تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 آذر 1402 - 12:37
27 بازدید
کد خبر : 7653

آیا مصرف خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

آیا مصرف خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

خرما در رژیم کتوژنیک دوستدار خوبی برای این رژیم به حساب نمی‌آید. خرماها سالم هستند و راهی طبیعی برای کاهش هوس شیرینی هستند. این ماده غذایی به ویژه به دلیل طعم فوق العاده شیرین، فواید تغذیه‌ای زیادی برای سلامتی دارد.

خرما در رژیم کتوژنیک دوستدار خوبی برای این رژیم به حساب نمی‌آید. خرماها سالم هستند و راهی طبیعی برای کاهش هوس شیرینی هستند. این ماده غذایی به ویژه به دلیل طعم فوق العاده شیرین، فواید تغذیه‌ای زیادی برای سلامتی داشته و حتی گاهی اوقات در فهرست میوه‌های با خواص فوق العاده قرار می‌گیرد. خرما همچنین به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی در انواع میان‌وعده‌ها، محبوب شده است.

متأسفانه مانند اکثر میوه‌ها، خرما سرشار از کربوهیدرات است. میزان کربوهیدرات در خرما بسته به تنوع و اندازه آن می‌تواند از ۵.۳ گرم کربوهیدرات خالص تا تقریباً ۱۷ گرم در هر خرما متغیر باشد. زمانی که قصد دارید روزانه ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید، چالش سختی پیش روی شما است. اگر مایلید بخش زیادی از کربوهیدرات مصرفی روزانه خود را به چند قطعه خرما اختصاص دهید، ممکن است مقدار کمی از آن را مصرف کنید. با این حال، گنجاندن آن در رژیم کتو واقعاً گزینه پایدار و همیشگی نیست.

شما برای قرار دادن خرما در رژیم غذایی کتوی خود می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. دکترتو به شما در یافتن بهترین متخصص تغذیه کمک خواهد کرد.

خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

به طور کلی خرما دوستدار رژیم کتو نیست (رژیم کتو چیست؟). بنابراین مصرف خرما در طول رژیم کتو توصیه نمی‌شود. افرادی که در این زمینه تخصص دارند، می‌دانند که در صورت مصرف بیش از حد کربوهیدرات چقدر سریع می‌توان از کتوزیس خارج شد؛ بنابراین نگاهی دقیق‌تر به محتوای تغذیه‌ای خرما می‌تواند کمک کند که بدانیم چرا مصرف آن خوب نیست.

رژیم‌های کم کربوهیدرات و کتو معمولاً کربوهیدرات‌های خالص (کربوهیدرات منهای فیبر) را در یک محدودیت روزانه بین ۲۰ تا ۵۰ کربوهیدرات در روز در نظر می‌گیرند؛ پس چرا خرما در رژیم کتوژنیک با وجود اینکه میزان مناسبی فیبر دارد، رد می‌شود؟ طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک وعده خرمای بدون هسته ۱۰۰ گرمی ، ۶.۷ گرم فیبر دارد. با این تعداد فیبر، ۶۶.۵ گرم شکر جذب بدن می‌شود.

خرما در رژیم کتوژنیک

خرما در رژیم کتوژنیک

به تمامی افراد توصیه می‌شود که در رژیم کتوژنیک از مصرف خرما خودداری شود.

ارزش غذایی خرما

یک خرمای بدون هسته دارای مواد مغذی زیر است :

ارزش غذایی مقدار
کالری ۶۶.۵
چربی ۰.۰۴ گرم
سدیم ۰.۲۴ میلی گرم
کربوهیدرات ۱۸ گرم
فیبر ۱.۶۱ گرم
شکر افزوده ۰ گرم
پروتئین ۰.۴۳ گرم
ارزش غذایی خرما

چرا مصرف خرما در رژیم کتوژنیک مجاز نیست؟

خرما جزء غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک است. مصرف خرما در رژیم کتوژنیک یک انتخاب ایده آل نیست. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. هر وعده خرما (۱ فنجان، بدون هسته و به صورت خرد شده) حاوی ۹۸.۵ گرم کربوهیدرات خالص است. متأسفانه، این مقدار کربوهیدرات، بسیار سنگین بوده و با رژیم کتو سازگار نیست.

آیا می توانم مقدار کمی خرما در رژیم کتوژنیک مصرف کنم؟

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، به طور کلی مصرف خرما در رژیم کتوژنیک از سمت متخصصین تغذیه توصیه نمی‌شود. با اینحال هر فرد با توجه به ویژگی‌های فردی و نیز توصیه پزشک متخصص خود درباره مقدار مجاز خرما در رژیم کتوژنیک اطلاعات دریافت می‌کند. مصرف مقدار کم خرما در این رژیم مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

متن انگلیسی:
One single pitted date weighs roughly 24 grams but holds 16 grams of sugar, which is only one gram of sugar less than a Hershey’s Chocolate Bar. While dates are not candy, they can still affect ketosis negatively
ترجمه متن:
یک عدد خرما بدون هسته تقریباً ۲۴ گرم وزن دارد اما ۱۶ گرم شکر دارد که فقط یک گرم شکر کمتر از یک تخته شکلات است. در حالی که خرما خیلی شیرین نیست، اما همچنان می‌تواند بر رژیم کتوژنیک تأثیر منفی بگذارد.

physiqz

جایگزین های خرما در رژیم کتوژنیک

هیچ میوه دیگری دقیقاً شبیه خرما نیست؛ به خصوص اگر به دنبال طعم و بافت خرمای خشک هستید. مشکل میوه خشک این است که کربوهیدرات و قند را به مقداری بیشتر به بدن وارد می‌کند، بنابراین مصرف میان وعده به شکل میوه خشک ایده خوبی برای رژیم کتوژنیک نیست.

در حالی که بسیاری از میوه‌ها به دلیل محتوای کربوهیدرات بالایی که دارند برای قرار گرفتن در رژیم کتو بسیار چالش برانگیز هستند، این بدان معنا نیست که باید افراد برای همیشه از مصرف میوه‌ها اجتناب کنند. در اینجا میوه هایی وجود دارد که کربوهیدرات کمتری داشته و به شکلی راحت‌تر در رژیم غذایی کتوژنیک قرار می‌گیرند.

متن انگلیسی:
While dates are nutritional powerhouses, they concentrate too much sugar to reasonably be part of a keto diet. Similarly, mixed dried fruit packs 31 grams of carbs per 1/4 cup (40 grams), which can easily put an end to ketosis
ترجمه متن:
در حالی که خرما نیروگاه تغذیه‌ای است، قند زیادی در آن متمرکز شده و نمی‌تواند بخشی از رژیم کتو باشد. به طور مشابه، میوه‌های خشک مخلوط ۳۱ گرم کربوهیدرات در ۱/۴ فنجان (۴۰ گرم) هستند که به راحتی می‌توانند به رژیم کتو پایان دهند.

healthline

نارگیل

نارگیل یک میوه محبوب برای آن دسته از افرادی است که در رژیم غذایی کتو قرار دارند. ۱۰۰ گرم نارگیل تنها ۶ گرم کربوهیدرات خالص و ۳۴ گرم چربی دارد. این موضوع نارگیل را به یک میان وعده در مسیر رسیدن به اهداف وزنی افراد در رژیم تبدیل می‌کند. نارگیل با ویژگی‌های ذکر شده، می‌تواند جایگزینی خوب و مناسب برای خرما در رژیم کتویی باشد.

انجیر

بد نیست در همین ابتدا بگوییم که مصرف انجیر در رژیم کتویی یک جایگزین خوب و مناسب برای خرما در رژیم کتوژنیک محسوب می‌شود. انجیر تازه به طور خالص تنها حاوی ۹.۵ گرم کربوهیدرات در هر ۱۰۰ گرم است. این میزان کربوهیدرات بسیار کمتر از کربوهیدرات موجود در مقدار ۱۰۰ گرم خرما است. هر ۱۰۰ گرم خرما حاوی ۷۵ گرم کربوهیدرات است که بسیار بیشتر از میزان مصرف روزانه افراد در رژیم کتو است.

آلو

اگر به دنبال چیزی شیرین‌تر از انواع توت‌ها هستید که نه به اندازه خرما یا موز حاوی کربوهیدرات باشد، آلو می‌تواند انتخاب درستی باشد. یک آلو حدود ۶.۵ گرم کربوهیدرات دارد، بنابراین ممکن است بتوانید گهگاهی آلو را در برنامه رژیم غذایی کتوی خود قرار دهید.

تمشک

مصرف تمشک تنها ۴.۳ گرم کربوهیدرات خالص در هر ۱۰۰ گرم دارد. همراه با زغال اخته و تمشک، این خوراکی‌های سالم واقعاً می‌توانند در رژیم کتو مؤثر باشند؛ البته در صورتی که آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

توت خشک

توت خشک کربوهیدرات کمی داشته و فیبر بالایی دارد. با وجود اینکه میوه‌های خشک قند بالاتری نسبت به حالت عادی خود دارند، اما می‌توان انواع توت را در رژیم کتوژنیک جایگزین خرما کرد.

به جای خرما از سایر مواد غذایی شیرین در رژیم کتو استفاده کنید.
توصیه می‌شود به جای خرما از سایر مواد غذایی شیرین که متخصص تغذیه توصیه می‌کند در رژیم کتو استفاده کنید.

نتیجه گیری

خرما در رژیم کتوژنیک مجاز نیست. در حالی که خرما مقدار مناسبی فیبر در خود داشته و این موضوع می‌تواند به تعادل کربوهیدرات‌های خالص کمک کند، قندهای طبیعی فراوانی در خرما وجود دارد. بنابراین اگر نوع مناسب آن انتخاب نشود و  به اندازه و کم مصرف نشود، می‌تواند پایانی برای رژیم کتوژنیک باشد. پس مرتکب این اشتباه نشوید و بدون درک میزان کربوهیدرات، فیبر و قند موجود در هر نوع خرما، خرما مصرف نکنید.

شما می‌توانید علاوه بر شناخت انواع خرما و میزان قند هر نوع خرما، با مشورت با یک متخصص تغذیه از مناسب بودن مصرف این ماده در رژیم کتوژنیک مطمئن شوید. دکتر تغذیه می‌تواند شما را در طول دوره رژیم خود و درباره مصرف خرما در رژیم کتوژنیک راهنمایی کند.

منبع: دکترتو

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید