تاریخ انتشار : یکشنبه 14 خرداد 1402 - 11:11
63 بازدید
کد خبر : 3144

بهترین مواد غذایی ضد پیری

بهترین مواد غذایی ضد پیری

مواد غذایی ضد پیری ،خوردنی هایی هستند که به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان روند پیری را در افراد آهسته تر می کنند .

مواد غذایی ضد پیری ،خوردنی هایی هستند که به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان روند پیری را در افراد آهسته تر می کنند .

همه ما دوست داریم همیشه جوان بمانیم و خیلی دیر پیر شویم . اما واقعیت این است که ما نمیتوانیم جلوی روند پیر شدنمان را بگیریم اما می توانیم سرعت آن را کم کنیم . مهمترین گام در این مسیر صحیح غذا خوردن است .

برای داشتن بدنی سالم و پر انرژی شما باید همیشه مراقب نوع تغذیه خود باشید و از بدنتان به خوبی نگهداری کنید . همانطور که یک ماشین بدون روغن کاری نمی تواند به خوبی کار کند ، بدن ما هم بدون داشتن تغذیه خوب نمی تواند به درستی وظایفش را انجام دهد و خیلی زود ضعیف و فرسوده می شود .

مواد غذایی ضد پیری

تاثیرات پیری بر عادات غذایی

همانطور که افزایش سن، شکل ظاهری بدن ما را تغییر می دهد ، عملکرد بدن را نیز دستخوش تغییراتی می کند . عمل هضم غذا دیگر مثل دوران جوانی مؤثر و کارآمد نیست . شما ممکن است به اندازه کافی آب ننوشید زیرا دیگرمثل گذشته احساس تشنگی نمی کنید . ممکن است از نظر شما غذاها دیگر طعم و مزه قبل را نداشته باشند . علت این مساله کاهش حس چشایی شماست . این کاهش حس چشایی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد از جمله مصرف برخی داروها میتواند باعث بروز این مسئله باشد . بنابراین ممکن است مثل گذشته دیگر علاقه مند به خوردن غذا نباشید .  ممکن است جویدن غذا برایتان مشکل شود و یا اصلا از لحاظ جسمی آماده کردن غذا برایتان دشوار شود .همه این اتفاقات باعث می شود که دیگر نتوانید مثل قبل خوب غذا بخورید و اینجاست که ماشین بدنتان که قبلا به خوبی روغن کاری شده بود دچار روغن سوزی می شود !

در مورد هر گونه مشکل در زمینه مشکلات غذایی و برنامه ریزی برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب حتما با پزشکتان صحبت کنید .شاید لازم باشد با یک متخصص تغذیه هم مشاوره داشته باشید . این مشاوره ها به شما کمک می کند تا بتوانید مثل گذشته از یک برنامه غذایی مناسب  و ورزش و تحرک کافی بهره مند شوید . این نکته مهم را فراموش نکنید که داشتن فعالیت بدنی مناسب و ورزش برای شما بسیار حائز اهمیت است ، زیرا علاوه بر تاثیرات مثبت بر سلامتی ، می تواند اشتهای شما را به خوردن غذا تحریک کند .

کلید یک رژیم غذایی سالم

شما حتما اصول اولیه یک رژیم غذایی سالم را می دانید اینکه باید در رژیم غذایی روزانه تان از میوه ها و سبزیجات فراوان، پروتئین های سالم، غلات کامل، لبنیات کافی و چربی های سالم، و نمک کمتر استفاده کنید .

تعدادی از مواد غذایی هستند که برای تغذیه سالم به ویژه در سالمندان می توانند بسیار مفید باشند . این مواد غذایی ضدپیری عبارتند از :

آب

آب:

 شاید بگویید آب که غذا نیست . بله درست است اما بیشتر افراد مسن به اندازه کافی آب نمی نوشند چونکه آنها احساس تشنگی نمی کنند . خیلی از افراد مسن دچار کم آبی مزمن هستند . اگر شما هم خیلی زود خسته می شوید ، تحمل گرما را ندارید ، سردردهای خفیف دارید و یا از یبوست شکایت دارید ممکن است شما هم دچار کم آبی یا دهیدراته شده باشید .

زغال اخته برای پیشگیری از پیری :

میوه ای خوشمزه و سرشار از آنتی اکسیدان است . آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین C و یا ویتامین E، موادی هستند که می توانند مانع آسیب های سلولی شوند و یا آن را به حداقل برسانند . آنتی اکسیدان ها فرآیند پیری را به تعویق می اندازند.

فیبر - مواد غذایی ضد پیری

 فیبر غذایی :

شامل مواد غذایی مثل سبزیجات، غلات کامل، میوه ها، حبوبات و …می شود . فیبر های غذایی از جمله مواد غذایی ضد پیری هستند که به تنظیم دستگاه گوارش کمک کرده ، همچنین به رفع یبوست که یکی از مشکلات شایع دوران سالمندی است کمک می کنند.  کلسترول ، فشار خون، و التهاب را

فیبرها می توانند قند خون شما را کنترل کنند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند . مصرف فیبر همچنین به کنترل وزن شما کمک می کند و این مسئله بسیار مهمی است چرا که چاقی و اضافه وزن می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را برای شما به ارمغان آورد .

ماهی قزل آلا:

 اگر قلبی سالم می خواهید از ماهی قزل آلا غافل نشوید . ماهی قزل آلا و سایر ماهی های چرب دیگر مانند خال مخالی و ساردین سرشار از جمله مواد غذایی ضد پیری و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند. وجود اسیدهای چرب امگا ۳ از بیماری های قلبی و سکته های مغزی پیشگیری می کند . سعی کنید حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنید .

روغن زیتون ماده غذایی ضد پیری

روغن زیتون:

یک مطالعه  درسال ۲۰۱۳ نشان داد افرادی که در برنامه غذایی شان مقدار زیادی روغن زیتون بکر استفاده کرده بودند میزان کلسترول “بد” (LDL) این افراد کاهش و کلسترول “خوب” (HDL) آنها افزایش یافته بود . همچنین سطح آنتی اکسیدان خون این افراد نیز با مصرف روغن زیتون افزایش یافته بود . سعی کنید از این ماده غذایی ضد پیری هم در طول روز استفاده کنید .

ماست:

با افزایش سن پوکی استخوان ها تشدید می شود و کلسیم ماده معدنی است که کمک می کند پیشرفت این بیماری به حداقل ممکن برسد . ماست یکی از منابع خوب کلسیم است. به خصوص ماست غنی شده با ویتامین D، زیرا این ویتامین به جذب بهتر کلسیم کمک می کند . همچنین ماست هضم مواد غذایی را تسهیل کرده و منبع خوبی از پروتئین نیز می باشد .

گوجه فرنگی ضد پیری

گوجه فرنگی:

مواد غذایی حاوی لیکوپن بالا، مثل گوجه فرنگی، می تواند از شما در برابر سرطان پروستات و سرطان ریه محافظت کنند . گوجه فرنگی پخته شده و یا فرایند شده (مانند کنسرو در آب، رب و سس گوجه) ممکن است موثر تر از گوجه فرنگی خام باشد. محققان معتقدند که حرارت دادن و یا انجام فرآیندهای آماده سازی گوجه فرنگی باعث افزایش میزان لیکوپن در محصول حاصله از گوجه فرنگی می شود .

کلم بروکلی:

یکی از اصلی ترین مواد غذایی ضد پیری و سرشار از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها و فیبر است و به همین دلیل مصرف آن می تواند شما را جوان نگه دارد .

آجیل ماده غذایی ضد پیری

آجیل:

 مصرف آجیل را به عنوان یکی دیگر از مواد غذایی ضد پیری فراموش نکنید . آجیل سرشار از امگا ۳، چربی های غیر اشباع ، فیبر و پروتئین است . با مصرف متعادل آجیل سلامت قلبتان را بیمه کنید .

 

منبع: chizaridiet

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید