تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 4:46
51 بازدید
کد خبر : 3702

علائم کمبود روی در کودکان| ۵ منبع‌غذایی غنی از روی

علائم کمبود روی در کودکان| ۵ منبع‌غذایی غنی از روی

کمبود روی در کودکان مشکلات متعددی را برای سلامتی و رشد آنها به همراه دارد. طبق آمار بیش از ۲۰ درصد کودکان در کشور با مشکل کمبود زینک یا همان روی مواجه هستند.

کمبود روی در کودکان مشکلات متعددی را برای سلامتی و رشد آنها به همراه دارد. طبق آمار بیش از ۲۰ درصد کودکان در کشور با مشکل کمبود زینک یا همان روی مواجه هستند.

با این وجود بسیاری از خانواده‌ها نیاز به داشتن اطلاعاتی در مورد علائم کمبود روی، عوامل ایجاد آن، منابع طبیعی حاوی روی، پیشگیری از کمبود آن را همواره احساس می‌کنند. در این متن نکات مهمی را در رابطه با این موضوع‌ها گردآوری کرده‌ایم تا در این زمینه یاری‌رسان باشد. با ما همراه باشید.

ضرورت وجود روی برای کودکان

برای دوران کودکی برای اینکه رشد کاملی وجود داشته باشد، باید تمام منابع ویتامینی و مواد معدنی مصرف شوند. از این طریق بدن کودک با تکامل رشد پا به دوران نوجوانی خواهد گذاشت.

ضرورت مصرف روی

روی یا همان زینک یکی از مواد معدنی است که به شدت برای رشد کودکان نیاز است و فواید زیر را به همراه دارد:

  • به عنوان یک کاتالیزور (افزایش دهنده سرعت واکنش) برای آنزیم‌های بدن عمل می‌کند
  • موثر در ساخت بافت‌های پروتئینی و DNA عمل می‌کند
  • این موارد به تکامل و تقویت سیستم دفاعی بدن منجر می‌شود که کودک کمتر به بیماری‌ها مبتلا می‌شود
  • کمبود روی در کودکان به شدت بر اشتهای آنها موثر است
  • یک عنصر بسیار مهم برای رشد و وزن گرفتن کودکان است
  • موثر بر بهبود سریع‌تر زخم‌ها و سنتز پروتئین است

روزانه چه مقدار روی باید به بدن کودکان برسد؟

مصرف ۱۶ ماده معدنی در روز برای بدن کاملا ضروری است که روی یکی از آنها است. باید هر روز مقدار متعادلی روی به بدن کودکان و بزرگسالان برسد. زیرا بدن به طور طبیعی قادر به ساخت آن نیست اما برای بقا و رشد ارگان‌ها و اندام‌ها به آن احتیاج دارد.

علائم کمبود روی در کودکان

علائم کمبود روی در کودکان

البته در مورد مصرف روی باید به سن و جنسیت، شرایط بدنی و نیاز بدن توجه کرد. اما اغلب برای کودکان بین ۱ الی ۳ سال، لازم است ۳ میلی گرم روی و برای کودکان ۴ الی ۸ سال باید روزانه ۵ میلی گرم روی مصرف شود. از منابع طبیعی و مکمل‌ها می‌توان این مقدار را به بدن کودکان رساند.

علائم کمبود روی در کودکان چیست؟

  • عدم پیشرفت در نمودار رشد یکی از واضح‌ترین علائم کمبود روی در کودکان است
  • بی اشتهایی و کاهش وزن را برای کودکان را به همراه دارد
  • سیستم ایمنی ضعیف و ابتلای مکرر به انواع بیماری‌ها را به همراه دارد
  • مشکلات گوارشی از قبیل اسهال را برای کودکان ایجاد می‌کند
  • از آنجایی که روی برای ترمیم بافت‌های پروتئینی بسیار مفید است، کمبود آن به عدم بهبود زخم‌ها، ریزش مو و بروز مشکلات پوستی منجر خواهد شد

چه عواملی سبب کمبود روی در کودکان می‌شوند؟

عوامل مختلفی سبب کمبود روی در کودکان می‌شوند که مهمترین آنها به روند تغذیه‌ایِ غلط مربوط می‌شود. زیرا بهترین منابع تامین روی برای بدن کودکان و بزرگسالان مواد غذایی که مصرف می‌شوند، به شمار می‌رود. بهتر است اصلاحی برای تغذیه نامناسب و غیر اصولی کودکان در نظر داشت تا از بروز مشکلات برای رشد آنها جلوگیری شود.

علاوه بر این مورد برخی از بیماری‌ها نیز می‌توانند سبب کمبود روی یا حتی سایر مواد معدنی شوند. دفع کامل مواد غذایی بر اثر ابتلا به اسهال، یکی از مشکلات گوارشی است که می‌تواند کمبود روی را در پی داشته باشد. حتی در کودکان مبتلا به کم‌خونی سلول‌های داسی‌شکل، کمبود روی بیشتر دیده می‌شود.

عامل کمبود روی در کودکان

از جمله عوامل دیگری که سبب کمبود روی در کودکان می‌شود، خود آنها هستند. عادات غذایی که خود کودکان از آن پیروی می‌کند، ممکن است شامل برخی از مواد معدنی و ویتامینی نباشد. مثلا برخی از مواد غذایی مانند گوشت، سویا یا مرغ را از منوی غذایی خود حذف می‌کنند که این موضوع کمبود روی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

مصرف برخی از انواع دارو نیز بر کمبود روی در کودکان موثر هستند. مصرف داروهای ادرار آور، داروهای آنتی بیوتیکی مانند تتراسایکلین و همینطور داروهای کورتون‌دار سبب جلوگیری از جذب روی در بدن کودکان می‌شوند.

درمان کمبود روی در کودکان

اینکه روی در چه غذاهایی وجود دارد برای تامین کمبود روی در کودکان نکته بسیار مهمی است. تهیه انواع غذاها و خوراکی‌هایی که کودکان به آنها علاقه دارند می‌تواند تا حد به سزایی به درمان و پیشگیری از کمبود روی و مشکلات ناشی از آن کمک کند.

البته پیش از شروع به درمان با مکمل‌ها و مواد غذایی مختلف بهتر است دلایل و عوامل ایجاد کننده را که معرفی کردیم، بررسی کنید تا راهکار مناسب‌تری را پیش بگیرید. در ادامه بهترین این منابع غذایی را برایتان معرفی خواهیم کرد.

۱. گوشت گاو و گوساله

یکی از بهترین منابعی که برای درمان کمبود روی در کودکان می‌توان استفاده کرد، گوشت گاو است. در هر ۱۰۰ گرم گوشت گاو حدود ۸.۶ میلی گرم روی وجود دارد. از این منبع روزانه بهتر به مقدار متعادل به کودکان داد.

۲. ۲ مغز بسیار عالی

انواع آجیل برای تامین روی مفید هستند اما دو مورد از آنها بسیار مفیدتر هستند. این دو مورد شامل موارد زیر می‌شوند که بهتر است به عنوان میان‌وعده از آنها برای کودکان استفاده کرد:

  1. بادام هندی: هر ۱۰۰ گرم بادام هندی حاوی ۵.۷ میلی گرم روی است
  2. بادام درختی: هر ۱۰۰ گرم بادام حاوی ۳.۶ میلی گرم روی است

۳. گوشت مرغ؛ منبعی عالی برای کمبود روی در کودکان

یکی از منابع کاملا خوش خوراک برای کودکان، مرغ است که اغلب به صورت کباب شده آنرا ترجیح می‌دهند و با این ترفند می‌توان مقدار زیادی روی به بدن آنها رساند. هر ۱۰۰ گرم گوشت مرغ حاوی ۲.۹ میلی گرم روی است.

۴. لوبیا یکی از حبوبات مغذی

برای درمان کمبود روی در کودکان منابع طبیعی متعددی وجود دارد که یکی از بهترین آنها لوبیا است. نصف پیمانه لوبیای پخته شده، ۶ درصد نیاز روزانه بدن کودکان را تامین می‌کند که حاوی ۰.۹ میلی گرم روی است.

۵. شکلات منبعی دوست داشتنی برای تامین روی

کودکان از هر منبعی برای تامین روی بگذرند، از شکلات نمی‌گذرند. انواع کاکائوهایی که ساخته می‌شوند، حاوی ۱ میلی گرم روی هستند که حدود ۶۵ درصد نیاز روزانه کودکان را تامین می‌کند. اما بهتر است از این منبع وسوسه برانگیز به اعتدال مصرف کرد.

جمع‌بندی

با علائمی که کمبود روی در کودکان به همراه دارد آشنا شدید. اگر کمی بر نمودار رشد کودک خود دقیق شوید، می‌توانید دریابید که آیا با کمبود این ماده معدنی مواجه است یا خیر؟ اما در بسیاری از موارد توصیه می‌شود برای تشخیص دقیق‌تر از متخصصین کودکان برای این منظور مشورت دریافت کنید و تمام حالات و علائم موجود را به خوبی شرح دهید. از این طریق به تشخیص دقیق و درمان اصولی دست خواهید یافت.

 

منبع: کوئیک فیت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید