تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1402 - 10:38
53 بازدید
کد خبر : 3139

۳۴ خاصیت شگفت انگیز ویتامین سی برای پوست، مو و سلامتی

۳۴ خاصیت شگفت انگیز ویتامین سی برای پوست، مو و سلامتی

اغلب شنیده‌ایم که ویتامین سی برای درمان سرماخوردگی معرکه است. اما آیا می‌دانستید ویتامین C خواص بسیار بیشتری برای سلامتی دارد و حتی برای پوست و موی شما معجزه می‌کند؟

اغلب شنیده‌ایم که ویتامین سی برای درمان سرماخوردگی معرکه است. اما آیا می‌دانستید ویتامین C خواص بسیار بیشتری برای سلامتی دارد و حتی برای پوست و موی شما معجزه می‌کند؟

مصرف خوراکی این ویتامین خواص متعددی برای سلامتی بدن و زیبایی پوست و مو دارد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم. شما علاوه بر مصرف خوراکی ویتامین C می‌توانید با استفاده از محصولات حاوی آن مانند سرم ویتامین c از خواص این ویتامین به صورت موضعی نیز بهره‌مند شوید.

خواص ویتامین سی برای پوست و مو و سلامتیویتامین سی باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود و از پوست صورت در مقابل عوامل آسیب‌زا مانند انواع آلودگی‌ها محافظت می‌کند. این ماده همچنین به فراهم‌سازی کلاژن مورد نیاز برای ادامه رشد فولیکول‌های مو کمک می‌کند و این گونه سبب تقویت موهای شما خواهد شد.

ویتامین سی چیست و عملکرد آن چگونه است؟

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که برای احیای دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن لازم است. این ویتامین با نام علمی اسکوربیک اسید، محلول در آب است؛ بنابراین بدن ذخیره قابل‌توجهی از آن ندارد و باید مقدار مورد نیاز به صورت روزانه مصرف شود.

این ویتامین جذب آهن را افزایش می‌دهد و نقشی حیاتی در ساخت بافت‌های پیوندی و بهبود زخم ایفا می‌کند. ویتامین C همچنین مانع از تأثیر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد بر پوست و دیگر اعضای بدن می‌شود.

ویتامین C به وفور در دسترس است و کمبود آن به ندرت در بدن رخ می‌دهد. البته کمتر کسی پیدا می‌شود که نسبت به مزایای این ویتامین آگاهی کامل داشته باشد. برای شروع، همین کافی است که بدانید در صورت توقف مصرف خوراکی ویتامین سی، ذخیره آن در بدن طی ۴ تا ۱۲ هفته پایان می‌پذیرد و با ادامه این روند، فرد پس از ۲ تا ۳ ماه جان خود را از دست خواهد داد. این مدت زمان کوتاه نشان می‌دهد این ویتامین نقش بسیار گسترده و متنوعی در بدن ایفا می‌کند. در ادامه با علائم کمبود و خواص پرشمار ویتامین C آشنا شوید.

علائم کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین سی، پیش از آنکه کشنده شود، خود را با علائم قابل توجهی نشان می‌دهد. نشانه‌های کمبود این ویتامین در مراحل اولیه شامل موارد زیر است:

  • التهاب لثه‌ها
  • خونریزی لثه
  • خونریزی بینی
  • کندی بهبود زخم
  • خشکی و شکنندگی موها
  • خشک و خشن شدن پوست
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • تورم و درد مفاصل
  • امکان اضافه وزن

خواص ویتامین C برای سلامتی چیست؟

دریافت کافی ویتامین C نه تنها در رفع نشانه‌های کمبود آن مؤثر است؛ بلکه مزایای متعدد دیگری هم دارد که در ادامه می‌خوانید.

۱) افزایش سلامت قلب

ویتامین C در کاهش خطر بیماری‌های قلبی نقش مهمی را ایفا می‌کند. مزیت وجود این ویتامین در بدن با انجام ورزش روزانه برای سلامت قلب برابری می‌کند. ویتامین C در کاهش فشار خون و حفظ انعطاف‌پذیری شریان‌ها مؤثر است. مکمل‌های ویتامین C به منظور کاهش سطح کلسترول خون مورد استفاده قرار می‌گیرند و در کاهش بیماری‌های قلبی–عروقی نقش مهمی دارند.

۲) ویتامین سی و  تنظیم سطح فشار خون

وجود مقدار بالای ویتامین C در بدن می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. این رویکرد ویتامین سی می‌تواند متناسب با تأثیرات فیزیولوژیکی و بیولوژیکی آن باشد. به این ترتیب که ویتامین C با افزایش میزان ادرار به کلیه‌ها کمک می‌کند تا سدیم بیشتری از بدن دفع کنند و در نتیجه فشار وارده بر دیواره رگ‌ها کاهش یابد.

۳) افزایش ایمنی بدن

کمبود ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا کاهش می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده‌اند غلظت ویتامین C در پلاسمای خون و گلبول‌های سفید، به هنگام عفونت‌ها و استرس، به سرعت کاهش می‌یابد. تأمین مقادیر کافی ویتامین سی، با افزایش برخی اجزای سیستم ایمنی مانند عوامل ضد میکروبی و ضد سرطان، موجب تقویت ایمنی بدن می‌شود.

به همین دلیل بهتر است در مواقع استرس جسمی (مانند آلودگی هوا یا ابتلا به بیماری‌ها) و استرس روانی، مصرف ویتامین C را افزایش دهید.

۴) مبارزه با سرطان از خواص ویتامین C

تحقیقات آزمایشگاهی زیادی نشان داده‌اند که حجم بالای ویتامین C رشد سلول‌های سرطانی را در کبد، پروستات و روده بزرگ دچار وقفه می‌کند. ویتامین سی با غلظت بالا در درمان سرطان هم تأثیر دارد.

۵) کمک به درمان آرتروز

طبق مطالعات صورت‌گرفته، ویتامین C مانع از بروز چند نوع آرتروز می‌شود. اما زیادی آن هم می‌تواند این بیماری را بدتر کند؛ پس باید تعادل را برقرار کرد. دریافت حجم مناسبی از این ویتامین به کاهش آرتروز کمک می‌کند و مفاصل را سالم نگاه می‌دارد. اگر در خطر ابتلا به این بیماری هستید، در مورد میزان مصرف ویتامین سی با پزشک خود صحبت کنید.

۶) درمان پره‌اکلامپسی

طبق مطالعات صورت‌گرفته در آمریکا، ویتامین C به درمان بیماری پره‌اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری) کمک شایانی می‌کند. عامل بروز این مشکل، استرس اکسیداتیو است. از آنجا که ویتامین سی در کنترل استرس اکسیداتیو نقش دارد، پس در کنترل و درمان پره‌اکلامپسی هم مؤثر واقع می‌شود.

۷) افزایش سلامت چشم با مصرف ویتامین سی

نتایج تحقیقات به عمل آمده، حاکی از آن است که ویتامین C خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. زمانی که این ویتامین را در کنار دیگر مواد غذایی لازم مصرف کنید، مانع از بروز برخی مشکلات مرتبط با چشم می‌شوید. این ویتامین به احیای ویتامین E در چشم هم کمک می‌کند و بدین ترتیب سلامت چشم را بهبود می‌بخشد.

افزایش سلامت چشم با ویتامین سی

۸) فواید ویتامین سی برای سلامت لثه

کمبود ویتامین C سبب بروز بیماری‌های دوره‌ای از قبیل التهاب لثه می‌شود، این کمبود مسبب ضعیف شدن بافت‌های پیوندی و به دنبال آن پاره شدن مویرگ‌ها است. همان‌طور که گفته شد، خونریزی از لثه جزو اولین نشانه‌های کمبود ویتامین سی است. وجود این ویتامین برای حفظ سلامت دهان و دندان نیز ضروری است.

۹) کمک به درمان آلرژی

هیستامین یک ماده بیوشیمیایی است که در عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد. اما واکنش‌های آلرژیک هم با آزاد شدن این ماده در بدن ایجاد می‌شوند. مصرف ویتامین C موجب کاهش سطح هیستامین شده و از بروز آلرژی‌ها جلوگیری می‌کند.

۱۰) رفع خشکی دهان

تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین C برای درمان و پیشگیری از خشکی دهان مؤثر است. البته تاکنون تحقیقات زیادی در این‌باره انجام نشده است.

۱۱) کمک به کنترل قند خون

دریافت منظم مکمل‌های ویتامین سی (۱۰۰۰mg) سبب تعدیل سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. ویتامین C همچنین می‌تواند از برخی آسیب‌های ناشی از دیابت جلوگیری کند.

۱۲) خواص ویتامین سی برای درمان عفونت‌های ویروسی

طبق مطالعات صورت‌گرفته، دریافت مقدار زیادی ویتامین C به شکل وریدی می‌تواند در درمان حساسیت‌ها مؤثر باشد. در گذشته دریافت چنین حجمی از این ویتامین برای درمان عفونت‌هایی همچون سرخک، تبخال، اوریون و پنومونی ویروسی مفید بود؛ این امر قدرت ویتامین C را به عنوان یک آنتی‌بیوتیک نشان می‌دهد.

در مورد تأثیر آن بر درمان سرماخوردگی نیز باید گفت که این ویتامین در کاهش طول مدت بیماری نقش پررنگی دارد.

۱۳) جلوگیری از بیماری اسکروی

اسکِروی (Scurvy) یا اسکوربوت (Scorbut) یک بیماری جدی است که در اثر کمبود شدید ویتامین C ایجاد می‌شود. عدم مصرف مقادیر کافی میوه‌ها و سبزیجات تازه، علت اصلی ابتلا به این بیماری است.

در صورتی که اسکروی درمان نشود، پس از مدتی منجر به بروز علائم آزاردهنده و بعضاً خطرناکی شده و حتی می‌تواند حیات فرد را با تهدید روبه‌رو کند. علائم اصلی اسکروی شامل موارد زیر است:

  • خونریزی لثه
  • شل‌شدن و حتی افتادن دندان‌ها
  • کم‌خونی
  • خستگی مزمن
  • خونریزی زیر پوستی و کبودی بدن
  • بروز لکه‌های ریز قرمز یا آبی‌رنگ روی پوست
  • درد و تورم در پاها

اگرچه این مشکل در دنیای امروز کمتر دیده می‌شود، اما هر فردی که به مدت چند هفته، میوه و سبزیجات تازه مصرف نکند، می‌تواند دچار کمبود ویتامین سی و بروز علائم آن شود. شواهد نشان می‌دهد حداقل از ۳۰۰ سال پیش مردم از ویتامین سی به عنوان درمان اسکروی استفاده می‌کرده‌اند. دریانوردان برای پیشگیری از ابتلا به این مشکل، مقادیر کافی لیموترش تازه به همراه خود می‌بردند و به صورت روزانه استفاده می‌کردند.

مصرف لیموترش تازه راه حل پیشگیری و درمان بیماری اسکروی یا اسکوربوت است.

۱۴) درمان مسمومیت ناشی از سرب

پایین آمدن سطح ویتامین C در خون سبب افزایش سرب در آن می‌شود. استفاده منظم از مکمل‌های ویتامین C توسط افراد سیگاری سبب کاهش سطح سرب در بدن آن‌ها می‌شود.

۱۵) مبارزه با سکته مغزی

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C سبب پیشگیری از سکته‌های مغزی می‌شود. ویتامین C می‌تواند با کاهش فشار خون مانع از بروز این قبیل سکته‌ها شود. سطح پایین ویتامین سی نیز می‌تواند خطر خونریزی مغزی را افزایش دهد.

۱۶) بهبود حال روحی

تحقیقات صورت‌گرفته روی افراد بیمار مشخص کرده‌اند که دریافت مقدار مناسبی ویتامین C می‌تواند حال روحی آن‌ها را بهبود بخشد. از مکمل‌های ویتامین C می‌توان برای کاهش اضطراب در دانش‌آموزان استفاده کرد.

۱۷) کمک به کاهش وزن

دریافت ویتامین C به میزان کافی، چربی‌سوزی در بدن را در طول ورزش افزایش می‌دهد. از این رو، کمبود ویتامین سی می‌تواند مانع از کاهش وزن و چربی شود. این ویتامین متابولیسم بدن را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

۱۸) افزایش انرژی

ویتامین C به شما در رفع درد و خستگی کمک می‌کند. طبق مطالعات صورت‌گرفته، مصرف این ویتامین به طور قابل توجهی خستگی را در افراد کارمند کاهش می‌دهد. همچنین مکمل‌های ویتامین C سبب بهبود سطح فعالیت فیزیکی در مردانی می‌شود که بدن آن‌ها از لحاظ میزان ویتامین‌ C در وضعیت هشدار قرار دارد.

خواص و فواید ویتامین سی برای پوست

مصرف ویتامین سی هم به صورت موضعی و هم به شکل خوراکی برای پوست فواید بسیاری دارد. استفاده توأم از محصولات پوستی و مواد غذایی حاوی ویتامین سی، بیشترین فایده را به پوست شما می‌رساند.

۱۹) بهبود جای زخم و سوختگی‌ها

شواهد اولیه نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند باعث تسریع در روند بهبود زخم شود و حتی نیاز بیماران دچار سوختگی‌های شدید به ونتیلاسیون را کاهش ‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین C به از بین رفتن جای زخم ناشی از سوختگی کمک می‌کنند.

مقدار بالای این ویتامین، سبب کاهش نشت مویرگی می‌شود (خارج شدن پلاسمای خون از درون رگ به بافت‌های اطراف) که بعد از سوختگی ایجاد می‌شود. همچنین از آنجا که ویتامین سی به رشد بافت پوست جدید کمک می‌کند، به شکل حیرت‌‌انگیزی برای درمان زخم و سوختگی مفید است.

۲۰) درمان آفتاب‌سوختگی

خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین، نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا کرده و به درمان آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند. مصرف ویتامین C خوراکی یا مصرف موضعی ویتامین C می‌تواند به بهبود بیماری‌ها کمک کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ویتامین سی تنها باید به عنوان یک ماده افزودنی به کرم ضد آفتاب استفاده شود و نه به عنوان یک جایگزین برای آن.

نکته مهم: دقت کنید محصولات موضعی حاوی درصدهای بالای ویتامین C را نمی‌توان روی پوست آفتاب‌سوخته یا آسیب‌دیده استفاده کرد. این محصولات خاصیت لایه‌برداری دارند و فقط می‌توانند روی پوست سالم استفاده شوند.

ویتامین C به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند

علاوه بر کرم ضد آفتاب طیف گسترده که از آسیب مضرات نور خورشید جلوگیری می‌کند، ویتامین C هم باعث کاهش اثرات اِریتما ناشی از پرتو فرابنفش UVB می‌شود. اریتما، قرمزی سطح پوست است به صورتی که معمولاً مویرگ‌های خونی سطحی در اثر آسیب یا حساس شدن گشاد می‌شوند.

۲۱) محافظت در برابر تغییر رنگ پوست

ویتامین C از DNA در مقابل واکنش‌های فتوشیمیایی محافظت می‌کند. این واکنش‌ها می‌توانند منجر به ایجاد تومور، تغییر رنگ پوست و انواع مختلف سرطان پوست شوند. این ویتامین همچنین تولید «دایمر پیریمیدین» را مهار می‌کند که علت اصلی ایجاد ملانوما در انسان است. علاوه بر این، ویتامین سی به کم‌رنگ شدن کک و مک‌ها و نشانه‌های پیری پوست، لطافت، روشنی و جوانسازی پوست کمک می‌کند.

۲۲) ویتامین سی به درمان اگزما کمک می‌کند

یک روش مناسب برای درمان اگزما، استفاده از ترکیب ویتامین C و زینک است. اگر به اگزما مبتلا هستید، مصرف ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C و ۱۵ میلی‌گرم زینک به صورت روزانه می‌تواند مکمل درمانی مناسبی برای شما باشد.

۲۳) کمک به ساخت کلاژن

ویتامین سی یکی از اجزای مورد نیاز برای ساخت هیدروکسی‌پرولین و هیدروکسی‌لایزین است. بدن ما به این ترکیبات شیمیایی برای پیوند مولکول‌هایی که کلاژن تولید می‌کنند، نیاز دارد. ترکیبات مذکور همچنین خاصیت ارتجاعی و سفتی پوست را بالا می‌برند. کمبود کلاژن باعث کدر و مرده به نظر رسیدن پوست می‌شود. کلاژن از پایه باعث جوانی مجدد پوست می‌شود و چین و چروک و علائم پیری را کاهش می‌دهد.

vitamin C برای کمک به ساخت کلاژن پوستی

۲۴) بهبود بافت پوست

عروق خونی کوچکی زیر پوست وجود دارند که اکسیژن و مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت پوست را حمل می‌کنند. بدون مواد مغذی کافی، پوست خشک و خشن خواهد شد. کلاژن باعث تقویت ساختار رگ‌ها و این عروق خونی کوچک زیر پوست می‌شود. بر این اساس، کرم‌های حاوی ویتامین C باعث بهبود ظاهر و بافت پوست می‌شوند.

از سوی دیگر، ویتامین سی باعث افزایش ساخت الاستین می‌شود و الاستین سبب افزایش ضخامت، خاصیت ارتجاعی، محافظت و ترمیم سلول‌های پوستی می‌شود. سفتی پوست به حفظ رطوبت، افزایش گردش سلول‌های پوست و پر شدن و صاف شدن سطح پوست (کاهش چین و چروک) کمک می‌کند. با چنین تأثیراتی می‌توان گفت این ویتامین نقش پررنگی در حفظ و بهبود جوانی پوست دارد.

۲۵) کاهش لکه‌های پوستی از خواص ویتامین C برای پوست

لکه‌های پوست ممکن است به دلیل جای جوش یا دیگر آسیب‌های پوستی ایجاد شوند. پس از بهبود زخم، ممکن است رنگ پوست قسمت بهبودیافته نسبت به سایر قسمت‌های پوست تیره‌تر شود. ویتامین سی با در هم‌ شکستن فرآیند رنگی‌شدن سلول‌های پوست، به مقابله با آن پرداخته و از بیشتر شدن آن پیشگیری می‌کند.

۲۶) کنترل آکنه با ویتامین سی

یکی از خواص Vitamin C کاهش التهاب است. ویتامین سی باکتری‌های مضر سطح پوست شما را بدون هیچ‌گونه آسیبی به پوست سالم اطراف آن، از بین می‌برد. با مصرف ویتامین C به منظور درمان آکنه، التهاب و قرمزی کاهش می‌یابد و تظاهرات آکنه سریع‌تر از بین می‌رود.

۲۷) ویتامین سی و بهبود جریان خون

ویتامین سی با کمک به حفظ انعطاف‌پذیری شریان‌ها و کاهش فشار خون، موجب بهبود جریان خون در کل بدن شما از جمله پوست‌تان می‌شود. آنچه که پوست نیاز دارد یک جریان خون کافی و مناسب است تا تغذیه سلول‌ها، حمل اکسیژن‌، رسیدن هورمون‌های مورد نیاز و حذف آلودگی‌ها و مواد جانبی به خوبی فراهم شود.

جریان خون با کمک ویتامین سی

۲۸) محافظت در مقابل عفونت‌های پوستی

ویتامین C دارای قابلیت بهبود زخم است و هنگامی که به مقدار کافی به پوست برسد، از پوست شما در مقابل بثورات پوستی و عفونت‌ها محافظت می‌کند. همچنین مصرف ویتامین C با پایین آوردن سطح هیستامین در جریان خون با آلرژن‌هایی مقابله می‌کند که باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شوند. هیستامین باعث بروز نشانه‌های حساسیت مانند آبریزش از چشم و قرمزی پوست می‌شود.

فواید ویتامین سی برای مو

تا اینجا خواص ویتامین C برای ترمیم، حفظ سلامت و بهبود ظاهر پوست را خواندید. در ادامه به خواص آن برای سلامت موها می‌پردازیم.

۲۹) موهای قوی و سالم با مصرف ویتامین سی

مو از پروتئین کراتین ساخته شده و به طور دائم از سمت ریشه که درون فولیکول است، رشد می‌کند. ویتامین C کلاژن مورد نیاز برای ادامه رشد را به فولیکول‌های مو می‌دهد. همچنین ویتامین C به فولیکول مو کمک می‌کند تا با جذب آهن، قوی‌تر شود.

۳۰) جلوگیری از ریزش مو

ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است و به همین دلیل، برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، نمی‌تواند درون بدن ذخیره شود. بنابراین، برای بهره‌مندی از فواید ویتامین C باید مصرف آن را به صورت منظم در برنامه غذایی خود قرار دهید. کلاژن تولیدشده کمک می‌کند تا موی شما به پوست سرتان محکم متصل بماند و ریزش مو به طور قابل توجهی کاهش یابد.

۳۱) ویتامین C و افزایش تحریک رشد مو

در ریشه هر رشته از مو، فولیکول از مجموعه سلول‌هایی ساخته شده است که تقسیم می‌شوند و رشد می‌کنند. بعضی از این سلول‌ها، ساقه مو را ایجاد می‌کنند که باعث رشد مو می‌شوند. حفظ سلامتی فولیکول‌های مو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین منظور، تأمین میزان کافی از ویتامین سی برای فولیکول‌ها، یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است. بنابراین همیشه مراقب کافی بودن میزان ویتامین ث دریافتی در رژیم غذایی خود باشید.

hair cute.jpg

۳۲) کاهش خشکی مو و موخوره

گاهی اوقات، خشکی مو و موخوره می‌تواند نشانه کمبود ویتامین سی باشد. این موضوع نه تنها ناخوشایند است بلکه می‌تواند سرعت ریزش مو را بیشتر کند. برای جلوگیری از این روند، توصیه می‌شود روزانه به مقدار ۷۵ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنید.

۳۳) ویتامین سی برای برطرف کردن شوره سر

فولیکول‌های مو اغلب به دلیل شوره، خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست کف سر مسدود می‌شوند. این اتفاق می‌تواند باعث صدمه به فولیکول‌های مو شود و رشد آن را مهار کند. ویتامین C به مبارزه با باکتری‌های پوست کف سر کمک می‌کند. همچنین شوره سر را برطرف کرده، در خلاص شدن از فولیکول‌های آسیب‌دیده مؤثر است و سبب رشد موهای جدید می‌شود.

همچنین ویتامین C به دلیل خواص ضد ویروسی‌اش، باعث برطرف شدن یا کاهش خشکی و خارش پوست کف سر می‌شود.

۳۴) ویتامین C و جلوگیری از سفیدی زودرس مو

ویتامین C نه تنها باعث کاهش ریزش مو می‌شود، بلکه با جلوگیری از سفیدی زودرس، به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند. در واقع، یکی از دلایل سفیدی و ضعیف شدن مو رادیکال‌های آزاد هستند. طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که از مو در برابر این رادیکال‌ها محافظت می‌کند. البته همچنان به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

سخن پایانی

در این مقاله با خواص و فواید زیادی از ویتامین C آشنا شدید و در مورد برخی درمان‌های خاص با دوزهای بالای این ویتامین نیز خواندید. اکنون موضوع مهمی که لازم است در نظر داشته باشید، حد مجاز مصرف ویتامین‌ها است. حتی مفیدترین ترکیبات نیز در صورتی که بیش از اندازه مصرف شوند، می‌توانند آسیب‌رسان باشند. مقدار توصیه‌شده روزانه ویتامینC برای بزرگسالان، ۹۰ میلی‌گرم برای مردان و ۷۵ میلی‌گرم برای زنان است. مسمومیت ویتامین در اثر مصرف میوه‌ها و مواد غذایی طبیعی نادر بوده و معمولاً در اثر مصرف زیاد مکمل‌ها اتفاق می‌افتد. البته مسمومیت با ویتامین سی به دلیل ویژگی‌های این مولکول، بسیار نادر است؛ اما مصرف دوزهای بالای این ویتامین (بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز) می‌تواند بر عملکرد سیستم گوارش تأثیر بگذارد و باعث اسهال، حالت تهوع و گرفتگی عضلات شود.

نظر شما در مورد فواید ویتامین سی

شما درباره خواص ویتامین سی چه نظری دارید؟ طبق تجربیات شما، ویتامین C علاوه بر خواصی که در این مقاله ذکر شد، خاصیت دیگری هم دارد؟ آیا تاکنون از موادی که حاوی این ویتامین هستند برای درمان بیماری خاص یا زیبایی پوست و موی خود استفاده کرده‌اید؟ منتظر خواندن نظرات ارزشمند شما هستیم.

 

منبع: لافارر

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید