تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 4:39
201 بازدید
کد خبر : 3697

رژیم غذایی سالمندان| تغذیه و توجه به نیازهای غذایی آن‌ها

رژیم غذایی سالمندان| تغذیه و توجه به نیازهای غذایی آن‌ها

رژیم غذایی سالمندان مهمترین نقش ها را در سلامت آن ها ایفا می کند. یک برنامه ی غذایی سالم و متناسب همیشه اهمیت بسیاری در سالم ماندن و طول عمر مفید خواهد داشت.

رژیم غذایی سالمندان مهمترین نقش ها را در سلامت آن ها ایفا می کند. یک برنامه ی غذایی سالم و متناسب همیشه اهمیت بسیاری در سالم ماندن و طول عمر مفید خواهد داشت.
با افزایش سن، بدن دیگر قادر نخواهد بود مانند قبل هر غذایی را بپذیرد یا بعضی از مواد غذایی را بیشتر از قبل نیاز خواهد داشت. در این مقاله درباره ی نوع رژیم غذایی سالمندان به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

رژیم غذایی سالمندان شامل چه موادی است

تمام افرادی که وارد سن میانسالی می شوند لازم است که یک سری مواد مغذی را حتما به وعده هایی خود غذایی خود اضافه کنند.

۱. مواد غذایی حاوی ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری بدن محسوب می شود که طی تحقیقات و بررسی ها بر روی افراد میانسال و سالمندان نشان داده شده است، اغلب آن ها دچار کمبود ویتامین D هستند.
این ویتامین نقش بسیاری در استحکام استخوان ها دارد و همچنین ویتامین دی نقش ویژه ای در جذب کلسیم بدن را دارد؛ از دیگر فواید ویتامین D این می باشد که ایمنی بدن و ماهیچه ها را بالا خواهد برد.

نکته: بررسی ها نشان داده است کمبود ویتامین دی در سنین بالا باعث مرگ زودرس خواهد شد. 

۲. مصرف پروبیوتیک ها در رژیم غذایی سالمندان

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که دستگاه گوارشی را تقویت می کنند. با افزایش سن اغلب عملکرد دستگاه گوارش کم کم با اختلال روبرو خواهد شد؛ در نتیجه مصرف پروبیوتیک کمک قابل توجهی به هضم و گوارش در سنین بالا خواهد کرد.
همچنین این باکتری های مفید بدن را به خوبی سم زدایی کرده و به سلامت بدن کمک شایانی می کنند؛ در نتیجه ی این سم زدایی، زخم های دستگاه گوارش بخصوص روده بزرگ سریعا بهبود پیدا می کند، بنابراین ضروری می باشد برای جلوگیری از این مشکل آن را در رژیم غذایی سالمندان گنجاند.

۳. خوردن مواد غذایی حاوی فیبر

در هر سنی که باشید مصرف فیبر برای بدن بسیار مفید است؛ به خصوص افرادی که رژیم لاغری را دنبال می کنند. فیبر باعث کاهش قند بالای خون می شود.این ماده کمک شایانی به قوی سازی ماهیچه های روده ی کوچک می کند.

در سنین بالا به علت آنکه فعالیت های بدن اغلب کاهش پیدا می کند، احتمال افزایش وزن زیاد می شود و همچنین مانند قبل بدن به طور طیعی متابولیسم بهتری نخواهد داشت. بهترین روش برای جلوگیری از افزایش وزن خوردن مواد غذایی دارای فیبر است؛ چرا که دیر هضم هستند و شخص دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد.

۴. مصرف روزانه کلسیم

می توان گفت تقریبا از سن ۵۰ سالگی به بعد استخوان ها کم کم رو به فرسایش می رود و در نتیجه ی آن استخوان ها دچار ساییدگی و پوکی می شوند. تحقیقات و بررسی ها نشان داده است خانم ها بیشتر از آقایان دچار فرسایش و پوکی استخوان می شود و اغلب افراد با سن بالا دارای فقر کلسیم در بدن هستند.

علاوه بر بهبود سلامت استخوان ها، کلسیم نقش بسزایی در در انقباض ماهیچه ها، سلامت روحی و عملکرد سلول های عصبی دارد.

نکته: مصرف آب در هر سنی بسیار اهمیت دارد، اما در سالمندان مصرف آب از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ در نتیجه علاوه بر آب، مواد غذایی که باعث جذب آب بدن شود نیز باید مصرف شود.

سالمندان چه موادی را باید از غذای خود حذف کنند؟

آشنایی با رژیم غذایی سالمندان

رژیم غذایی سالمندان

۱. حذف نمک از رژیم غذایی سالمندان

نمک یکی از عوامل مهم در بالا بردن فشار خون است. در سنین میانسالی و سالمندی فشار خون بالا اغلب یکی از بیماری هایی است که به آن مبتلا می شوند؛ در نتیجه ی این عمل برای سلامت و عمر مفید بهتر است در رژیم غذایی سالمندان این ماده مضر و طعم دهنده ی خوب حذف شود یا به جای آن از نمک های دیگر مانند نمک هیمالیا، نمک دریا و نمک سیاه استفاده کرد.

۲. خداحافظی با چربی های اشباع

در سنین بالا بدن دیگر قادر نخواهد بود چربی های اشباع را به راحتی بسوزاند؛ در نتیجه باید چربی های ترنس و قابل اشباع را کاملا حذف کرد و چربی های مفید را جایگزین آن ها کرد. هنگامی که بدن نتواند این چربی ها را بسوزاند، آن ها در رگ ها رسوب کرده و ریسک بیماری های قلبی و مغزی را بالا می برند.

۳. جایگزین گوشت قرمز در رژیم غذایی سالمندان

گوشت قرمز دارای چربی های اشباع در خود است و مصرف روزانه آن به خصوص در سالمندان باعث بالا رفتن کلسترول های بد خون خواهد شد؛ در نتیجه ی این عمل خطر گرفتگی عروق، سکته قلبی و سکته مغزی بسیار افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین گوشت سفید تا جای ممکن باید جایگزین گوشت قرمز شود.

نکته: گوشت سفید بهتر است به جای سرخ شده، کبابی و یا بخار پز مصرف شود.

در آخر 

همانطور که رژیم غذایی در دوران بارداری و کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است، رژیم غذایی سالمندان نیز بسیار ضروری است؛ چرا که در این سن بدن رو به تحلیل رفتن است و این امکان وجود دارد هر فردی به خاطر مصرف دارو های مختلف یا عوامل دیگر رژیم متفاوتی را رعایت کند؛ در نتیجه بهتر است هر فرد برای داشتن رژیم غذایی مناسب با شرایط خود با یک متخصص تغذیه مشورت داشته باشد.

 

منبع: کوئیک فیت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید