تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 17:35
66 بازدید
کد خبر : 3265

خواص خرفه برای سلامتی| خرفه در بارداری

خواص خرفه برای سلامتی| خرفه در بارداری

خواص خرفه به دلیل ترکیبات بی نظیری که دارد می تواند گزینه خوبی برای بهبود سلامت باشد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان های متنوع است که سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری هایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا قوی می کند.

خواص خرفه به دلیل ترکیبات بی نظیری که دارد می تواند گزینه خوبی برای بهبود سلامت باشد. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان های متنوع است که سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری هایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا قوی می کند. این گیاه مانند سبزی های دیگر خاصیت درمانی برای دستگاه گوارش را نیز در خود دارا می باشد

یکی از ویژگی های منحصر به فرد سبزی خرفه این است که سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است. این چربی نقش مهمی در سلامت و رشد کودکان دارد و همچنین می تواند عملکرد قلب را بهتر کند.

آشنایی با سبزی خُرفه

سبزی خرفه یکی از گیاهان وحشی خودرو است که در هر منطقه ای قابل رشد می باشد. بیشتر افراد این گیاه را یک علف هرز می دانند اما این گیاه بسیار برای بدن مفید می باشد و می تواند به نوعی سلامت بدن را بالا ببرد.

خواص خرفه بیشتر در شهر های بومی ایران شناخته شده است و از زمان های گذشته تا به امروز در تهیه غذاهایی چون ماهی و گوشت به عنوان چاشنی و طعم دهنده استفاده می کنند.

این سبزی پر خاصیت دارای برگ هایی تقریبا پهن و سبز رنگ می باشد و در ساقه های آن می توان رگه هایی از رنگ قرمز را مشاهده کرد. تمامی این گیاه قابل خوردن است و البته طعم کمی ترش مانند ریواس دارد.

خواص خرفه برای سلامت بدن

خواص خرفه برای سلامت بدن

۱. بهبود عملکرد قلب با خواص خرفه

بیماری های قلبی امروزه به شایع ترین بیماری در میان تمامی سنین تبدیل شده است. به همین منظور اغلب پزشکان توصیه می کنند در یک رژیم غذایی سالم خوراکی هایی جای داده شود که سلامت قلب را بالا ببرد.

برای درمان و بهبود عملکرد قلب می توان از خواص خرفه بهره گرفت. این گیاه سبز رنگ دارای اسید های چرب بسیار مفید امگا ۳ می باشد. این نوع از چربی کاملا غیر اشباع می باشد و ار رگ های خونی به راحتی عبور می کند. همچنین این اسید چرب قادر است با کلسترول های بد بدن مبارزه کرده و میزان آن ها را کم کند. در نتیجه یک خوراکی مناسب برای افرادی است که دچار انسداد رگ شده اند.

از طرفی سبزی خرفه از آنتی اکسیدان های متنوع تشکیل شده است که در سلامت قلب می تواند نقش موثری از خود ایفا کند. آنتی اکسیدان ها مستقیما به چربی های اشباع شده دور قلب حمله می کند و آن ها را از بین می برد.

۲. درمان و پیشگیری از آنفولانزا

یکی از خواص خرفه این است که سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هایی است که در بالا بردن سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارند. زمانی که این مواد حیاتی وارد بدن شوند بدن به طور طبیعی شروع به ترشح گلبول های سفید خواهد کرد.

در نتیجه ی این عملکرد سیستم ایمنی بدن آماده و قوی تر از زمان معمولی است. در نتیجه زمانی که ویروس و هر عامل بیماری زایی وارد بدن شود، فرد می تواند در برابر آن بیماری بسیار قوی تر از قبل مبارزه کند.

همچنین از دیگر مزیت های مصرف خرفه در زمان بیماری این می باشد که به دلیل ویتامین های نظیر ویتامین C  و آنتی اکسیدان های قوی، طول درمان روند کوتاه تری خواهد داشت.

۳. جلوگیری از انواع سرطان

سرطان در چند دهه اخیر به یکی از کابوس های اکثریت انسان ها تبدیل شده است. پزشکان توصیه می کنند برای پیشگیری از این بیماری خوراکی های بیشتر مصرف شود که سطح آنتی اکسیدانی آن ها بسیار بالا باشد. از خواص خرفه دارا بودن همین ویژگی است.

این سبزی پر خاصیت با وجود ویتامین هایی که در بدن نقش آنتی اکسیدان های قوی را بازی می کند، در نتیجه قادر است به دور سلول های بدن بپیچد و از آن ها در برابر رادیکال های آزاد بدن محافظت کند.

۴. کمک به بینایی با مصرف خرفه

یکی از خواص خرفه که به بی نظیری آن اضافه می کند وجود آنتی اکسیدان هایی است که از سلول ها و اعصاب چشم محافظت می کند. خرفه در ترکیبات خود دارای ترکیبی به نام بتاکاروتن است که زمانی وارد بدن می شود مشابه با ویتامین A عمل می کند.

این سبزی پرخاصیت و شور مزه را می توان به راحتی به غذای کودکان اضافه کرد و از آن ها در برابر بیماری های مرتبط به بینایی محافظت کرد.

آیا می توان سبزی خرفه در بارداری مصرف کرد؟

آیا می توان سبزی خرفه در بارداری مصرف کرد؟

سبزی خرفه اغلب مشکلی را برای خانم های باردار پیش نمی آورد حتی خواص خرفه برای مادران بسیار زیاد است و پیشنهاد می شود اگر به این سبزی ترش مزه دسترسی دارند آن را به غذاهای خود اضافه کنند.

۱. خواص خرفه برای استحکام استخوان جنین

یکی از خواص خرفه که برای جنین بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است این می باشد که در ترکیبات خود دارای کلسیم و منیزیم است. کلسیم به رشد و شکل گیری درست استخوان های جنین کمک شایانی می کند و همچنین منیزیم یک ماده معدنی است که جذب کلسیم در بدن را بسیار بالا می برد.

۲. بالا بردن سیستم دفاعی جنین و مادر

در دوران بارداری بسیار با اهمیت است که مادر دچار سرماخوردگی و ویروس های دیگر نشود؛ چرا که در این دوره برای حفظ جنین نمی تواند داروهای شیمیایی مصرف کند. در نتیجه لازم از خواص خرفه و خوراکی هایی که آنتی اکسیدان های بالایی دارند خود و جنین را بهره مند کند.

آنتی اکسیدان ها همچنین باعث می شوند خطر ابتلا به عفونت های ناحیه واژن که در این دوره بسیار شایع می شود کمتر شود. عفونت می تواند باعث شود مادر زایمان زود هنگام داشته باشد.

  • در دوران بارداری خانم ها تغییرات هورمونی زیادی را در بدن خود تجربه می کنند این تغییرات باعث می شود احتمال عفونت واژن بسیار بالا برود و همچنین در ماه های آخر به دلیل سنگینی رحم و فشار بر روی مثانه احتمال این عفونت چند برابر می شود در نتیجه تمام این ها منجر به عفونت ادرار در بارداری می شود. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از آن به مطلب: آشنایی با عفونت ادرار در بارداری و راه های درمان آن رجوع کنید.

در آخر:

خواص عرق خرفه بسیار زیاد است و برای بهبود سلامت می توان از آن کمک های زیادی گرفت. این سبزی می تواند سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد و بهبود عملکرد دستگاه های مختلف بدن را به همراه داشته باشد. این گیاه سبز رنگ سرشار از ویتامین های حیاتی بدن است که به تنهایی می تواند بیشتر نیاز های حیاتی بدن را تامین کند.

 

منبع: کوئیک فیت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید