تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 11:36
100 بازدید
کد خبر : 10943

طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز (ایرفرایر) بدون روغن

طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز (ایرفرایر) بدون روغن

مرغ سوخاری، یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین روش‌های پخت مرغ سوخاری در هواپز است. شما می‌توانید با استفاده از هواپز یا سرخ کن بدون روغن فیله، سینه یا ران مرغ را با کمترین روغن و بالاترین کیفیت در هواپز، سوخاری کنید و از طعم آن لذت ببرید.

طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز یا ایر فرایر هم یکی دیگر از دستورپخت‌های پرتکرار این روزهاست. مرغ سوخاری، یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین روش‌های پخت مرغ در هواپز است. شما می‌توانید با استفاده از هواپز یا سرخ کن بدون روغن فیله، سینه یا ران مرغ را با کمترین روغن و بالاترین کیفیت در هواپز، سوخاری کنید و از طعم آن لذت ببرید. در این مقاله از رژیم نیوز  آموزش طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه مرغ سوخاری در هواپز (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ بدون پوست و استخوان ۲ عدد
آرد سوخاری ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر فلفل پاپریکا نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۳/۴ قاشق چای‌خوری
نمک ۲/۳ قاشق چای‌خوری
تخم مرغ ۲ عدد
شیر یا باترمیلک نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره یا روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

میزان کالری مرغ سوخاری در هواپز: حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوکالری (در ۱۰۰ گرم)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مرغ در هواپز: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مرغ در هواپز (ایرفرایر)

مراحل طرز تهیه مرغ در هواپز (ایرفرایز)

اگر فکر می‌کنید برای درست کردن مرغ سوخاری رستورانی، مجبور به استفاده از روغن فراوان هستید تا طعم اصیل آن را بچشید، سخت در اشتباهید. برای طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز، به صورت رژیمی و به سالم‌ترین روش، می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: سینه مرغ را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ در ایرفرایر به صورت سوخاری، سینه‌های مرغ را بشویید و با چاقوی تیز، از پهنا برش بزنید تا چند لایه شود. پشت و روی لایه‌های مرغ را با پلاستیک بپوشانید و با بیفتک‌کوب روی لایه‌های مرغ بزنید تا همه قسمت‌های مرغ یکدست شود. در صورت تمایل مرغ‌ها را به قطعات کوچک‌تر، برش بزنید.

مرحله دوم: سینه مرغ را مزه‌دار کنید

در این مرحله در یک ظرف، شیر (یا باترمیلک)، مقداری از نمک، پودر فلفل پاپریکا و پودر فلفل سیاه را بریزید و با قاشق هم بزنید تا یکدست شود. تکه‌های مرغ‌ را در این مخلوط بغلتانید تا همه‌جای آن‌ها با مواد پوشانده شود. سپس مرغ‌ها را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه یا ۱ ساعت (حداکثر ۶ ساعت) در یخچال بگذارید تا مزه‌دار و برای سوخاری شدن در سرخ کن بدون روغن آماده شوند.

مرحله سوم: مرغ را به مواد سوخاری آغشته کنید

بعد از آماده شدن مرغ‌ها، پودر سوخاری را در یک ظرف مسطح بریزید. آرد، فلفل سیاه، نمک و پودر پاپریکا را در ظرف دیگر، تخم مرغ‌ها را هم در یک ظرف جداگانه بشکنید و هم بزنید تا از لختگی خارج شود. هر دو طرف مرغ‌ها را ابتدا در آرد بغلتانید. سپس در تخم مرغ بزنید و بعد در آرد سوخاری بغلتانید. همه تکه‌های مرغ را به همین شکل آماده کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: مرغ را در هواپز سوخاری کنید

دستگاه هواپز را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. مرغ‌ها را در دستگاه بگذارید و هر دو طرف آن‌ها را با برس آشپزی، روغن مایع یا روغن زیتون یا کره بمالید. زمان پخت ایرفرایر را برای مرغ سوخاری روی ۳۰ دقیقه تنظیم کنید. بعد از ۱۵ دقیقه مرغ‌ها را پشت و رو کنید تا طرف دیگر مرغ هم طلایی شود.

مرحله پنجم: مرغ سوخاری را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز، بعد از ۳۰ دقیقه مرغ را تست کنید و اگر کاملا پخته و نرم شده بود، از سرخ کن بدون روغن بیرون بیاورید. در غیر این صورت، می‌توانید ۵ دقیقه دیگر هم برای بیشتر برشته شدن مرغ، اختصاص دهید. وقتی فیله‌های مرغ‌ها کاملا سوخاری و برشته شدند، آن‌ها را از هواپز بیرون بیاورید و با سس کچاپ، سس خردل یا سس مورد دلخواه خود سرو کنید.

زمان درست کردن فیله سوخاری در هواپز چقدر است؟

زمان درست کردن فیله سوخاری در هواپز چقدر است

به طور میانگین، اگر فیله‌های مرغ را به خوبی مزه‌دار کرده و استراحت بدهید، به ۳۰ دقیقه زمان برای پخت فیله مرغ سوخاری در هواپز نیاز خواهید داشت. در این مدت، دمای دستگاه باید روی ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. بدون سوختن مرغ، می‌توانید تا ۴۵ دقیقه هم زمان پخت فیله‌ها را ادامه دهید، چون بسته به نرم یا سفت بودن گوشت مرغ، ممکن است این میزان زمان، کمی متغیر شود.

البته فراموش نکنید که تکه‌های مرغ را باید حتما در اواسط پخت، یعنی بعد از ۱۵ دقیقه، زیر و رو کنید و اجازه دهید هر دو طرف، به صورت یکدست، سوخاری شوند.

مزایای طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز چیست؟

۱- سالم و کم‌کالری بودن غذا: اگر از هواپز برای سرخ کردن یا پختن مواد غذایی خود استفاده می‌کنید، یعنی به دنبال سالم‌ترین روش تهیه مواد غذایی هستید. مرغ در حالت عادی، سرشار از پروتئین است و اگر با روغن کمی درست شود، جزو بهترین غذاها در رژیم غذایی روزانه است.

در هواپز، مواد غذایی با کمترین روغن و چربی و بدون اضافه کردن مواد افزودنی آماده می‌شوند، در نتیجه کالری و چربی آن‌ها به نسبت دیگر روش‌های پخت، بسیار کمتر است و دیگر نیازی به نگرانی بابت اضافه وزن یا چربی خون نخواهید داشت.

به طور معمول، ۱۰۰ گرم از مرغ سوخاری در هواپز حدود ۱۵۰-۲۰۰ کیلو کالری انرژی دارد. مواد حیاتی مورد نیاز دیگر مانند پروتئین، چربی و کربوهیدرات نیز به میزان کمی در این غذا وجود است.

۲- صرفه‌جویی در زمان: علاوه بر این، اگر از قالب کاغذی یا قالب سیلیکونی در هواپز استفاده کنید، بعد از سوخاری کردن یا سرخ کردن مرغ در هواپز، لازم نیست برای شستن و تمیزکاری دستگاه، زمان زیادی را اختصاص بدهید و در وقت و انرژی شما تا حد زیادی صرفه‌جویی می‌شود.

۳- بی‌خطر و تمیز بودن روش پخت: از طرف دیگر، سوخاری کردن مرغ در تابه و با روغن زیاد، نیازمند این است که مدام در کنار گاز بایستید و احتمال پاشیدن روغن روی بدن و لباستان وجود دارد که این مشکل در صورت استفاده از سرخ کن بدون روغن یا هواپز برای سوخاری کردن مرغ، کاملا حل شده است.

فوت و فن های خوشمزه شدن مرغ سوخاری در هواپز

فوت و فن های خوشمزه شدن مرغ سوخاری در هواپز

برای خوش طعم‌تر شدن مرغ سوخاری در ایرفرایر چه کنیم؟

استفاده از کمی روغن زیتون، کره یا روغن‌های دلخواه به همراه زعفران دم کرده و مالیدن آن‌ها روی مرغ سوخاری، در اواخر پخت و سوخاری شده مرغ‌ها، طعم مرغ سوخاری را بسیار خوشمزه‌تر می‌کند. می‌توانید برای طعم‌دهی بیشتر به مرغ سوخاری در هواپز، بعد از پخت مرغ سوخاری، آن‌ها را با زعفران و روغن رومال کرده و هر طرف را به مدت ۳ دقیقه دوباره در دستگاه قرار دهید تا طعم‌ها به خورد مرغ بروند.

چه کار کنیم که فیله‌های مرغ سوخاری در هواپز، ترد شود؟

برای اینکه فیله‌های مرغ در هواپز به خوبی سوخاری و پخته شوند، قبل از قرار دادن آن‌ها در مواد سوخاری، چند برش روی فیله‌ها ایجاد کنید تا لایه‌های داخلی گوشت مرغ، بپزد و نرم شود. برای این کار کافی است هر قسمت از مرغ را ابتدا به خوبی مزه‌دار کرده و استراحت بدهید. استراحت دادن مرغ مزه‌دار شده، نکته کلیدی در ترد شدن مرغ‌های سوخاری است.

کدام قسمت مرغ برای سوخاری کردن مناسب است؟

همه قسمت‌های مختلف مرغ، از بال و کتف گرفته تا سینه و ران آن را می‌توانید به صورت سوخاری در ایرفرایر درست کنید. حتی سوخاری کردن مرغ درسته هم متداول است. فقط برای اطمینان از پخته شدن مرغ، نکات طرز تهیه مرغ سوخاری در هواپز را به خوبی رعایت کنید.

چرا مرغ سوخاری در هواپز خشک می‌شود؟

علت خشک شدن مرغ یا سایر غذاها در هواپز نوع عملکرد و نحوه جریان هوای دستگاه است. برای حل این مشکل مقدار روغن را کمی بیشتر در نظر بگیرید و زمان پخت و دمای دستگاه استاندارد را برای پخت هر ماده غذایی از جمله مرغ در نظر بگیرید.

 

منبع: افق کوروش

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید