تاریخ انتشار : شنبه 12 شهریور 1401 - 5:26
100 بازدید
کد خبر : 357

سیاهی دور چشم | علل ایجاد، جلوگیری و درمان

سیاهی دور چشم | علل ایجاد، جلوگیری و درمان
همه ما کم یا زیاد در طول زندگی خود درجه ای از تیرگی و سیاهی را در زیر چشمان خود تجربه کرده ایم. مردم معمولا فکر می کنند خستگی و کمبود خواب دلیل ایجاد این تیرگی ها است. اما این فقط یکی از دلایل بوجود آمدن سیاهی زیر چشم است و دلایل دیگری در بروز این وضعیت پوستی دخالت دارند.

بسته به رنگ پوست، این تیرگی ها از قهوه ای تا آبی تیره و سیاه خود را نمایش می دهند و بیشتر در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند بروز می کنند.

علل و راه های درمان سیاهی دور چشم

باید بدانیم که سیاهی دور چشم به تنهایی نشانگر بیماری خاصی نیست و ایجاد آن نباید ما را نگران وضعیت سلامت خود کند بلکه ظاهر شدن آن ها در بیشتر موارد علامتی برای ایجاد تغییر در عادات روزمره ی زندگی است.

دلایل زیادی باعث ایجاد سیاهی دور چشم می شوند، عبارت از:

  • ژنتیک و دلایل ارثی
  • هایپرپیگمنتیشین به دلیل تولید زیاد ملانین
  • کمبود خواب یا عادات اشتباه خوابیدن
  • کاهش بافت چربی در اطراف چشم
  • نازک شدن پوست در ناحیه ی زیر چشم
  • قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید
  • کم شدن آب بدن
  • افزایش سن
  • استفاده از سیگار و الکل
  • استفاده از بعضی قطره های چشمی
  • مالش دادن مکرر ناحیه ی چشم
  • آنمی در اثر کمبود آهن
  • مشکلات تیروئید
  • آلرژی و واکنش های حساسیتی مانند تب یونجه
  • بعضی انواع درماتیت

اغلب، افراد مسن، سیاه پوست و کسانی که در میان اعضای خانواده سابقه ی این عارضه ی پوستی را دارند مستعد پدیدار شدن تیرگی و سیاهی در اطراف چشم خود هستند.

خوشبختانه با عوض کردن برخی عادات و استفاده از روش های درمانی ساده می توان در بسیاری از موارد تیرگی زیر چشم را برطرف کرد. در ادامه به برخی راهکار های درمان خانگی سیاهی دور چشم می پردازیم.

به اندازه کافی بخوابید

ساده به نظر می رسد اما در افرادی که سابقه ی وجود حلقه های سیاه در زیر چشمان خود نداشتند معمولا کمبود خواب و یا سپری کردن دوره های استرس زا دلیل ایجاد این تیرگی ها است. پس بهتر است مدتی به دور از اضطراب به سر ببرید و حدود ۸ ساعت خواب مفید در شب داشته باشید.

هنگام خواب از بالش بلند استفاده کنید.

اگر تیرگی اطراف چشمانتان یک مشکل صبحگاهی است، احتمالا به دلیل وضعیت قرارگیری سرتان هنگام خواب بوده است. اگر هنگام خواب سر پایین تر از بدن قرار گیرد، جریان مایعات به طرف سر هدایت می شود و می تواند باعث سیاهی دور چشم شود. به پشت خوابیدن و استفاده از یک بالش بلند در بهبود این وضعیت موثر است.

اعجاز ماسک صورت خیار را فراموش نکنید

برش های خیار را به عنوان روی ناحیه ی چشم ها قرار دهید تا خستگی و تورم چشم هایتان را کاهش دهند. آب و ویتامین C موجود در خیار به مرطوب کردن و تغذیه پوست کمک می کنند. خیار همچنین حاوی ماده ای به نام سیلیکا است که برای داشتن پوستی با بافت سالم ضروری می باشد.

ماسک خیار روی چشم

 

از چای کیسه ای به عنوان مرهم استفاده کنید

چای کیسه ای می تواند در کاهش تیرگی و پف اطراف چشم موثر باشد. از آن جایی که کافئین موجود در چای دارای خاصیت آنتی اکسیدانت است به سلامت پوست نیز کمک می کند. شما می توانید از انواع چای سیاه، سبز و یا دمنوش های گیاهی دیگر هم استفاده کنید. به این ترتیب که بعد از قرار دادن چای کیسه ای درآب جوش آن را خارج کنید و صبر کنید تا خنک شود، حتی برای نتیجه ی بهتر می توانید در این مرحله چای کیسه ای را درون فریزر قرار دهید تا همزمان کمپرس سرد هم داشته باشید. سپس آن را روی چشمانتان قرار دهید.

صورت خود را با روغن های گیاهی ماساژ دهید.

اگر علاقمند به استفاده از روغن های گیاهی هستید خوب است بدانید که این روغن ها می توانند در کاهش تیرگی اطراف چشم موثر باشند. می توانید آن ها را به تنهایی یا در ترکیب با مواد دیگری مثل روغن نارگیل استفاده کنید تا نتیجه ی بهتری بگیرید. روغن اسطوخودوس، روغن رازیانه، روغن بابونه و روغن گل رز از روغن های گیاهی کاربردی در کاهش تیرگی زیر چشم ها هستند. می توانید ناحیه ی اطراف چشم را با مقداری از آن ها به آرامی مالش دهید.

طریقه ماساژ صورت

از گلاب برای جوان سازی پوست استفاده کنید

گلاب نه تنها بوی فوق العاده ای دارد بلکه می تواند پوست خسته را آرام و جوان کند. کافی است پنبه یا پد آرایشی خود را در گلاب قرار دهید و به مدت پانزده دقیقه روی ناحیه ی چشم ها بگذارید. این کار را روزانه تکرار کنید تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود.

رتینوئیدها را امتحان کنید

رتینوئید ها در کلاژن سازی و جوان سازی پوست اثرات خوبی دارند. اگر سیاهی زیر چشم شما به دلیل نازک شدن پوستتان در این ناحیه است، از محصولات دارای رتینوئید استفاده کنید. بسیاری از کرم ها و محصولات مراقبت از پوست که دارای این مواد هستند، به راحتی در داروخانه ها قابل دسترس می باشند.

از ماسک شیر استفاده کنید

لبنیات و به طور خاص شیر دارای ویتامین  A می باشند. این ویتامین که حاوی ماده ی رتینوئید است به روشن کردن پوست کمک می کند. به سادگی می توانید با آغشته کردن پد آرایشی خود به شیر خنک و قرار دادن آن روی پوست به مدت ده دقیقه از مزایای این ویتامین سودمند استفاده کنید. می توانید این ماسک صورت را روزانه دو بار استعمال کنید تا نتیجه ی لخواه خود را بگیرید.

ماسک شیر برای درمان سیاهی دور چشم

پوست خود را با سیب زمینی تغذیه کنید

سیب زمینی منبعی غنی از ویتامین C  می باشد و برای جوان سازی پوست بسیار مفید است. برای بهره گیری از خواص آن کافی است یک سیب زمینی را رنده کنید تا عصاره اش خارج شود. سپس پد پنبه ای را در آن بخیسانید و روی ناحیه ی چشم ها قرار دهید، بعد از ده دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

از عصاره ی گوجه و لیمو استفاده کنید

گوجه حاوی آنتی اکسیدانتی به نام لیکوپن است که علاوه بر حفظ سلامت قلب و عروق و بهبود بینایی به داشتن پوستی نرم تر و منعطف تر کمک می کند. لیمو نیز دارای اثرات سفید کنندگی است. بهتر است مقداری برابر از آب لیمو و گوجه ی میکس شده را مخلوط کنید.

توجه داشته باشید ابتدا مقداری از این ترکیب را روی پوست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید دچار التهاب و قرمزی پوست نمی شوید. سپس پنبه آغشته به این ترکیب را در اطراف چشمان خود قرار دهید و بعد از ده دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. روزانه این کار را انجام دهید تا تیرگی اطراف چشمانتان کاهش یابد.

 

محلول آب پرتقال و گلیسرین را امتحان کنید

همانطور که می دانید پرتقال منبعی غنی از ویتامین های C و A  است که هر دو در داشتن پوستی روشن، سالم و جوان به ما کمک می کنند. برای درخشش بیشتر چند قطره گلیسرین به آب پرتقال اضافه کنید و مانند قبل پنبه ی آغشته به این محلول را روی پوست زیر چشم خود قرار دهید.

روغن ویتامین E را شب ها استفاده کنید

ویتامین E  با رادیکال های آزادی که باعث ایجاد چروک های پوستی و اثرات پیری می شوند، مبارزه می کند. قبل از خواب با یک قطره از این روغن ناحیه ی تیره ی زیر چشمانتان را به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید تا صبح روی پوست باقی بماند و بعد با آب ولرم صورت خود را بشویید.

با روغن نارگیل پوست خود را مرطوب نگه دارید

روغن نارگیل یک ضد التهاب قوی و طبیعی است و اثر مرطوب کنندگی فوق العاده ای در پیشگیری از چین و چروک دارد. از این روغن هم مانند روغن ویتامین E قبل از خواب استفاده کنید و بگذارید در طول شب باقی بماند تا پوست را نرم کند.

 

اثر ضد التهابی زردچوبه را امتحان کنید

زردچوبه نیز مانند روغن نارگیل دارای اثر ضد التهابی است. همچنین این ادویه یک آنتی اکسیدانت طبیعی است که می تواند در کاهش حلقه های سیاه زیر چشم موثر باشد. می توانید پودر زردچوبه را با آب آناناس ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید.

فراموش نکنید ابتدا مقداری از این خمیر را روی پوست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به این ترکیب حساسیت ندارید. سپس مقداری از آن را در ناحیه ی تیرگی زیر چشم ها قرار دهید و بعد از ده دقیقه با پارچه ای مرطوب پوست خود را پاک کنید. این ماسک را روزانه استفاده کنید.

صورت خود را ماساژ دهید

ماساژ ملایم صورت و ناحیه ی زیر چشم ها جریان خون را افزایش می دهد و از جمع شدن خون در مویرگ ها جلوگیری می کند. به عنوان یک عادت روزانه بعد از استفاده از کرم صورت به آرامی پوستتان را ماساژ دهید و به آرام شدن عضلات و افزایش گردش خون در این ناحیه کمک کنید.

استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب

واضح است که پوست خشک زودتر چروک می شود و اثرات پیری، لک و تیرگی را بروز می دهد. کرم ها ی مرطوب کننده و ضد آفتاب به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می کنند. می توانید از مرطوب کننده های دارایSPF استفاده کنید تا از پوست خود در برابر رادیکال های آزاد و اشعه ی خورشید به خوبی محافظت کنید.

آب بیشتری بنوشید

فراموش نکنید که بیش از نیمی از بدن ما از آب تشکیل شده است. کمبود آب یا دهیدراته شدن بدن عواقب زیادی دارد که خشکی و تیرگی پوست نیز یکی از آن ها است. در طول روز آب بیشتری بنوشید تا سلامت سلول های بدنتان را حفظ کنید.

 

مواد غذایی دارای کلاژن را به وعده های خود اضافه کنید

هرچه سن بالاتر می رود عضلات و بافت پوست اطراف چشم ضعیف تر و سست تر می شوند. با مصرف خوراکی های دارای ویتامین C  بدن ما هیالورونیک اسید بیشتری جذب می کند. این اسید ضروری که به ساخت کلاژن و جوان ماندن پوست کمک می کند، به طور طبیعی در بدن وجود دارد اما با افزایش سن مقدار ذخیره ای آن کاهش می یابد. بنابراین مصرف ویتامین C به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

بعضی از منابع غنی از ویتامین C شامل مرکبات، فلفل قرمز، توت فرنگی و انواع کلم ها مثل کلم بروکلی، کلم بروکسل (غنچه ای) و کلم پیچ هستند.

غذا های دارای امگا ۳ بیشتر مصرف کنید

امگا ۳ در خوراکی هایی مثل ماهی سالمون و گردو یافت می شود. این اسید چرب گردش خون را بهبود می بخشد و اگر تیرگی زیر چشمان شما ناشی از جمع شدن خون در این ناحیه باشد، استفاده از این مواد غذایی به بهبود پوست شما کمک می کنند.

خوراکی های دارای آهن را نیز فراموش نکنید

کمبود گلبول های قرمز در اثر کمبود آهن (آنمی)، می تواند دلیل ایجاد سیاهی دور چشم باشد. با مصرف غذاهایی مثل گوشت قرمز، غلات، حبوبات و کشمش به بهبود شرایط بدن خود و درنتیجه داشتن پوست سالم تر کمک کنید.

عادات تغذیه ای خود را تغییر دهید

مصرف زیاد نمک با افزایش آب میان بافتی همراه است و باعث تورم بافت ها مثل پف زیر چشم می شود. مصرف الکل نیز باعث دهیدراته شدن بدن می شود که این مورد هم یکی دیگر از دلایل تیرگی زیر چشم ها می باشد. با اصلاح عادات تغذیه ای ازجمله کم کردن مصرف نمک و الکل پوست خود را شاداب نگهدارید.

استفاده از دارو های ضد حساسیت را در نظر داشته باشید

اگر همراه با سیاهی دور چشم علائم دیگری دارید که نشان دهنده ی آلرژی یا حساسیت شما است، از دارو های ضد حساسیت (Anti Histamine) با مشورت پزشک خود استفاده کنید تا تیرگی زیر چشم هایتان کاهش یابند.

سیگار را ترک کنید

احتمالا این جمله را برای پیشگیری از بسیاری بیماری ها شنیده اید. سیگار اینجا نیز مقصر است، چرا که منابع ذخیره ای ویتامین C  بدن را کاهش می دهد و از دلالیل مهم ایجاد سیاهی زیر چشم است. با ترک عادت سیگار کشیدن پوست عمل کلاژن سازی را بهتر انجام می دهد و جوان تر باقی می ماند.

درمان های کلینیکی سیاهی دور چشم

راهکار های ذکر شده در بالا بیشتر در افرادی جوابگو هستند که حلقه های زیر چشم دائمی ندارند یا در سنین جوانی هستند. اما شما با هر نوع پوست و سنی می توانید از درمان های کلینیکی برای برطرف کردن سیاهی زیر چشمان خود استفاده کنید. در ادامه به توضیح این روش ها می پردازیم:

از شناخته شده ترین درمان های کلینیکی استفاده از لیزر است. به طور کلی دو دلیل عمده باعث ایجاد حلقه های سیاه در اطراف چشم ها می شوند، شامل:

  1. تولید زیاد ملانین
  2. گردش خون ضعیف در ناحیه اطراف چشم

بسته به طول موج، اشعه و تابش، لیزر ها با سوق دادن شدت کم یا زیاد نور به یک ناحیه ی مشخص می توانند در درمان تیرگی زیر چشم ها موثر باشند. این روش مطمئن و راحت در مدت زمان کمی حلقه های سیاه زیر چشمانتان را محو می کند. انواع مختلفی از لیزر درمانی برای بهبود سیاهی دور چشم ناشی از دلایل گفته شده کاربرد دارند که در دو دسته ی زیر قرار می گیرند:

لیزر های لایه بردار

در این روش، لیزر، لایه ی خارجی پوست را که حاوی ملانین اضافی است بر می دارد و رگ های خونی در لایه های زیرین پوست را برای جریان یافتن خون تحریک می کند. لیزر فرکشنال CO2 و لیزر گارنت دسته قرار می گیرند.

 

لیزر های غیر لایه بردار

در این روش، لیزر پوست را تحریک به تولید بیشتر کلاژن می کند تا بافت محکم تری داشته باشد. لیزر پالس، لیزر کیوسوئیچ و لیزر فرکشنال در این دسته قرار می گیرند. این دسته از لیزر ها دارای مزیتی نسبت به دسته ی قبل هستند و آن اینکه اثرات جانبی کم تری دارند.

با توجه به نوع تیرگی اطراف چشم ها که ممکن است رنگدانه ای، عروقی یا ترکیبی باشند، پزشک شما روش مناسب لیزر درمانی را تعیین می کند.

کربوکسی تراپی

اما برای آن دسته از افرادی که سیاهی دور چشمانشان تبدیل به وضعیتی دائمی شده است، روش دیگری وجود دارد که بسیار کارآمد است. این روش مناسب افرادی است که دارای حلقه های سیاه و تیره در اطراف چشم خود هستند .

این درمان، کربوکسی تراپی نام دارد و همانطور که از نامش پیدا است بر پایه ی استفاده از گاز کربن دی اکسید است. کربوکسی تراپی در دسته ی درمان های غیر جراحی قرار می گیرد و با تزریق انجام می شود. این امر به بهبود سریع و نتیجه گیری در اسرع وقت منجر می شود.

روش درمان به این صورت است که پزشک سرنگ حاوی گاز کربن دی اکسید را به ناحیه ی مورد نظر وارد می کند و با انجام تزریق، محتویات سرنگ در زیر پوست جریان می یابند.

رفع سیاهی دور چشم با کربوکسی تراپی

نتایج نشان داده افرادی که تصمیم به استفاده از این روش معالجه گرفتند، با بهبود چشمگیر حلقه های سیاه اطراف چشمان خود مواجه شدند. علاوه بر این به مرور دارای پوستی با بافت انعطاف پذیر شده اند. خون رسانی بهتر در ناحیه ی اطراف چشم ها، تحریک کلاژن ساژی پوست و به خصوص کم تر شدن چروک ها از دیگر مزایای استفاده از این روش است. مقادیر کم کربن دی اکسیدی که به پوست تزریق می شود کم فشار است و برای بدن ضرری ندارد.

ناحیه ی تحت درمان نیز به دلیل قرار گیری در معرض اکسیژن بیشتر، سموم را سریع تر خارج می کند و به کلاژن سازی بیشتر تحریک می شود و در نتیجه دارای پوست سالم تری خواهید بود.

رفع سیاهی و پف زیر چشم با تزریق ژل و فیلر

هدف از تزریق فیلر زیر چشم، روشن شدن و پر شدن ناحیه اشک یا همان زیر چشم هاست که کمک می کند میزان چین و چروک ها و سیاهی زیر چشم به حداقل برسد. فیلر زیر چشم را می توان در نواحی اطراف چشم ها انجام داد، از جمله:

  • خطوط پنجه کلاغی : تزریق فیلر می تواند به رفع خطوطی که از گوشه خارجی چشم ها بیرون زده اند و هنگام خندیدن و لبخند زدن، عمیق تر به نظر می رسند، کمک کند.
  • ناحیه اشکی یا زیر چشم : سیاهی و تورفتگی زیر چشم که از گوشه داخلی چشم شروع می شود و به سمت گونه کشیده می شود، با تزریق ژل برطرف می شود.
  • چین و چروک های زیر چشم : از آن جایی که پوست زیر چشم حساس و مستعد چین و چروک است، تزریق فیلر می تواند به رفع خطوط ایجاد شده در این ناحیه کمک کند.

جهت تزریق فیلر زیر چشم، ابتدا نواحی که قرار فیلر تزریق شود، علامت گذاری و با مایع تمیز کننده، استریل می شوند. معمولا از کرم بی حس کننده در ناحیه استفاده می شود و چند دقیقه طول می کشد تا کرم جذب پوست شود و اثر کند. سپس، فیلر با استفاده از سوزن کوچک و ظریف و با دقت بالا، به ناحیه مورد نظر تزریق خواهد شد.

علت سیاهی دور چشم و راهکار درمان آن چیست ؟

درمان های مختلفی برای رفع سیاهی زیر چشم وجود دارد. اولین درمان کرم ها هستند. مانند کرم های  حاوی ویتامین ث و حاوی پیش ساز رتینوئید و مهار کننده های تیروزیناز که در سنتز رنگدانه های ملانین نقش دارند. از سوی دیگر روش های عملی نیز وجود دارند که به دو دسته تقسیم می شوند.

  • دسته ی اول روش های جوان سازی دور چشم هستند که حین جوان سازی تیرگی ها را هم کمتر می کنند. می توان از تکنیک هایی مثل PRP  ، کربوکسی تراپی، بوسترها، هیالورونیک اسیدهای رقیق استفاده کرد که علاوه بر رفع چروک ها، تیرگی ها را نیز برطرف می کنند.
  • دسته ی دیگر روش های حجم دهنده هستند. روش هایی مانند تزریق فیلر و تزریق چربی هر دو موثر هستند. اخیرا یک روش جدید به نام نانوفت نیز به کار برده می شود که در آن از چربی فرآوری شده استفاده می کنند که بسیار تاثیر گذار است. این چربی به محل مورد نظر تزریق می شوند. چربی های تزریق شده، پس از یک تا دو هفته التهاب و زرد شدن پوست پلک جذب می شود. این روش هم بر چروک ها و هم بر تیرگی های دور چشم اثر بسیار خوبی دارد.

آیا درمانی برای افرادی که به صورت ارثی سیاهی دور چشم دارند، وجود دارد ؟

دو دلیل برای تیرگی دور چشم ارثی وجود دارد.

  • علت اول این است که این تیرگی در افرادی که پوست سبزه یا تیره دارند بیشتر است. عوامل محیطی مثل آلرژی های فصلی، آرایش مکرر و دستکاری کردن دور چشم، می تواند این تیرگی را بیشتر کند. اگر تیرگی ناشی از تیرگی خود پوست باشد، کرم های روشن کننده می توانند تاثیرگذار باشند. لیزر های روشن کننده مثل لیزر کیوسوییچ، جوانسازی پوست، PRP و جلسات مکرر کربوکسی تراپی بسیار موثر هستند.
  • علت دوم تیرگی دور چشم ارثی نازکی پوست ناحیه ی دور چشم است. در این حالت عروق خونی و یا هاله ای از آن ها از روی پوست دیده می شوند و این تیرگی را ایجاد می کنند. اغلب در این افراد از روش هایی مثل تزریق فیلر، تزریق چربی و بوسترها به دور چشم استفاده می شود.

آیا خانم های باردار می توانند برای رفع سیاهی دور چشم اقداماتی انجام دهند ؟

ممکن است افرادی که سابقه ی سیاهی دور چشم دارند، به دلیل افزایش سن بارداری و مقاومت به انسولین که در این دوران رخ می دهد، تیرگی دور چشم هایشان بیشتر شود. اکثر داروهای لایه بردار به خصوص داروهای حاوی ترتینوئین و پیش سازهای آن در دوران بارداری ممنوع هستند. اما می توان از ترکیبات ویتامین ث و کرم های دور چشم حاوی آگالئیک اسید که در دوران حاملگی بی خطر هستند، با درصدهای پایین استفاده کرد. با این که تا کنون استفاده از لیزرها در دوران بارداری عارضه ی شناخته شده ای نشان نداده است، اما توصیه می شود در این دوره به کار برده نشود. در مورد PRP و  کربوکسی تراپی هم این ممنوعیت وجود دارد. به طور کلی تا جایی که ممکن است در دوران بارداری باید از روش های تهاجمی پرهیز شود.

آیا کم خونی مینور، تیروئید، کم خوابی و کبد چرب می توانند علت گود رفتگی و سیاهی دور چشم باشند ؟

بله. عوامل اضطرابی، کم خونی، کم خوابی، آلرژی و حساسیت همه بر روی تیرگی دور چشم موثرند.

آیا درمان قطعی و دائمی برای سیاهی دور چشم وجود دارد ؟

خیر. درمان قطعی و دائمی وجود ندارد. باید به مدت طولانی از کرم ها استفاده کرد و در فواصل مختلف تکنیک های جوانسازی و روشن کننده ی پوست به کار برد تا این تیرگی به مرورو کم و کمتر شود.

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید