تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 8:08
79 بازدید
کد خبر : 3503

ویتامین ب و تأثیر آن بر لاغری

ویتامین ب و تأثیر آن بر لاغری

ویتامین ب یا همان Vitamin B از جمله ویتامین‌های ضروری برای سلامت بدن است که نقش مهمی در متابولیسم و رشد سلول‌ها دارد.

ویتامین ب یا همان Vitamin B از جمله ویتامین‌های ضروری برای سلامت بدن است که نقش مهمی در متابولیسم و رشد سلول‌ها دارد. دستگاه ایمنی بدن، سیستم عصبی، پوست و ماهیچه‌ها برای آنکه بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند به شدت به این ویتامین وابسته هستند.

این گروه از ویتامین‌های محلول در آب، نقش حیاتی در فرآیند سوخت و ساز بدن دارند. شاید به همین دلیل است که گفته می‌شود این ویتامین نقش موثری در فرآیند کاهش وزن و لاغری دارد.

ویتامین B انواع مختلفی دارد، از جمله B1,B3,B9,B12,… که معمولاً در مواد غذایی یافت می‌شوند. ولی ویتامین‌های این گروه، به شکل مکمل‌های خوراکی و آمپول نیز در بازار موجود هستند.

برخی از گروههای سنی مثل زنان باردار، کودکان و افراد مسن نیاز بیشتری به این ویتامین دارند. البته در اینجا باید بگوئیم که بروز برخی بیماری‌ها مانند ایدز و یا مصرف الکل می‌تواند جذب انواع ویتامین‌های ب را در بدن مختل کند.

کمبود ویتامین‌های گروه ب در بدن می‌تواند باعث ایجاد برخی علائم و اختلالات شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها خستگی، کم خونی و یا ضعف سیستم ایمنی است. وجود مشکلات پوستی را نیز می‌توان به کمبود این ویتامین در بدن نسبت داد. به همین دلیل است کسانی که می‌خواهند از رژیم‌های مختلف برای کاهش وزن استفاده کنند، باید مواظب باشند دچار کمبود ویتامین ب و عوارض ناشی از آن نشوند. تا اینجا متوجه شدیم که ویتامین ب نقش بسیار حیاتی در حفظ سلامتی بدن دارد. در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا شما را با مهمترین منابع غذایی حاوی ویتامین ب و بهترین روش‌های مصرف آنها آشنا کنیم.

تاثیر ویتامین B بر لاغری

مهم‌ترین منابع ویتامین b کدامند؟

خوشبختانه به سادگی می‌توان منابع ویتامین ب را در یک برنامه غذایی مفید و کامل جای داد. البته باید به یاد داشته باشیم که پختن بیش از حد مواد غذایی که حاوی انواع ویتامین b مخصوصاً B6 هستند، ممکن است باعث از بین رفتن آن شود. فرآیندهایی مثل پاستوریزه کردن یا تصفیه کردن نیز ممکن است از قدرت تأثیر آنها بکاهد.

چه غذاهایی ویتامین ب دارند؟

حتماً برای شما هم این سؤال پیش آمده که چه چیزهایی ویتامین ب دارند و چطور می‌توان آنها را مصرف کرد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت انواع گوشت، غلات کامل و بسیاری از میوه‌ها را می‌توان جزء غذاهایی که ویتامین ب دارند، به شمار آورد.

از جمله مهمترین سبزیجات و میوه‌هایی که ویتامین ب دارند، می‌توان به سبزیجات تیره و برگ دار مثل کلم بروکلی و اسفناج، مرکبات، موز و آووکادو اشاره کرد. اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید چه موادی ویتامین ب دارند و آیا می‌توان آنها را به عنوان وعده اصلی غذایی استفاده کرد یا نه، باید بدانید در واقع مهمترین مواد غذایی که مخصوصاً در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام، جایگاه ویژه‌ای دارند حاوی مقادیر زیادی ویتامین ب هستند.

انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی، برنج قهوه‌ای، جو، ارزن، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیا، عدس، دانه‌های آفتابگردان و بادام مهمترین مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B هستند.

کمبود ویتامین ب و ریزش مو چه ارتباطی با هم دارند؟

یکی از عوارض و نشانه‌های کمبود ویتامین B، تاثیری است که روی موها می‌گذارد. بسیاری بر این باور هستند که تأمین ویتامین ب برای ریزش مو می‌تواند مؤثر باشد. شاید به همین دلیل است که فکر می‌کنند قرص ب کمپلکس برای ریزش مو خاصیت درمانی دارد. البته اینها مواردی هستند که بدون مشاوره و تجویز پزشک نباید در مورد آن تصمیم گیری شود. اینکه واقعاً بین آمپول ب کمپلکس و ریزش مو ارتباطی وجود دارد یا نه نیز از جمله مواردی است که باید با تشخیص پزشک باشد.

نکته مهم و قابل توجه در اینجا این است که انواع ویتامین‌های B در مواد غذایی به وفور یافت می‌شوند. برای رسیدن مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها به بدن و حفظ سلامتی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب کافی است.

انتخاب رژیم غذایی که هم حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها و مواد مغذی باشد و هم بتواند باعث حفظ سلامتی و تناسب اندام شود بسیار مهم است. برای رسیدن به این هدف تنها یک راه وجود دارد و آن هم از بهره گیری از نظر کارشناسان و مشاوران تغذیه‌ای است که به اندازه کافی در این زمینه تجربه و تخصص داشته باشند.

در همین راستا کارشناسان سایت من و رژیم نتیجه سالها تحقیق و مطالعه و کسب تجربه خود را در قالب رژیم‌های چاقی و لاغری در اختیار افرادی قرار داده‌اند که به حفظ تناسب اندام و سلامتی خود توجه خاصی دارند. وجه تمایز این رژیم‌ها با سایر انواع مشابه، این است که این رژیم‌ها با توجه به مشخصات فیزیکی فرد تنظیم شده و کاملاً تضمینی هستند. برای برقراری ارتباط با کارشناسان من و رژیم و کسب اطلاعات بیشتر تنها کافی است یک پیامک ارسال کنید.

با کاهش شدید سطح ویتامین B6 در بدن، امکان بروز آنمی یا کم خونی به وجود می آید، یعنی میزان سلول های قرمز خون کاهش می یابد. این اتفاق نیز منجر می شود که همیشه احساس خستگی و ضعف داشته باشید. البته لازم به ذکر است که همیشه کم خونی نشانه کمبود ویتامین B6 نیست، گاهی هم کمبود آهن باعث بروز کم خونی می شود. همچنین کمبود سایر ویتامین ها، مانند ویتامین B12 و فولات نیز عوامل دیگری هستند که باعث کاهش سطح انرژی می شود.

کمبود ویتامین B6

کمبود ویتامین B6

در مورد فواید قرص ویتامین ب چه می دانید؟

تا اینجا پی بردیم که ویتامین ب برای حفظ سلامتی ما نقش حیاتی دارد. با اینکه این ویتامین تا حد زیادی در مواد غذایی به صورت طبیعی یافت می‌شود، اما گاهی به دلایل پزشکی و یا به دلیل کمبود شدید، لازم است این ویتامین به صورت یک مکمل مصرف شود. در مورد فواید قرص ویتامین ب نکات زیادی گفته شده است. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین این فواید این است که تنها با مصرف یک قرص کوچک می‌توان نیاز بدن به این ماده معدنی را تأمین کرد. گفته می‌شود مصرف این قرص‌ها می‌تواند در رشد مو و ناخن و تقویت پوست تأثیر داشته باشد.

در این بین در بسیاری منابع نیز در مورد فواید قرص زینک ب کمپلکس صحبت شده است. گفتنی است زینک یا همان روی هم مثل ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در حفظ سلامتی پوست، مو و ناخن دارد. ولی مصرف هر گونه مکمل یا قرص حاوی ویتامین، بدون مشاوره با پزشک متخصص اصلاً توصیه نمی‌شود.

آیا مصرف خودسرانه قرص ب کمپلکس کار درستی است؟

اگر نگاهی به سایت‌های مختلف داشته باشیم متوجه می‌شویم که افراد سؤالات زیادی در مورد فواید قرص ب کمپلکس پرسیده‌اند. حتی بسیاری از آنها باور دارند که قرص ب کمپلکس خارجی بهتر از قرص ب کمپلکس ایرانی است. البته این تنها یک نظر است و ما نمی‌توانیم آن را تأیید یا رد کنیم.

ولی خوب است بدانیم قرص ب کمپلکس چیست و دقیقاً در بدن ما چه می‌کند؟ قرص ب کمپلکس همانطور که از نام آن پیداست، همه ویتامین‌های گروه ب را در خود جای داده است. پزشکان این مکمل دارویی را برای بیمارانی که مبتلا به ریزش مو و یا شکنندگی ناخن هستند تجویز می‌کنند. یکی از انواع موجود این قرص در بازار، قرص ب کمپلکس کانادایی است.

در مورد اینکه مصرف قرص ب کمپلکس کار درستی است یا نه، باید بگوئیم که این ماده مغذی هم مانند بسیاری از ویتامین‌های دیگر به اندازه کافی در مواد غذایی وجود دارد و در بسیاری موارد اصلاً نیازی به استفاده از قرص‌ها یا مکمل‌ها نیست. برای اینکه بدن ما هر ماده غذایی را به اندازه کافی و مؤثر دریافت کند، کافی است که یک برنامه غذایی مناسب داشته باشیم که توسط کارشناسان و متخصصان تهیه شده باشد. مخصوصاً اینکه هدف ما از این برنامه غذایی کاهش وزن و تناسب اندام باشد.

کارشناسان سایت من و رژیم با مدنظر قرار دادن ارزش غذایی مواد مختلف و نیز میزان نیاز بدن به آنها اقدام به ارائه رژیم‌های چاقی و لاغری نموده‌اند. برای اینکه بدانید چه برنامه غذایی مناسب شماست کافی است از طریق پنجره گفتگو که در گوشه صفحه قرار داده شده با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و رژیم غذایی خود را دریافت کنید.

 

نمایشگر ویدیو

 

بهترین زمان مصرف قرص ب کمپلکس چه وقت است؟

حتی در صورت تجویز پزشک هم باید به زمان و البته مقدار مصرف قرص ب کمپلکس بسیار دقت کرد. مصرف نادرست و یا خودسرانه هر یک از مکمل‌های غذایی ممکن است برای سلامتی فرد خطرناک باشد. اما در مواردی لازم است بسته به شرایط بدنی بیمار، این مکمل‌ها به اشکال مختلف قرص، شربت و یا آمپول مصرف شوند. ما توصیه می‌کنیم هنگام تحویل دارو از داروخانه به دستور پزشک و طریقه مصرف قرص ب کمپلکس کاملاً توجه کنید.

میزان مصرف قرص ب کمپلکس هم در افراد مختلف ممکن است فرق داشته باشد. معمولاً زنان باردار، کودکان و افراد مسن جزء گروه‌های حساس هستند و در مورد نحوه مصرف قرص ب کمپلکس در این گروه‌های سنی باید توجه ویژه‌ای نمود.

ویتامین‌های گروه B چه نقشی در کاهش وزن دارند؟

پیش‌تر گفتیم که ویتامین‌های گروه ب در فرآیند متابولیسم نقش چشمگیری دارند. شاید به همین دلیل است که افزایش میزان مصرف ویتامین B باعث می‌شود سوخت و ساز بدن افزایش یافته و در نتیجه وزن کاهش پیدا کند.

نکته قابل توجه در مورد ویتامین B این است که بدن ما این ویتامین را ذخیره نمی‌کند. بنابراین اگر بخواهیم از مزایای مصرف آن بهره ببریم، باید آن را به صورت روزانه و در قالب یک رژیم غذایی منظم دریافت کنیم. جالب است ویتامین ب وظیفه تجزیه سلول‌های چربی و پروتئین در بدن را نیز بر عهده دارد. شاید به همین دلیل است که می‌تواند در کاهش وزن نقش موثری داشته باشد.

توصیه در مورد رژیم‌های لاغری حاوی ویتامین ب

ویتامین‌های گروه ب نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می‌کنند. به طوری که کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به بروز اختلال در بسیاری از اعضا بدن شود. اگر بدن ما به صورت منظم و روزانه مقادیر مشخصی از این ویتامین را دریافت نکند، ممکن است به مشکلات پوستی، ریزش مو، شکنندگی ناخن و یا حتی مشکلاتی در سایر نقاط بدن دچار شویم.

به همین دلیل است که هنگام انتخاب یک رژیم غذایی باید به میزان مواد مغذی و ویتامین‌های گنجانده شده در این رژیم غذایی توجه کافی داشته باشیم.

 

منبع: من و رژیم

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید