تاریخ انتشار : جمعه 8 مهر 1401 - 17:50
530 بازدید
کد خبر : 783

رژیم غذایی برای کبد چرب+صبحانه، ناهار و شام مناسب برای کبد چرب

رژیم غذایی برای کبد چرب+صبحانه، ناهار و شام مناسب برای کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب، فقط مختص افراد مبتلا به کبد چرب نیست! بلکه رژیم غذایی کبد، یک برنامه غذایی سالم و مناسب برای حفظ سلامت کلی بدن است. در برنامه رژیم کبد، قند؛ چربی‌های اشباع و ترانس بسیار کم اما سرشار از امگا۳ وجود دارد.

رژیم غذایی کبد چرب، فقط مختص افراد مبتلا به کبد چرب نیست! بلکه رژیم غذایی کبد، یک برنامه غذایی سالم و مناسب برای حفظ سلامت کلی بدن است. در برنامه رژیم کبد، قند؛ چربی‌های اشباع و ترانس بسیار کم اما سرشار از امگا۳ وجود دارد. در این مطلب از سایت رژیم نیوز درباره رژیم غذایی مناسب کبد چرب بیشتر بخوانید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

  • رژیم غذایی کبد چرب چیست؟
  • نمونه برنامه غذایی کبد چرب
  • غذاهای مفید برای سلامت کبد
  • غذاهای مضر برای کبد چرب

دو نوع بیماری کبد چرب بسیار شایع است، بیماری کبد ناشی از الکل و کبد چرب غیر الکلی. استفاده از رژیم کبد چرب برای کمک به درمان کبد چرب غیرالکلی مناسب است زیرا بیماری کبد چرب غیر الکلی اغلب در افراد چاق یا کم تحرک و کسانی که رژیم غذایی نامناسبی دارند بسیار شایع است.

رژیم غذایی کبد چرب چیست؟

همانطور که در بالا گفتیم، برای کبد چرب (fatty liver) و کمک به درمان چربی کبد، باید رژیم غذایی کبد چرب را در کنار ورزش و افزایش تحرک داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر برای درمان کبد چرب تصمیم قطعی گرفته‌اید و مصصم هستید، در ادامه توضیحات رژیم کبد چرب را بخوانید.

درمان کبد چرب، با استفاده از رژیم کبد چرب؛ ورزش و افزایش تحرک، بهترین روش ممکن است!

رژیم غذایی مناسب کبد چرب، یک برنامه غذایی حاوی مقدای کمی قند، چربی‌های اشباع و ترانس و سرشار از امگا۳ است.

در یک برنامه غذایی متعادل مصرف میوه، سبزیجات، لوبیا‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها، روغن زیتون و غلات کامل توصیه می‌شود.

داشتن چنین برنامه غذایی برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است. در نهایت، احتمال مرگ در سنین پایین را کاهش و به صورت مفید التهاب را کم می‌کند.

نمونه رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب

رژیم کبد چرب

نمونه برنامه غذایی کبد چرب

در برنامه غذایی کبد چرب، پیشنهاداتی متنوع برای صبحانه، ناهار و شام برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید استفاده کنید.

صبحانه برای کبد چرب:

  • ۲۰ گرم جو دو سر که با دو قاشق چایخوری کره بادام زمینی و یک تکه موز ترکیب کنید.
  • همراه با یک فنجان قهوه با کمی شیر کم‌چرب یا شیر خامه گرفته.
  • یک کف دست نان سنگگ، نصف قوطی کبریت پنیر کم‌چرب، ۲ عدد مغزگردو؛
  • یک عدد تخم‌مرغ پخته؛

در میان وعده می‌توانید دو عدد خرما و یک واحد میوه استفاده کنید.

ناهار برای کبد چرب:

  • سالاد اسفناج با سرکه بالزامیک و کمی روغن زیتون؛
  • ۸۵ گرم فیله مرغ، فلفل دلمه، روغن زیتون؛
  • یک فنجان نخود سبز، کمی فلفل دلمه، چند عدد قارچ؛
  • یک فنجان کلم بروکلی، هویج یا سایر سبزیجات پخته شده؛

میان وعده یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی با یک برش سیب؛

شام برای کبد چرب:

  • کمی سالاد لوبیا یا سالاد کلم و کاهو؛
  • ۸۵ گرم ماهی سالمون پخته شده؛
  • یک فنجان بروکلی پخته شده؛
  • یک فنجان از انواع توت‌ها؛
  • یک لیوان شیر؛
  • ۴ قاشق ماست کم‌چرب یا ایسلندی، ۱ قاشق شوید، ۲ عدد مغزگردو؛

در این رژیم کبد چرب، پیشنهاداتی ارائه شده که می‌توانید در هر وعده غذایی یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هر گزینه را در هفته فقط ۲ بار تکرار کنید.

رژیم غذایی مناسب برای سلامت کبد

غذاهای مفید برای سلامت کبد

غذاهای مفید برای سلامت کبد

در رژیم غذایی کبد چرب، باید از مواد غذایی مفید برای سلامت استفاده کنید، در ادامه لیست خوردنی‌های عالی و تقویت کننده برای کبد را معرفی کرده‌ایم:

  • سبزیجات و آب آن‌ها و همین طور میوه‌های خام و فیبردار؛
  • نوشیدن دو لیتر آب در روز ( معادل با ۸ لیوان آب در طول یک روز )؛
  • سیر و پیاز؛
  • استفاده از نان و سایر غلات سبوس‌دار؛
  • استفاده از محصولات شیر سویا و پنیر سویا برای جبران نمودن کلسیم شیر؛
  • چغندر؛
  • انواع کلم مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ و کلم قمری؛
  • آرتیشو (کنگر فرنگی)؛
  • استفاده از منابع غنی ویتامین C بصورت روزانه مثل لیمو ترش؛
  • استفاده از منابع غنی ویتامین E؛
  • میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان مثل آلو، کشمش، زغال اخته، شاتوت، توت فرنگی، تمشک، پرتقال، گریپ فروت سرخ، طالبی، سیب و گلابی؛
  • کاسنی و یا عرق آن (عرق کاسنی)؛
  • استفاده از منابع سلنیوم مانند استفاده از غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو؛
  • استفاده بیشتر گوشت ماهی و مرغ نسبت به گوشت قرمز؛
  • استفاده از نمک دریا به جای نمک معمولی برای طبخ غذا؛
  • استفاده از روغن زیتون و روغن کنجد؛
  • استفاده از کلیه مواد غذایی گفته شده در بالا بصورت تازه؛

غذاهای مضرر برای کبد چرب

غذاهای مضر برای کبد چرب

در ابتدای این مطلب، گفتیم که دلیل اصلی بروز کبد چرب، عدم تحرک و استفاده از رژیم غذایی نامناسب است! اگر از رژیم کبد چرب استفاده می‌کنید، نباید از غذاهای زیر استفاده کنید:

  • الکل: الکل عامل اصلی ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری‌های کبدی است.
  • شکر: از غذاهای شیرین نظیر شکلات و شیرینی، نوشابه و آب میوه‌ها دوری کنید. قند خون بالا به تجمع چربی در کبد کمک می‌کند و با مصرف بیش از اندازه کم کم با علائم کبد چرب مواجه می‌شوید.
  • غذاهای سرخ شده: این غذاها دارای کالری و چربی بالایی هستند.
  • نمک: مصرف بیش از اندازه نمک بدن شما را مجبور به نگه داشتن بیش از حد آب می‌کند. مصرف سدیم را به روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم محدود کنید.
  • نان سفید، برنج و ماکارونی: رنگ سفید در این مواد غذایی نشانه‌ای فرآوری شده‌ی بالای این مواد غذایی است که قند خون شما را در مقایسه با دیگر غلات کامل به علت کمبود فیبر، بیشتر افزایش می‌دهد.
  • گوشت قرمز: بیف و غذاهای گوشتی دارای چربی اشباع شده بسیار بالایی هستند.

کلام آخر…

کبد چرب به هیچ‌وجه شوخی بردار نیست! اگر دچار چربی کبد هستید از همین الان برای درمان کبد چرب، دست به کار شوید و با رعایت رژیم غذایی کبد چرب، افزایش تحرک و اصلاح سبک زندگی، با بیماری کبد مبارزه کنید.


منبع: سایت زوم لایف

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید