تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 4:20
226 بازدید
کد خبر : 1965

تخم هندوانه برای لاغری| خواص شگفت انگیز تخم هندوانه برای سلامتی

تخم هندوانه برای لاغری| خواص شگفت انگیز تخم هندوانه برای سلامتی

تخمه هندوانه به عنوان یک تنقلات بسیار عالی است. چرا که دارای کالری بسیار کمی است و فواید سلامتی بسیار بالایی دارد.

تخمه هندوانه به عنوان یک تنقلات بسیار عالی است. چرا که دارای کالری بسیار کمی است و فواید سلامتی بسیار بالایی دارد.

تخمه هندوانه (به انگلیسی : Watermelon Seed) یکی از بهترین و سالم ترین انواع تنقلات است که کالری کمی داشته و حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است.

تخمه های این میوه شیرین و آبدار دارای مواد مغذی متراکم هستند. وقتی این دانه ها برشته می شوند کاملا ترد خواهند شد. از این رو به راحتی می توانند جای سایر میان وعده های ناسالم را بگیرند.

خواص تخمه هندوانه برای پوست

خواص تخمه هندوانه برای پوست و مو

اگر سلامت پوستتان برایتان خیلی اهمیت دارد باید بگوییم به هیچ عنوان از خواص تخمه هندوانه غافل نشوید. این خوراکی و تنقلات خوشمزه برعکس تخمه های دیگر از شیوع آکنه جلوگیری می کند.

جالب است بدانید به دلیل مواد معدنی که این دانه در خود دارد به مرور موجب روشن شدن پوستتان نیز می شود. همچنین افرادی که بذر تفت داده شده هندوانه را می خوردند علائم اولیه پیری در آن ها به عقب می افتد.

بررسی ها و تحقیقات نشان داده است افرادی که این دانه بسیار خوشمزه را به طور منظم مصرف می کنند پوستشان خاصیت ارتجاعی خود را بسیار بیشتر حفظ می کند.

روغن تخمه هندوانه نیز برای پوست بسیار عالی است. اگر دارای منافذ باز پوست هستید تنها کافیست کمی از این روغن را روی پوست خود ماساژ دهید و سپس با آب گرم و شوینده مناسب پوست خود را بشویید. با این کار هم منافذ بازتان بسته می شود هم از بروز آکنه جلوگیری خواهد کرد.

کالری دانه هندوانه

یک اونس از دانه هندوانه در برگیرنده ۱۵۸ کالری است. این مقدار زیاد نیست. در مقابل باید بدانید که در هر اونس تنها ۱۵ چیپس سیب زمینی وجود دارد و این مقدار کالری زیادی وارد بدن می کند. یک مشت بزرگ دانه هنداونه حدود ۴ گرم وزن دارد و در برگیرنده ۵۶ دانه و تنها ۲۲ کالری است.

 

کالری تخمه هندوانه چقدر است؟ ۳۹Kcal
مقدار: ۱ قاشق غذاخوری
کالری: ۳۹ kcal
چربی: ۳.۳ g
کربوهیدرات: ۱ g
پروتئین: ۲ g
40042040 7 1 true elements roasted watermelon seeds

طبع تخم هندوانه

تخم هندوانه از مغزهای گیاهی با مزاج سرد و تر است مصلح آن عسل و گلنگبین است. خواص آن مشابه با تخم کدو است و سبب بهبود و مهار سرفه‌ها و تب‎های گرم می‌شود و برای سرد مزاجان مضر است.

خواص تخمه هندوانه برای مو

خواص تخمه هندوانه برای سلامت موها بسیار بی نظیر است. چرا که این بذر بسیار ریز و خوشمزه دارای پروتئین، آهن، منیزیم و مس برخی از مهم ترین مواد مغذی برای موهای شما هستند.

استفاده متعادل و منظم از دانه های تفت داده شده هندوانه می تواند فواید زیادی برای موهای شما داشته باشد. به خصوص زمانی که با نازک شدن مو و ریزش مو واجه هستید.

زمانی که شما این خوراکی خوشمزه را در رژیم غذایی جای می دهید خوب است بدانید که پروتئین لازم برای رشد موی خود را تقویت می کنید.

همچنین منیزیم موجود در دانه های خوردنی هندوانه از شکافتن انتهای مو و شکستن آن ها جلوگیری می کند. از طرفی مس موجود در این تنقلات تولید ملانین را افزایش می دهد. تمامی این موارد است که موهای شما را ابریشمی و شاداب نگه می دارد.

خاصیت سلامتی تخمه هندوانه

تخمه هندوانه برای سلامتی چه خواصی دارد

۱. خواص تخمه هندوانه برای کنترل قند

نگرانی اولیه بیماران دیابتی کنترل سطح قند خون است و تخمه هندوانه راهی خوشمزه و سالم برای انجام آن است. خواص تخمه هندوانه موجب کاهش قند خون بالا می شود. این دانه ی پرخاصیت ارتباط مستقیمی با کنترل بهتر قند خون و کاهش مقاومت به انسولین در بدن دارد.

از این رو این خوراکی برای سلامت افرادی که دچار بیماری دیابت هستند بسیار ضروری است. البته باید در نظر داشت قبل از اضافه کردن هر خوراکی به رژیم غذایی خود حتما با پزشکتان مشورت کنید.

۲. افزایش سطح انرژی با دانه هندوانه

نوشیدنی های انرژی زا و قرص های زیادی در بازار وجود دارد که به شما وعده می دهند تا انرژی روزنه تان را تامین کنند. اما شما می توانید با کمک خواص تخمه هندوانه بدون هیچ مواد افزودنی و آسیب زننده انرژی خود را تامین کنید.

این دانه های ریز سرشار از اسیدهای چرب سالم هستند. از این رو تنها یک فنجان تخمه هندوانه به متابولیسم شما کمک می کند و بدن شما را با مواد مغذی ضروری نیز تغذیه می کند.

با این حال خوردن بیش از حد دانه های تفت داده شده هندوانه می تواند باعث افزایش وزن شما شود. بنابراین برای بالا بردن انرژی روزانه خود بهتر است متعادل از این دانه مصرف کنید.

۳. پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌ های ضعیف و تراکم استخوان کم است که خطر شکستگی را افزایش می‌ دهد. برای پیشگیری از این مشکل می توانید از خواص تخمه هندوانه کمک بگیرید.

چرا که این دانه های ریز منبعی باورنکردنی از منیزیم هستند. یک فنجان دانه تفت داده شده هندوانه بیش از ۱۴۰ درصد نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تامین خواهد کرد.

این دانه های بسیار خوشمزه سرشار از مس، منگنز و پتاسیم هستند. این بدان معناست که همه مواد مغذی برای رشد سالم استخوان ها را در خود دارد. همچنین استخوان های شما را تقویت می کنند و تراکم مواد معدنی آن ها را نیز بهبود می بخشند.

خواص تخمه هندوانه بر اساس ارزش غذایی

ارزش غذایی تخمه هندوانه

با دانستن ارزش غذایی دانه های تفت داده شده هندوانه بدون شک شما متقاعد می شوید تا از خواص تخمه هندوانه بهره مند شوید.

۱. خواص تخم هندوانه با کالری کم

از خواص تخمه هندوانه می توان به کم کالری بودن آن اشاره کرد. ۳۰ گرم از دانه تفت داده شده هندوانه تقریباً ۱۵۸ کالری دارد. این مقدار خیلی کمتر از ۳۰ گرم چیپس سیب زمینی و پفک است.

نکته: ک مشت بزرگ تخمه هندوانه حدود ۴ گرم وزن دارد و فقط ۲۳ کالری دارد.

۲. منیزیم موجود در دانه هندوانه

خواص تخمه هندوانه به دلیل وجود ماده معدنی منیزیم بسیار بیشتر از یک تنقلات شده است. به گونه ای که در یک وعده ۴ گرمی، ۲۱ میلی گرم منیزیم دریافت خواهید کرد که ۵ درصد ارزش روزانه است.

موسسه ملی سلامت (NIH) به بزرگسالان توصیه می کند روزانه ۴۲۰ میلی گرم از این ماده معدنی را دریافت کنند. زمانی که شما این دانه خوشمزه را میل می کنید این ماده معدنی موجب حفظ عملکرد اعصاب و ماهیچه خواهد شد. همچنین این ماده معدنی ایمنی، سلامت قلب و سلامت استخوان را تضمین خواهد کرد.

۳. تامین آهن با بذر هندوانه

اگر به دنبال بالا بردن آهن بدن خود هستید بهتر است خواص تخمه هندوانه را جدی بگیرید. یک مشت دانه هندوانه حاوی حدود ۰.۲۹ میلی گرم آهن یا حدود ۱.۶ درصد از ارزش روزانه است. در نگاه اول شاید این میزان اصلا چشمگیر نباشد. اما NIH فقط به بزرگسالانی که فقر آهن ندارند توصیه می کند ۱۸ میلی گرم در روز نیاز است آهن مصرف کنند.

آهن جزء مهمی از هموگلوبین است که اکسیژن را از طریق آن در بدن حمل می کند. همچنین به بدن شما کمک می کند تا کالری ها را به انرژی تبدیل کند.

۴. تامین چربی خوب

برای تامین چربی های خوب بدن پیشنهاد می کنیم از خواص تخمه هندوانه کمک بگیرید. دانه های هندوانه منبع خوبی از اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع هستند. یک مشت بزرگ (۴ گرم) به ترتیب ۰.۳ و ۱.۱ گرم را تامین می کند.

به گفته منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا، این چربی ها برای محافظت در برابر حمله قلبی و سکته مغزی و کاهش سطح کلسترول بد در خون بسیار مفید و ضروری هستند.

۵. تامین روی

مصرف خوراکی های حاوی روی را همیشه باید جدی بگیرید. از این رو می توانید از خواص تخمه هندوانه در تنقلات خود بهره مند شوید.

دانه های هندوانه منبع خوبی از روی هستند. آن ها حدود ۲۶ درصد از ارزش روزانه را در یک مشت بزرگ (۴ گرم) فراهم می کنند.

روی یک ماده مغذی مهم است که برای سیستم ایمنی ضروری است. همچنین برای موارد زیر نیز بسیار حیاتی هستند.

  • سیستم گوارشی و عصبی بدن
  • رشد مجدد و تقسیم سلولی
  • حس چشایی و بویایی شما

خواص تخمه هندوانه برای لاغری

تخمه هندوانه از مواد مغذی مانند فولات، آهن و منیزیم غنی می باشد که این مواد برای سلامت بدن ضروری می باشند. فیبری که در تخمه هندوانه وجود دارد در مدت طولانی موجب می شود تا فرد دچار کاهش اشتها شده و باعث لاغری او شود. همچنین به دلیل افزایش سوخت و سازی که مصرف تخمه هندوانه در بدن دارد، انرژی بدن را تامین می کند و در کاهش وزن اثرگذار است.

چگونه تخمه هندوانه را بو بدهیم؟

تفت دادن و بودادن تخمه هندوانه آسان است. فر را روی ۳۲۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید و تخمه ها را روی یک ورقه پخت قرار دهید.

فقط ۱۵ دقیقه طول می کشد تا تخمه ها برشته شوند اما ممکن است بخواهید آن ها را کمی هم بزنید تا تردی یکنواختی حاصل شود.

می توانید با افزودن کمی روغن زیتون و نمک، یا پاشیدن دارچین و کمی شکر طعم آن ها را بهتر کنید. اگر طعم بیشتری را ترجیح می دهید می توانید آب لیموترش و پودر چیلی یا حتی فلفل قرمز را هم اضافه کنید.

 

در آخر:

خواص تخمه هندوانه برای سلامتی بی نظیر است. اگرچه ممکن است مقدار برخی از مواد معدنی و ویتامین‌ های موجود در آن‌ کم به نظر برسد، اما همچنان نسبت به چیپس سیب‌زمینی و سایر تنقلات ناسالم ارجحیت دارند.

پاسخ به ۲ سوال درباره تخمه هندوانه

۱: آیا تخمه هندوانه نسبت به تخمه های دیگر همچون آفتابگردان کالری بالایی دارد؟

خیر تخمه هندوانه نسبت به همه نوع تخمه های کالری کمتری دارد که هر ۴ گرم برابر ۲۳ کالری است.

۲: چرا از تخمه هندوانه به عنوان یک مرطوب کننده در صنایع آرایشی استفاده می کنند؟

زیرا روغن این نوع تخمه سرشار از آنتی اکسدان، منیزیم و ویتامین C است که در پیری زودرس، خشکی و کدری پوست جلوگیری می کند.

منبع: کوئیک فیت

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید