تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1401 - 19:00
2396 بازدید
کد خبر : 2075

کالری شیرینی های عید چقدر است؟|شیرینی های عید را سالم تر کنید

کالری شیرینی های عید چقدر است؟|شیرینی های عید را سالم تر کنید

کالری شیرینی های عید بسته به تر یا خشک بودن آنها متفاوت است اما به طور کلی خوردن هر نوع شیرینی قند زیادی را وارد بدن شما می کند بهتر است در خوردن آنها ملاحظه کنید.

کالری شیرینی های عید بسته به تر یا خشک بودن آنها متفاوت است اما به طور کلی خوردن هر نوع شیرینی قند زیادی را وارد بدن شما می کند پس بهتر است در خوردن آنها ملاحظه کنید.

میزان کالری شیرینی های مختلف

در ادامه مطلب کالری انواع مختلف شیرینی آورده شده است:

نوع شیرینی مقدار میزان کالری
کالری شیرینی خشک ۵۰ گرم ۲۷۹ کالری
کالری شیرینی خامه ای یا تر ۵۰ گرم ۱۸۸ کالری
کالری رولت خامه ای ۵۰ گرم ۱۸۸ کالری
کالری دانمارکی پنیری ۵۰ گرم ۱۸۷ کالری
کالری دانمارکی دارچینی ۵۰ گرم ۱۹۹ کالری
کالری نخودچی ۵۰ گرم ۱۷۹ کالری
کالری نون برنجی ۵۰ گرم ۱۲۲ کالری
کالری پاپیونی ۱ عدد ۱۷۰ کالری
کالری شیرینی زبان ۵۰ گرم ۲۸۱ کالری
کالری سوهان ۵۰ گرم ۲۵۰ کالری
کالری نون چایی قزوینی ۱ عدد ۲۲ کالری
کالری باقلوا ۵۰ گرم ۲۳۴ کالری
کالری قرابیه تبریز ۱ عدد ۲۰۰ کالری
کالری کلمپه ۱ عدد ۱۲۰ کالری
کالری مافین شکلاتی ۱ عدد ۲۲۰ کالری
کالری کیک خامه ای ۵۰ گرم ۱۷۹ کالری
کالری نون قندی ۵۰ گرم ۲۰۴ کالری
کالری قطاب ۵۰ گرم ۲۱۰ کالری
کالری شیرینی پنجره ای ۵۰ گرم ۵۰ کالری
کالری شیرینی نارگیلی ۵۰ گرم ۲۸۳ کالری
کالری شیرینی گردویی ۵۰ گرم ۱۷۱.۵ کالری
کالری شیرینی کشمشی ۵۰ گرم ۲۰۱ کالری
کالری شیرینی مربایی آبمانی یا مشهدی ۵۰ گرم ۱۲۶.۵ کالری
کالری شیرینی کره ای ۵۰ گرم ۱۵۰ کالری
کالری شیرینی دارچینی ۱ عدد ۵۴ کالری
کالری کیک شکلاتی ۵۰ گرم ۱۹۵ کالری
کالری شیرینی ناپلئونی ۵۰ گرم ۲۲۰ کالری
کالری شیرینی میکادو ۵۰ گرم ۲۰۰ کالری
کالری شیرینی بهشتی ۱ عدد ۱۱۰ کالری
کالری نون خامه ای ۵۰ گرم ۲۵۰ کالری
کالری شیرینی لطیفه ۵۰ گرم ۲۰۲ کالری
کالری پای سیب ۵۰ گرم ۱۱۸ کالری
کالری گز ۱ عدد  ۷۳ کالری
کالری پای کدو حلوایی ۵۰ گرم ۱۲۲ کالری
کالری چیز کیک ۵۰ گرم ۱۶۱ کالری
کالری کاپ کیک ۱ عدد ۱۳۱ کالری

شیرینی و  تنقلات شکردار بخش جدا نشدنی آیین نوروز و مراسم دید و بازدید عید هستند و طبیعتاً در ایام نوروز حجم بیشتری نسبت به سایر روزهای سال شیرینی می‌خوریم. شاید بد نباشد بدانیم که این شیرینی‌ها چقدر کالری نهفته در خود دارند و می‌توانند چه آثاری بر سلامتی‌مان بگذارند.

کالری سوهان

کمتر کسی است که به سوهان خوشمزه قم  علاقه نداشته باشد. میزان روغن بالایی که در تهیه این شیرینی خوشمزه استفاده می‌شود، کالری آن را بسیار زیاد می‌کند. علاوه بر آن افزودن مغزها به‌ویژه پسته سبب افزایش کالری آن به شکل جداگانه هم می‌شود.

به‌طور متوسط هر ۱۰۰ گرم سوهان معادل ۵۵۰ کیلوکالری است و اگر هر تکه سوهان را معادل ۲۰ گرم در نظر بگیریم، کالری هر سهم از آن حدود ۱۱۰ کیلوکالری می‌شود که این میزان کالری برای یک شیرینی تقریبا بالاست. انواع جدید محصولات سوهان که ترکیب سوهان با گز است، کالری آن را از این مقدار هم بیشتر می‌کند.

محتویات:

آرد جوانه گندم، آرد سفید، شکر، کره، عسل، بادکا، گلاب، زعفران، هل، خلال بادام و پسته

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری نان نخودچی

یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های عید که شاید کمتر کسی آن را دوست نداشته باشد. اصل این شیرینی مربوط به شیرینی‌های سنتی قزوین است که با آرد نخودچی، روغن، پودر شکر و هل درست می‌شود. از آنجاکه سایز این شیرینی کوچک است، شاید انتخاب مناسبی برای خوردن باشد، چرا که کالری دریافتی مسلما خیلی بالا نخواهد بود. میزان کالری موجود در یک نان نخودچی متوسط حدود ۳۷ تا ۴۵ کالری است.

محتویات:

آرد نخودچی، روغن، پودرشکر و پودر هل

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری دانمارکی (گل محمدی)

شیرینی دانمارکی تقریبا در هر شهری تولید می‌شود اما اصل تولید آن در کشورمان مربوط به تهران است. به‌ طور متوسط در هر ۱۰۰ گرم از شیرینی دانمارکی حدود ۵۰۰ کیلوکالری انرژی نهفته است، بنابراین در یک سهم شیرینی دانمارکی که تقریبا بین ۳۰ تا ۴۰ گرم است حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد. پس شمایی که حداقل به محض دیدن شیرینی دانمارکی چهار تا پنج عدد از آن را بی هیچ مکثی می‌خورید، حداقل هزار کالری را در یک چشم بهم زدن، نوش‌جان کرده‌اید!

محتویات:

شیر، روغن، آرد، شکر، تخم‌مرغ، کره، پودر خمیر مایه، نمک، اسانس وانیل، کرم شیرینی برای داخل شیرینی، زرده تخم‌مرغ، شکر و آب

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری گز

گز شیرینی محبوب اصفهانی‌هاست که طرفداران زیادی دارد. در تهیه این شیرینی خوشمزه ممکن است از مغز بادام و مغز پسته هم استفاده شود. از لحاظ کالری در هر تکه از گز محتوی مغز بادام یا پسته تفاوت چندانی وجود ندارد. ضمنا تفاوتی هم از نظر کالری درگزی که داخل آرد باشد یا در بسته‌بندی جداگانه وجود ندارد. در هر ۱۰۰ گرم گز، حدود ۳۸۰ کیلوکالری انرژی نهفته است و اگر وزن تقریبی هر تکه گز معادل ۱۲ گرم باشد، بنابراین هر تکه معادل ۵/ ۴۵ کیلوکالری دارد.

محتویات:

شکر، آب، بادکا همان گلوکوز مایع از نشاسته ذرت، سفیده تخم‌مرغ، گلاب و مغز پسته

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری نان خامه‌ای

هیچ کجای ایران نان خامه‌ای‌هایش به پای تهران نمی‌رسد. این شیرینی واقعا خوشمزه، اما با کالری بسیار بالاست. البته به‌طور معمول شیرینی نان خامه‌ای در سایزهای مختلف تولید می‌شود همچنین نوع خامه درون آن در میزان کالری نهایی‌اش موثر است.

به‌ طور متوسط در هر ۱۰۰ گرم از این شیرینی ۵۰۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد، بنابراین شیرینی خامه‌ای‌های سایز کوچک که وزنی حدود ۵۰ گرم دارند، کالری‌شان به ۲۵۰ کیلوکالری در هر سهم می‌رسد. حالا در نظر بگیرید شیرینی خامه‌ای‌های سایز بزرگ را!

محتویات:

آرد، تخم‌مرغ، روغن، آب، شکر، وانیل، نمک، پودر قند و خامه

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری قطاب

قطاب شیرینی خوشمزه و لذیذ یزدی‌هاست. از آنجایی‌که این شیرینی بسیار خوش‌طعم و دلچسب است ممکن است افراد هیچ احتیاطی در مصرف آن نکنند، اما باید بدانید که این شیرینی خوشمزه بسیار پرکالری است و به‌ طور تقریبی در هر قطاب حدود ۱۲۰ کیلوکالری، انرژی وجود دارد، بنابراین سعی کنید در مصرف این شیرینی خوشمزه پرکالری، تعادل داشته باشید.

محتویات:

زرده تخم‌مرغ، پودر قند، ماست، روغن جامد یا کره، بیکینگ پودر، آرد، پودربادام، پودر قند و هل کوبیده

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری قرابیه

قرابیه شیرینی معروف و رسمی تبریزی‌هاست که به سبب داشتن مغز بادام و پسته از لحاظ ارزش غذایی و داشتن منبع آهن گیاهی در سطح خوبی قرار دارد، اما به موازات این ویژگی‌ها از کالری بسیار بالایی هم برخوردار است.

به‌ طور تقریبی در هر قرابیه حدود ۲۰۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد که این میزان کالری برای یک شیرینی بسیار بالاست، بنابراین از مصرف زیاد آن اگر به تناسب اندام‌تان علاقه دارید، باید بپرهیزید. میزان کالری قرابیه قزوین تقریبا ۴۰ کیلوکالری در هر سهم است.

محتویات:

بادام پوست گرفته خام، شکر، سفیده تخم‌مرغ، مخلوط مغز پسته و بادام و شکر

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری نان برنجی

وقتی سخن از شیرینی نان برنجی به میان می‌آید، همه ناخودآگاه یاد کرمانشاه می‌افتند. البته در قزوین هم شیرینی نان برنجی به شکل سنتی تولید می‌شود.

نان برنجی‌های کرمانشاه از لحاظ وزنی از نان برنجی‌های قزوین درشت‌ترند و مسلما کالری بالاتری هم دارند. به‌ طور متوسط در هر نان برنجی تولید شده در قزوین حدود ۳۷ تا ۴۵ کالری وجود دارد اما در یک شیرینی نان برنجی کرمانشاه این مقدار بالاتر بوده و حدود ۵۰ تا ۵۵ کیلوکالری انرژی در آن نهفته است.

محتویات:

پودر قند، کره، آرد برنج، تخم مرغ، گلاب، زعفران و خلال پسته

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری باقلوا

باقلوا، شیرینی سنتی چند شهر از ایران است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به باقلوای قزوین، باقلوای یزد، باقلوای کاشان، باقلوای کرمان، باقلوای تبریز و. . . اشاره کرد. البته در این میان باقلوای قزوین و یزد شناخته‌شده‌تر از بقیه است. البته این روزها باقلوای استانبولی هم طرفداران زیادی پیدا کرده است.

باقلوای هر شهر تقریبا دستور پخت متفاوتی دارد، بنابراین کالری آن فرق می‌کند. باقلوای استانبولی و باقلوای یزد به سبب آنکه شیره و شهد بیشتری نسبت به باقلوای قزوین دارند، از کالری بالاتری هم برخوردارند. به‌طور کلی هر ۱۰۰ گرم باقلوا محتوی ۵۰۰ کیلوکالری است و اگر هر تکه باقلوا حدود ۲۰گرم باشد، بنابراین کالری هر تکه ۱۰۰ کیلوکالری خواهد بود.

محتویات:

تخم‌مرغ، نمک، روغن مایع، آرد، شیر، شکر، گلاب، آب، پودرقند، پودر بادام، پودرفندق و پودر هل

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری کلمپه

کلمپه شیرینی مقوی و بسیار خوشمزه کرمانی‌هاست. در تهیه این شیرینی خوشمزه از خرما و مغز گردو هم استفاده می‌شود که ارزش غذایی و کیفی این شیرینی را بالا می‌برد. میزان کالری کلمپه باتوجه به قطر خمیر (میزان کلفتی خمیر) و مقدار محتویات داخلش متفاوت است، اما به‌طور کلی تقریبا در یک سهم از شیرینی کلمپه با خمیر متوسط حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد، بنابراین در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

محتویات:

آرد، روغن جامد یا کره، تخم‌مرغ، شکر، شیر، هل و وانیل، خرمای بدون هسته، مغز گردوی خرد شده، هل، جوزهندی، رازیانه و زنجبیل و پودر پسته

کالری شیرینی‌های نوروزی، سوهان تا قطاب و باقلوا

کالری شیرینی لطیفه

یکی دیگر از شیرینی‌های تر عید نوروز، لطیفه است. نام این شیرینی کاملا برازنده آن است؛ چرا که هم بخش خارجی و هم لایه میانی آن بسیار نرم و لطیف است. شیرینی‌ لطیفه نسبت به نان خامه‌ای کالری کم‌تری دارد و این عدد برابر ۱۶۰ است. توصیه می‌شود به‌دلیل میزان بالای چربی این شیرینی، در مصرف آن میانه‌روی را فراموش نکنید.

کالری شیرینی ناپلئونی

یکی دیگر از شیرینی‌های پرطرفدار بین ما ایرانی‌ها، ناپلئونی‌ست؛ شیرینی‌ای که خوردن آن کمی پرزحمت است و احتمالا در نهایت خرده‌های آن را روی مبل یا لباستان پیدا خواهید کرد! این شیرینی اصالت فرانسوی دارد؛ اما در سراسر کشورهای جهان، از جمله ایران بسیار پرطرفدار است. ناپلئونی در فهرست کالری شیرینی های عید نوروز، یکی از بالاترین رتبه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و هر عدد از آن به‌طور متوسط ۲۷۰ کالری دارد.

کالری شیرینی زبان

کالری هر عدد شیرینی زبان

زبان یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های خشک است که با خمیر هزارلا تهیه می‌شود. این شیرینی در شکل‌های مختلفی یافت می‌شود؛ اما فرم معمول آن به‌صورت بیضی با یک شیار میانی‌ست. این شیرینی بافت تردی دارد، میزان ماندگاری آن نسبتا بالاست و دیر بیات می‌شود؛ به همین خاطر انتخاب خوبی برای پذیرایی از مهمانان در عید نوروز است. کالری هر عدد از این شیرینی خوشمزه معادل ۱۹۰ است که براساس ابعاد آن می‌تواند بیشتر یا کم‌تر هم باشد.

کالری شیرینی نارگیلی

نارگیلی یک شیرینی سبک و خوشمزه است که معمولا در مهمانی‌های عید به‌فراوانی دیده می‌شود. این شیرینی خوشمزه از سفیده تخم مرغ، نارگیل و شکر تهیه می‌شود و برای پخت آن از هیچ نوع روغنی استفاده نمی‌کنند.

اگر قصد پذیرایی از مهمانان خود با این شیرینی را دارید، باید آن را در همان روز تهیه کنید؛ چرا که شیرینی نارگیلی در معرض هوای آزاد به‌سرعت خشک و سفت می‌شود. کالری هر عدد نارگیلی در مقایسه با کالری شیرینی های عید نوروز به نسبت کمتر بوده و حدود ۴۰ است.

کالری شیرینی مارمالادی

کالری هر عدد شیرینی مارمالادی

شیرینی مارمالادی یا مربایی یا مشهدی یا آلمانی (!)؛ همه این‌ نام‌های متنوع، برای نام‌گذاری یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های خشک در بین ما ایرانی‌ها استفاده می‌شود. این شیرینی تقریبا در عید نوروز در همه خانه‌ها وجود دارد و ترکیب آن با چای تازه‌دم بی‌نظیر است.

کالری شیرینی های عید نوروز تقریبا همیشه بالاست و باید در مصرف آن‌ها احتیاط کنید. کالری هر عدد شیرینی آلمانی ساده حدود ۶۰ است؛ اما این مقدار براساس نوع و اندازه می‌تواند متفاوت باشد. این شیرینی در طعم‌ها و طرح‌های مختلف یافت می‌شود و می‌تواند روکش شکلاتی یا کنجدی هم داشته باشد

کالری شیرینی گردویی

گردویی، یک شیرینی مجلسی و فوق‌العاده خوشمزه است و معمولا در عید نوروز بسیار پرطرفدار می‌شود. در تهیه این شیرینی از روغن استفاده نمی‌شود و مواد اولیه آن شامل آرد، گردو، شکر و سفیده تخم مرغ است. کالری هر یک عدد از این شیرینی خوشمزه حدود ۵۰ است.

کالری رولت

کالری هر عدد شیرینی رولت

رولت، شیرینی محبوب دورهمی‌هاست؛ چرا که طعم بسیار لطیف و سبکی دارد که در ترکیب با پای یا قهوه فوق‌العاده خواهد بود. کالری این شیرینی تا حد زیادی به ضخامت برش‌های آن بستگی دارد. یک عدد رولت با ابعاد متوسط حدود ۲۱۰ کالری دارد.

کالری شیرینی میکادو

میکادو یکی از جذاب‌ترین شیرنی‌هاست و داشتن یک بافت بیسکوییتی دوست‌داشتنی آن را از سایر شیرینی‌ها متمایز می‌کند. هر یک عدد از این شیرینی بین ۹۰ تا ۱۱۰ کالری دارد و این عدد بسته‌به ابعاد آن متغیر است. این شیرینی را می‌توانید از بیرون بخرید یا به‌راحتی و حتی بدون نیاز به فر در منزل تهیه کنید.

کالری شیرینی لوز

کالری شیرینی های عید

بار دیگر در بررسی کالری شیرینی های عید نوروز به شهر یزد می‌رویم. لوز یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی این شهر است که طرفداران زیادی دارد. در تهیه این شیرینی از آرد استفاده نمی‌شود و معمولا پودر بادام و سفیده تخم مرغ، مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن هستند. لوزها انواع مختلفی دارند و شامل پسته‌ای، نارگیلی، زعفرانی و حتی باقلوایی هستند. کالری هر عدد از آن‌ها براساس مواد اولیه بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ متغیر است.

سخن پایانی

کالری شیرینی های عید نوروز از مواردی‌ست که باید در این ایام ویژه، به آن توجه داشته باشد؛ چرا که زیاده‌روی در مصرف آن‌ها برای سلامتی شما مضر خواهد بود. ممکن است شما در یک روز به خانه چند نفر از دوستان و آشنایان خود برای دید و بازدید عید بروید که در همه این منازل از شما با چای و شیرینی پذیرایی خواهد شد.

به تعداد شیرینی‌هایی که میل می‌کنید توجه داشته باشید و حتی در این مناسبت باستانی هم سلامتی و تناسب اندام خود را فراموش نکنید.

آیا شما با مقدار کالری شیرینی های عید نوروز آشنا هستید؟ بیشترین کالری در بین این شیرینی‌ها مربوط به کدام مورد است؟ آیا در هنگام خرید، به کالری شیرینی های عید نوروز برای پذیرایی از مهمانان خود توجه می‌کنید یا تنها خوشمزه‌بودن آن‌ها برای شما اهمیت دارد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با سایر کاربران رژیم نیوز  در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

منبع: همشهری آنلاین

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید