تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1402 - 9:09
45 بازدید
کد خبر : 2870

برنامه غذایی بیماران قلبی؛ تغذیه در بیماری قلبی

برنامه غذایی بیماران قلبی؛ تغذیه در بیماری قلبی

برنامه غذایی بیماران قلبی یکی از مهم ترین مواردی است که باید توسط هر فردی که دارای بیماری قلبی است، رعایت شود. بیماری‌های مختلف سیستم قلبی عروقی نیاز به تشخیص زودهنگام دارند تا فرد بتواند زنده ماندن و عملکرد خود را تا زمانی که ممکن است، حفظ کند.

برنامه غذایی بیماران قلبی یکی از مهم ترین مواردی است که باید توسط هر فردی که دارای بیماری قلبی است، رعایت شود. بیماری‌های مختلف سیستم قلبی عروقی نیاز به تشخیص زودهنگام دارند تا فرد بتواند زنده ماندن و عملکرد خود را تا زمانی که ممکن است، حفظ کند.

حتی مهم‌تر از آن پیشگیری از بیماری از طریق شیوه زندگی و عادات غذایی سالم است. البته این شامل ترک سیگار، مصرف متوسط ​​الکل و تحرک فعال (حداقل ۳۰ دقیقه در روز) و همچنین کاهش زمان سبک زندگی کم تحرک است. فعالیت بدنی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باید بر اساس توصیه‌های فردی باشد.

برنامه غذایی بیماران قلبی

برنامه غذایی بیماران قلبی چگونه باید باشد؟

رژیم غذایی سالم بخشی جدایی ناپذیر از کاهش خطر کلی بیماری‌های قلبی عروقی است. تغذیه مناسب، خطر را چندین برابر کاهش می‌دهد، به عنوان مثال با نرمال کردن وزن، کاهش فشار خون (تأثیر بر سطح چربی و کنترل سطح قند) و کاهش حساسیت به ترومبوز.

عوامل خطر در برنامه غذایی بیماری‌های قلبی عروقی مصرف کم میوه، سبزیجات و انواع توت‌ها، مصرف بیش از حد نمک و اسید‌های چرب اشباع شده، کمبود فیبر غذایی و اضافه وزن به دلیل رژیم نامتعادل است. رعایت نسبت صحیح مواد مغذی در غذا و مراقبت از تنوع آن مهم است. در هر گروه غذایی باید غذا‌هایی را انتخاب کنید که برای قلب ملایم باشند.

انواع گروه غذایی در برنامه غذایی بیماران قلبی

نان و غلات

نان و محصولات غلات باید هر روز در منو باشد. می‌توانید نان سبوس دار، سپیک، برنج تیره، ماکارونی غلات کامل، فرنی بلغور جو دوسر و فرنی گندم سیاه بخورید. محتوای بالای غلات کامل در فیبر غذایی (فیبر) به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. توصیه می‌شود از محصولات تهیه شده از آرد سفید خودداری کنید.

سبزیجات و حبوبات

سبزیجات و حبوبات منبعی ضروری از ویتأمین‌ها، مواد معدنی و فیبر غذایی هستند. خوردن بیشتر چغندر، کدو تنبل و سبزیجات مفید است. به عنوان مثال، اگر روزانه یک وعده سبزیجات و میوه‌های بیشتری مصرف کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تا ۴ درصد و خطر حمله قلبی تا ۶ درصد کاهش می‌یابد. سبزیجات به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. مصرف روزانه سالاد سبزیجات با روغن گیاهی توصیه می‌شود. شما باید حداقل ۳۰۰-۴۰۰ گرم سبزیجات در روز مصرف کنید.

میوه‌ها

میوه‌ها (به خصوص انواع توت‌ها ) ، ویتأمین‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد معدنی و همچنین آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کنند. فرنی را می‌توان با انواع توت‌ها و آب میوه‌ها چاشنی کرد. محصولات این گروه باید روزانه به مقدار حدود ۲۰۰ گرم مصرف شود.

برنامه غذایی بیماران قلبی

گوشت و پروتئین

در صورت ابتلا به بیماری‌های سیستم قلبی عروقی، مصرف غذا‌های حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ که بیشتر آن در ماهی وجود دارد، توصیه می‌شود. اسید‌های چرب امگا ۳ باعث افزایش سطح کلسترول HDL و کاهش غلظت لیپوپروتئین‌ها، بهبود عملکرد اندوتلیال و خاصیت ارتجاعی شریانی می‌شود. گوشت را می‌توان به طور کامل با ماهی جایگزین کرد یا یک روز در میان مصرف کرد؛ اما از ماهی شور، شاه ماهی شور و غذا‌های کنسرو شده، اجتناب کنید. چربی به دلیل محتوای بالای اسید‌های چرب اشباع که یک عامل خطر برای بیماری قلبی هستند، ممنوع است. گوشت شور، سوسیس و کنسرو توصیه نمی‌شود.

مصرف متوسط ​​تخم مرغ (حداکثر یک عدد تخم مرغ در روز) در مقابل، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش نمی‌دهد، زیرا به طور همزمان حاوی آنتی اکسیدان‌ها، ویتأمین‌های B۱۲ و D، ریبوفلاوین و فولات هستند. تخم مرغ یکی از اجزای یک رژیم غذایی سالم است.

برنامه غذایی بیماران قلبی

برنامه غذایی بیماران قلبی

شیر و لبنیات

می‌توانید لبنیات کم چرب را انتخاب و مصرف لبنیات چرب را محدود کنید. با این حال، باید در نظر داشت که شیر منبع پروتئین کامل حیوانی، کلسیم و ویتأمین D است و به همین دلیل باید آن و یا محصولات لبنی را بدون نقص مصرف کرد.

چربی‌ها

چربی‌های رژیمی، آجیل و دانه‌ها اضافه شده است. مصرف اسید‌های چرب اشباع باید کمتر از ۱۰ درصد انرژی کل را تأمین کند. توصیه می‌شود بیشتر اسید‌های چرب اشباع شده را با اسید‌های چرب غیراشباع جایگزین کنید که به وفور در ماهی، روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه‌ها و آووکادو یافت می‌شود. اسید‌های چرب ترانس در طبیعت در حد کم وجود دارند (مثلاً در چربی شیر)، اما می‌توانند باعث هیدروژناسیون جزئی، یعنی سفت شدن روغن‌های گیاهی شوند. اسید‌های چرب ترانس باید تا حد امکان کمتر مصرف شوند.

قند

قند‌های افزوده شده باید به ۱۰ درصد از کل انرژی محدود شود. شما باید غذا‌هایی با محتوای قند کم انتخاب کنید، استفاده از نوشیدنی‌های شیرین و شیرینی‌ها را محدود کنید.

نمک

مصرف نمک از منابع مختلف باید به ۵ گرم در روز محدود شود. برای این کار توصیه می‌شود به غذای پخته نمک اضافه نکنید، بلکه از مخلوط چاشنی‌های بدون نمک استفاده کنید و به میزان نمک موجود در غذا‌های آماده توجه کنید.

افرادی که مشکلات سلامتی دارند، حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند تا تاریخچه تغذیه آن‌ها را زیر نظر داشته باشد و در صورت لزوم هم در مورد انتخاب و تهیه غذا و هم در مورد مقدار آن توصیه کند.

برنامه غذایی بیماران قلبی

برنامه غذایی بیماران قلبی

خوراکی‌های مضر برای بیماری‌های سیستم قلبی عروقی

این محصولات عبارتند از:

  • ترشی
  • مواد غذایی کنسرو شده
  • سوپ و آبگوشت گوشت و قارچ
  • گوشت و ماهی سرخ شده، گوشت‌های چرب
  • حبوبات در مقادیر زیاد
  • خاویار ماهی
  • سس‌ها و سس گوجه فرنگی‌های فروشگاهی
  • فست فود و تنقلات
  • سیب زمینی سرخ شده
  • جگر، مغز، کلیه، سوسیس و گوشت دودی
  • کلوچه و شکلات، کیک و کیک با خامه
  • پیاز، سیر، تربچه، ترشک
  • قهوه و چای، کاکائو، نوشابه شیرین

برنامه غذایی بیماران قلبی

       روز  

منوی مثال برای هفته

 

صبحانه

 

ناهار

 

شام

 

بعد از میان وعده

 

شام

 

قبل از خواب

شنبه

۱ املت تخم مرغ بخارپز، بلغور جو دوسر شیر، چای ضعیف سیب پخته شده با شکر گوشت آب پز (کم چرب)، پوره هویج، سوپ سبزیجات با جو مروارید، کمپوت جوشانده گل رز پوره سیب زمینی، ماهی آب پز، پنیر دلمه، آبمیوه یک لیوان کفیر یا دوغ کم نمک و بدون گاز

یکشنبه

فرنی گندم سیاه با شیر، چای سبز (ضعیف) ۱ تخم مرغ آب پز سفت سوپ سبزیجات، کاسرول (سبزیجات با گوشت)، ژله توت موز یا کیوی پوره سیب زمینی، سالاد سبزیجات با افزودن رست. روغن ها یک لیوان ماست (بدون افزودنی)

دو شنبه

فرنی شیر جو دو سر، جوشانده گیاهی پنیر کوتیج کم چرب سوپ مرغ، پوره سیب زمینی، آب توت میلک شیک، موز (می توان به کوکتل اضافه کرد) کاسرول ورمیشل، سالاد چغندر آب پز یک لیوان ژله

سه شنبه

فرنی شیر برنج، محلول چای ضعیف وینگرت سوپ جو، سیب زمینی خورشتی، بوسه ماست کاسرول سبزیجات با مرغ، وینیگرت یک لیوان کفیر یا دوغ کم نمک بدون گاز

چهارشنبه

بلغور شیر، قهوه با شیر هویج، ریز رنده شده با شکر سوپ سبزیجات، سیب زمینی آب پز با یک تکه بوقلمون، آب هر سالاد میوه ای کتلت گندم سیاه بخارپز، سالاد کلم با گیاهان کمی پنیر کم چرب

پنجشنبه

تخم مرغ آب پز، کدو تنبل پخته شده ژله میوه ای سوپ ورمیشل، کلم خورشتی، گوشت آب پز، کمپوت سیب پخته شده با شکر کیک ماهی، فرنی ذرت، سالاد سبزیجات یک لیوان ماست (بدون افزودنی)

جمعه

بلغور جو دوسر روی آب (میوه های خشک را می توان اضافه کرد)، جوشانده گیاهی پنیر کوتاژ سوپ سیب زمینی، پلو با سبزی، نوشیدنی میوه‌ای میوه‌ها ماکارونی آب پز، کوفته، سالاد سبزیجات با روغن زیتون یک لیوان ژله

 

منبع: اندام برتر

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید