تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 4:36
58 بازدید
کد خبر : 3726

مراحل و روش فریز کردن توت فرنگی

مراحل و روش فریز کردن توت فرنگی

احتمالا بعد از خریدتوت فرنگی ، به فکر فریز کردن توت فرنگی یا تهیه مربا از آن هستید تا در طول سال بتوانید از آن در دسرها و اسموتی‌های خوشمزه استفاده کنید و در رژیم عذایی خود داشته باشید.

پس از یک فصل طولانی و سرد که عموما میوه‌هایی از جمله سیب و مرکبات در دسترس است، عجیب نیست که مقدار زیادی توت‌ فرنگی شیرین بخرید. احتمالا بعد از خرید، به فکر فریز کردن توت فرنگی یا تهیه مربا از آن هستید تا در طول سال بتوانید از آن در دسرها و اسموتی‌های خوشمزه استفاده کنید و در رژیم عذایی خود داشته باشید.

666 38

مراحل فریز کردن توت فرنگی با حفظ مزه در طولانی مدت

توت‌ فرنگی تازه را حدودا ۳ روزی می‌توان در یخچال نگه ‌داشت و مصرف کرد؛ اما اگر دوست دارید این میوه خوشمزه را تا یک سال در خانه داشته باشید، باید آن را فریز کنید. با این ‌حال، روش فریز کردن توت فرنگی، فقط قراردادن آن در کیسه و یخ‌زدن نیست. بهترین راه برای این کار شامل مراحل زیر می‌شود:

مرحله ۱: تمیزکردن توت‌فرنگی‌ها

برای نگهداری توت فرنگی برای طولانی مدت در فریزر، باید ابتدا آن را زیر آب جاری سرد بشویید. توت ‌فرنگی میوه لطیفی‌ست و نباید آن را برای مدت زیادی در آب خیساند؛ زیرا ممکن است توت فرنگی آب را جذب کند و طعم شیرین آن کم‌تر شود. پس از آبکشی، آن‌ها را به‌آرامی و کاملا با حوله کاغذی خشک کنید؛ سپس بخش سبزرنگ را ببرید و در صورت تمایل توت‌فرنگی‌های خود را از وسط برش دهید.

مرحله ۲: فریزکردن توت‌فرنگی‌ها جدا از هم

توت‌فرنگی‌های خود را روی یک سینی که با کاغذ روغنی پوشانده شده است بچینید. آن‌ها را از هم جدا کنید، سپس حداقل دو ساعت فریز کنید تا منجمد شود. این مرحله قبل از کیسه‌کردن آن‌هاست و باعث می‌شود به یکدیگر نچسبند.

مرحله ۳: فریزکردن توت‌فرنگی‌ها با هم

هنگامی ‌که توت‌فرنگی‌ها منجمد شدند، آن‌ها را به کیسه فریزر منتقل کنید و پلاستیک را فشار دهید تا هوای اضافی نداشته باشد. سپس درِ کیسه پلاستیکی را ببندید. وقتی توت‌ها خوب و محکم بسته‌بندی شدند، تا یک سال در فریزر می‌مانند.

۴ نکته برای منجمد کردن توت فرنگی

روش فریز کردن توت فرنگی به همان سادگی بود که اشاره شد؛ اما نکاتی هم وجود دارد که با رعایت آن‌ها نگهداری این میوه برای طولانی‌مدت ممکن می‌شود. این نکات مهم عبارت‌اند از:

  • همیشه از توت‌ فرنگی تازه استفاده کنید. توت‌ فرنگی تازه و رسیده بهترین نوع برای فریزکردن است. از توت‌فرنگی‌هایی استفاده کنید که قرمز روشن هستند؛ اما نه قرمز تیره که نشان‌دهنده رسیدن بیش‌ از حد باشد. اگر خیلی قرمز هستند، احتمالا رسیده‌اند و وقتی یخ‌زده و ذوب شوند، حالت خمیری پیدا می‌کنند.
  • قبل از این‌که توت‌فرنگی‌ها را فریز کنید، بخش سبز و برگ آن‌ها را جدا کنید. اگر این کار را نکنید، توت‌های شما ممکن است رطوبت اضافی خود را حفظ کنند و زمانی که آن‌ها را یخ‌زدایی می‌کنید، خمیری شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که توت‌فرنگی‌ها را در یک ظرف دربسته نگه ‌می‌دارید یا کیسه فریزر بدون هوا در فریزر قرار دارد. این کار از ورود هوا به کیسه و مکیده‌شدن رطوبت آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • اگر فریز کردن توت فرنگی به‌شکلی درست صورت گیرد، تقریبا ۱۲ ماه در فریزر تازه می‌ماند. روی بسته توت‌های خود برچسبی با تاریخ بزنید تا از مدت‌زمان نگهداری آن‌ها مطلع باشید.

نحوه یخ ‌زدایی توت فرنگی

روش درست فریز کردن توت فرنگی را یاد گرفتید؛ اما بعد از نگهداری طولانی‌مدت، ممکن است برای دسری به آن‌ها نیاز داشته باشید. این‌جاست که باید روش یخ‌زدایی را هم بلد باشید. قبل از پرداختن به روش‌های یخ‌زدایی، فراموش نکنید که توت‌های منجمدشده بعد از بازشدن یخ کمی آبدارتر و نرم‌تر از میوه تازه هستند؛ بنابراین طبیعی‌ست که کمی از خود آب پس دهند و نرم باشند.

۱.    استفاده از ماکروویو

آب‌کردن یخ توت فرنگی با ماکروویو سریع‌ترین راه است. توت‌ها را در یک کاسه مخصوص ماکروویو قرار دهید و آن‌ها را در ماکروویو بگذارید. از برنامه‌های این دستگاه عملکرد یخ‌زدایی را انتخاب کنید. توت‌فرنگی‌ها را در فواصل یک‌دقیقه‌ای بررسی کنید تا ببینید آیا توت‌فرنگی‌ها یخ‌زدایی شده‌اند یا خیر.

۲.    یخ‌زدایی در یک حوضچه آب

بعد از فریز کردن توت فرنگی اگر قصد یخ‌زدایی از آن را دارید، باید از فریزر خارج کنید و در یک کاسه بریزید. سپس آن را در یک کاسه بزرگ‌تر یا حوض آب سرد قرار دهید. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان برای این روش نیاز است.

۳.    یخ‌زدایی در دمای اتاق

توت‌فرنگی‌ها را روی یک بشقاب یا سینی فر بگذارید و بعد اجازه دهید تا در دمای اتاق بمانند و به‌آرامی یخ آن‌ها باز شود. البته فراموش نکنید که این روش این ممکن است چند ساعت طول بکشد.

بهترین روش نگهداری مربای توت فرنگی در فریزر

اگر روش فریز کردن توت فرنگی به شکل تازه را نمی‌پسندید و دوست دارید مربای آن را فریز کنید، بهتر است که از مرحله پخت مربا صرف نظر کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. برای این کار باید:

666 37

توت‌ها را بشویید و برگ سبز آن‌ها را جدا کنید.

  1. بعد آن‌ها را خشک کنید و در یک ظرف تمیز و خشک بریزید.
  2. روی توت‌ها شکر بریزید. باید برای هر ۲۵۰ گرم توت فرنگی، نصف فنجان شکر استفاده کنید.
  3. مقداری آب‌لیمو را برای ترشی و طعم بهتر به آن اضافه کنید.
  4. اجازه دهید توت‌فرنگی‌ها چند دقیقه بمانند تا شکر حل و آب شیرینی ایجاد شود.
  5. توت‌فرنگی‌ها و آب آن را در یک ظرف فریزر دربسته بریزید و فریز کنید.

این توت‌های شیرین را می‌توان با بستنی سرو کرد یا در اسموتی به‌کار برد. همچنین بعد از یخ‌زدایی توت فرنگی، می‌توانید آن را در شیشه بریزید و داخل آب جوش قرار دهید تا کمی بجوشد و مربای توت ‌فرنگی آماده شود.

 فریز کردن توت فرنگی

فریز کردن توت فرنگی

کلام آخر

با روش‌هایی که برای فریز کردن توت فرنگی و یخ‌زدایی از آن گفته شد، شما می‌توانید این میوه دلچسب را حتی در زمستان هم داشته باشید؛ در واقع فریزکردن و نگهداری توت فرنگی برای طولانی مدت، دست شما را برای تهیه دسرها و نوشیدنی‌های تابستانی در هر فصل سال باز می‌گذارد.

منبع: از شنبه

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید