تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مهر 1402 - 7:07
535 بازدید
کد خبر : 3669

طرز تهیه برنجک خانگی پفکی کم روغن و رژیمی

طرز تهیه برنجک خانگی پفکی کم روغن و رژیمی

طرز تهیه برنجک خانگی پفکی و ساده کم روغن و نمکی به روش شمالی مرحله به مرحله.در ادامه قصد داریم شما را با روش درست کردن این خوراکی خوشمزه آشنا کنیم.

در شهرهای مختلف ایران برای مناسبت‌ها و جشن‌ها، تنقلات سنتی متنوعی وجود دارد. در هر شهری که برویم براساس نوع محصولی که در آنجا وجود دارد، تنقلات مخصوصی هم تهیه می‌شود. برای مثال چون در استان‌های غرب کشور، کشت گندم رایج است، مردم این مناطق با نام گندم برشته آشنایی دارند. در شهرهای شمالی هم که برنج کشت می‌شود، برنجک محبوب است. طرز تهیه برنجک خانگی به چندین روش انجام می‌شود. در ادامه قصد داریم شما را با روش درست کردن این خوراکی خوشمزه آشنا کنیم.

طرز تهیه برنجک خانگی مرحله به مرحله

برای درست کردن برنج پفکی شما به مواد زیر نیاز دارید:

  • برنج ایرانی: ۲ لیوان
  • روغن: یک قاشق سوپخوری
  • شیر: یک لیوان
  • نمک یا شکر: به دلخواه خود

برای طرز تهیه برنجک با برنج خیس خورده به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: آماده کردن برنج

در ابتدا باید برنج را بشویید سپس داخل آبکش بریزید تا آب آن کامل برود. سپس شیر جوشیده و ولرم را روی برنج اضافه کنید. اجازه دهید برای مدت حداقل ۳ ساعت در فضای آشپزخانه قرار دهید تا برنج در آن خیس بخورد.

نکته آشپزی : برای درست کردن برنجک خانگی باید از شیر جوشیده استفاده کنید تا زمان اضافه کردن روی برنج، فاسد نشود.

بعد از اینکه برنج حسابی خیس خورد، آن را داخل آبکش بریزید تا شیر اضافه گرفته شود.

طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده

مرحله دوم: تفت دادن برنج

در این مرحله از طرز تهیه برنجک خانگی باید داخل ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. همین که گرم شد، برنج شیری را داخل روغن بریزید. شعله را کم کنید و مدام آن را هم بزنید. برای مدت ۲۰ دقیقه برنج را با حرارت کم تفت دهید. حالا می‌توانید به دلخواه خود نمک یا شکر هم به برنجک اضافه کنید. البته اضافه کردن نمک یا شکر باید به صورت محلول باشد. شکر یا نمک را با مقداری آب جوش حل کنید. در حالی که برنج را تفت می‌دهید، این محلول را هم اضافه کنید.

مرحله سوم: کامل کردن بو دادن برنجک

برای درست کردن طرز تهیه برنجک رنگی در همین مرحله می‌توانید به برنج‌ها رنگ غذای دلخواه خود را اضافه کنید و تفت دهید. برنجک باید تا زمانی روی حرارت قرار بگیرد که آب آن کامل تبخیر و برنج خشک شده باشد.

زمانی که برنج را بو می‌دهید، نمک یا شکر ته ماهیتابه رسوب می‌کند. برای اینکه برنج بد طعم نشود، بهتر است سریع ماهیتابه را عوض کنید. برای مدت ۳۰ دقیقه برنج را بو دهید. حالا طرز تهیه برنجک خانگی مرحله به مرحله تمام شده است و اجازه دهید خنک شود. سپس آن را میل کنید.

طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده

یک روش دیگر برای درست کردن برنجک خانگی، پختن برنج و سپس بو دادن آنست. برای درست کردن این روش برنجک به مواد زیر نیاز دارید:

  • برنج: ۱ پیمانه
  • روغن سرخ کردنی به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم

برای طرز تهیه برنجک خانگی مرحله به مرحله به صورت زیر عمل کنید:

مرحله اول: پختن برنج

برای درست کردن این برنجک باید از برنج عطری ایرانی استفاده کنید. ابتدا برای مدت نیم ساعت در آب جوش خیس کنید. سپس مقدار آب آن را بیشتر کرده و روی حرارت قرار دهید تا بپزد. همزمان نمک برنج را هم اضافه کنید تا سریع طعم بگیرد.

طرز تهیه بهاردونه شمالی

مرحله دوم: خشک کردن برنج

در این مرحله از طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده باید بعد از پخته شدن برنج، آن را داخل آبکش بریزید تا آب آن برود. سپس روی پارچه نخی در مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک شود. برای مدت یک روز صبر کنید تا برنج خشک شود.

مرحله سوم: تفت دادن برنج

در این مرحله از طرز تهیه برنجک خانگی داخل ماهیتابه روغن بریزید. مقدار کمی از برنج را داخل توری بریزید و در مقدار زیادی روغن سرخ کنید. به محض پف کردن، برنج را از روغن خارج کنید و مقدار دیگری از برنج را داخل روغن بریزید.

شور یا شیرین بودن برنجک پفکی به ذائقه شما بستگی دارد. پس هیچ الزامی برای اضافه کردن نمک یا شکر وجود ندارد.

فیلم آموزش تهیه برنجک را از اینجا ببینید

منبع: کرفس

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید