تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مهر 1401 - 5:59
173 بازدید
کد خبر : 1040

زنجبیل برای لاغری | طرز تهیه انواع دمنوش های لاغری زنجبیل

زنجبیل برای لاغری | طرز تهیه انواع دمنوش های لاغری زنجبیل

زنجبیل، این ریشه پرخاصیت، به عنوان یکی از ادویه‌های پرمصرف است که اگر در روند لاغری در کنار رژیم غذایی و ورزش به کار برده شود، به عنوان محرکی عالی تاثیر می‌گذارد. با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا روند تاثیرگذاری زنجبیل برای لاغری را بررسی کنیم.

زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن بسیار موثر است اما به تنهایی نمی‌تواند تناسب اندام ایجاد کند. این ریشه پرخاصیت، به عنوان یکی از ادویه‌های پرمصرف است که اگر در روند لاغری در کنار رژیم غذایی و ورزش به کار برده شود، به عنوان محرکی عالی تاثیر می‌گذارد. با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا روند تاثیرگذاری زنجبیل برای لاغری را بررسی کنیم.

زنجبیل برای لاغری موثر است؟

تحقیقات متعددی در زمینه تاثیر زنجبیل برای لاغری انجام شده ست که اکثر آنها حاکی از آن است که این ریشه برای لاغری و کاهش وزن موثر است.

ترکیباتی که در زنجبیل وجود دارد، به دریافت خاصیت ضدالتهابی بالایی برای بدن منجر می‌شود. از جمله ترکیبات موجود در آن می‌توان به فلاونوئیدها، ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی اشاره کرد که هر یک به نوعی در کاهش وزن و لاغری موثر هستند. اما بهتر است هر یک از تاثیرات آنرا به صورت مجزا بررسی کرد.

۱. هضم بهتر با مصرف زنجبیل برای لاغری

یکی از تاثیرات مهم زنجبیل برای لاغری، به تاثیرگذاری آن روی هضم بهتر مربوط می‌شود. یکی از مشکلات گوارشی که خیلی از افراد با وجود آن چاق می‌شوند، یبوست و نفخ است. استفاده از زنجبیل با کاهش التهابات گوارشی، هضم را بهبود می‌بخشد و تاثیر به سزایی در جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ دارد.

۲. تاثیر خاصیت ضد التهابی زنجبیل بر لاغری

با اینکه التهابات در بدن برای سلامتی وجود دارند اما افزایش این التهابات بدنی می‌تواند به عنوان زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری‌ها باشد. در بسیاری از موارد ترکیبات شیمیایی، باکتری‌ها و حتی رژیم غذایی غیراصولی سبب بروز التهابات بدنی می‌شوند. زنجبیل با داشتن ترکیبات ضدالتهابی می‌تواند این التهابات را کاهش دهد و در پی آن به کاهش وزن منجر شود.

۳. موثر بر کاهش چربی

یکی از تاثیراتی که خواص ضد التهابی زنجبیل به همراه دارد، کاهش چربی خون، فشار خون و حتی کلسترول خون است. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. از طرفی دیگر برای کاهش چربی کلی بدن موثر است.

۴. افزایش کالری سوزی

از تاثیرات مهم زنجبیل برای لاغری میتوان به تاثیر آن بر افزایش سوخت و ساز بدن اشاره کرد. از این رو می‌توان از آب زنجبیل یا حتی دمنوش یا ادویه آن برای این منظور استفاده کرد. در پی استفاده مداوم و متعادل از آن، کاهش چربی شکم و پهلو حاصل خواهد شد.

زنجبیل برای لاغری

زنجبیل برای لاغری

علاوه بر این موارد طبع زنجبیل گرم و خشک است که به همین دلیل می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای بالا بردن متابولیسم بدن باشد. مواد غذایی گرم، تاثیر به سزایی در بالا رفتن دمای بدن و در نتیجه بالا رفتن کالری سوزی و متابولیسم بدن دارند.

۵. خاصیت سیر کنندگی زنجبیل برای لاغری

یکی از تاثیراتی که این خوراکی با طبع گرم و خشک به همراه دارد، تاثیر سیر کنندگی آن است. این موضوع در پی تاثیر گرم شدن دمای بدن است. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که زنجبیل بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر احساس گرسنگی را تجربه می‌کنند.

۶. تاثیر بر اکسیداسیون چربی

زنجبیل با طبع گرمی که دارد، به اکسیداسیون چربی کمک می‌کند زیرا در بدن سبب افزایش مصرف انرژی در پی گرم شدن بدن می‌شود. این روش برای اینکه روند سوخت و ساز بدن به خوبی پیش رود، بسیار موثر است. زنجبیل سبب حرارت زایی در بدن می‌شود که این موضوع احساس سیری بیشتر را نیز در پی دارد.

آیا زنجبیل به تنهایی برای لاغری کافی است؟

همانطور که در ابتدای متن بیان شد، نمی‌توان به زنجبیل یا هر ماده غذایی دیگر به عنوان تنها راهکار برای لاغری، اکتفا کرد. زنجبیل وقتی نتیجه موثری را نشان می‌دهد که در کنار رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی مصرف شود.

چه ترکیباتی از زنجبیل برای لاغری موثر هستند؟

با توجه به تاثیراتی که زنجبیل برای لاغری به همراه دارد، لازم است تنوعی از ترکیبات موثر با آن را شناخت تا نتیجه بهتری کسب کرد. در ادامه تنوعی از دمنوش و نوشیدنی را آموزش خواهیم داد که می‌توانید از آنها برای لاغری در کنار ورزش و رژیم غذایی کمک بگیرید.

۱. استفاده از آب زنجبیل

آب زنجبیل برای لاغری

یکی از گزینه‌های ساده و راحتی که با استفاده از زنجبیل برای لاغری می‌توان به کار برد، آب زنجبیل است. فقط کافی است آب زنجبیل تازه را گرفته و یک قاشق از آنرا به همراه کمی عسل و آبلیمو ترکیب کرد و نوشید. روزانه دو لیوان از این ترکیب را می‌توان در دو وعده مصرف کرد.

۲. استفاده از دمنوش زنجبیل و چای سبز

چای سبز یکی از ترکیبات آنتی اکسیدانی فوق العاده است که بر بالا بردن چربی سوزی نیز موثر است. به ویژه اگر در کنار زنجبیل از آن استفاده شود. می‌توانید برای این منظور قطعه‌ای زنجبیل را به همراه کمی چای سبز دم کرده و بنوشید تا به مرور نتیجه مطلوبی دریافت کنید.

۳. دمنوش زنجبیل، لیمو و برگ نعناع

دمنوش زنجبیل برای لاغری

از دیگر ترکیبات خوبی که برای لاغری می‌توان استفاده کرد، چند برگ نعنا، به همراه لیمو عمانی یا قطعه‌ای لیمو تازه به همراه چند برش زنجبیل است. این ترکیب خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالایی را به بدن می‌رساند و برای بعد از غذا گزینه‌ای مناسب است.

دستور تهیه انواع دمنوش های لاغری زنجبیل

۱. طرز تهیه چای پودر زنجبیل خشک برای لاغری

۱ قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک را به ۲۵۰ میلی لیتر آب داغ (دمای ۸۰ درجه) اضافه کرده و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند تا خوب دم بکشد؛ در صورت تمایل مقداری عسل یا زردچوبه به آن افزوده و گرم بنوشید.

۲. طرز تهیه چای زنجبیل تازه برای لاغری

۲ قطعه ریشه زنجبیل تازه را پوست گرفته و رنده کنید و به ۲۵۰ میلی لیتر آب در حال جوش اضافه کنید، بعد از ۱ دقیقه از روی حرارت برداشته، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند تا خوب دم بکشد و سپس مقداری عسل برای خوش طعم شدن به آن اضافه کنید.

نکته: برای افزایش خاصیت چربی سوزی چای زنجبیل توصیه می شود چای را به همراه یکی از مواد زیر مصرف کنید:

نان سفید بدون قند، بادام ها، لیمو، فلفل هندی، سیر، میوه های تازه، توت ها، آووکادو و عسل

توجه: بهترین زمان مصرف چای زنجبیل برای لاغری، نوشیدن ۲۵۰ میلی لیتر چای گرم ۱۵ دقیقه قبل از هر وعده غذایی می باشد.

۳. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و دارچین

۱/۴ قاشق چایخوری پودر دارچین را به ۱ فنجان آب اضافه کرده و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد مخلوط را از صافی رد کرده روی حرارت بگذارید تا بجوشد، سپس یک تکه کوچک زنجبیل خشک به آن افزوده و بعد از ۲ دقیقه جوشیدن از روی حرارت بردارید و بعد از صاف کردن بنوشید.

۴. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و نعناع

یک تکه کوچک زنجبیل را به همراه ۴ یا ۵ برگ نعناع تازه به ۱ فنجان آب جوش اضافه کرده و بگذارید ۲ یا ۳ دقیقه بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و بعد از ۲ دقیقه آن را صاف کرده و بنوشید. این چای علاوه بر کاهش وزن برای رفع استرس نیز مفید است.

۵. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و لیمو

آب دو عدد لیمو را با یک تکه زنجبیل خرد شده مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید، حرارت را کم کرده سپس ۱ لیتر آب و پوست لیمو را به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه آن را از روی شعله برداشته و بعد از خنک شدن و قبل از غذا میل کنید.

۶. طرز تهیه دمنوش لاغری زنجبیل و عسل

یک تکه کوچک زنجبیل خرد شده را به ۱ لیوان آب جوش اضافه کرده و بگذارید ۱ دقیقه بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و از صافی عبور دهید، ۱ قاشق چایخوری عسل به دمنوش اضافه کنید و بنوشید.

عسل علاوه بر شیرین کردن دمنوش، به دلیل خواص ضد باکتری از عفونت جلوگیری و معده را تسکین می دهد و برای کاهش وزن نیز مفید می باشد.

سایر روش های مصرف زنجبیل تازه برای لاغری

  • مصرف برش نازک زنجبیل تازه (قبل از غذا)
  • ترکیب ۱ قطعه زنجبیل رنده شده، ۱ فنجان آب لیمو و مقداری نمک (قبل از غذا)
  • چای لیمو و زنجبیل
  • دمنوش چای سبز و زنجبیل
  • استفاده از زنجبیل تازه در آشپزی

روزانه چه مقدار زنجبیل می‌توان مصرف کرد؟

زنجبیل تاثیرات سلامتی بالایی را برای بدن به همراه دارد اما این موضوع نباید دلیلی برای مصرف بیشتر آن باشد. معمولا توصیه می‌شود بیشتر از ۴ الی ۵ گرم زنجبیل را نباید استفاده کرد.

عوارض مصرف بیش‌ازحد زنجبیل

زنجبیل تاثیرات به سزایی در سلامتی و لاغری دارد اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند سبب بروز برخی از مشکلات برای بدن شود. از جمله عوارض زیاده روی در مصرف زنجبیل برای لاغری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش معده
  • احساس دل درد و گاهی گاز معده
  • در برخی از موارد ممکن است یبوست را در پی داشته باشد
  • افرادی به از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند باید در مورد مصرف آن از پزشک خود مشورت دریافت کنند
  • مصرف زنجبیل در بارداری باید طبق صلاح دید پزشک باشد

سخن پایانی …

زنجبیل علاوه بر خواص درمانی و سلامتی که دارد طعم و عطر فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند؛ بنابراین علاوه بر استفاده آن به‌صورت دم‌نوش می‌توانید روزانه مقداری از آن را در طبخ مواد غذایی یا انواع شیرینی‌ها استفاده کنید تا علاوه بر استفاده از خواص زنجبیل برای لاغری از مزایای دیگر آن نیز بهره‌مند شوید. اگر شما نیز از دم‌نوش‌های لاغری گفته‌شده در مطلب استفاده کردید لطفاً تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع: سایت کوکا

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

امید یکشنبه , ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱

ممنون از مطلب خوبتون، آیا دمنوش زنجبیل برای سرماخوردگی خوب هست؟

ناشناس یکشنبه , ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

تشکر

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید