بودن این میوه، آن را در لیست غذاهای کالری منفی قرار داده است.

۱۲- طالبی، ملون و خربزه

این میوه‌های کم کالری هم مثل هندوانه عمل می‌کنند و برای همه سنین مناسب هستند. در ضمن جزو میوه‌های ارزان بهاری و تابستانی حساب می‌شوند.

۱۳- زردآلو

زردآلو به عنوان یک میوه کم کالری غنی از کاروتن است و هر یک عدد از زردآلو، ۲۰ کیلوکالری انرژی دارد.

۱۴- گوجه فرنگی

یکی دیگر از سبزیجات پرمصرف در دنیا گوجه فرنگی است که به ‌روش‌های مختلف مثل گوجه خام، پخته یا پوره‌شده و در سس گوجه‌فرنگی مصرف می‌شود. گوجه فرنگی، بسیار پرخاصیت است و یکی از مهم‌ترین مواد مغذی آن «لیکوپن» نام دارد. در مورد خواص گوجه فرنگی بد نیست بدانید تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف لیکوپن با بیماری‌هایی مثل سرطان، التهاب و بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کند. حدود ۱۴۹ گرم گوجه گیلاسی، ۲۷ کالری دارد.

حتما بخوانید  ۴۵ خواص کلم بروکلی و مضرات آن + طبع و مصلح بروکلی

۱۵- هلو

با خوردن هر یک عدد هلو، تقریبا کمتر از ۵۰ کالری انرژی به بدنتان وارد می‌کنید. علاوه بر این، هلو سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای سلامتی است. حتی می‌تواند ۲ عدد از این میوه را در یک وعده میل کنید.

۱۶- توت فرنگی

توت فرنگی جزو غذاهای کالری منفی

این میوه محبوب از خانواده توت‌ها هم جزو غذاهای کالری منفی است. محتوای کالری پایین، در کنار آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مفید و سایر خواص توت فرنگی از آن یک میوه محبوب و مناسب برای سلامتی می‌سازد.

۱۷- تمشک

شاید تمشک جزو میوه‌های پرکاربرد در رژیم غذایی ما ایرانی‌ها نباشد ولی آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و مواد معدنی، تنها بخشی از محتوای این میوه کالری منفی محسوب می‌شوند.

۱۸- توت سیاه

توت سیاه را هم می‌توانید به صورت اسموتی با میوه‌های کالری منفی میل کنید و هم به تنهایی آن را بخورید.

۱۹- کدو سبز

این سبزی، به خاطر طعم لذیذی که دارد، در طرز تهیه‌ بسیاری از غذاها می‌توان از آن استفاده کرد. در سال‌های اخیر، رشته‌کردن و تهیه‌ انواع نودل با کدو هم رواج داشته است. این نودل‌های گیاهی با نام «زودل»، جایگزین نودل‌های پرکربوهیدرات برای تهیه سالاد نودل و سایر غذاهای تهیه شده با نودل شده‌اند. کدو کالری بسیار کمی دارد و ۱۲۴ گرم کدو سبز فقط حاوی ۱۸ کالری است.

۲۰ – پاپایا

این میوه استوایی را هم به ندرت می‌توانید در کشورمان پیدا کنید. ولی جزو میوه‌های با محتوای کمِ کالری است.

۲۱- بلوبری

بلوبری یک میوه جذاب کم کالری با فیبر بالا

بلوبری یک میوه جذاب با فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که نباید از گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان غافل شوید.

۲۲- انار

یک عدد انار با سایز متوسط، ۱۰۰ کیلوکالری انرژی دارد. این میوه سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است.

۲۳- انگور

هر ۱۰۰ گرم انگور، حاوی ۷۰ کیلو کالری انرژی است. به عنوان یکی از غذاهای کالری منفی، انگور با مواد معدنی، ویتامین و فیبر زیاد یک انتخاب فوق‌العاده در رژیم غذایی است.

۲۴- انواع قارچ‌های خوراکی

انواع قارچ‌ها بافت‌های اسفنجی و نرمی دارند و در بسیاری از رژیم‌های غذایی امروزی جای خودشان را باز کرده‌اند. گیاه‌خواران و وگان‌ها (کسانی که رژیم گیاهخواری مطلق دارند) معمولا از قارچ به عنوان جایگزین گوشت استفاده می‌کنند.

انواع قارچ ارزش غذایی زیادی دارند و جزو غذاهای کالری منفی که مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند، شناخته می‌شوند. بد نیست بدانید هر فنجان قارچ معادل ۷۰ گرم، فقط ۱۵ کالری دارد.

۲۵- فلفل‌

انواع فلفل در اندازه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی یافت می‌شوند. پرکاربردترین نوع فلفل در سراسر دنیا فلفل دلمه‌ای و هالوپینو است. بر اساس تحقیقات، فلفل دلمه‌ای مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل با آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون، مقابله می‌کند. حدود ۱۵۰ گرم فلفل قرمز خرد شده، فقط ۴۶ کالری دارد.

۲۶- اسفناج

اسفناج از سبزیجات کالری منفی

به فهرست غذاهای با کالری منفی، اسفناج را هم اضافه کنید. این سبزی، برگ‌هایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و درعین‌حال کالری بسیار کمی دارد. اسفناج سرشار از ویتامین K، ویتامین A و فولات است و بیش از هر سبزی برگی دیگری، پروتئین دارد. یک فنجان یا ۳۰ گرم اسفناج، فقط ۷ کالری دارد.

۲۹- مارچوبه

یک فنجان مارچوبه یعنی معادل ۱۳۴ گرم، فقط ۲۷ کالری دارد. این گیاه، سرشار از ویتامین K و فولات است. مارچوبه در رنگ‌های سبز، سفید و بنفش رشد می‌کند و همه‌ انواع آن، سالم و مغذی هستند. البته مارچوبه‌ بنفش، ترکیباتی به نام «آنتوسیانین» دارد که برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، مفید است.

۳۰- کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی یکی و دو تا نیست. کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و غنی‌ترین سبزیجات از نظر انواع مواد غذایی و معدنی مورد نیاز است. این سبزی از خانواده‌ کلم به دلیل خواص بی‌نظیری که دارد، می‌تواند با بیماری‌هایی مثل سرطان مقابله کند. حدود ۹۱ گرم بروکلی، فقط ۳۱ کالری دارد و بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به ویتامین C را تامین می‌کند.

۳۱- هویج

آب هویج و هویج جزو سبزیجات مفید برای تقویت بینایی است، چون مقدار زیادی بتاکاروتن دارد که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. دریافت این ویتامین به میزان کافی، برای قوه‌ی بینایی ضرورت دارد. خیلی‌ها هم هویج را به همین منظور مصرف در رژیم غذایی‌شان جای می‌دهند. ولی این سبزی، جزو غذاهای کالری منفی است و یک فنجان یا ۱۲۸ گرم از آن، فقط ۵۳ کالری دارد. این میزان هویج، بیش از ۴۰۰ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می‌کند.

۳۲- کرفس

شاید جالب باشد بدانید که ساقه‌های بلند و سبز کرفس، دارای فیبرهای نامحلول است که در بدن هضم نمی‌شود. به همین خاطر هم کالری تولید نمی‌کند. در ضمن کرفس مقدار زیادی آب دارد و همان‌طور که گفتیم، میوه‌ها وسبزیجات آبدار، کالری کمتری دارد. در یک فنجان یا ۱۱۰ گرم کرفس خرد شده، فقط ۱۸ کالری انرژی وجود دارد.

۳۳- خیار

خیار و کالری منفی

یکی از سبزیجات پراستفاده در رژیم غذایی، خیار است. علاوه بر استفاده در انواع سالاد، تهیه خیارشور و … از این میوه همراه با میوه‌ها و سبزی‌های دیگر برای تهیه‌ آب‌های طعم‌دار یا دتاکس هم استفاده می‌شود. از آن جایی ‌که حجم زیادی از خیار، از آب تشکیل شده، این میوه هم کالری بسیار کمی دارد. یک فنجان خیار یا ۵۲ گرم از آن، فقط ۸ کالری دارد.

۳۴- سیر

از جمله خواص سیر کالری منفی آن است. علاوه بر استفاده  از سیر در آشپزی، سیر به عنوان یک داروی گیاهی هم شناخته می‌شود. یک حبه سیر با وزن حدود ۳ گرم، فقط ۵ کالری دارد.

۳۵- کاهوپیچ

کاهوپیچ از غذاهای کالری منفی و سرشار از ویتامین‌های K و A و فولات است. یک فنجان یا ۷۲ گرم از این کاهو، فقط ۱۰ کالری دارد.

۳۶- پیاز

انواع پیاز در رنگ‌های قرمز، سفید و زرد وجود دارد و همین‌طور پیازچه، از نظر مقدار کالری با هم برابرند. حدود ۱۱۰ گرم پیاز، حاوی ۴۴ کالری است.

۳۷- شلغم سفید

شلغم سفید از سبزیجات کالری منفی

شلغم سفید که معمولا در زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف می‌شود، طعمی متمایل به تندی دارد و بسیار مغذی و مفید است. علاوه بر خواص شلغم برای سلامت بدن، هر فنجان یا ۱۳۰ گرم از این شلغم، ۳۷ کالری دارد.

۳۸- کلم برگ

این نوع کلم در غذاهای گیاهی، اسموتی‌ها و سالادها کاربرد وسیعی دارد و یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین K در دنیا است. یک فنجان یا ۶۷ گرم از این کلم، ۷ برابر بیشتر از نیاز روزانه‌ بدن به ویتامین K را تامین می‌کند و فقط ۳۴ کالری دارد.

۳۹- کلم بروکسل

در میان لیست غذاهای کالری منفی، مصرف کلم بروکسل به دلیل مقدار زیاد ویتامین C، از آسیب به DNA پیشگیری می‌کند. حدود ۸۸ گرم کلم بروکسل، فقط ۳۸ کالری دارد.

۴۰- استاک یا بروث

استاک، بروث، سوپ آبکی یا گوشتابه به مایه‌ای گفته می‌شود که معمولا با آب، استخوان، گوشت گاو، مرغ، ماهی، غلات یا سبزیجات تهیه می‌شود. برای طرز تهیه استاک این مواد را با حرارت ملایم و به آرامی پخته می‌شوند.

عصاره‌ی لذیذ به دست آمده از پختن این مواد، یا به تنهایی یا در تهیه‌‌ انواع سوپ، آش و خوراک‌های دیگر استفاده می‌شوند. بسته به نوع استاک و اینکه با چه موادی تهیه می‌شود، یک فنجان از آن یعنی حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر، بین ۷ تا ۱۲ کالری دارد.

آیا غذاهای کالری منفی چربی سوز هستند؟

آیا غذاهای کالری منفی چربی سوز هستند

اگر از گوشه و کنار شنیدید که مواد غذایی کالری منفی برای لاغری مناسب هستند و می‌توانند چربی سوزی کنند یا سرعت سوخت و ساز را بالا ببرند، هشیار باشید. چون در یک رژیم غذایی سالم، حتی اگر از غذاهای کالری منفی استفاده می‌کنید، باید هر غذایی را به اندازه کافی بخورید تا لاغر شوید.

مصرف مواد غذایی کالری منفی برای لاغری که سرشار از مواد مغذی هستند، ایده بسیار خوبی برای کاهش وزن است. اما لاغر شدن و سلامت کلی بدن شاخص‌های فراوان دیگری دارد که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید. فراموش نکنید که خوردن مواد غذایی کالری منفی نمی‌تواند جای ورزش کردن یا دیگر شاخص‌های سبک زندگی سالم برای لاغری و کاهش وزن را بگیرد. پس اگر قصد لاغر شدن دارید، همه جوانب را باید رعایت کنید.

سوالات متداول

آیا غذا با کالری منفی وجود دارد؟

به جز آب، همه مواد غذایی مقداری کالری در بافت خود دارند. این نوع غذاها، به سبزیجات، نوشیدنی‌ها، غذاها و در کل مواد غذایی گفته می‌شود که کالری کمی دارند و غذا را به راحتی هضم می‌کنند. در نتیجه بعد از خوردن آن‌ها، کالری زیادی از دست می‌دهید.

آیا غذاهای کالری منفی وزن را کم می‌کنند؟

نمی‌توان به طور قطعی گفت. ولی در کل، غذاهای کالری منفی برای استفاده در رژیم لاغری بسیار سودمند هستند و خوردن آن‌ها توصیه می‌شود.

منبع: کوروش

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید