تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 5:40
195 بازدید
کد خبر : 1789

لاغری با ذهن؛ روش های جالب لاغری با قدرت ذهن و تلقین

لاغری با ذهن؛ روش های جالب لاغری با قدرت ذهن و تلقین

لاغری با ذهن یعنی استفاده از راهکارهای روانشناسی مثل شناخت درمانی، رفتار درمانی و ذهن آگاهی برای لاغر شدن. با رژیم نیوز همراه باشید.

لاغری با ذهن یعنی پرخوری کنیم و تحرک نداشته باشیم و با وهم و خیال لاغر شویم؟ قطعا اینطور نیست.
لاغری با ذهن یعنی استفاده از راهکارهای روانشناسی مثل شناخت درمانی، رفتار درمانی و ذهن آگاهی برای لاغر شدن.
شاید شما هم این شعار قدیمی را شنیده باشید که: کاهش وزن صحیح از ذهن آغاز می‌شود.
ذهن ما مرکز نگرش‌ها، انتخاب‌ها، تصمیم‌ها و رفتارهای ماست و این که چه بخوریم یا نخوریم یا چقدر تحرک داشته باشیم یا اصلا چرا این کارها را انجام دهیم به ذهن ما برمی‌گردد.
پس برای لاغری ماندگار و واقعی لازم است یاد بگیریم که افکار و نگرشمان را تصحیح کنیم و ذهنمان را در مسیر درست مدیریت کنیم.
معنی لاغری با ذهن این است.
رژیم نیوز برنامه کامل و گام به گامی برای این منظور تدارک دیده که به شما کمک می‌کند با تغییرات ذهنی و رفتاری، به شکل اصولی و برای همیشه لاغر شوید.

لاغری با ذهن

لاغری با ذهن

لاغری با ذهن و دلایل چاقی

افرادی که بر این باورند که چاقی ناشی از سبک زندگی و رفتارهای ناسالم است، احتمالا نگاه پیشگیرانه دارند و هنگام خوردن آگاهانه‌تر عمل می‌کنند.
با سوالات چالش برانگیز به خودتان انگیزه بدهید:
مثلا از خودتان بپرسید دلایل اضافه وزن من چیست؟ آیا من می‌توانم وزنم را کم کنم؟ آیا می‌توانم وارد این چالش بشوم؟

چند ترفند لاغری با ذهن

کاهش وزن می‌تواند چالش برانگیز و مشکل باشد. خصوصا اگر ذهنیت درست برای سبک زندگی سالم نداشته باشید.
خوشبختانه توصیه‌های مفیدی برای افرادی که می‌خواهند ذهن خود را تمرین دهند تا به کمک آن، وزن خود را کاهش دهند، وجود دارد.
در اینجا چند راه برای تغییر دیدگاه شما ارائه می‌کنیم که می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند:

رژیم غذایی

رژیم غذایی را فراموش کنید. زیرا محدودیت، ذهن شما را محدود می‌کند.
هنگامی که از رژیم غذایی خود رنج ببرید و با سختی وزن کم کنید، ممکن است احساس درماندگی کرده و آن را‌‌ رها کنید و دست از فعالیت بدنی نیز برداشته و در نتیجه وزن شما مجددا افزایش یابد.
برای لاغری با ذهن تمرکز خود را بر عادات غذایی طولانی مدت خود زیاد کنید زیرا این بهترین راه برای کاهش وزن و نگه داشتن آن، از راه سالم است.

ورزش

یکی از ترفندهای لاغری با ذهن این است که به ورزش به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده نگاه کنید.
فعالیت‌هایی را پیدا کنید که برایتان جنبهٔ سرگرمی داشته باشد. چون در این صورت بیشتر احتمال دارد که به صورت روزانه آن را انجام دهید. به علاوه، ورزش و فعالیت‌های گروهی به همراه دوستان خود می‌تواند برایتان انگیزه بخش باشد.

چند داستان جالب از افرادی که به طرز عجیبی لاغر شدند!

لاغری با ذهن

مهربانی با خود

اگر در طول دوره کاهش وزن، انگیزه‌تان کاهش پیدا کرد و یا طبق برنامه خوب پیش نرفتید، خودتان را سرزنش نکنید.
آیندهٔ خود را تجسم کنید. ۶ ماه یا یک سال بعد دور از دسترس نیست. در نظر بگیرید که در آینده چطور به نظر خواهید آمد و چه احساسی نسبت به خود خواهید داشت. این موضوع در لاغری با ذهن اهمیت زیادی دارد.

ذهن‌تان را برای کاهش وزن آماده کنید

اگر تاکنون سعی در کاهش وزن داشته‌اید، می‌دانید که خوردن غذای سالم و تحرک داشتن از اجزای مهم هر برنامه کاهش وزن است. اما آیا می‌دانید رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن هم در بدن و هم در ذهن شما اتفاق می‌افتد؟

در واقع ، اگر بارها و بارها سعی کرده اید وزن خود را کاهش دهید اما هرگز موفق نشده‌اید یا وزن کم کرده‌اید اما دوباره وزن‌تان برگشته (یا شاید حتی بالاتر رفته!) ، به احتمال زیاد افکار و ذهنیت شما و نه رژیم غذایی، مانع شما می‌شود چرا که اضافه وزن، بازتابی از وضعیت روحی یا روانی شما است. و یکی از علت‌های اصلی لاغر نشدن شما این است که از ایجاد تغییر در ضمیر ناخودآگاه خود برای حمایت از اهداف‌تان خود غافل می‌شوید.

چگونه باورهای شما می‌تواند تلاش‌های کاهش وزن شما را خنثی کند

انسان‌ها در طول زندگی، پیام‌های منفی در مورد بدن خود دریافت می‌کنند. جای تعجب نیست که تجارت رژیم، رونق زیادی دارد. هر روز افراد بیشتری برای کنترل وزن‌شان به رژیم های غذایی، ورزش و ترفندهای لاغری متوسل می‌شوند، رژیم های غذایی معمولا موثر نیستند.

با این حال بسیاری از خانم ها سعی می‌کنند به سرعت، اغلب قبل از شرکت در یک مراسم خاص مانند عروسی، بازگشایی مدرسه و دانشگاه یا فصل تعطیلات به سرعت لاغر شوند. اما تقریباً در ۹۰ درصد موارد، وزن کم شده‌شان دوباره برمی‌گردد چون برنامه‌ای که شروع کرده بودند مقطعی بود. به این ترتیب این اشخاص به این باور محدود کننده می‌رسند که هرگز قادر به کاهش وزن یا حفظ وزن مطلوب خود نخواهند بود.

سایر باورهای محدود کننده رایج که می‌تواند شما را از رسیدن به هدف‌های وزنی‌تان باز دارد، اغلب ریشه در ترس دارد. به عنوان مثال، ممکن است از این ترس داشته باشید که اگر وزن خود را کاهش دهید، دیگران شما را جذاب قلمداد کنند و مورد آزار کلامی قرار بگیرید.

یا شاید می‌ترسید که اگر روند لاغری را طی کنید و لاغر شوید اما شریک زندگی خود را پیدا نکنید، برایتان یک شکست محسوب شود. بعضی از افراد از ترس اینکه اطرافیان پس از لاغر شدن، انتظار بیشتری از آنها داشته باشند وزن بالای خود را تحمل می‌کنند.

دیگران ممکن است ترس داشته باشند که اگر لاغر شوند، توسط خانواده یا دوستان چاق‌شان طرد شوند. همچنین این ترس مشترک وجود دارد که اگر شما همان “آدم چاق همیشگی” نباشید، دیگر خودتان را نشناسید.

دلیل محدود کننده بودن این باورها این است که برای کم کردن وزن، ذهن آگاه و ناخودآگاه شما باید با این موضوع موافق باشد. اگر ذهن شما بگوید: “من می خواهم وزن کم کنم و معتقدم که می‌توانم به راحتی این کار را انجام دهم” و ضمیر ناخودآگاه شما موافقت کند، شما می‌توانید وزن کم کنید.

اما اگر ضمیر ناخودآگاه شما این باور را داشته باشد که شما هرگز قادر به رسیدن به وزن مطلوب‌تان نیستید، به احتمال زیاد و لاغر شدن برایتان سخت خواهد شد.

قدرت ذهن خود را تقویت کنیم -

لاغری با ذهن

چگونه با افکار خود بدن‌تان را تغییر شکل دهید

با فرض اینکه دلایل متابولیک یا مسائل پزشکی دلیل اضافه وزن شما نیستند، اولین قدم برای کاهش وزن، آگاهی کامل از داستان‌تان است. داستان شما ممکن است ریشه در گذشته داشته باشد، مثلا این که یکی از نزدیکان‌تان همیشه شکم شما را نیشگون می‌گرفته و شما را “تپل” صدا می‌کرده. یا ممکن است جدیدتر باشد و به گفتگوهای درونی شما با خودتان برگردد.

به عنوان مثال شاید مرتب به خود می‌گویید که کاهش وزن به دلیل ناتوانی در درست خوردن و ورزش به دلیل ساعت‌های طولانی که در محل کار می‌گذرانید، سخت است.

به یاد داشته باشید، افکار و ذهنیات شما واقعیت شما را شکل می‌دهد. بنابراین، بهتر است قبل از تلاش برای تغییر رژیم غذایی و ورزش، روی تغییر افکار و ذهنیت خود کار کنید.

در اینجا ۱۰ روش برای برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه شما برای دستیابی به کاهش وزن دائمی آورده شده است:

لاغری با ذهن | راهکار ۱
به گفتگوهای درونی خودتان گوش دهید

عزت نفس و پذیرش خود از ارکان دستیابی به وزن مطلوب است. اما بیشتر افراد نمی‌توانند لاغر شوندچون درگیر گفتگوهای درونی سرزنش‌گرانه در ارتباط با بدن خود می‌شوند. مهم است قبل از کاهش وزن بدانید گفتگوهای درونی شما با خودتان از چه جنسی است. اگر در بیشتر مدت زندگی خود به بدن‌تان ابراز تنفر و انزجار کرده‌اید، ضمیر ناخودآگاه شما یک باور منفی خواهد داشت.

با گفتگوی مثبت و دوستانه با بدن‌تان، همان‌طورکه مثلا با یک کودک معصوم صحبت می‌کنید، می‌توانید مغز ناخودآگاه‌تان را به شکل مثبت تنظیم کنید. به آینه نگاه کنید و آنچه را درباره بدن خود دوست دارید شناسایی کنید.

قسمت‌هایی را که می‌خواهید تغییر دهید لمس کنید و بگویید: “از این که من را ایمن نگه داشتید متشکرم.” به بدن خود اطمینان دهید که کاهش وزن بی خطر است. این کار را هر روز انجام دهید. با گذشت زمان، ضمیر ناخودآگاه شما با قصد آگاهانه شما برای کاهش وزن همسو می‌شود.

لاغری با ذهن | راهکار ۲
یک داستان جدید بنویسید

به جای این که فقط بگویید می‌خواهید لاغر شوید، دقیقاً آنچه می‌خواهید به دست آورید و دلیل آن را بنویسید. شاید بخواهید ۴ کیلو (یا ۴۰ کیلو) وزن کم کنید تا بتوانید با نوه‌هایتان هم‌قدم شوید. یا شاید می‌خواهید غذای بهتری انتخاب کنید تا انرژی بیشتری داشته باشید.

حتماً احساس فعلی خود را بنویسید و این که وقتی به اهداف خود می‌رسید چه احساسی خواهید داشت. به عنوان مثال اگر اضافه وزن مانع لذت بردن از دوچرخه سواری با دوستان‌تان می‌شود و این موضوع باعث شده که از جمع کنار گذاشته شوید، این موقعیت خاص و احساسات مربوط به آن را بنویسید.

سپس بنویسید وقتی که اضافه وزن خود را کم می‌کنید و می‌توانید به این سرگرمی بپیوندید چه احساسی خواهید داشت. در روند کاهش وزن هم که شروع به کشف احساسات خود در رسیدن به اهداف وزنی‌تان می‌کنید، به نوشتن ادامه دهید. حتماً هر روز داستان جدید خود را برای خود تعریف کنید. بگذارید در ناخودآگاه و سلول‌های بدن شما نفوذ کند.

 

لاغری با ذهن | راهکار ۳
مراقبه کنید

مدیتیشن روش دیگری است که می تواند به شما کمک کند تا از افکار و باورهای خود آگاهی بیشتری کسب کنید تا بتوانید راهی برای کاهش وزن موفق پیدا کنید.

می‌توانید با استفاده از مدیتیشن انگیزه‌های خود را برای کاهش وزن کشف کنید، موانع احساسی یا ناخودآگاه‌تان را درک کنید و با استفاده از تصویرسازی ذهنی ببینید کاهش وزن چه شکلی است و چه حسی دارد و به این ترتیب مغزتان را از نو برنامه‌نویسی کنید و همدلی بیشتری نسبت به خود ایجاد کنید.

مراقبه را هم در حالت نشسته می‌توان انجام داد هم همراه با حرکت مثل یوگا. همچنین ممکن است دوست داشته باشید به مراقبه‌های صوتی گوش دهید،

لاغری با ذهن | راهکار ۴
اهداف انجام‌پذیر تعیین کنید

هدف نهایی شما ممکن است کم کردن ۳۰ کیلو باشد، اما اگر تصمیم دارید فوراً به آن برسید، به احتمال زیاد شکست می‌خورید. در عوض، اهداف قابل انجام و کوچک‌تر را تعیین کنید. مثلا با اهدافی که می‌توانید از پس‌شان برآیید مانند خوردن ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز یا نوشیدن آب بیشتر شروع کنید. یا می‌توانید هدف‌تان را این بگذارید که هر شب ۸ ساعت بخوابید.

ممکن است به این نتیجه برسید که این اهداف سهل‌الوصول به تنهایی باعث کاهش وزن می‌شوند اما اگر می خواهید هدف کاهش وزن بیشتری را تعیین کنید، توجه داشته باشید که این مقدار بیشتر از ۲ کیلو در ماه نباشد. می‌دانم که به نظر کم می‌رسد، اما ۲ کیلو در ماه قابل انجام و ماندگار است و در ۱ سال ۲۴ کیلو می‌شود!

کاهش وزن | 10 راه مناسب برای کاهش وزن بدن

لاغری با ذهن

لاغری با ذهن | راهکار ۵
با ذهن‌آگاهی بخورید

مطالعات نشان می‌دهد که ذهن‌آگاهی یعنی آگاهی متمرکز در مورد افکار، اعمال و انگیزه‌های شما، هنگامی که با سایر استراتژی‌های کاهش وزن استفاده می‌شود، در کاهش وزن طولانی مدت نقش اساسی دارد. در زمان تهیه وعده‌های غذایی و غذا خوردن، تمرکز حواس را تمرین کنید.

سعی کنید مراقب احساس گرسنگی و سیری باشید. به مزه‌ها، بافت غذا و اعمال جویدن و بلعیدن غذا توجه کنید. همچنین توجه کنید که بدن شما بعد از خوردن غذاهای مختلف چه حسی دارد. این روش می‌تواند به کاهش پرخوری کمک کند و شما را نسبت به عادت‌هایی که مانع کاهش وزن شما می‌شوند آگاه سازد. هنگامی که بین آنچه می‌خورید و آنچه احساس می‌کنید ارتباط برقرار میکنید، دیگر نیازی به رژیم لاغری نخواهید داشت.

این موضوع بدون زحمت اتفاق خواهد افتاد. وقتی نگرش خود را در مورد غذا به عامل تغذیه وجودتان تغییر دهید، ترکیب بدن و تصویر بدن‌تان نیز تغییر می‌کند. هنگامی که با بدن‌تان ارتباط برقرار می‌کنید و آن را از منظر همدلی و احترام به خود تغذیه می‌کنید، احساسات مرتبط با این عزت نفس، یک محیط متابولیکی در بدن شما ایجاد می‌کند که برای سوزاندن بهینه چربی مناسب است.

لاغری با ذهن | راهکار ۶
خودگویی‌هایی مثبت را تکرار کنید

با این خودگویی‌ها داستان جدیدی که قصد دارید ناخودآگاه‌تان باور کند، تقویت می‌شود. عبارت‌های مثبت وقتی باورپذیر باشند خیلی خوب کار می‌کنند. پس اگر بگویید: “من ظرف یک ماه ۲۰ کیلو سبک‌تر می‌شوم”، ناخودآگاه شما این باور را نخواهد کرد. درعوض، مثلا بگویید: “من در حال تبدیل شدن به آن انسان لاغر طبیعی هستم که در درون من زندگی می کند!” یا بگویید: “من اکنون تصمیمات سالمی می‌گیرم که مرا به وزن مطلوبم برساند.”

حتی می‌توانید برای خودگویی‌های مثبت‌تان آداب و آیین تعریف کنید.مثلا می‌توانید یک شمع روشن کنید، با چشمان بسته بنشینید و ۳ بار پشت سر هم عبارت‌های مثبت‌تان را بگویید. این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید.

یا ممکن است بخواهید بعضی از خودگویی‌هایتان را قبل از خواب بگویید زمانی که ضمیر ناخودآگاه شما پذیراتر است، به خاطر داشته باشید که این جملات مثبت باید در زمان حال باشند طوری که انگار قبلاً رخ داده‌اند. خودگویی باعث نمی‌شود چیز جدیدی اتفاق بیفتد، باعث می‌شود چیزی که موجود بوده در وجود شما پذیرفته شود.

لاغری با ذهن | راهکار ۷
دست از وزن کردن خودتان بردارید

در حالی که وزن کردن ذاتاً بد نیست، بسیاری از افراد بیش از حد روی عدد ترازو تأکید می‌کنند و حتی اجازه می‌دهند وزن آنها خلق و خو، افکار و عملکردشان را تعیین کند. این رفتار نوعی خودتخریبی است.

روی ترازو نروید مگر این که بتوانید اطلاعات وزن‌تان را فقط از منظر سلامتی ببینید نه اینکه از آن برای تعریف ارزش شخصی خود استفاده کنید. زیبایی این رویکرد این است که وقتی وزن کردن خودتان را متوقف کردید، کم‌کم یاد می‌گیرید تشخیص دهید که چه زمانی و چه عاملی باعث احسااس خوب در بدن شما می‌شود و به این ترتیب عدد ترازو ارزش و اهمیتش را از دست می‌دهد.

لاغری با ذهن | راهکار ۸
نفس بکشید

وقتی برای تنفس کامل و عمیق وقت می‌گذارید، از بدن‌تان آگاهی بیشتری پیدا می‌کنید. تنفس آگاهانه می‌تواند به کاهش پاسخ استرس در بدن کمک کند. تنفس عمیق دیافراگمی یک تمرین تنفس در یوگاست که به کاهش استرس کمک می کند.

بسیاری از روش‌های تنفس دیگر وجود دارد. می‌توانید درباره آنها و نحوه انجام آنها در اینترنت مطالب مفیدی پیدا کنید. یا به راحتی در حالی که به آرامی تا عدد ۵ می‌شمارید نفس‌تان را از بینی به داخل بکشید و در انتهای دم دوباره تا ۵ بشمارید.

سپس در حالی که تا ۵ می‌شمارید نفس‌تان را بیرون بدهید و در انتهای بازدم دوباره تا ۵ بشمارید. این کار را برای چند دقیقه تکرار کنید. این شیوه تنفس که “تنفس مسدود شده” نامیده می شود باعث هضم هورمون‌های استرس و استراحت و بازیابی در بدن می‌شود.

لاغری با ذهن | راهکار ۹
از روابط مسموم دوری کنید

اگر در یک رابطه نامتعادل هستید که دائماً انرژی ذهنی مثبت‌تان را به فرد دیگری می‌دهید و مدام سعی می‌کنید شخص دیگری را راضی کنید، تلاش شما برای کاهش وزن بی‌فایده خواهد بود زیرا مثل این است که یک خون‌آشام دائما انرژی ذهنی شما را می‌مکد. (که حتی می تواند یک موقعیت باشد نه یک شخص) این امر باعث استرس و کورتیزول اضافی می‌شود و انرژی گرانبهای شما را تخلیه می‌کند، در نتیجه بدنبال شیرینی، کربوهیدرات و یا الکل می‌گردید و همه این‌ها باعث وزن اضافی می‌شود.

لاغری و کاهش وزن با قدرت ذهن امکان پذیر است؟

لاغری با ذهن

لاغری با ذهن | راهکار ۱۰
یک زندگی فرضی را تجربه کنید

اعتقادات شما واقعیت شماست. امروز از خود یک عکس بگیرید (یا تصویری جدید پیدا کنید که نشان دهنده ظاهر شما باشد). سپس تصویری از خود را از زمانی پیدا کنید که از نظر خودتان واقعاً خوب بودید و احساس خوبی به خودتان داشتید.

بعد از انتخاب این دو عکس، ۱۰ روز زندگی کنید طوری که انگار هنوز همان شخصی هستید که از آن احساس خوبی داشتید. در پایان ۱۰ روز زندگی فرضی از خودتان عکس جدیدی بگیرید. شما در عکس جدید بسیار شبیه خود قبلی‌تان خواهید بود که دوستش داشتید و به او احترام می‌گذاشتید.

منبع: سیبیتا

ایتا رژیم نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها

عضو کانال ایتا شوید