تاریخ انتشار : یکشنبه 28 خرداد 1402 - 4:24
53 بازدید
کد خبر : 3289

علت لکه بینی در بارداری | آیا خونریزی رحم در بارداری خطرناک است؟

علت لکه بینی در بارداری |  آیا خونریزی رحم در بارداری خطرناک است؟

لکه بینی در بارداری یکی از نگران کننده‌ترین اتفاقاتی است که گاهی بروز داده می‌شود. خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری را بهتر است تا جای ممکن مادران جدی گرفته و در صدد برطرف کردن علت ایجاد آن باشند.

لکه بینی در بارداری یکی از نگران کننده‌ترین اتفاقاتی است که گاهی بروز داده می‌شود. خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری را بهتر است تا جای ممکن مادران جدی گرفته و در صدد برطرف کردن علت ایجاد آن باشند. اما گاهی اکثر مادرها در این دوران ممکن است دچار این اتفاق شوند و دلیل نگران کننده‌ای نیز در میان نباشد.

شناخت این موضوع که کدام لکه بینی و با چه علائمی نگران کننده است بسیار مهم و قابل توجه است که برایتان با سر تیترهای زیر ارائه کرده‌ایم:

دلایل لکه بینی در سه ماهه اول بارداری

لکه بینی در سه ماهه اول بارداری می تواند احتمال سقط جنین، مولار یا بارداری خارج از رحم را به همراه داشته داشته باشد، که بسیار خطرناک است. دلایلی وجود دارد که در این سه ماه سبب ایجاد این حالت می‌شود که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

۱. لکه بینی در زمان لانه گزینی

طبق نظر برخی کارشناسان و متخصصان زنان و زایمان، هیچ نوع لکه بینی در بارداری را نمی‌توان طبیعی دانست. با این حال در اوایل بارداری، لکه بینی ممکن است بر اثر لانه گزینی جنین باشد.

لکه بینی در 3 ماه اول بارداری

این عمل نشان دهنده تشکیل شدن سلول تخم و جایگزینی در قسمت دیواره رحم است. به دلیل تخریب بعضی از رگ‌های خونی، خونریزی بسیار کمی ممکن است بروز داده شود.

اغلب این خونریزی در مدت زمان کوتاهی ایجاد می‌شود. در این دوران بهتر است هر اتفاقی را با پزشک خود در جریان بگذارید زیرا خطر احتمال سقط جنین در دوره لانه گزینی وجود دارد. تا جای ممکن از اقدامات خودسرانه باید پرهیز کرد و به پزشک مراجعه کرد.

تفاوت لکه بینی در زمان لانه گزینی و خونریزی قاعدگی

خونریزی که در زمان لانه گزینی اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت با زمانی است که در زمان قاعدگی بروز داده می‌شود. در خونریزی دوران قاعدگی، مقدار خونریزی بسیار بیشتر از خونریزی در زمان لانه‌گزینی است. بروز لکه یا خونریزی در زمان لانه گزینی بسیار سبک‌تر از قاعدگی است و طی یک الی دو روز ادامه میابد.

۲. خونریزی پیشروی

برای برخی از خانم‌های باردار حالتی اتفاق می‌افتد که خونریزی پیشروی گفته می‌شود. این خونریزی دقیقا زمانی اتفاق می‌افتد که خانم منتظر شروع سیکل قاعدگی خود است.

تاثیر لکه بینی در بارداری

این لکه بینی معمولا در هفته ۴،۸ و ۱۲ بارداری اتفاق می‌افتد. معمولا با نشانه‌هایی همچون علائم قاعدگی از جمله کمردرد، احساس سنگینی در ناحیه لگن و گرفتگی‌ها همراه خواهد بود.

این نکته قابل توجه را باید دانست که قاعدگی اتفاق نخواهد افتاد. در دوران بارداری، چرخه قاعدگی متوقف می‎‌شود زیرا در این دوران هورمون‌ها از ایجاد عادت ماهانه جلوگیری می‌کنند.

بعضی اوقات میزان هورمون‌ها به اندازه کافی وجود ندارد تا بتواند عادت ماهانه را متوقف کنند. در نتیجه خونریزی پیشروی اتفاق می‌افتد. این حالت ممکن است تا مدت حدودا سه ماهگی بارداری ادامه یابد.

ممکن است برخی خانم‌ها این حالات را در سراسر بارداری خود داشته باشند که بهتر است با نظارت پزشک این موارد را تحت کنترل خود داشته باشند.

۳. احتمال حاملگی خارج از رحم

در صورتی که تخمک از تخمدان رها شود و خارج از رحم با اسپرم لقاح داده خواهد شد. در این صورت خارج از رحم در لوله رحمی، کاشت می‌شود. وقتی تخمک کاشت شده بزرگ شود، لوله رحمی پاره خواهد شد. در این صورت خونریزی داخلی ایجاد شده که بسیار خطرناک برای سلامتی بانوان است.

نشانه‌های لکه بینی در زمان حاملگی خارج از رحم

اگر حاملگی خارج از رحم اتفاق افتاده باشد، حالتی اورژانسی در پزشکی دانسته می‌شود که به سرعت باید تخمک‌های بارور شده، که به خارج رحم متصل شده اند، را جدا و خارج کرد.

در صورت لکه بینی خفیف تا شدید که با نشانه‌هایی از جمله درد شدید در قسمت لگن، فشار و درد در ناحیه مقعد، احساس ضعف و سرگیجه همراه بود سریعا باید به پزشک مراجعه کرد.

۴. سقط جنین

این مورد بیشتر اوقات، در سه ماهه اول اتفاق می‌افتد. اگر مطمئن به بارداری هستید، بهتر است در صورت مشاهده هر نوع خونریزی و لکه بینی به رنگ قهوه‌ای یا قرمز که با درد و گرفتگی عضلانی همراه نبود، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

لکه بینی در بارداری و احتمال سقط جنین

لکه بینی در بارداری و احتمال سقط جنین

نشانه‌های سقط جنین که با لکه بینی همراه است

اگر جنین سقط شده باشد، مواردی همچون درد در ناحیه کمر، مخاط سفید یا صورتی، خارج شدن بافت‌های خون لخته شده از واژن، کاهش یافتن وزن و کاهش علائم بارداری اتفاق خواهد افتاد.

اگر سقط شدن جنین اتفاق افتاده باشد، نمی‌توان کاری برای نجات دادن انجام داد اما بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا عوامل خطرناکی همچون بارداری خارج از رحم و سایر موارد رد شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که سقط جنین به این معنی نیست که در آینده نمی‌توانید باردار شوید.

  • با توجه به موارد بیان شده، نیاز است تا دقیقتر نشانه‌های سقط جنین را شناخت. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم به مقاله نشانه‌های سقط جنین و بررسی ۱۳ علت اصلی سقط مراجعه کنید تا با علائم آن دقیقتر آشنا شده و تفاوت لکه بینی عادی در بارداری را با سقط متوجه شوید.

۵. مقاربت‌های جنسی

طی سه ماهه اول بارداری، به علت بالا رفتن جریان فشار خون، گردن رحم متورم می‌شود. در این صورت داشتن مقاربت‌های شدید و کنترل نشده باعث ایجاد لکه بینی در بارداری خواهد شد.

از عادی‌ترین حالات لکه بینی در بارداری می‌توان به این مورد اشاره کرد که به دلیل خونریزی واژنی اتفاق می‌افتد. اگر چه این مساله زیاد جدی نیست اما بهتر است، در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. با برقراری رابطه جنسی به جنین آسیب نمی‌رسد، اما به خونریزی واژنی منجر خواهد شد.

۶. عفونت‌های مربوط به رحم

عفونت دهانه رحم و گردن رحم یکی دیگر از دلایل لکه بینی در بارداری به‌ شمار می‌رود. به دلیل وجود عفونت‌های مقاربتی یا عفونت‌های غیر جنسی در برخی خانم‌ها که به انواعی از جمله تبخال تناسلی و یا گونوره، تریکوموناس، کلامیدیا و یا واژینوز باکتریایی می‌توان اشاره کرد، خونریزی گردن رحم ایجاد خواهد شد.

با درمان این نوع عفونت‌ها، خونریزی‌ها نیز برطرف خواهد شد. خونریزی گردن رحم ممکن است ناشی از زایمان‌های سابق و یا مصرف قرص‌های ضد بارداری ایجاد شده باشد. بهتر است با تشخیص به موقع توسط پزشک و درمان اصولی از بروز این قبیل مشکلات پیشگیری کرد.

لکه بینی در سه ماه میانی بارداری

اگر تا سه ماهه دوم لکه بینی نداشتید بهتر است بدانید، نگرانی‌های بزرگ رفع شده‌اند. اما با بروز خونریزی‌های خفیف تا شدید در سه ماهه دوم ممکن است نگرانی برگردد. این خونریزی‌ها ممکن است بعد از برقراری رابطه جنسی اتفاق افتد. تست گردن رحم ممکن است با خونریزی باشد که اتفاقی معمولی است و نیاز به نگرانی نیست.

لکه بینی در سه ماهه میانی بارداری

لکه بینی در بارداری

با بالا رفتن تعداد عروق خونی در ماه‌های چهارم، پنجم و ششم در اطراف دهانه رحم، احتمال اینکه از جانب اطراف دهانه رحم به لکه بینی دچار شوید، وجود دارد. پولیپ گردن رحم به عنوان یکی دیگر از دلایل برای خونریزی در این دوران است که معمولا بی خطر محسوب می‌شود. اگر این خونریزی‌ها مانند دوران قاعدگی باشند، هرچه سریعتر باید به پزشک مراجعه کرد.

در مواردی بروز لکه و خونریزی بیش از حد، در سه ماهه دوم، ممکن است بر اثر شرایطی اورژانسی مانند جفت سر راهی باشد که ممکن است باعث زایمان زودرس و حتی سقط جنین شود. پس در هر صورت بروز هر نوع لکه و خونریزی واژنی را باید به پزشک اطلاع داد تا از ایجاد خطرات احتمالی تا جای ممکن کاسته شود.

لکه بینی در سه ماه آخر بارداری

اگر در ماه‌های آخر بارداری لکه و خونریزی دیده شود، ممکن است بر اثر بروز مشکلات دهانه رحم و یا ایجاد رابطه جنسی اتفاق افتاده باشد. این مورد امری شایع در بین خانم‌های باردار در ماه‌های آخر است که جای نگرانی نیست. حتی گاهی این لکه بینی ممکن است به دلیل به دنیا آمدن نوزاد باشد.

در صورت بروز خونریزی شدید واژینال و همینطور احساس تکان نخوردن جنین و گرفتگی پشت باید حتما به اورژانس مراجعه کرد.

عواملی مانند زایمان زودرس، قطع ناگهانی جفت، پارگی رحم، پارگی در واژن یا سرویکس و همینطور جفت سرراهی یا حتی گاهی سقط جنین به مراقبت‌های سریع و اورژانسی نیاز دارد تا سلامت مادر و نوزاد حفظ شود. اغلب بسته به مقدار لکه بینی بهتر است ارزیابی و درمان صورت گیرد.

پس از بروز لکه بینی در بارداری چه باید کرد؟

بروز خونریزی و هر نوع لکه بینی درون رحم، به علت وجود مشکلی است که حتما باید به پزشک مراجعه کرد. بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و با پزشک تماس بگیرید و تمام علائم خود به همراه خونریزی را برای او شرح دهید. اگر نیاز به مراجعه حضوری باشد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

پزشک داخل واژن را به آرامی بررسی خواهد کرد، که حتی ممکن است توصیه شود که اسکن سونوگرافی انجام شود. این اسکن لازم است تا سلامت شما و جنین را تایید کرده و حاملگی خارج از رحم را رد کند.

آزمایش خون و آزمایش ادرار نیز ممکن است توسط برخی از پزشکان برای تشخیص و درمان تجویز شود. توسط این دو آزمایش سطح هورمون دوران بارداری بررسی خواهد شد که برای پی بردن به مشکل ایجاد شده بسیار مهم است.

مراجعه به پزشک برای لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری

بهتر است از پدهای بهداشتی برای مشخص کردن میزان خونریزی استفاده کنید. برای پزشک تعیین کنید که رنگ خونریزی قرمز، صورتی یا قهوه‌ای است و حتی روان بودن و لخته بودن آنرا نیز باید بیان کنید.

هر بافت یا مخاطی که از بدن در این دوران خارج شد را به پزشک اطلاع دهید. بهتر است در طول مشاهده خونریزی و بدون مشورت با پزشک از نزدیکی با همسر و هر اقدام خودسرانه دیگر خودداری کنید.

پیشگیری از بروز لکه و خونریزی در دوران بارداری

  • تغذیه مناسب و متعادل از تنوعی از غذاهای سالم
  • به تعلیق انداختن رابطه جنسی
  • استراحت مطلق و کافی
  • دوری از هیجان و استرس در کنار حفظ آرامش
  • پرهیز از انجام کارهای سنگین، فعالیت بدنی بیش از حد و ورزش سنگین به ویژه در ماه‌های ابتدایی
  • پرهیز از مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار

لکه بینی در بارداری تا چه حد خطرناک است؟

اگر همیشه در دوران بارداری لکه بینی اتفاق بیفتد، نمی‌توان آنرا خطرناک دانست. اغلب خانم‌ها در ماه‌های اولیه بارداری خونریزی لانه گزینی را تجربه خواهند کرد. حتی خونریزی خفیف بعد از برقراری رابطه جنسی امری طبیعی به شمار می‌رود.

اگر این لکه‌ها و خونریزی به طور مداوم ادامه یافت و خود به خود متوقف نشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک را در مورد تمام علائم از جمله کمردرد، گرفتگی عضلات و حتی تب در جریان قرار دهید.

اغلب خانم‌هایی که دچار لکه بینی در بارداری می‌شوند زایمان‌های موفقی را در آینده خواهند داشت. اما بهتر است پزشک را در مورد تمام نشانه‌ها در جریان گذاشت تا شرایط بهتر مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

لکه بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است؟

معمولا در مرحله لانه گزینی بارداری، لکه بینی لانه گزینی بین روزهای ۶ الی ۱۲ پس از ایجاد نطفه و یا بین روز ۲ الی ۷ پریود ایجاد می‌شود. معمولا این خونریزی در دوران بارداری یک الی دو مرتبه اتفاق می‌افنتد و عادی است.

اغلب این خونریزی حدود ۲ ساعت طول می‌کشد و در برخی موارد بسته به شرایط مادر ممکن است تا ۲ روز به طول بینجامد.

با توجه به این موارد لازم به ذکر است، هر نوع خونریزی در دوران بارداری به غیر از هفته‌های ابتدایی، می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد که لازم است با مشاهده آن به پزشک مراجعه کرد.

غذاهای مفید برای لکه بینی بارداری

برخی از مواد غذایی وجود دارند که زمینه سازی برای خونریزی و لکه بینی در بارداری را فراهم می‌کنند. در مقابل نیز گروهی از مواد غذایی وجود دارند که برای این منظور مفید هستند و به قطع خونریزی کمک می‌کنند.

باید برای این دوران استراحت کافی در نظر گرفته شود و در پی آن لازم است به تغذیه توجه ویژه‌ای شود. برخی از مواد غذایی مفید برای بهبود لکه بینی در بارداری شامل موارد زیر هستند:

  • مواد غذایی حاوی آهن مانند آلو، برگه زرد آلو، انواع شیره، تخم شربتی
  • میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، انار شیرین و به
  • مصرف مواد غذایی طبیعی حاوی ویتامین C که به جذب آهن مصرفی کمک می‌کند مانند گوجه، آب مرکبات و اسفناج
  • استفاده از کشمش و مویز برای تقویت بدن مادر بسیار مفید هستند

اما با این وجود سوال اینجاست که چه مواد غذایی مضر هستند و در صورت مشاهده لکه بینی در بارداری و جلوگیری از تشدید آن نباید آنها را مصرف کرد؟

گزینه‌هایی از جمله زعفران، شنبلیله، شیرین بیان، پونه، سیر، بهارنارنج، نعنا فلفلی، دارچین، بادام تلخ، زنیان و یا عرق زنیان، گل ختمی، آویشن و سیاه دانه را نباید در صورت مشاهده خونریزی در بارداری استفاده کرد. زیرا ترکیبات آنها سبب تشدید این حالت می‌شود که ممکن است خطر سقط جنین و یا سقط ناقص را تشدید کنند.

سخن پایانی

خانم‌های باردار ضروری است، بیشتر به علائم و نشانه‌های خود در این دوران توجه کنند. در صورت مواجه شدن با هر نوع درد در ناحیه زیر شکم، سرگیجه، بی حالی، غش و تب بالای ۳۸ درجه که با خونریزی واژنی همراه بود، حتما به پزشک اورژانس مراجعه شود. این نکته را نیز باید در نظر داشت که یک سقط جنین پس از لکه بینی، نمی‌تواند سبب جلوگیری از بارداریِ سلامتِ مجدد برای مادران شود.

 

منبع: کوئیک فیت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید