تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 13:53
33 بازدید
کد خبر : 7603

دیابت و آسیب‌های جدی بی‌توجهی به درمان آن

دیابت و آسیب‌های جدی بی‌توجهی به درمان آن

افراد مبتلا به دیابت باید تحت نظر پزشک جدول‌هایی تهیه کنند که این جدول، جدولِ قند نام دارد و به طور هفتگی یا ماهانه قند خون خودشان را چک و در آن قید کنند تا هنگام مراجعه به پزشک، جدول را به همراه داشته باشند.

دکتر هادی شهراد بچستانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفت و گو با رادیو سلامت با بیان این که دیابت به دو دسته نوع یک و دو تقسیم می‌شود، افزود: دیابت نوع یک از نوزادی تا ۳۵ سالگی شیوع دارد؛ اما بیش‌تر در دوران بلوغ مشاهده و ۱۰ درصد از موارد را شامل می‌شود.

وی با بیان این که انسولین، دروازه‌ ورود قند به داخل سلول است، تاکید کرد: در دیابت نوع یک به علت مسائل ایمنی، سلول‌های بتای لوزالمعده که مولد انسولین هستند از بین می‌روند که این موضوع با انسولین کنترل می‌شود؛ اما در دیابت نوع دو، سلول‌های لوزالمعده‌ تولید کننده انسولین، کم هستند و یا انسولینِ ترشح شده برای بدن کافی نیست.

بچستانی با بیان این که اگر میزان انسولین با قند خون فرد هم خوانی نداشته باشد با مصرف دارو مشکل حل می‌شود، ادامه داد: قند خون در هنگام ناشتا بیش از هشت ساعت ناشتایی باید زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. اگر میزان آن بین ۱۰۰ تا ۱۳۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد، فرد را مبتلا به پیش دیابت و اگر قند بالای ۱۳۶ باشد فرد را مبتلا به دیابت تلقی می‌کنیم.

آسیب‌های جدی بی‌توجهی به درمان دیابت

بچستانی با تاکید بر این که افراد پرخطر بعد از چهل سالگی باید هر سال قند خون خود را کنترل کنند، گفت: افراد عادی جامعه، هر سه سال یک بار باید آزمایش قند خون را انجام دهند. چاقی، اضافه وزن، سابقه فامیلی و دیابت در بارداری از عوامل خطر آن محسوب می‌شوند.

بچستانی با بیان این که برخی افراد به دیابت و عوارض دیابت کنترل نشده بی توجه هستند، تاکید کرد: بی توجهی به درمان دیابت باعثِ رسوب قند در عروق می‌شود. کلیه، چشم، پا، قلب و عروق تحت تاثیر قند خون بالا آسیب می‌بینند. قند خونِ بالا، باید پایین بیاید تا در جدار عروق رسوب نکند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم در پایان با تاکید بر این که بیماران دیابتی باید از میزان قند خون نرمال آگاهی داشته باشند، اظهار داشت: افراد مبتلا به دیابت باید تحت نظر پزشک جدول‌هایی تهیه کنند که این جدول، جدولِ قند نام دارد و به طور هفتگی یا ماهانه قند خون خودشان را چک و در آن قید کنند تا هنگام مراجعه به پزشک، جدول را به همراه داشته باشند.

منبع:یاشگاه خبرنگاران

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید