تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مهر 1401 - 17:54
112 بازدید
کد خبر : 723

پروتئین‌ ها در رژیم غذایی و انواع پروتئین برای لاغری

پروتئین‌ ها در رژیم غذایی و انواع پروتئین برای لاغری

اگر با قصد کاهش وزن می خواهید یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین را شروع کنید، دانه های سویا، شاهدانه، لوبیا، عدس، کره بادام زمینی و بادام بیشترین پروتئین را دارند.

تعریف

پرُوتِئین (به انگلیسی: protein) از جمله مهمترین اجزای بدن است که نقش‌های بسیار حیاتی و مهمی در بدن را دارد. این مواد از توالی زنجیره‌های آمینواسیدی تشکیل شده‌اند که براساس نوع پروتئین، تعداد این آمینو اسیدها می‌تواند تا چند هزار نیز برسد. پروتئین‌ها طبق نوع و محل حضورشان عملکرد متفاوتی دارند، از جمله این وظایف می‌توان به فعالیت آنزیمی به منظور کاتالیز فرایند، شناسایی میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی، انتقال موادی مانند گازهای تنفسی و سیگنال‌دهی اشاره کرد.

پروتئین چیست

پروتئین‌ها مواد مغذی اصلی هر سلول زنده هستند. در ساختمان آن‌ها نه تنها کربن، هیدروژن و اکسیژن وجود دارد، بلکه ازت و گاهی گوگرد نیز موجود است. پروتئین‌ها مسئول انجام اعمال گوناگونی هستند. نقش آن‌ها از تشکیل ماده انقباضی عضلات گرفته تا ساختن بعضی از هورمون‌ها، آنزیم‌ها و آنتی‌بادی‌ها، تبدیل انرژی شیمیایی به کار و انتقال اکسیژن و هیدروژن متنوع می‌باشد.

✱نقش پروتئین در رژیم غذایی

تعادل نیتروژنی برای زندگی روزمره خوب است . اما شما در این سایت هستید و به دنبال عضلاتی خشک و چربی سوزی می باشید . هم آقایان و هم خانم ها برای سرعت بخشیدن به چربی سوزی و ایجاد تغییر در اندام خود باید حداقل میزان کمی عضله سازی داشته باشند.

فایده دیگر مصرف پروتئین به میزان بیشتر این است که برای شکسته شدن به انرژی بیشتری نسبت به کربوهیدرات ها نیاز دارد . به این معنا که بدن شما کالری بیشتری برای شکستن پروتئین و جذب آن نسبت به سایر مواد استفاده می کند .

از آن جایی که انرژی بیشتری نیاز دارد، بنابراین به زمان بیشتری نیز نیاز دارد . نتیجه این است که پروتئین مدت زمان بیشتری در مقایسه با سایر کربوهیدرات ها در معده نگه داشته می شود. این کار سیری بعد از وعده های غذایی را افزایش می دهد .

سیری مقیاس اندازه گیری برای رضایت یا ” پر بودن ” از یک وعده غذایی است. این برای افرادی که به دنبال کاهش وزن بوسیله کنترل اشتها هستند مناسب می باشد .
در حالی که استفاده از مواد دیگر مانند فیبر ، کربوهیدرات های مختلف ، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر دارای اهمیت می باشد ، اما مشخص است که برای ارتقا دادن بدن خود استفاده از پروتئین بسیار سودمند است .

همان طور که منابع بهتری برای کربوهیدرات وجود دارد ، منابع بهتری برای پروتئین نیز وجود دارد . پروتئین ها بر اساس کیفیتشان رده بندی می شوند .
یکی از ساده ترین و رایج ترین رده بندی ها بر اساس ارزش بیولوژیکی پروتئین می باشد . به این معنا که هر چه ارزش بیولوژیکی پروتئینی بیشتر باشد ( BV ) ، بدن نیتروژن بیشتری می تواند جذب کند ، استفاده کند و نگه دارد .

در نتیجه پروتئین با بالاترین BV رشد عضلات خشک را ارتقا می بخشد . اما چه کسی به عضلات خشک نیاز دارد ؟ اگر شما نیاز ندارید ،
مقاله را ببندید و به مبل خود برگردید . اما اگر نیاز دارید این جدول را که لیستی از ارزش های بیولوژیکی غذا های رایج را دارد نگاه کنید .

انواع پروتئین برای لاغری

پروتئین های کامل :
پروتئینی که تمام آمینو اسیدها را برای ساخت دارند ، پروتئین کامل گفته می شود .
پروتئین های ناکامل :
پروتئین هایی که شامل همه آمینو اسید ها نیستند ،پروتئین نا کامل هستند .
برای درک بهتر ، پروتئین را به عنوان یک کیبورد کامپیوتر در نظر بگیرید . اگر تمامی کلید های کیبورد موجود باشند ، کیبورد شما کامل است . برای پروتئین هم به همین گونه می باشد ، اگر تمام ” کلید های ” پروتئین وجود داشته باشند ، پروتئین کامل محسوب می شود .
کلید های کیبورد را آمینو اسید ها ، واحد های سازنده پروتئین در نظر بگیرید . هر کدام با دیگری کمی تفاوت دارد اما همگی آن ها کنار هم برای ساخت کیبورد قرار گرفته اند . مانند پروتئین ها ، بعضی کیبورد ها از دیگری بهتر هستند . این کیبورد ها کلید های بیشتری دارند ، شاید یک دکمه برای پخش موزیک و یا دکمه دیگری که به طور اتوماتیک به اینترنت وصل می شود .
در کل ، تمام چیزی که برای یک کیبورد کامل ( پروتئین کامل ) نیاز است ، تمام حروف ، دکمه فاصله ، بعضی اعداد و کمی هم دکمه های کاربردی می باشد . همان طور که گفته شده بدن به پروتئین برای ساخت بافت ها نیاز دارد .

بیشترین پروتئین در چیست

مواد غذایی که در ذیل به آن اشاره می‌کنیم؛ بیشترین پروتئین را نسبت به سایر خوراکی ها دارند که می توانند غذای رژیمی مناسبی برای کاهش وزن و لاغری شما باشند.

بهترین پروتئین برای کاهش وزن

اگر با قصد کاهش وزن می خواهید یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین را شروع کنید، برخی از بهترین انتخاب هایتان دانه های سویا، شاهدانه، لوبیا، عدس، کره بادام زمینی و بادام هستند.
دانه سویا: هر فنجانش ۶۸ گرم پروتئین دارد.
کره بادام زمینی: هر فنجانش ۶۵ گرم پروتئین دارد.
بادام: هر فنجانش ۲۰ گرم پروتئین دارد.
عدس: هر فنجان آب پزش ۱۸ گرم پروتئین دارد.
شاهدانه: هر فنجانش ۶۳ گرم پروتئین دارد.
علم ورزش | چرا بدن ما به پروتئین نیاز دارد +منابع غذایی پروتئین

پروتئین و ساختار آن

✱منابع پروتئین

✔منابع حیوانی:

به تمامی پروتئین هایی که از منابع حیوانی تامین می شود فکر کنید و آن را یک کیبورد کامل در نظر بگیرید . این پروتئین تمام آمینو اسید ها برای ساخت پروتئین کامل را دارد .

✔منابع گیاهی:

منابع گیاهی متفاوت هستند و همیشه تمامی آمینو اسید ها را برای ساخت یک پروتئین کامل شامل نمی شوند. در واقع تنها یک منبع گیاهی تمامی آمینو اسید ها را دارا هستند و پروتئین کامل به شمار می رود : پروتئین سویا
از آن جایی که بیشتر منابع گیاهی پروتئین ناکامل هستند، آن هایی که گیاه خوار می باشند نیاز است تا منابع مختلفی را با هم ترکیب کنند تا پروتئین کامل بدست آید و یا می‌توانند در یک تخت پوشیده شده از استیک بخوابند تا آمینو اسید های ضروری جذب شوند! (+)

میزان پروتئین موردنیاز بدن

منابع حیوانی پروتئین

ساختار پروتئین

ساختار پروتئین

اسیدهای آمینه ساختار پروتئین هستند.

ساختار پروتئین، به ساختاری گفته می‌شود که پروتئین به خود می‌گیرد.

ساختار اول: تعداد و نوع ترتیب قرار گرفتن آمینو اسیدها در زنجیر پلی پپتیدی.

ساختار دوم: آلفا هلیکس بیتا شیت

آلفا هلیکس : چرخیدن آمینو اسیدها به دور محور فرضی.

بیتا شیت: بالا و پایین کشیده شدن آمینو اسیدها نظر به تفاوت چارج به صورت صفحه ای.

ساختار سوم: دیدن به‌شکل خطی هم‌زمان با ساختار یک و دو ساختار سومی.

ساختار چهارم: دیدن هم‌زمان چند رشته پلی پپتیدی ساختار چهارم.

پروتئین بدنسازی

مقدار مورد نیاز برای یک ورزشکار

پس از اینکه فرد ورزشکار از میزان انرژی مورد نیازش اطلاع کافی به دست آورد، بایستی ۱۵ تا ۱۷ درصد میزان انرژی را به دست آورده، تقسیم بر عدد ۴ کند، عدد به دست آمده گرم پروتئین مورد نیاز ورزشکار است. که باید از طریق غذا در طول روز تأمین شود. برای ورزشکارانی که نیاز به افزایش حجم عضلات دارند، از ۱۷ درصد و برای دیگر ورزشکاران از ۱۵درصد انرژی، برای محاسبه پروتئین مورد نیاز باید استفاده کرد.

۱۷ – ۱۵ درصد میزان انرژی مورد نیاز ورزشکار (تقسیم بر) ۴ = گرم پروتئین مورد نیاز ورزشکار

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید