تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 بهمن 1401 - 6:32
270 بازدید
کد خبر : 1933

خواص شلغم برای لاغری| اثر شگفت انگیز آب شلغم بر لاغری و کاهش وزن

خواص شلغم برای لاغری| اثر شگفت انگیز آب شلغم بر لاغری و کاهش وزن

خواص شلغم می‌تواند باعث کاهش وزن و جلوگیری از چاقی شود؛فیبر موجود در شلغم باعث بهبود فرآیند متابولیسم بدن می‌شود.

خواص شلغم برای لاغری

خواص شلغم برای لاغری می تواند برای کاهش وزن شما معجزه کند!! این جمله ایست که عده ای از افراد به آن اعتقاد دارند، آیا واقعا چنین چیزی امکان پذیر است؟ اگر بله، چگونه باید از آن استفاده کنیم تا به روند کاهش وزن ما کمک کند؟

این عضو پرخاصیت از خانواده سبزیجات که با رنگ کرم و رویه بنفش رنگ شناخته می شود،جزئی از فامیل سبزیجات ریشه ای نیز شناخته می شود. در واقع شاید حتی بتوان گفت که شلغم پسر عموی سیب زمینی و چغندر یا همان لبوی خودمان است. آنها حتی جزئی از خانواده سبزیجات چلیپایی نیز محسوب می شوند

مواد مغذی فراوان و کالری بسیار کم موجب شده تا خواص شلغم خام برای لاغری مورد کنکاش قرار بگیرد.

خواص شلغم خام برای دیابت و کاهش قند خون و درمان دیابت با شلغم -

خواص شلغم خام برای دیابت و کاهش قند خون

با خوردن شلغم چه فوایدی نصیب ما می شود؟

خب، در ادامه مطلب به صورت کلی به موضوع خواص شلغم می پردازیم تا کلیه خواص اثبات شده آنرا برای شما روشن کنیم. واقعا لذتبخش است که بدانیم، موادغذایی که می خوریم چه خواصی دارند و با خوردن آنها چه نفعی می توانند به ما برسانند.

خواص شلغم: سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون:

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ انجام شد که ادعا دارد نیترات موجود در سبزیجاتی مثل شلغم می تواند فواید متعددی برای سلامت عروق خونی داشته باشد. این فواید شامل کاهش فشار خون و ممانعت از به هم چسبیدن پلاکت ها در خون است.

البته همه ما می دانیم که اخیرا ضررهای بسیاری برای مصرف طولانی مدت نیترات ها گزارش شده که بهتر است تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع صورت بپذیرد. ولی یک قانون کلی برای همه سبزیجات وجود دارد و آن این است که مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها خواص بسیاری برای قلب وعروق دارند.

نکته دیگر، پتاسیم موجود در شلغم است که می تواند با آزاد کردن سدیم باعث گشاد کردن رگ ها و در نهایت کاهش فشار خون شود.

خواص شلغم: رفع مشکلات گوارشی خصوصا روده :

شاید جالب باشد بدانید که حدود ۲ عدد شلغم متوسط (۱۳۰ گرم) میتواند ۲.۳ گرم فیبر برای شما فراهم کند. یعنی چیزی در حدود ۹ درصد نیاز روزانه شما به فیبر. در مورد فیبرها که ما لقب جادویی را به آنها داده ایم، بیشتر اطلاعات کسب کنید. چرا که واقعا معجزه می کنند. خصوصا اگر به دنبال حل مشکلات گوارشی و کاهش چربی های بدن خود هستید.

فیبر ها به دونوع اصلی تقسیم می شوند. به طور کلی آنها با جذب آب، به حرکات راحت تر سیستم گوارشی کمک می کنند. همچنین همانند یک جارو برقی تمام پرزهای روده و معده را جارو کرده و تمیز می کنند. این کار به کاهش التهاب روده کمک بسیار زیادی می کند.

رفع مشکلات روده در نهایت منجر به رفع یبوست و دفع سموم از بدن می شود. دفع سموم صفرا نهایتا یکی دیگر از خواص شلغم خام برای لاغری است.

شلغم در بارداری و فواید و مضرات خوردن شلغم در دوران بارداری

خواص شلغم در بارداری

کاهش خطر ابتلا به سرطان:

ابتدای مطلب اشاره کردیم که شلغم جزئی از خانواده سبزیجات چلیپایی به حساب می آید. بقیه اعضای این خانواده، انواع کلم ها هستند. آنها به دلیل داشتن ترکیبات مختلف مثل دی ایندولیل متان، به عنوان یکی دیگر از خواص شلغم همانند یک سپر حفاظتی در برابر ابتلا به سرطان عمل می کنند.

همچنین چلیپایی ها با داشتن سطوح بالایی از ترکیبی به اسم سولفورافان تداخلی را در مسیر آنزیم های پیشرفت دهنده سرطان ایجاد می کنند. با این کار از پیشرفت بیشتر سطران می نتوانند جلوگیری کنند.

رژیم لاغری با شلغم:

یکی از فواید فیبرهای جادویی، کمک به احساس سیری و کاهش جذب چربی های مضر است. شما با خوردن شلغم برای مدت بیشتری احساس سیری و پری معده می کنید، درنتیجه کمتر به سراغ خوراکی های پر انرژی و چاق کننده می روید.

در واقع با خوردن آنها به تنظیم قند خون خود نیز کمک می کنید چرا که باعث می شود هورمون انسولین که تنظیم کننده قند خون است، مقدار مناسبی داشته باشد و از گرسنگی مجدد شما جلوگیری کند.

رژیم لاغری با شلغم چگونه صورت می پذیرد؟

در پاسخ باید بگوییم که لاغری، فقط با خوردن شلغم، خیال محض است. این چنین نیست که این سبزی ریشه ای به صورت یک داروی معجزه آسا عمل کند و شما را در عرض چند روز لاغر کند. گفتیم  از فواید شلغم این است که آنها حاوی فیبر هستند. خوردن فیبر ها به سبک زندگی سالم شما کمک می کند و رفته رفته با گرفتن یک رژیم غذایی اصولی و درست باعث کاهش چربی ها می شود.

به نظر خود شما، اگر شخصی که روزانه ۱۷۰۰ کالری نیاز دارد، بی حساب و کتاب ۲۰۰۰ کالری دریافت کند و با این خیال که شلغم و لاغری با یکدیگر ارتباط دارند، با خوردن آن منتظر لاغری باشد، آیا به نتیجه دلخواهش می رسد؟؟! قطعا و یقینا نه تنها وزن کم نمی کند بلکه چاق تر هم می شود.

ارزش غذایی شلغم:

حدود یک لیوان شلغم خام (۱۳۰ گرم) که حدودا ۲ و نیم شلغم متوسط می شود، منابع غذایی زیر را دریافت می کنید:

  • ۳۶.۴ کالری

  • ۱.۱۷ گرم پروتئین

  • ۰.۱۳ گرم چربی

  • ۸.۳۶ گرم کربوهیدرات

  • ۲.۳۴ گرم فیبر (۹% نیاز روزانه)

  • ۲۷.۳ میلی گرم ویتامین C (46% نیاز روزانه)

  • ۳۹ میلی گرم کلسیم (۴% نیاز روزانه)

  • ۰.۳۹ میلی گرم آهن (۲% نیاز روزانه)

  • ۱۴.۳ میلی گرم منیزیم (۴% نیاز روزانه)

  • ۳۵.۱ میلی گرم فسفر (۴% نیاز روزانه)

  • ۰.۲ میلی گرم منگنز (۹% نیاز روزانه)

  • ۰.۳۵۱ میلی گرم روی(۲% نیاز روزانه)

  • ۱۹.۵ میکروگرم فولات (۵% نیاز روزانه)

خواص آب شلغم

آب شلغم حاوی خاصیت آنتی بیوتیکی بوده و درمانی مناسب برای سرماخوردگی، سرفه، گلو درد است. برای درمان گلو درد می‌توانید اب شلغم را قرقره کنید. خواص آب شلغم برای درمان ضعف قوای جنسی مفید است و می‌تواند موجب افزایش تولید اسپرم شود.

از دیگر فواید خوردن اب شلغم می‌توان به مواردی مانند بهبود بینایی، درمان یبوست، درمان جوش صورت، بهبود و درمان التهاب‌های مجاری تنفسی و بهبود شقاق اشاره کرد. آب شلغم همچنین برای جلوگیری از ابتلا به سرطان‌ها و کاهش قند خون مفید است.

مصرف آب شلغم به لاغری کمک می‌‌‌کند ؟

آب شلغم خام حاوی فیبر است و موجب کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

اما توجه داشته باشید که مصرف آب شلغم و شلغم به تنهایی نمی‌تواند همانند معجزه موجب کاهش وزن و لاغری شما شود، بلکه مصرف آب شلغم خام در کنار رعایت رژیم غذایی اصولی و فعالیت بدنی، می‌تواند به کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام کمک کند.

نحوه نگهداری صحیح شلغم

بعد از اینکه به خرید شلغم اقدام کردید لازم است تا حتما نکاتی را برای نگهداری آن رعایت کنید، بنابراین اگر شلغمی خریدید که دارای ریشه‌های سبز است حتما آن را از ریشه جدا کنید.

بعد از خرید شلغم آن را در یک کیسه قرار دهید و هوایش را تا جای ممکن بگیرید و آن را در سردترین قسمت یخچال خود بگذارید، به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نباید شلغم را بیش از ۴ روز در یخچال نگهداری کنید.

از آن جایی که سبزیجات خواص خود را به راحتی از دست می‌دهند؛ بنابراین لازم است تا حتما آن‌ها را در فاصله کوتاه مدت بپزید و بخورید.

تهیه معجون شلغم و عسل

معجون شلغم و عسل یک روش بسیار عالی برای درمان سرماخوردگی است. برای تهیه آن ابتدا شلغم‌ها را شسته، پوست بگیرید و سپس داخل شلغم را با قاشق خالی کنید.

داخل هر کدام از شلغم‌ها را با یک قاشق چای خوری عسل پر کنید. شلغم‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای یا یک قابلمه دیوار بلند چیده و درب آن را بگذارید و سپس این ظرف را داخل قابلمه‌ای دیگر قرار داده و آن را تا نیمه آب کنید.

قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و شعله گاز را خیلی کم کنید. پس از گذشت دو ساعت شعله را خاموش کرده و اجازه دهید شلغم‌ها خنک شوند. پس از اینکه شلغم‌ها خنک شدند، مایع داخل شلغم‌ها را جدا کرده و داخل لیوان بریزید. این معجون عسل و شلغم را روزی سه مرتبه میل کنید.

عوارض شلغم

در کنار تمام خواص شلغم ؛ در صورت زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است موجب بروز عوارضی شود. از جمله عوارض شلغم ایجاد حساسیت غذایی است.

افرادی که به سبزیجاتی از جمله کلم و گل کلم حساسیت دارند، احتمال اینکه به شلغم نیز حساسیت داشته باشند، وجود دارد. عوارض و علائم حساسیت به شلغم شامل مواردی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم، سرفه، آسم و ورم لب‌ها هستند.

شلغم سرشار از فیبر است و زیاده‌روی در مصرف شلغم می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی مانند گاز روده، انسداد روده، اسهال و غیره شود‌. زیاده روی و افراط در مصرف شلغم به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است میزان جذب شکر در بدن را افزایش دهد و وضعیت بیمار دیابتی را وخیم‌‌تر کند.

از دیگر عوارض زیاده‌روی در مصرف شلغم کاهش شدید فشار خون است. شلغم حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است و از این رو زیاده‌روی در مصرف شلغم منجر به افت شدید و ناگهانی فشار خون می‌شود.

ازجمله خواص شلغم اینست که حاوی آنتی‌ اکسیدان‌های فراوانی است و از همین‌رو می‌تواند منجر به اختلال در سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مانند سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا زمانی‌که مقدار آنتی اکسیدان‌ها خیلی زیاد می‌شود علاوه بر رادیکال‌های آزاد سلول‌های بدن را نیز مورد هدف خود قرار می‌دهند و موجب آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شوند.

خانم‌های باردار و مادران شیرده نیز بهتر است از خوردن شلغم در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کنند.

منبع: تغذیه دانان

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید