تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 3:10
478 بازدید
کد خبر : 1957

شاهدانه برای لاغری؛ خواص بینظیر شاهدانه برای سلامتی و چربی سوزی

شاهدانه برای لاغری؛ خواص بینظیر شاهدانه برای سلامتی و چربی سوزی

خواص شاهدانه، با کمک به بدن شما در تنظیم انسولین و مدیریت مصرف کالری می تواند گزینه مناسبی برای کاهش وزن و لاغری باشد.

 شاهدانه با نام علمی (Cannabis sativa) متعلق به خانواده شاهدانگان، گیاهی است یکساله، که از آسیای مرکزی سرچشمه گرفته و نیز در سراسر جهان کشت می شود.

این دانه جزء گیاهانی که میوه ریز و روغنی این گیاه کاربردهای فراوانی دارد. از آن هم در صنایع غذایی و هم در صنایع دارویی به صورت گسترده استفاده می شود. کشف بسیاری از خواص این محصول هنوز هم ادامه دارد. با توجه به اهمیت آن ما در متن زیر به گیاهشناسی، ترکیبات، موارد استفاده، خواص و چگونگی تهیه آن می پردازیم.

روغن شاهدانه - بکردانه

طریقه مصرف شاهدانه برای لاغری

شاهدانه مقادیر بالایی پروتئین و فیبر دارد و به همین دلیل یک مهار کننده طبیعی اشتها بوده و با افزایش تولید هورمون گرلین به کاهش اشتها کمک کرده و با پیشگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود. کارشناسان توصیه می کنند که هر روز صبح چهار قاشق غذا خوری شاه دانه را به وعده ی صبحانه اضافه کنید و بخورید.

افرادی که از اضافه وزن رنج می برند شاهدانه مصرف کنند زیرا این دانه ها به دلیل فیبر فراوان باعث سرکوب اشتها شده و فرد را برای مدتی طولانی سیر نگه می دارد. اضافه کردن دانه شاهدانه به سالاد یا کوکی ها نیز به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک کرده و از آن جایی که کالری کم داشته و فاقد چربی است برای افرادی که به دنبال لاغری هستند مفید می باشد.

آشنایی با دیگر خواص شاهدانه

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص شاهدانه آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

آشنایی با گیاه شاهدانه

دانه شاهدانه، یکی از مغذی‌ترین و قابل هضم‌ترین مواد غذایی روی زمین است. دانه شاهدانه سرشار از پروتئین،‌ اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب ضروری است. دانه‌های شاهدانه دارای خواص تغذیه‌ای فراوانی هستند و منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای آمینه ضروری و نیز مواد معدنی هستند.

طبق نتایج تحقیقات، افرادی که به طور منظم دانه‌های شاهدانه را مصرف می‌کنند فشار خون و همچنین میزان کلسترول بد در خون آن‌ها با کاهش روبرو خواهد شد. شاهدانه در واقع تخم گیاه شاه دانه ماده است که از قدیم در ایران محبوب بوده و از قدیمی ترین گیاهان شناخته شده در دنیا نیز است .

بیشینه آن به حدود ۸ هزار سال پیش در ترکیه بر می گردد . شاهدانه خواص و فواید بسیار زیادی داشته که از جمله می توان به سلامت قلب و عروق ، کمک به درمان دیابت ، درمان یبوست ، لاغری ، سلامت روان اشاره کرد .

همچنین منبع بسیار خوبی برای پروتئین بوده و به کاهش کلسترول ، تقویت ناخن ها ، درمان کم خونی و سلامت پوست و مو می باشد . خواص شاهدانه بسیار است و برای زنان باردار ، بدنسازان و کودکان بسیار پر فایده است.

خواص شاهدانه برای مردان

برگ شاه ‏دانه “مرکب القوى” است زیرا در ابتدا گرمى آن باعث زیاد شدن نیروی جنسی و سپس در اثر سردى باعث تخدیر و سستى شده دچار ضعف هاضمه، نفخ، از بین رفتن اشتها، تغییر رنگ پوست، تضعیف نیروی جنسی، خشک شدن اسپرم، ریختن دندان‏ها، سوء فکر، تکدر روح، ضعیف شدن دید چشم، جنون، مالیخولیا، وحشت و ترس بسیار مى‏شود.

مصرف زیاد یا مصرف دائم آن ترشح اسپرم را کم مى‏کند و اکثرا به‏طور کلى قطع خواهد کرد. مقدار خوراک آن تا ۴ گرم و اسراف در خوردن آن مضر و خطرناک است.براى دور ماندن از این عوارض باید سرخ‏کرده(بو داده) آن را خورد.روغن شاهدانه: هم اسپرم را خشک مى ‏نماید. در طب سنتی شاهدانه ی هندى را نیز برای تقویت جنسی و انزال زودرس (زودانزالی) توصیه کرده اند.

خواص شاهدانه برای زنان

گفته می شود که علائم سندروم پیش از قاعدگی به احتمال زیاد توسط حساسیت به هورمون پرولاکتین ایجاد می شود، اسید گاما لینولنیک موجود در شاه دانه می تواند اثرات پرولاکتین را کاهش دهد و به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک کند. مطالعات متعددی نشان داده اند که دانه شاه دانه به دلیل مقادیر بالای اسید گاما لینولنیک با تنظیم غلظت هورمون ها می تواند علائم یائسگی را کاهش دهد.

خواص شاهدانه در تعیین جنسیت

مصرف شاهدانه تاثیر زیادی روی تعیین جنسیت ندارد. برای پسردار شدن بهتر است مواد غذایی با طبع گرم و برای دختر دار شدن مواد غذایی با طبع سرد بخورید. برای پسردار شدن پتاسیم و سدیم و برای دختر دار شدن کلسیم و منیزیم مصرف کنید.

فواید شاهدانه

شاه‌دانه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد که برای حفظ سلامت پوست و مو لازم و ضروری است.

این دانه‌های ریز حاوی فیتواسترول می‌باشند. همان ترکیبات گیاهی که کلسترول خون را پایین می‌آورد.

اگر به سلامت قلبتان اهمیت می‌دهید شاه‌دانه را دریابید.

روغن شاهدانه - بکردانه

خواص شاهدانه و عسل

شاهدانه عسل بسیار مقوی است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن خوب است.

برای تقویت قوای جنسی توصیه می شود ولی تردید هایی در مورد آن است و بهتر است با پزشک مشورت کنید.

این ترکیب ضد انگل است و کاهش دهنده کلسترول خون است.

خواص شاهدانه و دیابت

مقادیر بالای فیبر موجود در شاه دانه می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کند.

شاهدانه منبع غنی فیبر است که گلوکز اضافه در جریان خون را جذب می کند.

متخصصان تغذیه معتقدند مصرف شاهدانه باعث کاهش تولید قند خون و بهبود تبدیل قند به انرژی شده و برای افراد دیابتی مفید است.

توصیه می شود قبل از اضافه کردن هر ماده غذایی جدید به رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید.

خواص شاهدانه و افسردگی

محققان موفق به کشف یک ماده شیمیایی در گیاه شاهدانه شده اند که تاثیر ضد افسردگی دارد.

همچنین مقادیر بالای منیزیم موجود در شاه دانه باعث افزایش تولید سروتونین در خون شده که به درمان استرس و افسردگی کمک می کند.

طبع شاهدانه

در دیدگاه طب سنتی این گیاه دارای طبیعت دوگانه است یعنی، برگ شاهدانه دارای ماهیت سرد و خشک و تخم آن دارای ماهیت گرم و خشک است.

 

 تسکین دردهای مزمن

ترکیب شیمیایی در شاهدانه وجود دارد که بسیاری از آنها کانابینوئید هستند. کانابینوئیدها ترکیبات هستند که باعث تسکین درد مزمن می شوند.

بهبود ظرفیت ریه

یک مطالعه نشان داد که این گیاه در واقع به افزایش ظرفیت ریه ها کمک می کند تا اینکه به آنها آسیب برساند.

کاهش اضطراب و ایجاد آرامش

در حالی که به طور معمول شناخته شده است که شاهدانه باعث ایجاد اضطراب می شود. راهی برای حل آن وجود دارد مصرف دوز تحت نظارت و روش مناسب این دانه  می‌تواند به کاهش اضطراب و آرامش کاربران کمک کند.

کاهش وزن و لاغری

شاهدانه با کمک به بدن شما در تنظیم انسولین و مدیریت مصرف کالری به طور موثر نقش دارد. از این رو استفاده از شاهدانه می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش وزن باشد.

کنترل دیابت

تاثیر آن بر انسولین منطقی است که این  گیاه می‌تواند به تنظیم و جلوگیری از دیابت کمک کند. تحقیقات انجام شده توسط اتحادیه آمریکایی ، شاهدانه را برای تناسب قند خون و کاهش فشار خون و بهبود گردش خون استفاده کرده است که نتایج مثمر ثمر بوده است.

مبارزه با سرطان

یکی از بزرگترین مزایای درمانی این محصول مبارزه با سرطان است. شاهدانه حاوی ترکیبی به نام کانابینوئیدها است، که این ترکیبات به مبارزه با سرطان یا حداقل انواع خاصی از آن کمک می‌کنند.

درمان افسردگی

اکثر مردم جهان بدون اینکه بدانند مبتلا به افسردگی هستند. افسردگی نسبتا گسترده است، ترکیبات اندوکانابینوئید موجود در این گیاه باعث ایجاد ثبات در حالت شده از این رو می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

درمان شکستگی استخوان

این دانه  حاوی ترکیباتی به نام کانابیدیول است که این ترکیب با التیام استخوانهای شکسته و سرعت بخشیدن به این روند مرتبط است. این ماده به تقویت استخوان در روند بهبود کمک میکند.

درمان تشنج

سی بی دی، ماده ای است که به روش تقطیر از شاهدانه استخراج می شود. این ماده به کنترل تشنج کمک می کند.

ترکیبات شاهدانه

شاهدانه حاوی در ترکیباتی نظیر کانابینوئیدها، کانابیدیولها و اندک کانابینوئیدها و CBD است.

موارد استفاده از شاهدانه

شاهدانه را می توان در اشکال مختلف یافت و مزایای سلامتی آن در حال رشد است. شاهدانه برای درمان سرطان دیابت، افسردگی، تشنج، شکستگی استخوان، اضطراب، تسکین درد، کند کردن رشد آلزایمر، تسکین درد آرتروز، درمان مولتیپل اسکلروزیس، درمان بیماری‌های التهابی روده و پارکینسون به کار می رود.

روغن شاهدانه - بکردانه

کاهش وزن با تخم شاهدانه امکان پذیر است

کاهش وزن در افراد چاق کار آسانی نیست اما شدنی است و بوسیله راه کارهای مختلف و تلاش میتوان به آن دست پیدا کرد . دانه شاهدانه یک غذای فوق العاده مغذی است که می تواند بعنوان میان وعده مصرف شود و یا به مواد غذایی اضافه گردد.

تخم شاه دانه از گیاه شاهدانه تهیه می شود. تخم شاهدانه سزشار از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری است.با توجه به مشخصات تغذیه ای که دارد در برخی افراد باعث کاهش وزن می شود.

بوته شاهدانه گیاهی است یکساله که متعلق به خانواده گزنه است.این گیاه تقریبا در هر نقطه امکان رشد دارد و در برابر آفات و علف های هرز مقاوم است. بوته شاهدانه به سرعت رشد می کند و در طوب ۷۰ تا ۱۱۰ روز به بلوغ می رسد. دانه های گیاه شاهدانه کوچک و مهره مانند هستند. این دانه ها را می توان خورد ، سرخ کرد و یا آب پز نمود و با غذاهای دیگر مصرف کرد.

تخم شاه دانه حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی است که این مواد عبارتند از پروتئین ، چربی ، کولین ، اینوزیتول و آنزیم. تخم شاه دانه حاوی تمام هشت اسید آمینه ضروری است که یک منبع بسیار خوبی از پروتئین های گیاهی را تشکیل می دهد.

تخم شاه دانه یک گیاه فوق العاده است که در کاهش وزن موثر می باشد.علت آن ممکن است سرشار بودن این دانه از اسیدهای چرب امگا۳ باشد. مطالعات نشان م یدهد که برای افزایش سیری در کسانیکه در حال اضافه وزن هستند و یا در تلاش برای مصرف کالری می باشند بهتر است از دانه شاهدانه که حاوی امگا۳ است، استفاده نمایند زیرا اثرات ضدچاقی امگا۳ ثابت شده است.

غذاهای سرشار از امگا۳ مانند تخم شاهدانه دارای فواید دیگری فراتر از کاهش وزن هستند. امگا۳ به تنظیم خلق و خو ، خواب ، کاهش استرس و اقدامات هورمونی کمک می کند. همچنین خواص ضدالتهابی آنها را نباید فراموش کرد.

تخم شاهدانه بعلت اینکه حاوی مقدار زیادی امگا۳ است ممکن است خون را رقیق نماید. اگر در حال حاضر از رقیق بودن خون رنج می برد قبل از اضافه کردن شاهدانه به وعده غذایی خود با پزشک متخصص مشورت نمایید. روغن موجود در تخم شاهدانه با گذشت زمان ممکن است فاسد شود پس توصیه می شود که آن را در یخچال نگه داری کنید.

منبع: alamto

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید