تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 - 15:56
61 بازدید
کد خبر : 10196

رژیم فستینگ ۱۶/۸ چیست؛ معایب و مزایا

رژیم فستینگ ۱۶/۸ چیست؛ معایب و مزایا

رژیم فستینگ ۱۶/۸ شامل ۸ ساعت زمان برای میل کردن غذا و ۱۶ ساعت رژیم روزه داری است.روزه داری فواید زیادی به همراه داشته و در اکثر موارد تبعیت از این رژیم باعث کاهش وزن، بهبود عملکرد مغز، قند خون و طول عمر فرد خواهد شد.

رژیم نیوز | شاید به تازگی اسم رژیم فستینگ ۱۶/۸ را شنیده باشید اما از سالیان بسیار دور در نقاط مختلف جهان انجام می شده است. رژیم فستینگ ۱۶ ۸ در کشورهای مختلف از نظر دینی و فرهنگی پیروی می شود.

اما امروزه رژیم فستینگ ۱۶ ۸ رنگ و بویی تازه به خود گرفته است و به روش های متخلفی می توان انجام داد.

 رژیم فستینگ، روش ۱۶/۸ در حال حاضر یکی از روش های پرطرفدار و آسان برای لاغری است. طرفداران فستینگ ۱۶/۸ ادعا می کنند که راهی آسان، پایدار و مناسب برای کاهش وزن و بهبود سلامتی است.

رژیم روزه داری متناوب (IF) یا فستینگ ۱۶/۸ به این معناست که شما تنها برای ۸ ساعت در روز مجاز به غذا خوردن هستید. در ۱۶ ساعت باقی مانده تنها می توانید از نوشیدنی های بدون کالری مانند آب بهره ببرید.

رژیم فستینگ 16/8

رژیم فستینگ ۱۶/۸

رژیم ۱۶/۸ چیست؟

رژیم فستینگ متناوب ۱۶/۸ دریافت کالری های شما را به ۸ ساعت در طی روز محدود می کند. محدود شدن زمان غذا خوردن به شما کمک می کند تا کالری دریافتی را به راحتی کاهش دهید.

شما می توانید چرخه رژیم روزه داری را برای ۲ بار در هفته یا حتی هر روز انجام دهید که بستگی به ترجیح شما دارد.

در سالیان اخیر رژیم فستینگ ۱۶/۸ محبوبیت روز افزون بخصوص در میان افرادی که به دنبال لاغری و چربی سوزی هستند پیدا کرده است.

رژیم فستینگ بر خلاف دیگر رژیم ها که قوانین محدود کننده دارند، شما می توانید رژیم ۱۶ ۸ را به آسانی دنبال کنید و با کمترین تلاش نتایج را ببینید.

رژیم ۱۶ به ۸ را به عنوان یک رژیم با محدودیت کم و انعطاف پذیری بیشتر نسبت به دیگر رژیم ها می دانند که به آسانی می توان در سبک زندگی خود گنجاند.

علاوه بر اینکه با انجام رژیم روزه داری ۱۶ ساعته می توانید چربی بسوزانید بلکه باعث بهبود قند خون، فعالیت بهتر مغز و افزایش طول عمر می شوید.

رژیم فستینگ 16/8

رژیم فستینگ ۱۶/۸

نمونه رژیم فستینگ ۱۶ ۸ و برنامه رژیم فستینگ روزه داری

رژیم ۱۶/۸ ساده، بی خطر و پایدار است. برای شروع این رژیم کافیست که ۸ ساعت زمان غذا خوردن خود را انتخاب کنید و تنها در این زمان وعده های خود را میل کنید.

افراد بسیار زیادی ترجیح می دهند که از ۱۲ ظهر تا ۸ شب وعده های خود را بخورند و از ۸ شب تا ۱۲ ظهر فستینگ انجام دهند. در این ساعات غذا خوردن تنها کافیست که شما صبحانه را حذف کنید اما در ناهار و شام عادی به همراه میان وعده داشته باشید.

برخی دیگر ترجیح می دهند که وعده های خود را از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر بخورند.

با این حال شما هستید که می توانید تصمیم بگیرید چه ساعت هایی غذا بخورید و چه ساعت هایی فستینگ انجام دهید. کاملا به سبک زندگی شما بر می گردد که چه زمانی فستینگ داشته باشید.

با توجه به زمانی که برای فستینگ در نظر می گیرید به شما توصیه می کنیم که چند وعده و میان وعده کوچک در طی ساعات آزاد داشته باشد تا بتوانید گرسنگی را تحت کنترل خود بگیرید.

حداکثر رساندن بهره وری از رژیم فستینگ۱۶/۸

علاوه بر این برای به حداکثر رساندن بهره وری از رژیم فستینگ باید وعده های خود را با مواد خوراکی و نوشیدنی های مغذی پر کنید. مواد خوراکی مغذی به شما کمک می کند که با تمام توان در مسیر لاغری قدم بردارید.

وعده های غذایی شما باید شامل مواد خوراکی کامل و سالم باشد:

  • میوه ها: سیب، موز، توت ها، پرتقال، آلو، هلو و دیگر میوه ها.
  • سبزیجات: کلم بروکلی، گل کلم، خیار، سبزیجات سبز رنگ، گوجه فرنگی و انواع سبزیجات.
  • غلات کامل: کینوا، برنج قهوه ای، جو دوسر، جو، گندم سیاه و دیگر غلات کامل.
  • چربی های سالم: روغن زیتون، آووکاو و روغن نارگیل.
  • منابع پروتئینی: گوشت قرمز، ماکیان، ماهی، حبوبات، تخم مرغ، دانه و غیره.

مصرف نوشیدنی های بدون کالری مانند آب، چای و قهوه حتی در زمان فستینگ مجاز است که به شما در کنترل اشتها و دی هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند.

مهم است که به خاطر داشته باشید با پرخوری یا زیاده روی در مصرف مواد غذایی کم ارزش تمام اثرات مثبت فستینگ ۱۶ ساعته خود را از بین می برید. با انجام چنین کاری بیشتر از اینکه سود کرده باشید به بدن خود زیان رسانده اید.

عوارض جانبی رژیم فستینگ 16/8

رژیم فستینگ ۱۶/۸

نکاتی برای انجام فستنیگ ۱۶ ۸

به این نکات دقت کنید تا برای شما انجام فستینگ کار آسان تری باشد:

  • در زمان های فستینگ چای دارچین بنوشید تا اشتها را سرکوب کنید.
  • به طور مرتب در طی روز آب بنوشید.
  • تماشای تلویزیون و شبکه های اجتماعی را محدود کنید تا احساس گرسنگی شما کمتر تحریک شود.
  • تنها قبل از زمان های غذا خوردن ورزش کنید زیرا که تمرین کردن در زمان فستینگ گرسنگی شما را افزایش می دهد.
  • آگاهانه غذا خوردن را تمرین کنید
  • یک راهکار بسیار خوب انجام مدیتیشن است تا بتوانید بر احساس گرسنگی غلبه کنید.

فایده های رژیم فستینگ ۱۶/۸

همانطور که گفته شد رژیم روزه داری متناوب ۱۶ ساعته محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است زیرا که آسان، انعطاف پذیر و پایدار در بلند مدت است.

فستنیگ ۱۶/۸ به طور خودکار کالری های شما را کاهش می دهد و همچنین دیگر نیازی نیست تا زمان های زیادی را به آشپزی اختصاص دهید.

حالا به بررسی چند فایده از انجام رژیم فستینگ بپردازیم:

  • کاهش وزن: نه تنها با کاهش زمان غذا خوردن خود در روز کمتر کالری دریافت می کنید بلکه پژوهش ها نشان داده اند فستینگ به بالا بردن متابولیسم و چربی سوزی کمک می کند. (۱)
  • بهبود قند خون: آزمایش ها نشان داده اند که رژیم روزه داری متناوب سطح انسولین را تا ۳۱ درصد کاهش داده و ۳ تا ۶ درصد قند خون را پایین می آورد و احتمال ابتلا به دیابت کاهش می یابد.
  • افزایش طول عمر: اگرچه شواهد در این زمینه محدود است اما برخی آزمایش های انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که فستینگ به افزایش طول عمر کمک می کند.
  • پیشگیری از بیماری ها: طرفداران روزه داری متناوب بر این باورند که با این سبک از غذا خوردن می توان از بیماری های قلبی، برخی سرطان ها، دیابت نوع ۲ و بیماری های مرتبط با اختلال سیستم عصبی جلوگیری کرد.

عوارض جانبی رژیم ۱۶/۸

با وجودی که رژیم فستینگ متناوب ۱۶/۸ فایده های زیادی برای سلامتی دارد اما برای همه افراد مناسب نیست.

کاهش زمان غذا خوردن به ۸ ساعت منجر می شود که برخی افراد در زمان های آزاد به پرخوری رو بیاورند و ساعت های فستینگ را جبران کنند. انجام چنین کاری باعث چاقی، مشکلات گوارشی و برخی عادت های ناسالم می شود.

همچنین در شروع این رژیم ممکن است عوارض جانبی مانند گرسنگی، ضعف و خستگی را تجربه کنید که با سازگاری شما از بین خواهند رفت.

لازم به ذکر است که برخی تحقیقات علمی اعلام کرده اند تاثیر رژیم ۱۶/۸ متناوب بر خانم ها و آقایان متفاوت است. تعدادی از پژوهش ها نشان داده اند که فستینگ ممکن است بر باروری و تولید مثل خانم ها اثر بگذارد.

برای اینکه بتواند در مورد تاثیر فستینگ بر قدرت باروری نتیجه گیری کاملی انجام داد باید تحقیقات علمی بیشتری انجام داد.

در هر حال اگر قصد شروع رژیم فستینگ را دارد رفته رفته این کار را انجام دهید. در صورتی که هر گونه مشکل یا نشانه ای مشاهده کردید رژیم را متوقف کرده و با دکتر مشورت کنید.

آیا رژیم ۱۶/۸ برای من مناسب است؟

در صورتی که شما همزمان با فستینگ یک رژیم متعادل و سبک زندگی سالم داشته باشید می توانید بدون خطر و با پایداری بلند مدت این رژیم را انجام دهید.

رژیم غذایی شما باید سرشار از خوراکی های مغذی و کامل باشد. اگر شما فستینگ انجام دهید اما وعده های شما ناسالم باشد قطعا جواب خوبی نخواهید گرفت.

با وجودی که رژیم فستینگ ۱۶/۸ برای اغلب بزرگسالان بی خطر است اما در صورتی که مشکل خاصی دارید باید با پزشک مشورت کنید. اگر داروی خاصی استفاده می کنید، دیابت دارید، فشار خون شما پایین است و یا اختلالات غذا خوردن دارید حتما از پزشک خود رضایت بگیرید.

همچنین رژیم فستینگ به خانم هایی که می خواهند حامله شوند یا حامله هستند یا نوزاد شیر می دهند توصیه نمی شود.

جمع بندی

رژیم فستینگ ۱۶/۸ به شما اجازه می دهد تا تنها برای ۸ ساعت در طی روز غذا بخورید و در زمان باقی مانده فستینگ انجام دهید.

با انجام فستینگ می توانید لاغر شوید، قند خون را بهبود ببخشید و عملکرد مغز را بالا ببرید.

داشتن یک رژیم متعادل که سرشار از مواد خوراکی کامل و مغذی باشد برای جواب گرفتن از رژیم فستینگ ۱۶/۸ ضروری است.

 

منبع: رژیمتو

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید