تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 خرداد 1402 - 8:08
48 بازدید
کد خبر : 2667

افزایش وزن کودک؛ بهترین روش های افزایش وزن ۲۰۲۲

افزایش وزن کودک؛ بهترین روش های افزایش وزن ۲۰۲۲

افزایش وزن کودک یکی از دغدغه‌هایی است که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند، وزن کودک است. کمبود وزن در کودکان بیشتر از اضافه وزن شایع است.

افزایش وزن کودک یکی از دغدغه‌هایی است که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند، وزن کودک است. کمبود وزن در کودکان بیشتر از اضافه وزن شایع است.

بیشتر مادران از دوران بارداری به دنبال وزن گیری بهتر جنین خود هستند. این نگرانی بعد از تولد هم ادامه پیدا می‌کند و اصولا مادران همواره درباره راه‌های افزایش وزن کودک‌ خود تحقیق می‌کنند. برخی نوزادان براساس استاندارد و طبق نمودار خود رشد می‌کنند و یا حتی ممکن است وزن بیشتری هم بگیرند اما این موضوع برای همه کودکان صدق نمی‌کند و برخی دیگر کمتر از حد نرمال و نمودار خود رشد دارند که این مشکل کمبود وزن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد.

بسته به اینکه دلیل اصلی کمبود وزن نوزاد چیست می‌توان راه درمانی مناسب آن را انتخاب کرد. ممکن است کم وزنی کودک به دنبال تغذیه‌ی نادرست و ناکافی باشد و یا کودک مشکلاتی مانند پرکاری تیروئید و یا انگل روده داشته باشد. برای تشخیص قطعی علت باید تمام جوانب بررسی شود تا بتوان بعد از آن به دنبال روش درمانی مناسب رفت. ما در این مقاله سعی داریم انواع غذاها و مکمل‌های مفید برای افزایش وزن کودک را به شما معرفی کنیم تا با کمک آن‌ها در هر صورتی بتوانید به وزن گیری کودک خود کمک کنید.

بهترین غذاها برای افزایش وزن کودک

اصولا افرادی که کودکان کم وزن دارند به اشتباه تصور می‌کنند هر چقدر بیشتر غذاهای پرکالری به کودک خود بدهند باعث افزایش وزن کودک می‌شوند. به عنوان مثال برخی از کودکان کم وزن بدون محدودیت از تنقلاتی مثل کیک و شیرینی و یا حتی فست فودها مصرف می‌کنند. اما این استفاده بیش از حد از نظر والدینشان مشکلی ندارد چون فکر می‌کنند این غذاها به وزن گیری کودک کمک خواهند کرد.

یک کودک باید همزمان با دریافت کالری مواد مغذی اصلی مورد نیاز بدنش را هم تامین کند. درشت مغذی‌های اصلی مثل پروتئین و کربوهیدرات و چربی‌های سالم و همچنین انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در این تنقلات وجود ندارند و فقط بدون هیچ فایده‌ای برای عضله سازی و وزن گیری حجم معده کودک را اشغال می‌کنند. ما در این بخش سعی داریم برخی از انواع غذا برای وزن گیری کودک را که شامل اکثر مواد مغذی مهم می‌شوند را معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

c5bcb07f 32f9 44a7 ba4e af542553bf5e

منابع غذایی پروتئینی

مواد غذایی پروتئین دار حیوانی که در ادامه معرفی شده‌اند همگی حاوی پروتئین با کیفیت بالا هستند. پروتئین‌های با کیفیت بالا قابلیت جذب بهتری در سیستم گوارش دارند و بدن برای ساخت عضلات و بافت‌های جدید بیشتر به این نوع پروتئین احتیاج دارد. اما مواد غذایی گیاهی نیز باید به نحوی وارد رژیم غذایی کودک شوند. مثلا می‌توانید از پودر یا کره مغزیجات در نوشیدنی‌ها یا برای صبحانه کودک استفاده کنید.

  • گوشت ‌ها : گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون و ماهی‌ها خصوصا ماهی‌های چرب مثل سالمون، ساردین یا ازون برون
  • تخم مرغ
  • کره انواع مغزیجات
  • پروتئین سویا

منابع غذایی لبنی

لبنیات ضروری ترین بخش برای رژیم کودکان در سن رشد است. غیر از شیر و ماست ترکیباتی مثل کره و یا خامه که از شیر گرفته می‌شوند هم می‌تواند برای وزن گیری کودک مفید باشند اما در مورد مصرف آن‌ها باید به این نکته دقت کنید که استفاده از آن‌ها در رژیم کودکان زیر دو سال بدون مانع است و برای کودکان بالای دو سال بهتر است از انواع لبنیات کم چرب استفاده کرد.

  • ماست
  • شیر
  • خامه
  • پنیر خامه‌ای

5151ec2f d467 4435 9a9c bba7ddc3f827

چربی های سالم

درست است که شما به دنبال افزایش وزن کودک خود هستید اما بازهم مصرف چربی‌های اشباع و ناسالم توصیه نمی‌شود و بهتر است از انواع روغن‌های گیاهی مانند زیتون یا کنجد برای طبخ غذای کودک استفاده کنید. به دلیل اینکه ذائقه و عادات غذایی در سنین کودکی شکل می‌گیرد مهم است که شما از چه مواد غذایی برای او استفاده می‌کنید.

• روغن زیتون

• روغن یا ارده کنجد

• روغن کانولا یا کلزا

منابع غذایی کربوهیدراتی

یکی از گروه‌های غذایی مهم منابع کربوهیدراتی هستند. انواعی از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات وجود دارند که بهتر است از انواع آن‌ها در رژیم غذایی کودک بهره ببرید. از بین این منابع غذایی سیب زمینی به دلیل نوع نشاسته و فیبری که دارد ماده‌ی سالم تری برای افزایش وزن است. می‌توانید سیب زمینی را به همراه مواد پرکالری دیگری مانند کره یا شیر بپزید و آن ‌را به صورت پوره شده کنار غذای کودک سرو کنید.

  • نان
  • برنج
  • سیب زمینی
  • ذرت و نخود فرنگی
  • غلات صبحانه غنی شده
  • پاستا و یا ماکارونی
  • دانه کینوا
  • جو و جو دو سر پرک
  • گرانولا

091826ec c952 4046 a16f cab7b3788259

میوه ها و سبزیجات

میوه‌ها سرشار از قند، ویتامین‌ها، مواد معدنی ضروری و فیبر هستند. مسلما وجود میوه‌ها در رژیم غذایی کودکان برای رشد هر چه بهتر آن‌ها ضروری است. اما چون کودکان کم وزن اصولا اشتهای پایین تری دارند فیبر موجود در میوه‌ها باعث می‌شود حجم معده آن‌ها پر شود و اشتهای کمتری برایشان باقی بماند. بنابراین مصرف میوه خشک، آب میوه‌ و یا میوه به صورت میکس یا له شده برای کودکان کم وزن در اولویت است.

  • میوه خشک مثل زردآلو، انجیر یا هلوی خشک
  • موز
  • انبه
  • خرما
  • نارگیل

مغزیجات

انواع آجیل و مغزها از دیگر مواد مفید برای افزایش وزن کودکان هستند. مغزها دارای چربی‌های مفید و ضروری برای بدن هستند که به دلیل داشتن مواد معدنی مختلف مانند روی یا منیزیم برای رشد کودک گزینه بسیار مناسبی هستند. می‌توانید مخلوطی از پودر مغزیجات را همراه با شیر گرم به کودک بدهید یا مغزیجات خرد شده مانند بادام، گردو یا پسته را بر روی میوه یا ماست ریخته و به عنوان معجون افزایش وزن کودک استفاده نمایید.

نوشیدنی ها

می‌توانید با ترکیب کردن انواعی از مواد مغذی که خاصیت چاق کنندگی هم دارند یک نوشیدنی مقوی و در عین حال پر کالری داشته باشید. با ترکیب شیر یا ماست همراه با پودر پروتئین و مغزیجات، میوه هایی مثل موز، انبه یا خرما می‌توانید اسموتی‌های متنوعی درست کنید.

  • آب میوه
  • اسموتی
  • شیک پروتئینی

19cbfd12 8a3d 4f6a 9816 54f801ebce9a

مکمل های افزایش وزن کودک

در کنار اصلاح مواد غذایی مصرفی راهکارهای کمکی نظیر مکمل‌های مناسب برای افزایش وزن هم ممکن است توصیه شود. ما در این بخش تعدادی از پر کاربرد ترین مکمل‌های‌ افزایش وزن کودک را به صورت کلی بررسی خواهیم کرد. اما برای شروع به مصرف هر کدام بهتر است ابتدا با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید. لازم است اشاره کنیم که تعدادی از والدین به دنبال بهترین دارو برای افزایش وزن کودکان خود هستند که متاسفانه گاها به سمت استفاده از داروهای غیر مجاز و غیر داروخانه ای پیش می روند و به سلامت کودک خود آسیب وارد می کنند.

مکمل های مولتی ویتامین

اصولا اشتهای کودکانی که وزن گیری نامناسبی دارند پایین است و به همین دلیل نمی‌توانند غذای کافی بخورند. دریافت ناکافی مواد غذایی در طولانی مدت می‌تواند منجر به کمبود انواع ویتامین‌ها یا مواد معدنی شود. کمبود ویتامین‌ها خود به تنهایی می‌تواند منجر به بدتر شدن شرایط و یا کاهش بیشتر اشتها شود. به همین دلیل در این کودکان مصرف مکمل‌های مولتی ویتامینی از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌کند و می‌تواند تا حدودی اشتهای فرد را بازگرداند و حتی آن را بیشتر کند. فقط دقت داشته باشید بهترین مولتی ویتامین برای افزایش وزن کودکان، مکمل هایی هستند که مقدار مواد مغذی آن بر اساس سنین کودکی تنظیم شده است و نباید از مولتی ویتامین بزرگسالان استفاده شود.

مکمل پدیاشور

پدیا شور یک پودر مکمل افزایش وزن کودک است که محتوای چربی، پروتئین و ویتامین خوبی دارد. این مکمل غذایی اصولا برای کودکانی که دریافت غذایی پایینی دارند و یا به دلیل بیماری خاصی جذب غذایی آن‌ها کاهش یافته است توصیه می‌شود. پدیاشور برای کودکان بالای ۱ سال تجویز می‌شود و می‌توان آن را زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه همراه با آب یا شیر گرم به کودک داد.

زینک پلاس

زینک پلاس علاوه بر روی یا همان زینک مواد مغذی دیگری مانند بیوتین، اسید فولیک و ویتامین C هم دارد. روی برای رشد و نمو کودک بسیار مهم است و همچنین تاثیر خوبی در افزایش اشتهای کودک دارد.

افزایش وزن کودک در طب سنتی

تا اینجای مقاله انواعی از راهکارهای مناسب برای وزن گیری کودکان را بررسی کردیم. اما در طب سنتی هم توصیه‌هایی برای افزایش وزن کودکان وجود دارد. با استفاده از تمامی این مواد غذایی و راهکارهای گفته شده در طب نوین یا سنتی می‌توانید در مدت زمان کمی متوجه تغییراتی در وزن کودک خود شوید. در ادامه تعدادی از مواد غذایی مفید را که برای افزایش وزن کودک هم در طب سنتی و هم توسط برخی متخصصین تغذیه نیز تجویز می شود را بررسی خواهیم کرد.

1edd9cee 4c01 412a 9796 f7b611f772f2

پودر سویق

پودر سویق انواع مختلفی دارد و بر پایه غلات یا حبوبات و یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها می باشد. برای درست کردن پودر سویق از دو روش استفاده می‌گردد. در روش اول ابتدا دانه‌های غلات یا حبوبات را تفت می‌دهند و سپس آن‌ها را پودر می‌کنند ولی در روش دوم ابتدا ترکیبات مورد نیاز را آسیاب کرده و در مرحله بعدی پودر به دست آمده را تفت می‌دهند. مصرف پودر سویق از این جهت ارزش غذایی زیادی دارد که عمده خواص غلات و حبوبات در روند تهیه پودر سویق حفظ می‌شود و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم برای بدن کودک است.

بهتر است برای کودکانی که بالای ۶ ماه هستند و به تازگی تغذیه تکمیلی خود را شروع کردند از سویق‌های تک ماده غلات مثل سویق جو یا گندم استفاده شود و به مرور انواع دیگر سویق را هم به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید.

پودر سنجد

سنجد مخصوصا هسته آن منبع گیاهی خوبی برای کلسیم است و برای تحکیم استخوان‌های نوزاد و البته رشد قدی کودک در سنین رشد مفید است. می‌توان پودر سنجد را همراه با شیر یا ماست استفاده کرد. فقط به اینکه نکته توجه داشته باشید که حتما باید همزمان با مصرف پودر سنجد از آب، مایعات و سبزیجات تازه به مقدار کافی مصرف شود چون در غیر این صورت به دلیل فیبر بالای این ترکیب حتما انسداد روده وجود دارد.

عصاره قلم

عصاره قلم که از قلم گاو، گوساله و یا گوسفند گرفته می‌شود می‌تواند برای وزن گیری کودک بسیار مفید باشد. می‌توان عصاره قلم را به انواع غذاهای کودک مانند سوپ، آش، خورشت و … اضافه کرد. روش پخت قلم و گرفتن عصاره آن بسیار ساده است. برای تهیه آن بهتر است از قلم‌های شکسته شده همراه با ادویه‌ها و سبزیجات معطر مانند دارچین، هل، پیاز، کرفس، هویج، برگ بو و سیر استفاده کنید. تمامی مواد گفته شده را همراه با آب به مقداری که روی قلم‌ها را بگیرد در قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا آب به جوش آید. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کرده و بگذارید با دمای ملایم پخته شود. در مرحله آخر آب باقی مانده را صاف کرده و آن را در ظرفی داخل فریزر قرار دهید. می‌توانید عصاره قلم را به مدت ۳ ماه نگهداری و استفاده نمایید.

 

منبع: زیره

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید