تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 13:48
36 بازدید
کد خبر : 9649

خواص فوق‌العاده چلغوز (Chilgoza Pine) + روش مصرف

خواص فوق‌العاده چلغوز (Chilgoza Pine) + روش مصرف

چلغوز یا دانه صنوبر، آجیل درخت کاج است که خواص شگفت انگیزی دارد. برخی ممکن است اصلا این دانه خوراکی را نشناسند و آن را یک ناسزا تلقی کنند. با این حال این دانه کمتر شناخته شده در بخش‌هایی از کشور ما می‌روید و می‌تواند در بین آجیل‌ها قرار بگیرد.

آجیل کاج چلغوز به عنوان یک غذای فوق العاده و همچنین یک مکمل غذایی غنی از مواد مغذی معروف است. بیایید فواید چلغوز را کشف کنیم و فواید آن را ما بدانیم.

چلغوز یا دانه صنوبر، آجیل درخت کاج است که خواص شگفت انگیزی دارد. برخی ممکن است اصلا این دانه خوراکی را نشناسند و آن را یک ناسزا تلقی کنند. با این حال این دانه کمتر شناخته شده در بخش‌هایی از کشور ما می‌روید و می‌تواند در بین آجیل‌ها قرار بگیرد.

از آنجایی که این ماده غذایی حاوی مواد مغذی، پروتئین و آنتی اکسیدان است، مصرف آن به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی خواص چلغوز را و مواد مغذی موجود در آن پرداخته‌ایم.

طعم و شکل ظاهری چلغوز

این دانه که داخل پولک‌های کاج قرار دارد، قهوه‌ای رنگ است و ظاهر آن به تخمه آفتاب گردان شباهت دارد. به اعتقاد برخی افراد مزه چلغوز، مانند پسته و بادام است و طعم ترد و کره‌ای دارد.

مواد مغذی دانه کاج

این دانه خوراکی را اگر در برنامه غذایی خود قرار دهید، بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان تامین می‌شود. به طور کلی محتویات این دانه عبارت هستند از:

  • مواد مغذی
  • آنتی‌اکسیدان‌ها
  • اسید آمینه‌های ضروری
  • اسید‌های چرب غیر اشباع
  • مواد معدنی از جمله پتاسیم، سلنیوم، روی، کلسیم، فولات، منگنز، روی، فسفر، مس و آهن
  • ویتامین‌هایی مانند A ،K ،E ،C و گروه B به‌ویژه نیاسین
ظاهر دانه چلغوز

خواص چلغوز

ظاهر دانه چلغوز

فواید چلغوز برای سلامتی بدن

از آنجایی که چلغوز غنی از این مواد مغذی است برای حفظ سلامتی بدن فایده زیادی دارد. از جمله فواید آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • رفع بی‌خوابی شبانه به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم
  • حفظ سلامت قلب
  • سم زدایی و کمک به سلامت کبد و کلیه
  • کمک به سلامت چشم
  • تنظیم فشار خون
  • تقویت حافظه و عملکرد مغز
  • از بین بردن خستگی مفرط و تنش
  • آرام بخش و رفع اضطراب
  • رفع سنگ مثانه
  • تقویت قوای جنسی
  • کمک به کاهش وزن
  • کاهش دردهای عضلانی
  • کاهش کلسترول بد
  • کمک به سلامت استخوان‌ها به دلیل سرشار بودن از فسفر و کلسیم

خواص چلغوز برای سلامت چشم

این ماده غذایی سرشار از ویتامین E و A است و نوعی آنتی‌اکسیدان به‌نام لوتئین دارد که از چشم در برابر بیماری‌های بینایی محافظت می‌کند. از جمله‌ بیماری‌هایی که وجود این ماده در بدن، از آن پیشگیری می‌کند، دژنراسیون ماکولا است که در اثر بالارفتن سن رخ می‌دهد.

کاهش بیماری قلبی

مصرف این دانه می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش بدهد؛ چرا که دارای منیزیم، نیاسین، چربی‌های غیر اشباع و ویتامین E است. بیماری‌های قلبی ممکن است در اثر افزایش سطح کلسترول ناسالم بروز پیدا کند و زمینه مرگ و میر را به‌وجود آورد. بنابراین قرار دادن چلغوز در رژیم غذایی می‌تواند به سلامت قلب شما و پیشگیری از تپش قلب کمک کند.

کمک به پیشگیری از سرطان

مصرف مکرر این ماده، سطح کلسترول خون را بالا می‌برد و از این طریق خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن سرشار از آنتی اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های رادیکال آزاد محافظت می‌کند.

بهبود عملکرد و سلامت مغز

تحقیقات نشان داده است که چلغوز می‌تواند از پیری و زوال عقل جلوگیری کند. مواد معدنی آجیل کاج به تقویت حافظه کمک می‌کند؛ آهن موجود در آن، اکسیژن را حمل می‌کند و به مغز می‌رساند. همین موضوع باعث بهبود عملکر مغز و پیشگیری از خستگی ذهنی می‌شود.

مصرف چلغوز برای کاهش وزن

این آجیل دارای فیبر زیادی است و در صورت قرار دادن آن در رژیم غذایی، احساس سیری به افراد می‌دهد؛ در نتیجه مصرف آن از این طریق می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. مصرف مواد غذایی دارای فیبر بالا، شما را از خوردن میان وعده‌های غیر ضروری باز می‌دارد.

کمک به سلامت پوست

استفاده موضعی از دانه کاج می‌تواند به رفع تیرگی پوست شما کمک کند. به این صورت که ابتدا دانه‌ها را نرم کنید، سپس مانند پماد روی پوست بمالید؛ تکرار این کار می‌تواند پوست را روشن‌تر کند.

علاوه بر آن حاوی ویتامین E و آنتی اکسیدان است که برای پیشگیری از پیری پوست موثر هستند؛ بنابراین مصرف دانه صنوبر برای شادابی و سلامتی پوست مفید است. این ماده به دلیل داشتن اسید آمینه، به رفع نازکی مو و درخشندگی آن کمک کند.

از دانه کاج می‌توان به عنوان آجیل استفاده کرد و طعمی مانند پسته و بادام دارد.
از دانه کاج می‌توان به عنوان آجیل استفاده کرد و طعمی مانند پسته و بادام دارد.

افزایش میل جنسی

دانه چلغوز باعث افزایش جنسی و تحریک ترشح هورمون‌های جنسی می‌شود. مصرف این ماده قدرت باروری را افزایش می‌دهد و مصرف آن با بادام هندی باعث افزایش اسپرم در مردان می‌شود. اسیدآمینه آرژنین موجود در این آجیل به باروری زنان و مردان کمک زیادی می‌کند.

کمک به بیماران دیابتی

تحقیقات نشام می‌دهد که مصرف دانه صنوبر باعث بهبود کنترل گلوکز در خون می‌شود. علاوه بر آن گفتیم که سطح کلسترل بد را نیز کاهش می‌دهد و با افزایش احساس سیری، به کاهش پرخوری کمک می‌کند.

بهبود هضم غذا

این آجیل سرشار از فسفر است و به همین دلیل به هضم غذا کمک می‌کند. فسفر اسیدها را خنثی می‌کند و یک الکترولیت طبیعی است؛ به همین دلیل می‌تواند در کاهش یبوست، نفخ و اسهال موثر باشد.

خواص چلغوز برای سرد مزاج ها

این دانه طبیعت گرمی دارد و برای افرادی که طبع‌شان سرد است می‌تواند گزینه مناسبی باشد. افراد دارای مزاج گرم و خشک بهتر است این خوراکی را مصرف نکنند.

روش های مصرف دانه کاج

این ماده غذایی را می‌توانید به‌صورت دانه یا روغن استفاده کنید. برخی موارد استفاده آن عبارت هستند از:

روغن چلغوز برای معطرسازی فضا

چند قطره از روغن دانه کاج را در دستگاه بخور سرد بریزید و از فضای مطبوع و معطر لذت ببرید. رایحه بی‌نظیر این روغن به سرعت در هوا پخش می‌شود. همچنین می‌توانید مقداری از آن را داخل وان بریزید تا عطر آن در فضای حمام بپیچد.

روغن دانه صنوبر برای ماساژ

مقداری از این روغن را با روغن بادام یا نارگیل رقیق کنید و روی پوست بمالید و ماساژ دهید تا از خواص چلغوز برای رفع تنش‌های عضلانی بهره‌مند شوید.

استفاده از دانه کاج به عنوان آجیل

دانه کاج را می‌توانید در یک تابه و با حرارت مناسب بو بدهید. برای این کار، دانه‌ها را تا حدود سه دقیقه تفت دهید تا طلایی شود.

جالب است بدانید که با این دانه می‌توانید شیرینی نیز درست کنید.

چلغوز همان میوه درخت کاج است که طبع گرمی دارد.
چلغوز همان میوه درخت کاج است که طبع گرمی دارد.

کلام آخر

در این مطلب خواص شگفت آور میوه کاج را بررسی کردیم. خواص چلغوز برای مردان و زنان در این است که به تحریک میل جنسی و افزایش باروری کمک می‌کند. مواد معدنی موجود در آن برای سلامت پوست، چشم، کبد، قلب، کلیه و مغز مفید است و به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های زیاد از سرطان پیشگیری می‌کند.

یکی از خواص این دانه در کاهش لاغری است؛ قرار دادن آن در رژیم غذایی به کاهش احساس گرسنگی و رفع پرخوری کمک می‌کند.

منبع: کوئیـک فیت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید