تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1400 - 13:11
91 بازدید
کد خبر : 41

۱۰ غذایی که در رژیم لاغری نباید از آن‌ها استفاده کنید

۱۰ غذایی که در رژیم لاغری نباید از آن‌ها استفاده کنید

۱۰ ماده غذایی که باید از رژیم لاغری خود حذف کنید را برای شما بیان خواهیم کرد.برخی از غذا‌های می‌توانند در کاهش وزن شما کمک‌کننده باشند و برخی دیگر منجر به افزایش وزن شما می‌شوند.

غذا‌هایی که می‌خورید تأثیر بسیار زیادی بر روی سلامت شما دارند، یکی از این جنبه‌های سلامتی تأثیر در وزن شما است. برخی از غذا‌های می‌توانند در کاهش وزن شما کمک‌کننده باشند و برخی دیگر منجر به افزایش وزن شما می‌شوند.
برخی دیگر از غذا‌ها هستند که علاوه بر افزایش وزن به باقی جنبه‌های سلامت شما نیز آسیب می‌زنند و خطر بروز بیماری‌های مختلف مثل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، کبد چرب و… را هم افزایش می‌دهند.
در ادامه ۱۰ ماده غذایی که باید از رژیم لاغری خود حذف کنید را برای شما بیان خواهیم کرد.

غذاهای افزایش وزن

برخی از غذا‌های می‌توانند در کاهش وزن شما کمک‌کننده باشند و برخی دیگر منجر به افزایش وزن شما می‌شوند.

۱. سیب زمینی سرخ کرده و چیپس

سیب زمینی آب پز و پخته یک غذای مناسب است که باعث ایجاد حس سیری هم در شما می‌شود، اما در مورد سیب زمینی سرخ کرده و چیپس این مسأله صدق نمی‌کند.
مصرف سیب زمینی سرخ کرده و چیپس ارتباط مستقیمی با افزایش وزن و چاقی شما دارد.

سیب زمینی خود به تنهایی سرشار از نشاسته است و کالری بالایی دارد، زمانی که سیب زمینی سرخ می‌شود روغن بسیار زیادی به خود جذب می‌کند که این چربی خود باعث افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن می‌گردد.
سیب زمینی سرخ کرده علاوه بر اینکه کالری بسیار زیادی دارد، حاوی مقادیر زیادی آکریلامید و اسید چرب ترانس در طی فرایند سرخ شدن می‌شود که این‌ها ترکیباتی سرطان‌زا هستند و باید تا حد امکان از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

۲. نوشیدنی‌های قند دار

نوشیدنی‌های حاوی قند مثل نوشابه، دلستر و… از ناسالم‌ترین خوراکی‌های موجود در روی زمین هستد. نوشیدنی‌های قند دار با افزایش وزن و چاقی ارتباط مستقیم دارند و مصرف زیاد آن‌ها سبب بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع ۲ می‌گردد.
نوشیدنی‌های قند دار باعث ایجاد حس سیری در شما نمی‌شوند و در نتیجه شما علاوه بر اینکه کالری زیادی دریافت کردید باید برای برطرف کردن احساس گرسنگی به خوردن غذا روی بیاورید و در نهایت کالری بسیار زیادی را وارد بدن خود کنید.
نکته دیگر در مورد نوشیدنی‌های قند دار این مسأله است که کالری‌ای که از طریق غذا دریافت می‌کنید با کالری‌ای که از طریق مایعات دریافت می‌کنید سرعت جذب متفاوتی دارند و کالری نوشیدنی‌ها بسیار سریع‌تر جذب می‌شود. این مسأله باعث افزایش ناگهانی قند خون و به دنبال آن ترشح مقدار زیادی انسولین می‌شود.

انسولین باعث جذب سریع قند‌ها و ورود آن‌ها به درون سلول شده و نهایتاً این ملکول‌های قند به چربی تبدیل شده و اکثرا در ناحیه شکم و پهلوی شما ذخیره می‌شوند. بنابر این اگر واقعاً به دنبال کاهش وزن هستید باید انواع نوشیدنی‌های قند دار را از رژیم لاغری خود حذف کنید.

۳. نان سفید

 

 

نان سفید
نان سفید و افزایش وزن

نان‌های سفید مثل نان باگت و نان لواش از غلات تصفیه شده تهیه می‌شوند.
غلات تصفیه شده بخاطر شاخص گلایسمی بالایی که دارند باعث می‌شوند قند خون به طور ناگهانی افزایش پیدا کند و همانطور که گفتیم سبب افزایش چربی در بدن شما می‌گردد.
در مطالعات مختلف دیده شد افرادی که از نان‌های سفید در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می‌کنند بیشتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارند.
خوشبختانه جایگزین‌های مناسب بسیاری برای نان سفید وجود دارد از جمله نان‌های سبوس دار مثل سنگک یا نان جو. اگر به گلوتن حساسیت دارید یا به بیماری سلیاک مبتلا هستید جایگزین‌های دیگری مثل نان ذرت یا نان برنج هم می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

اب نبات
۴. آبنبات‌ها و شکلات

آبنبات‌ها و شکلات یک ماده غذایی سرشار از شکر هستند. بعلاوه اینکه در ترکیب آن‌ها از روغن و آرد‌های تصفیه شده نیز استفاده می‌شود.
آبنبات‌ها و شکلات‌ها سرشار از کالری و تقریباً بدون هیچگونه ماده مغذی‌ای هستند، به عنوان مثال یک آبنبات یا شکلات به طور متوسط حدود ۲۰۰-۳۰۰ کالری انرژی دارد که عدد نسبتاً زیادی است.
متأسفانه شما می‌توانید آبنبات‌ها و شکلات‌ها را در همه جا و در همه مغازه‌ها پیدا کنید. معمولاً فروشندگان این خوراکی‌ها را در معرض دید قرار می‌دهند تا بیشتر ترغیب به خرید آن‌ها شوید.
استفاده از میوه‌های خشک یا مغزیجات انتخاب بسیار مناسبی جهت جایگزین کردن شکلات و آبنبات در رژیم لاغری شما است.
۵. آب میوه‌ها

بسیاری از آبمیوه‌هایی که در مغازه می‌بینید دارای مقدار زیادی کنسانتره میوه و شکر هستند و معمولاً صد در صد طبیعی نیستند. در واقع اگر این آبمیوه‌ها بیشتر از نوشابه‌ها قند نداشته باشند کمتر از آن نیز ندارند.
بعلاوه اینکه آبمیوه‌ها فیبر ندارند و نیاز به جویدن آن‌ها نیست و نمی‌توانند به خوبی شما را سیر کنند. پس نیاز به مصرف غذای اضافه برای احساس سیری دارید.
در واقع همه تأثیراتی که نوشابه‌ها برای افزایش وزن دارند، آبمیوه‌ها هم دارند. بنابر این اگر شما از طرفداران مصرف آبمیوه هستید بهتر است برای لاغر شدن نظر خود را تغییر داده و از میوه‌های تازه بجای آبمیوه استفاده کنید.
۶. کیک و شیرینی‌ها

شیرینی‌ها و کیک‌ها از ترکیبات ناسالمی چون قند و شکر، آرد تصفیه شده و روغن‌های جامد تهیه شده‌اند، همه این ترکیبات علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن و چاقی شما می‌شود تأثیرات منفی دیگری چون افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.
خوردن شیرینی‌ها و کیک‌ها باعث می‌شود شما مجدداً بعد از طی زمان کوتاهی مجدداً احساس گرسنگی کنید و روی به خوردن غذا بیاورید.
اگر هوس خوردن شیرینیجات به شما دست داد تکه‌ای شکلات تلخ به جای آن مصرف کنید.
۷. بستنی

بستنی یک خوراکی بسیار خوشمزه است، اما سرشار از کالری و پر از شکر. البته مقدار کم بستنی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که بخاطر خوش خوراک بودن آن مقدار زیادی بستنی را می‌خورید.
اگر خیلی به خوردن بستنی علاقه دارید سعی کنید خودتان در منزل بستنی درست کنید و در تهیه آن از شکر خیلی کمی استفاده کنید. یا اینکه تکه‌ی کوچکی بستنی را جدا کرده و برای خود در ظرف قرار دهید و فقط به همان میزان بستنی اکتفا کنید.
۸. پیتزا و ساندویچ

پیتزا و ساندویچ‌ها از معروف‌ترین فست فود‌ها هستند که اغلب افراد هم خیلی آن‌ها را دوست دارند، علاوه بر ترکیبات موجود در این غذا‌ها، فرایند‌هایی هم که در تهیه آن‌ها رخ می‌دهد آن‌ها را ناسالم می‌کند.
این غذا‌ها معمولاً سرشار از کالری، غلات تصفیه شده و گوشت‌های فراوری شده هستند.
اگر خیلی تمایل به مصرف پیتزا یا ساندویچ داشتید سعی کنید آن را در خانه و با استفاده از ترکیبات سالم تهیه کنید تا میزان ضرر‌های آن به حداقل ممکن برسد.
به عنوان مثال سعی کنید بجای پیتزای سوسیس یا کالباس از مرغ استفاده کنید، سس آن را در منزل و با شکر کم تهیه کنید، مقدار پنیر کمتری روی پیتزا بریزید و به مقدار زیاد هم نخورید.
۹. قهوه‌های آماده

قهوه یک نوشیدنی محبوب در بین بسیاری از مردم است که ترکیبات مفیدی چون کافئین در خود دارد. این ترکیبات به شما کمک می‌کنند که متابولیسم شما افزایش یابد و چربی سوزی در شما صورت گیرد.
البته در مورد قهوه‌های آماده باید گفت که این محصولات دارای ترکیباتی چون شکر و خامه به مقدار زیاد هستند و باعث افزایش کالری دریافتی و ذخیره چربی در بدن شما می‌گردند.
در واقع مصرف قهوه‌های آماده با نوشیدن نوشابه از لحاظ کالری تفاوت چندانی ندارد و فرقی بین آن‌ها نیست.
اگر شما هم از طرفداران قهوه هستید بهتر است آن را به صورت تلخ استفاده کنید. اگر تلخی آن شما را اذیت می‌کند می‌توانید کمی شیر به آن اضافه کنید.
۱۰. غذا‌هایی که قند و شکر دارند

همانطور که گفتیم شکر یکی از بدترین ترکیباتی است که در عصر حاضر استفاده زیادی در بین مردم دارد. مصرف قند و شکر با بروز بسیاری از بیماری‌های مختلف در ارتباط است.
غذا‌های حاوی شکر معمولاً مقدار بسیار زیادی کالری وارد بدن شما می‌کنند بدون اینکه شما را سیر کنند.
از جمله غذا‌هایی که حاوی شکر زیادی می‌باشند می‌توان به غلات صبحانه، بیسکوییت‌ها و کلوچه‌ها اشاره کرد. نکته دیگری که در خرید مواد غذایی باید به آن توجه کنید برچسب کم چربی یا بدون چربی است، معمولاً غذا‌هایی که این برچسب را دارند برای بهبود طعم و بافت غذا به آن شکر بیشتری اضافه می‌کنند که باید این نکته را در نظر داشته باشید.
سخن پایانی

بدترین غذا‌هایی که در رژیم لاغری خود می‌توانید بخورید غذا‌های فراوری شده و یا هله هوله‌ها هستند. این غذا‌ها معمولاً سرشار از قند، کربوهیدرات تصفیه شده و چربی هستند.
اگر در مورد غذایی مطمئن نیستید می‌تواند برچسب آن را بخوانید و یا اینکه از مشاور تغذیه خود در مورد آن ماده غذایی سؤال بپرسید.
علاوه بر غذا‌های ناسالم، برخی از غذا‌های سالم نیز سرشار از کالری هستند و باید مراقب آن‌ها باشید، مثلاً میوه‌های خشک، مغزیجات، دانه‌ها و… که بسیار کالری زیادی داشته و از طرف دیگر حجم کمی دارند و به راحتی در اندازه‌های زیاد می‌توانند خورده شوند.
و نهایتاً آهسته غذا بخورید و در غذا خوردن عجله نکنید. سعی کنید غذا‌های سالم‌تر مثل میوه‌های و سبزیجات را بیشتر مصرف کنید و به اندازه کافی آب بنوشید.

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید