تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 13:04
141 بازدید
کد خبر : 10953

۳ طرز تهیه مرغ در هواپز (ایرفرایر) | شکم پر، خوراک و جوجه

۳ طرز تهیه مرغ در هواپز (ایرفرایر) | شکم پر، خوراک و جوجه

چطور مرغ در هواپز یا ایرفرایر بپزیم؟ از میان انواع غذاها، پختن مرغ در ایرفرایر بسیار متداول و محبوب است.

چطور در ایرفرایر یا هواپز مرغ بپزیم؟ از میان انواع غذاها، پختن مرغ در ایرفرایر بسیار متداول و محبوب است. در این مقاله ازرژیم نیوز طرز تهیه مرغ در هواپز به صورت شکم پر و خوراک و جوجه کباب و فوت و فن‌های خوشمزه شدن تهیه مرغ در سرخ کن بدون روغن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه مرغ در هواپز (شکم پر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مرغ ۱ عدد کوچک (حداکثر ۱ کیلوگرم)
سرکه سفید نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۵ حبه
کره ۵۰ گرم
مغز گردو ۳ قاشق غذاخوری
آلو بخارا ۱۰ عدد
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری
زرشک ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۱ عدد
سبزی معطر تازه و ساطوری خرد شده (گشنیز، جعفری، نعناع) ۴ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر به مقدار دلخواه
روغن زیتون یا کره برای چرب کردن سطح مرغ

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مرغ شکم پر در هواپز: ۹۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مرغ شکم پر در هواپز

مراحل طرز تهیه مرغ شکم پر در هواپز

برای طرز تهیه مرغ در ایرفرایر به صورت شکم‌پر، باید مرغ کامل را ابتدا مزه‌دار کرده و بعد آن را در دستگاه بپزید. فقط به هیچ وجه پوست مرغ را نگیرید. در ادامه مراحل طرز تهیه مرغ کامل شکم پر در هواپز را دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر در هواپز، مرغ را بشویید و شکم آن را خالی کنید. مرغ را به صورت درسته و با پوست در یک قابلمه بزرگ بگذارید و سرکه را اضافه کنید. روی مرغ را آب بریزید و ۲ ساعت صبر کنید. سپس مرغ را از قابلمه بیرون بیاورید و بشویید. سپس در یک کاسه، زعفران دم کرده، فلفل سیاه، زردچوبه، آب یک پیاز، پودر پاپریکا و پودر سیر را بریزید و با هم مخلوط کنید. این مخلوط را به همه‌ قسمت‌های مرغ ماساژ دهید.

مرحله دوم: مرغ را استراحت دهید

بعد از مزه‌دار کردن مرغ، زیر پوست مرغ را سیرهای پوست کنده بگذارید. روی مرغ را با سلفون بپوشانید و به مدت یک شب تا صبح (۸ ساعت) در یخچال بگذارید. قبل از شروع آشپزی، زرشک و آلوها را بخیسانید و آبکش کنید. سپس در یک تابه، کمی روغن بریزید و پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ)، زرشک، آلوها، مغز گردوی خرد شده، سبزی‌های معطر و رب انار را با هم کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم: مرغ شکم پر را در ایرفرایر بپزید

در این مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر در هواپز، داخل شکم مرغ را با مواد تفت داده شده، پر کنید. سپس داخل هواپز یک سه پایه کوتاه بگذارید و مرغ را روی آن قرار دهید. سیب زمینی‌ را هم برش بزنید و دور تا دور مرغ بگذارید. دمای دستگاه را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و زمان پخت را روی ۹۰ دقیقه تنظیم کنید. هواپز را ببندید.

اگر بعد از پخت، هنوز احساس کردید، مرغ هنوز نپخته است، ۱۰ دقیقه دیگر زمان بدهید و مرغ را بپزید. سپس مرغ شکم پر را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه خوراک مرغ با هویج و سیب زمینی در هواپز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ران مرغ ۲ عدد
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۱ عدد
هویج ۱ عدد
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت خوراک مرغ در هواپز: ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه خوراک مرغ در ایرفرایر

مراحل طرز تهیه خوراک مرغ در ایرفرایر

شما می‌توانید به شکل‌های متنوعی با مرغ، خوراک بپزید. این غذا هم برای مهمانی‌های خودمانی مناسب است و هم می‌توانید خیلی سریع آن را تهیه کنید. برای تهیه خوراک مرغ در ایرفرایر مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را مزه‌دار کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ در هواپز، مرغ را بشویید و روی آن را نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بپاشید. روی مرغ رب گوجه فرنگی، بمالید و به مدت ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید تا مرغ کاملا مزه‌دار شود.

مرحله دوم: بقیه مواد خوراک مرغ را آماده کنید

در ادامه هویج و سیب زمینی را بشویید، پوست بگیرید و خرد کنید. تکه‌های مرغ را در سرخ کن بدون روغن بگذارید و هویج و سیب زمینی‌ها را در اطراف مرغ بگذارید. روی مواد یک قاشق روغن را بمالید و دمای ایرفرایر را روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

مرحله آخر: خوراک مرغ را در ایرفرایر بپزید

به مدت ۱ ساعت مرغ را در ایرفرایر بگذارید تا بپزد و نرم شود. سپس مرغ را بیرون آورده و آن را سرو کنید.

روش تهیه جوجه کباب در هواپز

روش تهیه جوجه کباب در هواپز

برای تهیه جوجه کباب در سرخ کن بدون روغن، مانند روش بالا، باید جوجه‌ها یا تکه‌های مرغ را با آبلیمو، زعفران دم کرده، نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و آب پیاز مزه‌دار کنید. می‌توانید مقداری ماست یا سس مایونز هم اضافه کنید. اندازه مواد کاملا تقریبی است و به حجم ایرفرایر شما بستگی دارد. سپس جوجه‌ها را به مدت ۵ تا ۷ ساعت در پلاستیک زیپ کیپ قرار دهید تا مزه‌دار و کمی نرم شوند.

برای پخت جوجه‌ها به صورت کبابی، مرغ‌های مزه‌دار شده را از یخچال بیرون بیاورید و روی توری هواپز بچینید (می‌توانید جوجه را به سیخ چوبی هم بکشید). دستگاه هواپز را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و زمان ۳۰ دقیقه تنظیم کنید. بعد از ۲۰ دقیقه درب دستگاه را باز کنید و جوجه‌ها را برگردانید.

۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا سمت دیگر مرغ‌ها هم بپزد و سرخ شود. در همان ۱۰ دقیقه پایانی، می‌توانید کمی روی مرغ‌ها را روغن یا کره بمالید. بعد از سرخ شدن، جوجه‌ها را از دستگاه بیرون آورده و سرو کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مرغ در هواپز

چرا مرغ در هواپز خام می‌ماند؟

مهم‌ترین عامل پخت غذا در ایرفرایر یا هواپز جریان داغ هوا است. اگر اندازه مرغ بزرگ باشد این جریان هوا به خوبی انجام نمی‌شود و مرغ خام می‌ماند. اگر از مرغ کامل در هواپز استفاده می‌کنید سعی کنید اندازه مرغ بیش از ۱ کیلوگرم و در نهایت ۱۲۰۰ گرم باشد. همچنین اگر از تکه‌های مرغ برای پخت در ایرفرایر استفاده می‌کنید سبد را زیاد پر نکنید که هوا بتواند حرکت کند و در نهایت یک مرغ خوش طعم و لذیذ و بدون روغن داشته باشید.

مزایای استفاده از هواپز برای تهیه مرغ چیست؟

از هواپز برای سرخ کردن، سوخاری کردن و کباب کردن مرغ (درست کردن جوجه کباب در هواپز) می‌توانید استفاده کنید. پخت مرغ در هواپز بسیار ساده بوده و علاوه بر آن استفاده از هواپز در پخت مواد غذایی، باعث حفظ خواص و ارزش‌های غذایی مواد پخته شده می‌شود.

در هواپز می‌توانید بدون روغن یا با مقدار بسیار کمی روغن (مخصوصا روغن‌های گیاهی سالم مثل روغن زیتون، روغن کنجد و … ) انواع غذاها با مرغ را بپزید. صرفه‌جویی در زمان هم از دیگر مزایای استفاده از هواپز برای پخت مرغ به حساب می‌آید. با ایرفرایر می‌توانید مرغ خود را در کمترین زمان با بالاترین کیفیت بپزید و نگران سوختن یا نپختن غذا نباشید.

درجه هواپز برای پخت مرغ چقدر باید باشد؟

دمای هواپز یا سرخ کم بدون روغن برای پخت مرغ باید حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد. با این درجه حرارت مدت زمان پخت باید ۷۵ تا ۹۰ دقیقه برای مرغ کامل و برای فیله مرغ در حدود ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در نظر گرفته شود.

اگر از هواپز برای انجمادزایی یا دیفراست مرغ استفاده می‌کنید، باید مرغ‌های منجمد را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد در هواپز قرار دهید و بعد آن را بپزید یا مزه‌دار کنید.

نکته مهم این است که برای طرز تهیه فیله مرغ در هواپز، باید دستگاه سرخ کن بدون روغن را به مدت ۲۰ دقیقه قبل از استفاده، با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا آماده استفاده و پخت شود.

 

منبع: افق کوروش

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید