تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 5:37
45 بازدید
کد خبر : 3081

قهوه و ۷ اشتباه آسیب زننده و رایج در مصرف آن

قهوه و ۷ اشتباه آسیب زننده و رایج در مصرف آن

برای اینکه خستگی خود را تا حدودی کم کنیم، معمولا سراغ نوشیدن یک فنجان قهوه می‌رویم. اما این تنها خاصیتی نیست که قهوه دارد. تاثیرات دیگر مصرف قهوه را هم باید جدی گرفت

برای اینکه خستگی خود را تا حدودی کم کنیم، معمولا سراغ نوشیدن یک فنجان قهوه می‌رویم. اما این تنها خاصیتی نیست که قهوه دارد. تاثیرات دیگر مصرف قهوه را هم باید جدی گرفت:
افزایش انرژی و بهبود عملکرد فیزیکی
تقویت چربی سوزی
محافظت از مغز در مقابل آلزایمر
بهبود روحیه و خلق و خو
حتی خیلی از تاثیرات دیگر هم وجود دارند که قهوه می‌تواند به همراه داشته باشد. اما باید مقدار متعادلی قهوه نوش جان کنید تا از عوارضی مانند بالا رفتن فشار خون، اضطراب، سرگیجه، آریتمی، بی‌خوابی، سردرد و تحریک پذیری و… دور بمانید. اما بررسی اشتباهات رایج در مصرف قهوه می‌تواند کمک کند تا بتوانید از عوارض مصرف نامتعادل آن دور بمانید. با این مقاله از رژیم نیوز همراه ما باشید تا نکات مهمی را در این رابطه برایتان مطرح کنیم.

اشتباه اول: در ساعات پایانی شب قهوه می‌نوشید

یکی از تاثیراتی که قهوه به همراه دارد این است که به رفع خواب آلودگی ما کمک می‌کند. کافئین موجود در قهوه به هوشیاری بیشتر ما کمک می‌کند. استفاده از این خاصیت قهوه برای وسط روز خیلی کاربردی است تا بتوانیم سطح هوشیاری و انرژی خود را افزایش دهیم.

مصرف قهوه

اما در صورتی که از قهوه نزدیک به زمان خواب استفاده کنیم، اختلال در خواب را ایجاد خواهد کرد. کافئین به عنوان محرکی است که هوشیاری را بالا می‌برد و تا حدود ۶ الی ۱۲ ساعت تاثیر آن در جریان خون باقی می‌ماند. یعنی حتی اگر خواب باشید هم مغز تا حدودی در حالت فعال می‌ماند و بعد از بیداری شاید هنوز هم خستگی مغزی داشته باشید.

طبق تحقیقات انجام شده نیمه عمر کافئین ۵ ساعت است. یعنی حدود ۱۰ ساعت زمان لازم است تا کل کافئین مصرفی از بدن خارج شود. در نتیجه باید سعی کنید نوشیدن قهوه را به زمان آخر روز موکول نکنید تا با مشکلات خواب مواجه نشوید.
مشکلات خواب می‌توانند تاثیرات منفی زیادی را روی مغز ایجاد کنند. عدم تمرکز، اختلال در یادگیری، سرگیجه، سنگینی سر و خیلی از موارد دیگر می‌تواند در پی نداشتن خواب باکیفیت ایجاد شود. کم خوابی می‌تواند زمینه بروز آلزایمر یا فراموشی را هم فراهم کند.

حداقل ۶ ساعت قبل از خواب، از مصرف نوشیدنی و خوراکی‌های حاوی قهوه و کافئین اجتناب کنید.

اشتباه دوم: قهوه را یکباره کنار می‌گذارید

این مورد مخصوص افرادی است که همیشه قهوه زیادی می‌نوشند و حالا می‌خواهند قهوه را یکباره کنار بگذارند. در صورتی که روزانه بیش از حد متعادل کافئین دریافت می‌کنید، بهتر است به تدریج مصرف آن را کاهش دهید. زیرا افرادی که به نوشیدن قهوه و کافئین زیاد عادت دارند، در صورت قطع یکباره آن با مشکلاتی مانند سردرد و اختلال در تمرکز مواجه شوند.

برای اینکه بتوانید قهوه را کنار بگذارید باید این کار را به مرور و تدریجی انجام دهید. مثلا یک روز در میان از قهوه بدون کافئین و قهوه معمولی استفاده کنید. یا میزان استفاده قهوه روزانه را نصف کنید و هر هفته نصف میزان هفته قبل استفاده کنید.

به صورت تدریجی مصرف قهوه را ترک کنید تا دچار عوارض آن نشوید.

اشتباه سوم: بیش از حد قهوه می‌نوشید

مصرف متعادل قهوه می‌تواند تاثیرات خیلی مطلوبی را برای بدن به همراه داشته باشد. ولی مصرف بیش از حد نرمال آن آسیب‌های متعددی به همراه دارد. یکی از این عوارض تاثیر روی مغز و اعصاب است که می‌تواند سبب زوال عقل شود.

مصرف قهوه

روزانه مقدار ۴۰۰ میلی لیتر قهوه معادل حدودا ۴ فنجان قهوه‌ی خانگی، مقدار متعادل و بی‌خطری است. بهتر هست به این مقدار و حتی مقداری کمتر از آن پایبند باشید. زیرا اگر گزینه‌های دیگری مانند چای، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنید، مقادیری کافئین به بدن خواهد رسید.

در مصرف قهوه متعادل پیش روید و روزانه کمتر از ۲ الی ۴ فنجان قهوه بنوشید.

اشتباه چهارم: شکر زیادی به قهوه اضافه می‌کنید

اگر قهوه شیرین می‌نوشید، به مغزتان بیشتر آسیب می‌زنید. مصرف بیش از اندازه قند و شکر می‌تواند با بالا رفتن سن زمینه تضعیف عملکرد شناختی را به همراه داشته باشد. بالا رفتن قند خون سبب بروز مشکلات مزمن متعددی برای بدن می‌شود. حتی سبب کوچک شدن مغز می‌شود و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با ابتلا به بیماری‌های مربوط به قلب و عروق هم ارتباط مستقیم دارد.

بنا به گفته مراجع معتبر، روزانه نباید بیش از ۹ قاشق شکر استفاده کرد. البته این در حالی است که انجمن قلب آمریکا گفته است زنان می‌توانند روزانه ۶ قاشق یا کمتر شکر مصرف کنند. حتی در نظر داشته باشید که خیلی از خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنیم و فراوری شده هستند، ممکن است دارای مقادیری شکر باشند. پس باید مقدار کمتری مصرف کرد تا از منابع مختلف این میزان بالا نرود.

مصرف قهوه شیرین را محدود کنید و مقدار کمتری شکر به قهوه خود اضافه کنید.

اشتباه پنجم: قهوه می‌نوشید تا لاغر شوید

مصرف قهوه

نوشیدن قهوه راهکار خوبی برای بالا بردن متابولیسم بدن است. حتی کمک می‌کند تا جلوی احساس گرسنگی بیش از حد تا حدودی گرفته شود. اما به عنوان تنها راهکار برای کاهش وزن نمی‌تواند اثر کند. در صورتی از مصرف قهوه برای کاهش وزن نتیجه خواهید گرفت که رژیم غذایی اصولی را پیش ببرید. در واقع قهوه به عنوان محرک به بهبود سوخت و ساز بدن اثر می‌گذارد و به تنهایی برای کاهش وزن کافی نیست.

از قهوه برای کاهش وزن در کنار رژیم غذایی اصولی و فعالیت بدنی متعادل استفاده کنید.

اشتباه ششم: قهوه بدون کافئین زیادی می‌نوشید

قهوه بدون کافئین هم دارای مقادیر کمی کافئین است اما برای دریافت کافئین کمتر، گزینه‌ی بهتری می‌تواند باشد. نباید مقدار زیادی از این نوع قهوه استفاده کنید. حتی مقدار نامتعادل آن هم می‌تواند سطح کافئین موجود در بدن را افزایش دهد.

در مصرف قهوه بدون کافئین هم متعادل باشید زیرا آن هم دارای مقادیری کافئین است.

اشتباه هفتم: قهوه با قهوه فرقی ندارد

خیلی از افراد بر اساس ذائقه، نوع قهوه دلخواه را انتخاب می‌کنند. اما بهتر است در نظر داشته باشید که روند تهیه هر نوع نوشیدنی تهیه شده با قهوه می‌تواند تاثیر به سزایی روی خواص و تاثیرات آن داشته باشد. تفاوت زیادی بین اسپرسو، نسکافه و سایر موارد است. بهتر است بر اساس نیازی که به مصرف قهوه دارید، نوع مناسب را انتخاب کنید.

شما بگویید

یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در جهان قهوه است. برای دم کردن و نوشیدن آن تنوعی از راهکارها وجود دارد که بسته به سلیقه می‌توان آن را تهیه کرد. شما از چه روشی برای دم کردن قهوه استفاده می‌کنید؟

منبع: کوئیک فیت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید