تاریخ انتشار : شنبه 13 خرداد 1402 - 14:14
74 بازدید
کد خبر : 3120

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به ایدز (HIV)

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به ایدز (HIV)

در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به بیماری ایدز بپردازیم. تغذیه مبتلایان به ایدز یکی از موضوعات مهم برای کنترل و درمان این بیماری مزمن به شمار می‌رود و متخصصان معتقدند که در صورت بهره‌مندی بیماران اچ ای وی به یک رژیم غذایی سالم، می‌توان کمک زیادی به کنترل و جلوگیری از پیشرفت بیماری کرد.

در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به بیماری ایدز بپردازیم. تغذیه مبتلایان به ایدز یکی از موضوعات مهم برای کنترل و درمان این بیماری مزمن به شمار می‌رود و متخصصان معتقدند که در صورت بهره‌مندی بیماران اچ ای وی به یک رژیم غذایی سالم، می‌توان کمک زیادی به کنترل و جلوگیری از پیشرفت بیماری کرد.

هنگامی که یک فرد به ویروس اچ ای وی یا ایدز آلوده می‌شود، سیستم ایمنی بدن او شروع به ضعیف شدن می‌کند. در نتیجه عملکرد بدن فرد مبتلا به ایدز در مقابله با انواع بیماری‌ها، عفونت‌ها و میکروب‌ها ضعیف‌تر از یک فرد سالم خواهد بود. در حقیقت مبتلایان به ایدز در برابر بیماری‌ها آسیب پذیرتر هستند.

هنگامی که فرد از بیماری خود آگاهی پیدا می‌کند، باید هرچه سریعتر روند درمان را آغاز کند. در کنار انجام صحیح دستورات پزشک و مصرف داروهای تجویز شده، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع این تغییرات می‌توانند تا حد زیادی سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند و به فرد بیمار در داشتن زندگی طولانی کمک کنند.

یکی از این تغییرات در زندگی، داشتن رژیم غذایی مناسب است. محققان و دانشمندان معتقدند که بهره‌مندی از یک رژیم غذایی مناسب در کنار داشتن فعالیت بدنی کافی و برنامه‌های خود مراقبتی، می‌تواند باعث موثرتر شدن روش‌های درمانی شود. در ادامه خوراکی‌هایی که برای تغذیه بیماران اچ ای وی مفید هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

معجزه درمان ایدز ، تغذیه مبتلایان به ایدز

چه چیزی برای درمان ایدز خوب است ؟ چه میوه هایی برای ایدز خوب است ؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و آشنایی با خوراکی‌های مفید برای ایدز، فرصت مطالعه این مقاله را از دست ندهید و در ادامه همراه رژیم نیوز  باشید.

۱) مقادیر زیاد میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید!

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند. همه این مواد می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. پزشکان و دانشمندان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به اچ ای وی باید روزانه بین ۵ الی ۹ وعده از میوه‌ها و سبزیجات مختلف را مصرف کنند و برای دستیابی به این هدف می‌توانند در کنار بشقاب غذای خود نیز از این خوراکی‌های مفید استفاده کنند.

۲) پروتئین‌های با کیفیت بالا را فراموش نکنید!

در تغذیه مبتلایان به ایدز ، سعی کنید در وعده‌های غذایی خود از منابع غذایی حاوی پروتئین‌های با کیفیت بالا که چربی‌های مضر کمتری دارند، بهره ببرید. در همین راستا منابع پروتئین کم چربی مانند قسمت‌های کم چربی گوشت گاو، مرغ، ماهی‌ها، بوقلمون، تخم مرغ، حبوبات و … می‌توانند در برنامه غذایی بیماران قرار بگیرند.

برای جلوگیری از ایدز چه بخوریم ، تغذیه مبتلایان به ایدز

۳) غلات کامل مصرف کنید.

غلات کامل مانند جودوسر، بلغور گندم، ذرت و … بسیار مقوی هستند و سرشار از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشند. این خوراکی‌ها همچنین حاوی فیبر سالم بالایی می‌باشند. مصرف مقادیر زیاد فیبر با کیفیت بالا به بیماران اچ ای وی توصیه می‌شود. زیرا می‌تواند سبب کاهش رسوب چربی‌های مضر لیپودیستروفی در بدن شود که به عنوان یکی از عوارض بیماری ایدز شناخته می‌شوند.

۴) تا حد امکان مصرف قند و نمک خود را محدود کنید.

شناخت خوراکی‌های ممنوعه برای بیماران مبتلا به ایدز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. محققان بر اساس تحقیقات صورت گرفته دریافتند افرادی که داروهای درمان بیماری اچ ای وی را مصرف می‌کنند، در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. در حقیقت یکی از عوارض مصرف این داروها، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌باشد.

به همین جهت برای تغذیه مبتلایان به ایدز باید تا حد امکان مصرف مواد مضری نظیر قند، شکرهای فراوری شده و غیر طبیعی، نمک و … را محدود کنند. تا از بروز آسیب به سلامتی بدنشان جلوگیری کنند.

۵) چربی‌های سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

چربی‌های سالم نظیر روغن‌های گیاهی سالم می‌توانند فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته باشند و از افزایش وزن نیز جلوگیری کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود بیماران اچ آی وی روغن‌ها و چربی‌های سالم را جایگزین روغن‌های سرخ کردنی مضر کنند. همچنین منابع حاوی امگا ۳ و امگا ۶ مانند ماهی‌ها، میوه‌هایی نظیر آووکادو، دانه‌های روغنی طبیعی، آجیل‌ها و … را تا حد امکان در رژم غذایی خود بگنجانید.

۶) در صورت کاهش یا افزایش وزن ناخواسته، میزان کالری دریافتی خود را مدیریت کنید.

کاهش یا افزایش وزن ناگهانی به عنوان یکی از عوارض رایج بیماری ایدز و یا مصرف داروهای درمانی این بیماری شناخته می‌شوند. در اکثر موارد کاهش وزن ناگهانی مشاهده می‌شود. به همین منظور چنانچه با تغییرات ناگهانی در وزن خود مواجه شدید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید و به کنترل وزن خود بپردازید.

اگر میزان کالری دریافتی شما از میزان کالری مورد نیاز بدنتان بیشتر باشد، وزن شما افزایش خواهد یافت. به همین منظور در صورت کاهش وزن ناگهانی، سعی کنید خوراکی‌های پرکالری سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین برای جلوگیری از افزایش وزن، باید میزان کالری دریافتی شما از کالری مورد نیاز بدنتان کمتر باشد و برای این کار سعی کنید از خوراکی‌های کم کالری یا خوراکی‌های با کالری صفر استفاده کنید.

درمان ایدز با داروهای گیاهی ، تغذیه مبتلایان به ایدز

۷) مایعات فراوان بنوشید!

نوشیدن مایعات فراوان می‌تواند به دفع بهتر سموم بدن کمک زیادی بکند. و یکی از نکات مهم در تغذیه مبتلایان به ایدز باشد. به همین منظور این افراد باید روزانه بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌های سالم را مصرف کنند. اگر به اسهال یا حالت تهوع مبتلا شدید، این میزان باید افزایش یابد.

۸) به بهداشت غذایی خود توجه زیادی بکنید!

به دلیل تضعیف شدن سیستم ایمنی، ممکن است با ابتلا به خفیف ترین موارد مسمویت‌های غذایی یا ورود ساده ترین باکتری‌ها و میکروب‌ها به بدن، دچار بیماری‌های شدید بشوید. به همین منظور تا حد امکان از مواد غذایی پاکیزه که خوب پخته شده‌اند استفاده کنید.

همچنین باید توجه داشته باشید که دست‌هایتان را قبل از خوردن غذا به خوبی شسته باشید و از ظروف کاملاً پاکیزه برای سرو غذا استفاده کنید.

تاریخ انقضاء مواد غذایی نیز یکی دیگر از موارد بسیار مهم به شمار می‌روند. زیرا این بیماران به هیچ عنوان نباید از خوراکی‌ها و غذاهای فاسد شده استفاده کنند.

حرف آخر

در این مقاله به بررسی تغذیه مبتلایان به ایدز پرداختیم و خوراکی‌های مفید برای کنترل بیماری ایدز را به شما معرفی کردیم. با گنجاندن این مواد خوراکی در برنامه غذایی بیماران اچ آی وی، می‌توان به کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک زیادی کرد.

امروزه با پیشرفت علم پزشکی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی در خصوص بیماری ایدز، کنترل عوارض آن کمی ساده‌تر شده است. در نتیجه احتمال داشتن عمر طولانی و عادی برای بیماران مبتلا به این بیماری به شرط تشخیص به موقع، انجام صحیح دستورات پزشک و ایجاد تغییرات مفید در سبک زندگی، افزایش یافته است. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود و به شما کمک کند تا یک رژیم غذایی سالم برای خودتان انتخاب کنید.

منبه: کرفس

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید