تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1401 - 9:41
181 بازدید
کد خبر : 2086

کالری میوه خشک بیشتره یا میوه تازه؟| انواع میوه خشک برای آجیل

کالری میوه خشک بیشتره یا میوه تازه؟| انواع میوه خشک برای آجیل

میوه خشک میوه‌ای است که محتوای آب آن با روش خشک کردن گرفته شده است. درطی این فرایند میوه جمع می‌شود و میوه‌ خشکی باقی می‌ماند که کوچک‌تر از میوه تازه، اما پُرانرژی‌تر است.

کالری میوه خشک بیشتر است یا میوه تازه؟ میوه خشک میوه‌ای است که محتوای آب آن با روش خشک کردن گرفته شده است. درطی این فرایند میوه جمع می‌شود و میوه‌ خشکی باقی می‌ماند که کوچک‌تر از میوه تازه، اما پُرانرژی‌تر است. اما سوال این است که کدام نوع کالری بیشتری دارد، میوه خشک یا تازه؟کشمش، خرما، آلو، انجیر و زردآلو پُرمصرف‌ترین میوه‌های خشک هستند. میوه‌های خشک را بسیار طولانی‌تر از میوه‌های تازه می‌توانید نگه دارید و میان‌وعده‌های در دسترسی هم هستند، خصوصا در مواقعی که به یخچال دسترسی ندارید.

میوه خشک بسیار مغذی است. یک تکه میوه خشک تقریبا به اندازه‌ میوه تازه مواد مغذی دارد، اما در حجم کوچک‌تری متراکم‌تر شده است. از نظر وزنی، میوه خشک تقریبا سه و نیم برابر میوه تازه فیبر و ویتامین و املاح دارد. اما در مورد ویتامین C استثنا وجود دارد: طی فرایند خشک کردن میوه محتوای ویتامین C آن به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. به طور کلی میوه خشک فیبر زیادی دارد و منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌هاست، خصوصا پلی فنول‌ها.اما میوه خشک یکی از موضوعاتی است که همچنان بحث‌هایی پیرامون آن وجود داشته است:

تولید میوه خشک (3 روش و 7 دستور عالی) - هنر فردی

میوه خشک و قند افزوده

در صنعت برای اینکه بعضی از میوه‌های خشک را شیرین‌تر و خوشمزه‌تر کنند پیش از خشک کردن به آن‌ها شیره ذرت یا قند اضافه می‌زنند، خصوصا در مورد میوه‌های ترش مثل آلبالو یا کرن‌بری. این قند اضافی فورا جذب بدن می‌شود و قند خون را بالا می‌برد و بعد از مدت کوتاهی با افت انرژی روبرو خواهید شد. بارها و بارها ثابت شده که قند اضافه اثرات بدی روی سلامتی دارد و احتمال چاقی، بیماری قلبی و حتی سرطان را افزایش می‌دهد.

میوه خشک و قند طبیعی

همه‌ میوه‌ها قند طبیعی دارند که یا فروکتوز است یا گلوکز. این قندهای طبیعی بسیار بهتر از قندهای تصفیه شده‌اند، اما در صورتی که دندان‌ها را خوب تمیز نکنید می‌توانند منجر به پوسیدگی دندان‌ها شوند. قند موجود در میوه‌های تازه طی پروسه‌ی خشک شدن کنستانتره می‌شود، زیرا بیشتر وزن و حجم یک میوه تازه از آب آن است و وقتی خشک می‌شود یعنی به ازای هر گرم میوه مقدار قند بیشتری وجود خواهد داشت.وقتی شما میوه تازه را از نظر حجم با میوه خشک مقایسه می‌کنید می‌بینید میوه خشک قند و کالری بیشتری نسبت به میوه تازه دارد. مثلا شما می‌توانید در یک فنجان اندازه‌گیری تقریبا ۳۰ دانه انگور جا می‌شود؛ اما اگر همین انگورها خشک شوند می‌توانید بیشتر از ۲۵۰ دانه کشمش را در همان فنجان جای دهید.

میوه خشک و سولفیت

برخی از تولیدکننده‌ها به میوه‌های خشک به عنوان نگه‌دارنده سولفیت می‌زنند و این باعث می‌شود میوه‌های خشک جذاب‌تر به نظر برسند و به مرور بدرنگ نشوند. این شیوه خصوصا در مورد کشمش و زردآلود کاربرد زیادی دارد. برخی از افراد ممکن است نسبت به سولفیت حساسیت داشته باشند یا ممکن است دچار شکم درد، راش‌های پوستی و حملات آسم شوند. بهتر است میوه‌های خشکی را انتخاب کنید که به جای رنگ روشن و درخشان، قهوه‌ای یا خاکستری رنگ‌اند.ضمنا میوه خشکی که به درستی نگهداری و بسته‌بندی نشده ممکن است آلوده به قارچ افلاتوکسین و دیگر ترکیبات سمی باشد.

میوه خشک و کالری زیاد

اگر بخواهیم از نظر ارزش غذایی میوه تازه را با میوه خشک مقایسه کنیم باید بگوییم یک وعده میوه خشک دارای قند و کالری بسیار بیشتری نسبت به یک وعده میوه تازه است. میوه طی خشک شدن به طور جادویی دارای قند بیشتری نمی‌شود، اما حجم خود را از دست می‌دهد و چیزی که مهم است نحوه‌ی سنجش شما برای مقایسه‌ی میوه‌ی تازه و میوه‌ خشک است.

چرا مهم است چه مقدار میوه خشک می‌خورید؟

میوه‌ها یا در خشک‌کن‌ها (دهیدراتورها) خشک می‌شوند یا ممکن است به طور طبیعی زیر نور خورشید خشک شوند. وقتی که محتوای آب موجود در میوه تقریبا از بین رفت، میوه خشک آماده است. از دست دادن آب به معنی کاهش اندازه فیزیکی میوه است؛ بنابراین وقتی یک انگور تبدیل به کشمش سفت و جمع شده می‌شود، بسیار کوچک‌تر شده است. همین‌طور وقتی آلو تبدیل به آلوبخارا می‌شود یا تمشک خشک می‌شود.

وقتی شما میوه تازه را از نظر حجم با میوه خشک مقایسه می‌کنید می‌بینید میوه خشک قند و کالری بیشتری نسبت به میوه تازه دارد. مثلا شما می‌توانید در یک فنجان اندازه‌گیری تقریبا ۳۰ دانه انگور جا می‌شود؛ اما اگر همین انگورها خشک شوند می‌توانید بیشتر از ۲۵۰ دانه کشمش را در همان فنجان جای دهید.جالب است بدانید که ۱۰۰ گرم انگور حدود ۱۶ گرم قند و ۱۰۰ گرم کشمش حدود ۶۰ گرم قند دارد.از نظر کالری نیز، ۱۰۰ گرم انگور تقریبا ۷۰ کالری و ۱۰۰ گرم کشمش حدود ۳۰۰ کالری انرژی دارد.

آیا بهتر است کلا میوه خشک مصرف نکنید؟

میوه تازه مطمئنا از جهت برخی از ویتامین‌ها مثل ویتامین C ارزشمندتر است، اما فیبر و املاح میوه حین فرایند خشک شدن حفظ می‌شود، بنابراین لازم نیست از خوردن میوه خشک صرف‌نظر کنید؛ اما بهتر است از جهت میزان مصرف و کالری دریافتی از میوه خشک دقیق باشید. انواع کشمش و آلو و بلوبری خشک شده و چیپس موز و سیب و کیوی و زردآلو بسیار متداول‌اند و میان‌وعده‌های خوبی هستند و می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشند:
در اوتمیل (جو دوسر پخته شده) صبحانه‌تان از میوه خشک استفاده کنید: می‌توانید از میوه‌هایی که خودتان خشک کرده‌اید در اوتمیل همراه با مغزها و دانه‌ها استفاده نمایید، اما میزان کالری آن را بسنجید.در سالاد از میوه خشک استفاده کنید: می‌توانید با سبزیجات سبز، تکه‌های سیب تازه و کشمش و پنیر سالاد خوشمزه‌ای درست کنید و آن را به عنوان یک وعده‌ غذایی سبک میل کنید.

ت.

خشک شب عید

شما می‌توانید برای موقعیت هایی مانند زمانی که به کوهنوردی می روید و یا مواردی همچنین که نمی‌توانید بار زیادی را حمل کنید، میوه خشک را تهیه کنید.

چون میوه‌ها هر روز، قیمت افزایشی دارند، بنابراین قیمت میوه خشک ها هم مدام در حال تغییر است.

میوه خشک

همیشه در فصل تابستان و گرما درخت‌ ها و میوه‌ ها پربارتر و سرسبزتر هستند. معمولا هم بعضی از میوه‌ها فقط در یک فصل مخصوص وجود دارند، همین طور که می دانید با پیدایش فصل زمستان و پاییز بعضی از میوه‌ها به ندرت قابل دسترسی هستند، در این روزها بهترین راه حل برای مصرف کردن این میوه‌ها استفاده کردن از میوه خشک می باشد.

میوه‌های خشک با متد های متناسب خشک کردن آب میان بافتی آنها از بین می‌رود.

در مرحله انقباض شدن میوه ها، حجم میوه کوچک می شود و به محصولی سرشار از انرژی تبدیل می گردد.

گاهی ممکن است در هنگام خشک کردن میوه‌ها مقدار زیادی از ویتامین سی آنها از دست برود، ولی اسیدهای ارگانیک موجود در آنها و آنتی اکسیدان های موجود در آنها در این میوه‌ها به طور ثابت باقی می ماند، از مزایایی که میوه‌ خشک ها برای سلامتی بدن دارند، میزان حجم کاهش یافته آن‌ها نسبت به میوه تازه و طبیعی می باشد.

نکته مهم این است که زمان ماندگاری میوه خشک نسبت به میوه‌های تازه و طبیعی بیشتر می باشد.

فرآیند خشک کردن میوه

برای اینکه میوه ها خشک شوند، میوه‌ها را در ابتدا باید به صورت ورقه و اسلایس با کمک دستگاه برقی و گازی خشک کرد.

با استفاده از این روش آب میوه‌ها به راحتی تبخیر می شود.

ممکن است با تبخیر شدن آب میوه‌ها، ویتامین سی که در آب محلول می باشد از دست برود، ولی خاصیت های زیادی باز هم در ورقه‌ های خشک شده میوه‌ها ماندگار است.

در قدیم، تنها چند مدل میوه خشک در بازار موجود بود، اما در حال حاضر میوه‌ خشک های موجود در بازار از تنوع بسیار بالایی برخوردارند.

انواع کشمش، توت خشک شده، زردآلو خشک و آلو خشک از دسته میوه‌ خشک هایی هستند که شما می‌توانید از میوه خشک نگین خریداری کنید.

خشک نگین

انواع میوه خشک برای آجیل

میوه خشک های متنوعی در بازار وجود دارند که در آجیل هم از آنها استفاده می شود. در ادامه چند نوع میوه خشک هایی که در آجیل مصرف می شود خواهیم گفت:

برگه زرد آلو

از انواع میوه خشک بسیار محبوب و خوشمزه ای که بسیار پر طرفدار می باشد، می‌توان برگه زردآلو را نام برد.

برگه زردآلو دارای خاصیت های زیادی و دارای مزه دلچسبی می‌باشد.

برگه زردآلو منبع سرشاری از پتاسیم و منیزیم می باشد.

مصرف پتاسیم باعث پیشگیری از قند خون کلسترول و فشار خون می شود.

برگه هلو

از میوه‌های خشک محبوب می‌توان برگه هلو را نام برد، که منبع غنی از فیبر می باشد، برگه هلو تأثیر بالایی در سلامتی دستگاه گوارش و درمان یبوست در بدن دارد. برگه زردآلو دارای مقدار زیادی ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و مس می باشد.

گلابی خشک

گلابی خشک از انواع دیگر میوه خشک به حساب می‌ آید. البته امکان دارد مانند دیگر میوه‌های خشک محبوبیت چندانی نداشته باشد.

گلابی خشک برای سلامتی بدن بسیار سودمند می باشد و در این میوه خشک مقدار زیادی ویتامین k وجود دارد که برای سلامتی استخوان‌ها بسیار مفید است.

با استفاده از میوه خشک و گلابی خشک می توان کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کرد، در واقع گلابی از بروز مشکلات مربوط به استخوان‌ها جلوگیری می کند.

انجیر خشک

در انجیر خشک مقدار بالایی اسید فولیک موجود است که استفاده از آن برای خانم‌های باردار بسیار مفید می‌باشد. اگر که خانم‌های باردار در روز مصرف چند دانه انجیر داشته باشند، تا حدود زیادی کمبود اسیدفولیک بدن خود را جبران کنند.

سیب خشک

مردم جهان همواره علاقه‌ی وافری به میوه‌ها دارند.

و یکی از انواع این میوه های پرطرفدار سیب بهشتی می باشد که از گذشته تاکنون به عنوان میوه ی خاص از ان یاد شده است.

سیب خشک از پرطرفدارترین مدل چیپس میوه است.

سیب خشک از ارزش بالای تغذیه ای برخوردار است.

اشخاصی که به طور منظم از سیب خشک در برنامه غذایی خود استفاده می کنند، میزان تندرستی خود را افزایش می دهند و از بیماری‌های گوناگونی جلوگیری و پیشگیری خواهند کرد.

جالب است بدانید که همه‌ی سیب خشکها مانند هم یک عطر و بو ندارند و متفاوت هستند. دارای اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی خاصی هستند. سیب خشک آن قدر پرخاصیت است و شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر می باشد.

کیوی خشک

از انواع پرطرفدار و بسیار خوش طعم و طعمی مانند لواشک، چیپس کیوی امی باشد که آن قدر طعم ترش آن بی نظیر است که توجه همه را به خود جلب کرده و به کودکان آن را به عنوان لواشک و میوه لواشکی می دانند، این میوه دارای ماندگاری بسیار بالایی بوده و سرشار از آنتی اکسیدان است که استفاده میوه خشک کیوی و چیپس کیوی در تمام فصول بسیار خوش طعم و دل چسب می باشد و مورد پسند همگان می باشد.

برای درست کردن میوه خشک کیوی و چیپس کیوی لواشکی، به شکل خانگی در گام اول باید کیوی ها را به خوبی شست و‌ آن ها را با یک چاقو بسیار تیز پوست گرفت و به صورت چیپسی اسلایس کرد و همچنین با میوه خشک کن آن ها را درست کرد و‌یا به شکل سنتی آن ها را در زیر آفتاب و یا روی بخاری و رادیاتور درست کرد.

دلیل استفاده از میوه خشک

از مهم‌ترین دلایل استفاده از میوه خشک در دسترس نبودن همیشگی تمام میوه‌ها در طول سال می باشد، برخی متناسب با ذائقه خود تمایل دارند که در فصول مختلف و انواع میوه مورد علاقه خود را میل کنند و در دسترس داشته باشند، این نکته حائز اهمیت است که در میوه‌های خشک همان فواید میوه تازه نیز وجود دارد. اما باید توجه داشت که کالری میوه خشک نسبت به میوه تازه بالاتر است.

پس شما می‌توانید برای بهره‌مندی از این خاصیت ها، نسبت به خرید آنلاین میوه خشک، با میوه خشک نگین اقدام کنید، ما در میوه خشک نگین، انواع میوه خشک را به صورت جزیی و عمده ارائه می‌دهیم.

خواص میوه خشک

در میوه خشک همان خواص میوه تازه حتی به مراتب بیشتر وجود دارد.

تفاوت بین میوه تازه و میوه خشک، آب گرفته شده از آن ها می‌باشد.

باید توجه کرد که میوه خشک ها کالری بسیلر بالایی دارند، کالری میوه خشک ها چند برابر میوه تازه می باشد.

همچنین این مزایا را دارند که میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه خشک نسبت به میوه تازه چندین برابر است.

احتمالا در معرض نور خورشید یا دستگاه میوه خشک کن مواد مغذی موجود در میوه دچار تحولاتی شده است، پس قطعا نمی شود گفت که میوه خشک ها ماده بی ارزشی هستند.

از آنجا که میوه خشک ها دارای ظاهر کوچک‌تری نسبت به میوه‌های تازه هستند، در نتیجه اکثر افراد علاقه مندند که استفاده بیش تری از این نوع میوه‌ها داشته باشند.

از نظر میزان مواد مغذی هم، مصرف یک لیوان میوه تازه ریز شده با نصف لیوان میوه خشک برابر است.

در میان این میوه‌ها موز، خرمالو و انجیر به عنوان پرکالری ترین میوه‌ خشک ها به حساب می ایند.

قیمت میوه خشک

عوامل زیادی بر روی قیمت میوه خشک تأثیرگذار می گذارد که از جمله این عوامل به قیمت روز میوه تازه می توان‌ اشاره داشت که تاثیر مستقیم دارد، همچنین راهی که برای خشک کردن میوه خشک به کار گرفته می‌شود نیز بر روی قیمت میوه خشک تأثیر دارد.

از دیگر نکات مهم در این مورد، میزان کیفیت و میزان مرغوبیت میوه خشک می باشد و در زمان خرید میوه خشک باید به این نکته دقت کرد که قیمت آن همواره به قیمت روز میوه خشک بستگی دارد.

این محصولات دارای درجه بندی کیفی گوناگونی می باشد.

جمع بندی در مورد میوه خشک

در میوه‌های خشک مقدار فیبر زیادی موجود است که وجود این مقدار فیبر باعث سلامتی در دستگاه گوارش می‌ باشد و همین طور فیبر موجود در میوه خشک ها دارای پلی فنول ها است که در روی بهبود جریان گردش خون تأثیر مستقیم می‌گذارد.

پلی فنول ها باعث پیشگیری از سرطان نیز می شود، به همین جهت خرید و مصرف این محصول بسیار اهمیت دارد.

منبع: بهارنیوز

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید