تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 5:53
87 بازدید
کد خبر : 4749

هوش‌ مصنوعی دارو خلق کرد!

هوش‌ مصنوعی دارو خلق کرد!

براساس مقاله محققان دانشگاه ناگویا در ژاپن، با کمک مدل‌های هوش‌ مصنوعی می‌توان یک ترکیب مهارکننده اسید معده تولید کرد. این ترکیب جدید نسبت به داروهای موجود، میل پیوند بهتری با معده دارد. نتایج این محققان روش جدیدی را برای کار هم‌زمان با هوش مصنوعی در توسعه داروها پیشنهاد می‌دهد.

یک گروه تحقیقاتی ژاپنی برای توسعه نسل بعدی مهارکننده‌های اسید معده به سراغ هوش‌ مصنوعی رفته است. محققان با مدل‌های هوش مصنوعی یک مهارکننده جدید را تولید و سپس آن را در آزمایشگاه پالایش کردند. یافته‌های آن‌ها نشان‌دهنده روش جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی در توسعه درمان‌های مؤثرتر برای کنترل اسید معده است.

براساس مقاله محققان دانشگاه ناگویا در ژاپن، با کمک مدل‌های هوش مصنوعی می‌توان یک ترکیب مهارکننده اسید معده تولید کرد. این ترکیب جدید نسبت به داروهای موجود، میل پیوند بهتری با معده دارد. نتایج این محققان روش جدیدی را برای کار هم‌زمان با هوش مصنوعی در توسعه داروها پیشنهاد می‌دهد.

اسید معده یکی از اجزای مهم در فرایند هضم غذاست. بااین‌حال، هنگامی که تعادل ترشح مخاطی معده به‌هم می‌ریزد، اسید معده باعث ناراحتی و در موارد شدید به زخم معده، رفلاکس و التهاب مری منجر می‌شود. بنابراین بسیاری از مردم به مهارکننده‌های اسید معده روی می‌آورند. این مهارکننده‌ها بیشتر پمپ پروتون معده را که مسئول ترشح اسید است، هدف قرار می‌دهند. این داروها به خنثی‌کردن اسید معده کمک می‌کنند و سوزش سر دل و بیماری‌های مرتبط را تسکین می‌دهند.

هوش‌مصنوعی داروی بهتری برای کنترل اسید معده کشف کرد!

هوش مصنوعی

نقش هوش‌ مصنوعی در تولید مهارکننده اسید معده

پمپ پروتون معده نوعی ساختار پروتئینی پیچیده در پوشش معده است که اسید معده را تولید می‌کند. جمعی از محققان ژاپنی با کمک یک پلتفرم کشف داروی مبتنی بر هوش‌ مصنوعی به نام «Deep Quartet» این پروتئین را تجزیه‌وتحلیل کردند.

محققان از هوش‌ مصنوعی برای تولید بیش از ۱۰۰ ترکیب با ساختارهای شیمیایی منحصربه‌فرد استفاده کردند. سپس شیمی‌دانان و زیست‌شناسان ترکیب‌های مناسب‌تر را برای سنتز آزمایش کردند و دیدند که کدام یک پمپ پروتون معده را بهتر مهار می‌کند. درنهایت مشخص شد که ششمین ترکیب سنتزشده (DQ-06) اتصال قوی‌تری را نسبت به ترکیبات دیگر نشان می‌دهد.

این رویکرد نوآورانه منجر به ایجاد ترکیبی با میل پیوندی تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از هر مهارکننده‌ موجود دیگر می‌شود. همچنین یافته این محققان نشان‌دهنده اهمیت همکاری بین انسان و هوش‌ مصنوعی در کشف دارو است. می‌توان از هوش مصنوعی برای ایجاد درمان‌های مختلف بهره برد. هوش مصنوعی در طراحی ساختاری داروها مهارت بیشتری نسبت به انسان دارد. البته ساختارهای پیشنهادی هوش مصنوعی توسط خود انسان ساخته و آزمایش می‌شود.

پس تصمیم نهایی همچنان توسط انسان‌ها اتخاذ می‌شود و هنوز هوش‌ مصنوعی نمی‌تواند بدون فرمان انسان کاری انجام دهد. بااین‌حال، همکاری بین محققان و هوش مصنوعی پتانسیل هوش مصنوعی برای متحول‌کردن جهان را نشان می‌دهد.

منبع: خبرآنلاین

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید