تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فروردین 1403 - 9:48
62 بازدید
کد خبر : 3981

۱۴ خواص گرمک میوه لذیذ تابستانی

۱۴ خواص گرمک میوه لذیذ تابستانی

خواص گرمک می تواند شما را ترغیب کند که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این میوه می توانید اسموتی های خوشمزه و خوش رنگ و لعاب درست کنید.

گرمک (کانتالوپ) میوه ای است که روزهای گرم تابستان خود را مهمان خانه ها می کند. اگر جزو طرفداران این میوه نیستید، آشنایی با خواص گرمک می تواند شما را ترغیب کند که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این میوه می توانید اسموتی های خوشمزه و خوش رنگ و لعاب درست کنید. حتی می توانید تکه های آن را در سالادهای میوه بریزید. ما در اینجا تعدادی از فواید این ملون با پوست زبر و گوشت نارنجی رنگ را جمع آوری کرده ایم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این میوه لذیذ سرشار از ویتامین های C و B است و به همین دلیل گلبول های سفید بدن را تحریک می کند. بنابراین یکی از خواص گرمک، تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین C با رادیکال های آزاد موجود در خون مبارزه می کند. این رادیکال ها می توانند سلول های پوست را تخریب کنند و خوردن گرمک به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می کند.

مبارزه با استرس

قرار گرفتن در دنیای امروز خواه ناخواه شما را در برابر عوامل استرس زا قرار می هد. یکی از فواید گرمک دور کردن شما از اضطراب است. زمانی که در معرض استرس قرار گرفتید می توانید گرمک بخورید و یا یک لیوان نوشیدنی از این میوه میل کنید. این ملون سرشار از پتاسیم است که به بهبود ضربان قلب منظم کمک می کند. علاوه بر آن انتقال اکسیژن به سلول های مغز را سرعت می دهد. از طرفی ترکیبی در این میوه موجود است که فشار خون را کاهش می دهد و از همین طریق منجر به تمرکز اعصاب می شود.

درمان بی خوابی

بسیاری از افراد از بی خوابی رنج می برند و به دنبال راه حل مناسبی برای رفع آن هستند. تغذیه می تواند نقش قابل توجهی در درمان این مشکل داشته باشد. یکی از میوه هایی که خوردن اعصاب را تسکین می دهد گرمک است. ترکیبات موجود در آن، موجب آرامش سیستم عصبی می شود و خوابی بدون اختلال را نصیب شما می کند.

کمک به مشکلات قاعدگی

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که دوران قاعدگی سخت و همراه با دردی را می گذراند، می توانید این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. چرا که یکی از خواص گرمک بهبود مشکلات این دوره است. ترکیبات کانتالوپ، لخته شدن خون در زمان پریودی را کاهش می دهد و در تسکین درد موثر عمل می کند. ویتامین C موجود در این خوراکی در تنظیم چرخه هورمونی نیز تاثیرگذار است.

خواص گرمک برای بدن
خواص گرمک برای بدن

تسکین دندان درد

دندان درد معضلی است که وقتی به سراغ ما می آید، هر راهی که می دانیم را امتحان می کنیم تا از شر آن خلاص شویم. خواص گرمک برای دندان درد در صورتی موثر است که از پوست آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید! برای این کار حدود ۶ گرم از پوست گرمک را همراه با آب داخل قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید تا بجوشد. بعد از اینکه آن را از روی اجاق برداشتید، اجازه دهید خنک شود. سپس آن را به طور منظم غرغره کنید تا درد دندان تسکین پیدا کند.

فواید گرمک در بهبود هضم غذا

گرمک برای معده بسیار مفید عمل می کند و باعث می شود غذا به خوبی هضم شود تا مشکلات ناشی از سوء هاضمه نداشته باشید. این میوه سرشار از فیبر است و با تنظیم حرکات روده، به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. چنین عملکردی در پیشگیری از ابتلا به سرطان های گوارشی نیز موثر است.

کمک به درمان آرتریت

خوردن این میوه خوشمزه می تواند التهابات مفصل و استخوان ها را کاهش دهد. این موضوع به رفع ناراحتی های حاصل از آرتریت کمک می کند. فواید گرمک برای این عارضه، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان است. (استرس اکسیداتیو، عارضه ای است که به دلیل عدم تعادل بین آنتی اکسیدان و رادیکال های آزاد بدن به وجود می آید و التهاب را به دنبال دارد.)

افزایش سلامت قلب و عروق

حفظ سلامت قلب از مهم ترین موضوعات در زندگی است. گرمک پتاسیم فراوانی دارد و این ماده معدنی با تنظیم فشار خون در عملکرد قلب موثر است. یکی دیگر از ترکیباتی که در این میوه وجود دارد، آدنوزین نام دارد. این ترکیب خون را رقیق می کند و سلامت قلب و عروق را افزایش می دهد. علاوه بر این ها ویتامین C از عارضه آرتریواسکلروز (سفت شدن عروق) جلوگیری می کند. فولات که از دیگر ترکیبات این میوه است خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد.

خواص گرمک برای سلامتی
فواید گرمک برای سلامتی

پیشگیری از سرطان

خواص گرمک به این جا ختم نمی شود؛ بلکه ترکیبات موجود در این میوه معجزه آسا، می تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. این میوه علاوه بر ویتامین C، غنی از بتاکاروتن است. این دو مورد با افزایش رادیکال های آزاد بدن مقابله می کنند و به طرز موثری آن ها را از بین می برند. این رادیکال ها به سلول های بدن حمله می کنند و موجب تخریب یا شکل گیری تومور می شوند.

حفظ سلامت بینایی

همان طور که گفتیم این میوه بتاکاروتن زیادی دارد و این ترکیب برای سلامت چشم بسیار مفید است. بتاکاروتن بعد از جذب در روده، به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به آب مروارید بسیار موثر است و تقویت سیستم بینایی را به دنبال دارد. طبق گفته محققان، اگر مواد غذایی دارای این ویتامین را به طور منظم مصرف کنید خطر ابتلا به آب مروارید را تا ۴۰ درصد کاهش می دهید.

کمک به سلامت پوست از بهترین خواص گرمک

گرمک، ویتامین ها و مواد مغذی مختلفی دارد که با تاثیرهای متنوعی که روی پوست می گذارد، به سلامت آن کمک می کند. از جمله فواید این میوه برای پوست می توانیم به این موارد اشاره کنیم.

  • پوست را ترمیم و بازسازی می کند و در کلاژن سازی از طریق ویتامین C موثر است.
  • دارای خواص ضد پیری است و اسیدفولیک موجود در آن به جوانسازی پوست کمک می کند.
  • پوست را آبرسانی می کند و شادابی و درخشانی آن را به دنبال دارد.
  • مشکلات پوستی از جمله اگزما را درمان می کند و یک لوسیون موثر برای پوست، محسوب می شود.
خواص گرمک برای بدن
خواص میوه تابستانی گرمک برای بدن

کلام آخر

گرمک جزو ملون ها است و یک میوه تابستانی مفید به شمار می رود که طرفداران زیادی دارد. برای همین در این مطلب سعی کردیم مهم ترین خواص این میوه را برای شما گرداوری کنیم. گرمک با داشتن ویتامین هایی مانند A ،C ،E و K، فیبر و مواد معدنی همچون پتاسیم، بتاکاروتن و منیزیم در سلامت سیستم گوارش، بینایی، سیستم ایمنی، قلب و عروق و پوست موثر است. همچنین با ترکیبات آرامش بخش به تسکین درد قاعدگی، رهایی از استرس و داشتن خواب آرام کمک می کند.

منبع: کوئیـک فیت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید