تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 5:46
112 بازدید
کد خبر : 3087

رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری ؛ کاهش وزن سریع با ۷ ایراد

رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری ؛ کاهش وزن سریع با ۷ ایراد

رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری مخصوص افرادی تنظیم شده است که نیاز به کاهش وزن سریع برای تناسب اندام دارند. در طول این رژیم، همانطور که از نامش مشخص است، فرد مجاز به مصرف ۱۲۰۰ کالری، در یک روز است.

رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری مخصوص افرادی تنظیم شده است که نیاز به کاهش وزن سریع برای تناسب اندام دارند. در طول این رژیم، همانطور که از نامش مشخص است، فرد مجاز به مصرف ۱۲۰۰ کالری، در یک روز است.

اما برای برخی از افراد این سبک از رژیم کاملا دشوار است. زیرا افت انرژی شدیدی را ممکن است به همراه داشته باشد. البته برای پیشگیری از این موضوع نیز لازم است مواد غذایی و وعده‌های غذایی را به درستی انتخاب کرد. در ادامه این متن به تمام این نکات به صورت کامل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری چگونه است؟

زمانی که تصمیم برای کاهش وزن گرفته شود، لازم است به کالری مواد غذایی دریافتی توجه کرد. این موضوع به این معنی نیست که می‌توان از منابع غذایی غیر مفید و مضر برای رژیم استفاده کرد. بلکه فقط باید از مواد غذایی سالم و موثر بر کاهش وزن در رژیم غذایی طبق کالری مورد نیاز بدن مصرف کرد.

1200 کالری برای لاغری

اما رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری تاکید بر مصرف کالری مورد نیاز بدن ندارد و فقط باید روزانه ۱۲۰۰ کالری مواد غذایی دریافت شود. اما این موضوع می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد.

زیرا بدن هر فرد بسته به شرایط فیزیکی مانند قد و وزن، میزان فعالیت بدنی و تنظیمات هورمونی یا حتی جنسیت و وجود احتمالی بیماری، ممکن است مقدار متفاوتی کالری نیاز داشته باشد. با این اوصاف بهتر است دقیق‌تر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری چه اصولی دارد؟

در این رژیم می‌توان تنوعی از مواد غذایی را روزانه مصرف کرد اما باید مجموع آنها فقط به اندازه ۱۲۰۰ کالری باشد. علاوه بر این موضوع اصول دیگری که باید رعایت شود به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • باید مصرف متعادلی از چربی‌ها، کربوهیدرات و پروتئین برای هر روز در هر وعده در نظر گرفته شود
  • فقط ۱۲۰۰ کالری باید روزانه مصرف کرد
  • منابع پروتئینی بهتر است از نوع کم‌چرب یا بدون چربی انتخاب شوند
  • منابع چربی بهتر است از نوع چربی‌های بدون ترانس باشند و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ باشند
  • منابع کربوهیدراتی در رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری بهتر است از منابع کامل و سبوس‌دار باشند
  • تمام کالری دریافتی نباید برای ۱ یا ۲ وعده باشند و بهتر است آنرا به ۵ وعده تقسیم کرد تا بدن مدت طولانی را در حالت گرسنگی و سوخت پروتئین قرار نگیرد

نمونه رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری

برای اینکه به روند روز به روز این رژیم در طول یک هفته پی ببرید، نمونه‌ای سه روزه را بیان می‌کنیم تا به طور کامل با آن آشنا شوید. می‌توان جایگزین‌هایی معادل برای این مواد غذایی با کالری یکسان در نظر گرفت یا به صورت چرخشی از این منوها استفاده کرد.

منوی اول رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری

  • صبحانه: نصف پیمانه شیر سویا + ۱ قاشق کره بادام زمینی + ۱ برش نان تست (۳۰۲ کالری)
  • میان وعده صبح: نصف سیب + ۱ پیمانه ماست یونانی (۱۷۴ کالری)
  • ناهار: ۶۰ گرم گوشت بدون چربی + نصف پیمانه ماکارونی + نصف پیمانه سس ماریانا (۳۲۵ کالری)
  • میان وعده عصر: ۱ عدد خیار + ۱ قوطی کبریت پنیر (۷۹ کالری)
  • شام: ۶۰ گرم سینه مرغ بخارپز یا کبابی + نصف پیمانه برنج قهوه‌ای + نصف پیمانه مارچوبه + نصف قاشق روغن زیتون (۳۱۹ کالری)
لاغری با 1200 کالری

منوی دوم رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری

  • صبحانه: ۱ کف دست بدون انگشت نان گندم کامل + ۱ قاشق غذاخوری ژله + نصف پیمانه غلات کامل + ۱ پیمانه شیر کم‌چرب + ۱ فنجان قهوه بدون قند + یک پیمانه آب پرتقال (۳۸۵ کالری)
  • میان وعده صبح: قهوه دم کرده (۴ کالری)
  • ناهار: ۲ کف دست بدون انگشت نان گندم کامل + ۶۰ گرم گوشت گاو بدون چربی + ۱ برگ کاهو + نصف گوجه فرنگی + ۱ قاشق سس کم‌چرب (۲۴۵ کالری)
  • میان وعده عصر: ۱ سیب کوچک (۶۰ کالری)
  • شام: ۶۰ گرم ماهی پخته شده با ۱/۵ قاشق روغن سبزیجات + ۱ سیب زمینی گریل شده کوچک + ۱ قاشق چایخوری کره مارگارین + ترکیبی از ۱ پیمانه نخود فرنگی و هویج + ۱ فنجان چای یخ بدون شکر (۴۵۴ کالری)

منوی سوم رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری

  • صبحانه: ۱ پیمانه آب پرتقال + ۱ پیمانه ماست کم چرب + نصف پیمانه بلغور جو دوسر + ۱ فنجان قهوه (۳۶۳ کالری)
  • میان وعده صبح: ۱ پیمانه توت + ۱ پیمانه شیر کم چرب (۱۷۰ کالری)
  • ناهار: سالاد با نصف خیار، یک گوجه و یک پیمانه کاهو + ۱ قاشق سس کم‌چرب + نصف پیمانه تن ماهی + ۲ کف دست نان گندم کامل (۴۰۲ کالری)
  • میان وعده عصر: ۱ فنجان قهوه دم کرده (۴ کالری)
  • شام: ۱ پیمانه کلم بروکلی + ۱۰۰ گرم سینه مرغ + نصف پیمانه برنج قهوه‌ای دم کرده

آیا ۱۲۰۰ کالری برای یک روز کافی است؟

رژیم 1200 کالری

یکی از سوالاتی که بر این رژیم وارد است، میزان کالری است که برای همه افراد برابر ۱۲۰۰ کالری در نظر گرفته شده است. اما برای اینکه کالری دریافتی مشخص شود، لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • سن
  • جنسیت
  • متابولیسم بدن
  • میزان فعالیت بدنی
  • شرایط بدنی و وجود هر نوع بیماری
  • متعادل بودن یا نبودن سطح هومون‌های بدن

بر خلاف رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری، با توجه به این موارد، باید برای هر فرد کالری دریافتی، مقدار متفاوتی در نظر گرفته شود. از طرفی بزرگسالان لازم است بین ۱۶۰۰ الی ۳۰۰۰ کالری از تنوعی از مواد غذایی روزانه استفاده کنند. نکته مهم اینکه برای دست یافتن به کاهش وزن مطلوب، تنها می‌توان ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کالری کمتر از این مقدار و یا مقدار مصرفی سابق را کاهش داد.

معایب و نواقص رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری

با توجه به نکات گفته شده در مورد کالری دریافتی تقریبا عوارضی که این رژیم برای بدن به همراه دارد را می‌توان دقیق پیش‌بینی کرد. گزینه‌های زیر ایراداتی است که بر این رژیم وارد هستند و نباید آنها را نادید گرفت:

  1. کالری برای هر فرد طبق شرایط بدنی در نظر گرفته نشده است که می‌تواند برای برخی از افراد بسیار اذیت کننده باشد
  2. این مقدار افت کالری، کاهش وزن مطلوبی را به همراه دارد اما ممکن است در طولانی مدت کالری سوزی کالری سوزیکمتری را برای فرد به همراه داشته باشد
  3. در این رژیم گرسنگی برای فرد ممکن است ایجاد شود که از انواع رژیم زده شود و روند کاهش وزن و تناسب اندام را به تعویق بیندازند
  4. محدود کردن کالری در بسیاری از موارد، کاهش سوخت و ساز را در پی دارد که استپ وزنی یا عدم کاهش وزن را در پی خواهد داشت
  5. سوخت عضلات ناشی از استرس ایجاد شده بر اثر کالری محدود را در پی خواهد داشت
  6. سرگیجه، سردرد، گرسنگی و ضعف از پیامدهایی هستند که این رژیم در پی دارد و ادامه داشتن این حالت در طولانی مدت ممکن است آسیب به اندام‌ها و حتی ارگان‌های حیاتی را در پی داشته باشد
  7. محدود کردن کالری این رژیم، روندی دقیق ندارد و هر فرد ممکن است به شکل غیر علمی و آسیب‌زننده آنرا تنظیم کند

نکات پایانی

رژیم لاغری ۱۲۰۰ کالری تنها قانون و قاعده‌ای که برای کاهش وزن مشخص کرده است، مصرف مقدار کالری محدود روزانه است. این موضوع یعنی اینکه تمام جوانب مورد نیاز برای رژیم را در نظر ندارد و ممکن است فرد کالری ۱۲۰۰ تایی روزانه را از مواد غذایی ناکافی پر کند و تنوعی از مواد معدنی و ویتامینی را به بدن نرساند. بهترین راه کاهش وزن ایجاد اصلاح در روند تغذیه‌ای در کنار ورزش و فعالیت بدنی متعادل و منظم است.

منبع: کوئیک فیت

عضو کانال ایتا شوید

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

advanced-floating-content-close-btn
عضو کانال ایتا شوید