تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 - 12:13
88 بازدید
کد خبر : 2506

مارچوبه برای لاغری؛ خواص شگفت انگیزمارچوبه برای سلامتی

مارچوبه برای لاغری؛ خواص شگفت انگیزمارچوبه برای سلامتی

مارچوبه ارزش غذایی بالایی دارد. این گیاه، دارویی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. مارچوبه که حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، از زمان‌های قدیم به طور گسترده مصرف می‌شده است.

مارچوبه ارزش غذایی بالایی دارد. این گیاه، دارویی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. مارچوبه که حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، از زمان‌های قدیم به طور گسترده مصرف می‌شده است. این گیاه که با پیوستن به بسیاری از غذاها قابل خوردن است، برای سلامت قلب و عروق، تولید مثل، ایمنی و استخوان بسیار مفید است.

همچنین دارای خاصیت تقویت جنسی است و یکی از موثرترین گیاهان دارویی در مقابله با افسردگی است. از سلامت دستگاه ادراری محافظت می‌کند و اثر رادیکال‌های آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند را کاهش می‌دهد. از آنجا که حاوی مقدار زیادی اسید فولیک (ویتامین B9) است، متخصصان مصرف آن را در دوران بارداری توصیه می‌کنند.

مارچوبه

فهرست مطالب

مارچوبه چیست؟

این گیاه عضوی از خانواده سوسن است. از یک کلمه یونانی به معنای جوانه گرفته شده است. این سبزی نیز شبیه جوانه است و حدود ۳۰۰ نوع جوانه مختلف وجود دارد. مارچوبه سبز عمدتاً حاوی کلروفیل است، در حالی که مارچوبه سفید حاوی کلروفیل نیست، زیرا در تاریکی رشد می‌کند.

از سوی دیگر، مارچوبه بنفش، سرشار از مواد شیمیایی گیاهی است که خطر سرطان را کاهش می‌دهد و سرشار از آنتوسیانین، یک آنتی اکسیدان قوی است. آنها در بهار رشد می‌کنند.

طرز پخت مارچوبه

این سبزی مغذی و خوشمزه است و به راحتی در رژیم غذایی روزانه گنجانده می‌شود. می‌توان از آن در بسیاری از غذاها مانند آب پز، کبابی، بخار پز، تفت دادن و همچنین در تزیین، سالاد، املت، پاستا استفاده کرد. جوانه‌ها را می‌توان به عنوان پیش غذا مصرف کرد.

معمولا فقط جوانه‌ها خورده می‌شوند. هنگام انتخاب آن، مراقب باشید که آنهایی را انتخاب کنید که شکننده، لطیف، براق و مرطوب هستند.

بهترین دستور پخت مارچوبه

مارچوبه‌ها را بشویید، سخت‌ترین قسمت آن را جدا کرده و با پوست کن خیار، پوست آن را بگیرید. هر مارچوبه را به ۲-۳ قسمت برش دهید. پیازها را برای غذا خرد کنید، هویج‌ها را از طول به ۴ عدد تقسیم کنید و به طول مارچوبه برش دهید.

گوجه فرنگی‌ها را پوست بگیرید و رنده کنید. به مقدار دلخواه روغن زیتون را در تابه بریزید و پیازها را سرخ کنید. مارچوبه‌ها و سپس هویج‌ها را به صورت دایره‌ای بچینید. گوجه فرنگی و سیر ریز خرد شده را به بالای ظرف اضافه کنید. نمک و ۱/۲ لیوان آب جوش را اضافه کنید و بعد از جوشیدن با حرارت ملایم بپزید. هر از چند گاهی آب را چک کنید. اگر تمام شد، دوباره به آن آب اضافه کنید. بعد از نرم شدن مارچوبه حرارت را خاموش کنید.

ویتامین‌های موجود در مارچوبه

۹۳ درصد از ترکیب آن را آب تشکیل می‌دهد. از آنجایی که این سبزی تقریباً فاقد چربی است، کلسترول تولید نمی‌کند، کالری بسیار کمی دارد و مملو از پروتئین است. دارای مواد معدنی آهن، روی و ویتامین‌های A، C، E، K، B2، B3، B5، B6، B9 است. این منبع غنی از پتاسیم، منگنز، کلسیم، سلنیوم، فسفر و فیبر غذایی می‌باشد.

مارچوبه

خواص مارچوبه چیست؟

این گیاه خواص زیادی دارد. ما در این قسمت ب بررسی خواص آن پرداخته‌ایم. این خواص عبارتند از:

در بارداری مفید است

محتوای بالای ویتامین B9 (اسید فولیک) در این سبزی به کاهش خطر نقایص مادرزادی کمک می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث نقایص مادرزادی عمده، مشکلات یادگیری، از دست دادن کنترل روده و مثانه، اختلالات اوتیسم و ​​نقایص مادرزادی در نوزادان شود.

مصرف مقادیر کافی ویتامین B9 قبل از بارداری و در اوایل بارداری مهم است. استفاده از مکمل‌های اسید فولیک توصیه می‌شود. نصف لیوان جوانه مارچوبه ۲۲ درصد از نیاز روزانه زنان باردار به اسید فولیک را تامین می‌کند.

منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است

مارچوبه بنفش، مملو از آنتوسیانین است که به میوه‌ها و سبزیجات، رنگ‌های قرمز، آبی و بنفش می‌دهد. آنتوسیانین‌ها دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند که می‌توانند به بدن شما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کنند. پختن مارچوبه باعث می‌شود تا پتانسیل مبارزه با سرطان آن فعال شود، اما جوشاندن بیش از حد مارچوبه می‌تواند مزایای تغذیه‌ای آن را کاهش دهد.

خواص مارچوبه برای واژن

جالب است بدانید خواص مارچوبه برای واژن بسیار زیاد است. تا جایی که از این گیاه در درمان گشادی واژن (تنگی واژن) استفاده می‌شود. مصرف مارچوبه به جوانسازی پوست و صحت عملکرد اندام‌های زنانه کمک می‌کند و در درازمدت این ارگان‌های داخلی و خارجی را از پیری زودرس، سست شدن ماهیچه و تغییر شکل ظاهری در امان نگاه می‌دارد.

همچنین از مارچوبه در تقویت قوای جنسی بانوان نیز استفاده می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود مارچوبه در دستور غذایی هفتگی یا ماهیانه بانوان قرار داشته باشد و سلامت جنسی و جسمی آن‌ها را تضمین نماید.

ممکن است از عفونت‌های دستگاه ادراری جلوگیری کند

این سبزی برای سلامت مجاری ادرار بسیار مفید است. اسید موجود در آن، ادرار را تحریک کرده و سنگ کلیه را حل می‌کند. این گیاه یک ادرارآور طبیعی است. بنابراین، با خلاص شدن از شر نمک اضافی و مایع سمی بدن، ادم را از بدن خارج می‌کند.

همچنین بوی عجیب و تند را به ادرار کاملا طبیعی می‌دهد. این به این دلیل است که این گیاه آمونیاک و گوگرد موجود در آن را به ترکیبات شیمیایی فراری تجزیه می‌کند که باعث سم زدایی بدن می‌شود.

سلامت دستگاه گوارش را حفظ می‌کند

مارچوبه سرشار از فیبر است که باعث حرکات طبیعی روده می‌شود. همچنین حاوی مقادیر کمی فیبر محلول است. این گیاه حاوی اینولین است که یک پری بیوتیک مهم برای متابولیسم است. اینولین به جذب مواد مغذی در روده کمک می‌کند و از سرطان معده و آلرژی جلوگیری می‌کند.

استفاده از آن در درمان سوء هاضمه ثابت شده است. به دلیل محتوای ویتامین B9، مارچوبه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، صرع، پارکینسون، هانتینگتون و زوال عقل را کاهش دهد و ممکن است در تولید سروتونین نقش داشته باشد.

مارچوبه

فشار خون را کاهش می‌دهد

مارچوبه حاوی پتاسیم است، ماده معدنی که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. پتاسیم با گشاد کردن دیواره رگ‌های خونی و حذف نمک اضافی از طریق ادرار، فشار خون را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف پتاسیم در عین کاهش مصرف نمک، راه موثری برای کاهش فشار خون بالا است.

دیابت

مواد مغذی ضد التهابی موجود در مارچوبه به کاهش خطر بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. این اثر توسط ماده معدنی کروم حاصل می‌شود که نقش حیاتی در تنظیم سطح قند خون بدن دارد. ثابت شده است که مارچوبه به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. با افزایش ترشح انسولین اثر کامل ضد دیابتی را نشان می‌دهد.

خواص مارچوبه در رژیم لاغری

مارچوبه، یکی از سبزیجات با خواص مفید برای رژیم لاغری است. این سبزیجات کم کالری است و حاوی فیبر و آنتی اکسیدان‌هایی است که به کنترل اشتها و سلامتی دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

علاوه بر این، مصرف مارچوبه می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سطح قند خون کمک کند. مارچوبه می‌تواند به عنوان یکی از انتخاب‌های خوب برای افزایش مصرف سبزیجات در رژیم غذایی شما باشد.

 

منبع: اندام برتر

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید