تاریخ انتشار : دوشنبه 14 شهریور 1401 - 5:42
293 بازدید
کد خبر : 372

طرز تهیه تاس کباب رژیمی خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه تاس کباب رژیمی خوشمزه و مجلسی
تاس کباب خوراک گوشت و سبزیجاتی است که از قدیم به‌خصوص توسط مادربزرگها طبخ میشود. گوشتی که برای تهیه “تاس کباب” استفاده می شود بایستی حتما گوشت گوسفندی و ترجیحا دنده باشد.

اگر به دنبال غذای رژیمی و کاهش وزن هستید، از خوردن تاس کباب غافل نشوید، چرا که تاس کباب را اغلب افراد با نام غذای رژیمی می‌شناسند. تاس کباب رژیمی برای افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند و دارای رژیم غذایی هستند و قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب است.

تاس کباب را می‌توان با انواع گوشت‌ها پخت؛ مثل گوشت خورشتی، گوشت چرخ‌کرده و حتی گوشت مرغ. باید بگوییم که این غذای خوشمزه را بدون گوشت نیز می‌توان درست کرد که بنا به نوع ذائقه خود می‌توانید هر یک از این روش‌ها را انتخاب کنید.

این روز‌ها که غذا‌های فوری و فست فود‌ها جای غذا‌های سنتی را گرفته‌اند و در سفره اغلب خانواده‌ها این نوع غذا‌ها بیشتر دیده می‌شود بنابراین در این مقاله از سرویس آشپزی رژیمی تصمیم گرفتیم به طرز تهیه تاس کباب خوشمزه و خانگی به صورت مرحله به مرحله بپردازیم پس با ما همراه باشید.

تاس کباب یکی از غذا‌های سنتی کشورمان ایران است که از مواد اصلی آن می‌توان به گوشت، سیب‌زمینی، پیاز و بِه اشاره کرد.

شاید با خود بگویید که:

معنی تاس کباب چیست؟

تاس به معنی کاسه مسی است و چون در زمان قدیم جنس اغلب ظروف‌ها از مس بودند بنابراین به کبابی که داخل این ظروف تهیه می‌شد را تاس کباب نام‌گذاری کرده‌اند.

تاس کباب را می‌توان با گوشت‌های مختلفی از جمله گوشت خورشتی، گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ آماده کرد اما شاید جالب باشد که بدانید می‌توان تاس کباب را بدون گوشت و مرغ نیز درست کرد که بنا به نوع ذائقه خود می‌توان هر یک از این روش‌ها را انتخاب کنیم.

اگر کسی منع مصرف گوشت قرمز داشته باشد جای نگرانی نیست می‌تواند این غذای خوشمزه و سنتی استفاده کند. شاید با خود بگویید چطور؟ پاسخ ساده است! می‌توانید با گوشت مرغ، تاس کباب را آماده کرد.

تاس کباب انواع مختلفی دارد که از معروف‌ترین و مهمترین آن‌ها می‌توان به تاس کباب یزدی و تاس کباب مشهدی اشاره کرد.

حال وقت آن رسیده که به مواد لازم و مورد نیاز برای تهیه تاس کباب سنتی و خوشمزه بپردازیم. با رژیم نیوز همراه شوید.

تاس کباب رژیمی

تاس کباب رژیمی

طرز تهیه تاس کباب رژیمی- غذای رژیمی تاس کباب

مواد لازم جهت تهیه تاس کباب

گوشت گاو و یا گوسفند        ۴۰۰ گرم
پیاز                                 سه عدد متوسط
هویج                             چهار عدد
سیب زمینی                     چهار عدد متوسط
گوجه فرنگی گیلاسی          هشت عدد
رب گوجه فرنگی                دو قاشق غذاخوری
روغن زیتون                     دو قاشق غذاخوری
پودر لیمو خشک               یک قاشق چایخوری
زرد چوبه                        ۱/۲ قاشق چایخوری
دارچین، نمک و فلفل         به میزان لازم
بِه                                 دو عدد بزرگ
آب                               به میزان مورد نیاز
بادمجان                        دو عدد
آلو بخارا یا قیسی            به تعداد دلخواه

طرز تهیه تاس کباب رژیمی به همراه نکات طلایی:

۱- خُرد کردن مواد اولیه در تهیه تاس کباب از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت پس لازم است قبل از شروع پخت، تمامی مواد لازم را به یک اندازه و با سلیقه خُرد کنید.

۲- اگر از گوشت در تهیه تاس کباب استفاده می‌کنید، لازم است آن‌ها را به صورت نازک برش دهیم.

باید توجه داشته باشیم که گوشت مورد استفاده باید بدون چربی و راسته گوسفندی یا گاوی باشد. گوشت‌ها باید به صورت مکعبی و به یک اندازه برش داده شود.

۳- هویج‌ها را پوست کنده و به صورت حلقه حلقه و هِلالی برش می‌دهیم و همچنین پیاز‌ها را پوست کنده و به صورت حلقه‌ای و متوسط خرد می‌کنیم.

باید توجه داشت که در زمان تهیه تاس کباب لازم است که پس از پوست کندن بِه، آن‌ها را به صورت هلالی برش داده و همین‌طور نیاز است که بادمجان‌های مورد استفاده به صورت حلقه‌ای خُرد شود.
برای استفاده از آلو‌ها لازم است در ابتدا به خوبی شسته شود و در ظرفی که آب داخل آن قرار دارد، خیس کنیم.

۴- قابلمه مناسبی را برای تهیه تاس کباب خانگی و خوشمزه آماده می‌کنیم و در درون آن مقداری روغن زیتون می‌ریزیم سپس پیاز‌های حلقه شده را در کف قابلمه و در دو طرف آن می‌چینیم.

بر روی ردیف آخر پیاز‌ها، برش‌های گوشت را قرار می‌دهیم و در آخر هویج و بهِ‌ای را که از قبل به صورت حلقه شده و دانه گرفته آماده کرده بودیم، به ترتیب بر روی آلو‌ها قرار می‌دهیم.

طریقه درست کردن تاس کباب- چیدن در ظرف

نکته کلیدی: اگر مواد اولیه پس از چیدن داخل قابلمه، اضافی ماند نگران نباشید! باقی مانده مواد اولیه را به ترتیبی که گفته شد بر روی هم می‌چینیم و پس از اینکه مواد اولیه را بر روی هم قرار دادیم، آلو‌هایی که از قبل خیس خورده بود را بر روی آن‌ها قرار می‌دهیم.

۵- پس از انجام تمامی موارد بالا، سپس دو لیوان آب در درون قابلمه ریخته و درب آن را می‌بندیم و قابلمه را بر روی حرارت ملایم گاز قرار می‌دهیم تا مواد تاس کباب به خوبی پخته شود.

۶- بعد از اینکه گوشت و مواد اولیه که در درون قابلمه قرار دارند به طور کامل پخته شدند، سیب زمینی و گوجه فرنگی را به صورت حلقه‌ای برش داده و بر روی مواد تاس کباب قرار می‌دهیم تا پخته شوند.

مزه دار کردن سیب زمینی‌ها در تاس کباب

۷- زمانی که سیب‌زمینی‌ها نیم‌پز شدند، رب گوجه‌فرنگی را به همراه نمک، فلفل، دارچین، پودر لیموی خشک و یا لیموی تازه، با زردچوبه تفت می‌دهیم. لازم است چاشنی‌های ذکر شده را با مقداری آب مخلوط کنیم و بر روی مواد اولیه‌ای که در قابلمه قرار دارد، بریزیم. پس از انجام این موارد، صبر می‌کنیم تا به مدت ۳۰ دقیقه مواد با رب گوجه به طور کامل پخته شوند تا تاس کباب به خوبی جا بیفتد.

با انجام تمامی مراحل ذکر شده می‌توانیم تاس کباب خانگی خوشمزه را که آماده شده، میل کنیم.

شاید با خود بگویید که مراحل آماده‌سازی تاس کباب بسیار طولانی و زمان‌بر است اما باید در جواب بگوییم که صرف زمان برای تهیه این غذای خانگی و دلچسب، ارزشش را دارد پس از پخت این تاس کباب غافل نشوید.

فواید و خواص تاس کباب:

تا اینجا با مراحل پخت تاس کباب آشنا شدیم اما لازم است در این بخش به تمام نکاتی که در این غذای سنتی و خوشمزه نهفته است، اشاره‌ای داشته باشیم.

تاس کباب مزاجی گرم دارد و برای افرادی که سرد مزاج هستند بسیار مناسب است. اگر به دنبال غذای رژیمی و کاهش وزن هستید، از خوردن تاس کباب غافل نشوید، چرا که تاس کباب را اغلب افراد با نام غذای رژیمی می‌شناسند. تاس کباب برای افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند و دارای رژیم غذایی هستند و قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب است.

 خواص تاس کباب رژیمی

از خواص تاس کباب هر چه بگوییم کم است اما جالب است بدانیم که این غذای سنتی سرشار از ویتأمین بوده و به علت دارا بودن فیبر غذایی بسیار بالا برای کسانی که یبوست دارند، پیشنهاد می‌شود.
اگر به دنبال چاشنی در کنار تاس کباب هستید می‌توانید از دوغ محلی، ترشی تازه همراه با سبزی‌خوردن استفاده کنید.

اگه از پختن «تاس کباب» خوشتون اومد، به آشپرخانه رژیمی ما سر بزنید طرز تهیه “کوکو سبزی رژیمی” رو هم برای شما گذاشتیم.

طرز تهیه این غذای سنتی و رژیمی

تاس کباب را نیز می‌توان به صورت رژیمی و بدون استفاده از روغن، درست کرد. اگر بخواهیم به صورت رژیمی تاس کباب را درست کنیم، لازم است تا کلیه مواد را به یک اندازه خُرد کرده و در داخل ظرف مورد نظر برای پخت قرار دهیم و با اضافه کردن چند لیوان آب، صبر می‌کنیم تا به طور کامل مواد داخل ظرف پخته شود.

تاس کباب را می‌توان بدون روغن و به صورت بخار پز پخت ولی اگر نیاز دیدید که باید روغن به تاس کباب اضافه شود، در نهایت می‌توانید از روغن سالم و طبیعی زیتون استفاده نمایید. این تاس کباب رژیمی را برای شام می‌توانید درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

ترفند‌هایی که در تهیه تاس کباب باید بدانیم:

باید توجه داشته باشیم که سیب زمینی را در مرحله‌ی آخر به مواد اولیه اضافه کنیم، شاید با خود بگویید که دلیل این کار چیست؟ با توجه به اینکه بافت سیب زمینی نرم‌تر از بقیه مواد اولیه تاس کباب است بنابراین اگر از ابتدا سیب زمینی را اضافه کنیم، امکان له شدن آن بسیار بالا است.
همه ما با خواص و فواید سیر تا حد زیادی آشنا هستیم. بله درست حدس زدید، می‌توان با اضافه کردن سیر طعم فوق‌العاده‌ای به تاس کباب دهیم.

شاید برای برخی از افراد طعم و بوی سیر ناخوشایند باشد اما باید بدانیم که تأثیر آن به حدی نیست که بتوان بو و مزه سیر را حس کرد بنابراین از استفاده سیر در تاس کباب غافل نشوید.
همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، برای پختن تاس کباب می‌توان از انواع گوشت‌ها مانند: گوشت گوسفند، گوساله، گوشت شتر مرغ و گوشت مرغ نیز استفاده کرد. جالب است بدانیم که می‌توان تاس کباب را بدون گوشت نیز درست کرد.

تاس کباب با به

اگر می‌خواهید طعمی دلچسب به تاس کباب خانگی خود دهید از اضافه کردن مقداری آبلیمو طبیعی و یا آبغوره طبیعی غافل نشوید. دقت کنید که در اضافه کردن آبلیمو و آبغوره باید محتاط بود زیرا ممکن است باعث ترش شدن بیش از حد تاس کباب شود و به همین دلیل مطابق با ذائقه برخی از افراد نباشد.
در این آموزش آشپزی به استفاده از قابلمه برای قرار دادن مواد اولیه جهت تهیه تاس کباب اشاره شد اما جالب است بدانیم که می‌توان تاس کباب را در فر و یا در زود پز نیز آماده کرد.

در این مقاله به طرز تهیه تاس کباب و تمامی نکات و ترفند‌هایی که در پخت این غذای سنتی و اصیل ایرانی باید بدانیم، اشاره شد. چه خواص و نکات کلیدی دیگری این غذای خانگی دارد؟ نظر شما راجع به سایر ترفند‌هایی که در پخت این غذا می‌توان به کار برد چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید