تاریخ انتشار : دوشنبه 12 دی 1401 - 21:14
9 بازدید
کد خبر : 1546

انواع عدس؛ خواص، کالری و ارزش غذایی عدس

انواع عدس؛ خواص، کالری و ارزش غذایی عدس

عدس از مواد غذایی خون ساز است و باعث درمان کم خونی می‌شود . در این مقاله به معرفی خواص عدس، ارزش غذایی و میزان کالری آن خواهیم پرداخت.

خواص عدس و ارزش غذایی عدس برای لاغری و رژیم غذایی

خواص عدس و ارزش غذایی عدس برای لاغری و رژیم غذایی

انواع عدس و غذاهای پخته شده با عدس

عدس، مَرجُمَک، مَرجو یا نسک(به فارسی تاجیکستان) (نام علمی: Lens esculinaris)، گیاهی کوچک شبیه به نخود و دانهٔ آن از دانه‌های خوراکی (حبوبات) است که معمولاً در خاک‌های فقیری که برای کاشت دیگر محصولات مناسب نیست، کاشته می‌شود.

عدس در انواع و رنگ‌های گوناگونی وجود دارد که عدس قهوه‌ای، سبز، نارنجی از آن جمله‌اند. از عدس قرمز برای تهیه شوربای‌رنگی استفاده می‌شود.

برای پختن نان، عدس را با آرد مخلوط می‌کنند. در ایران، از این گیاه، برای تهیه عدس‌پلو استفاده می‌کنند.

لاغری با سیر، خوردن سیر خام ناشتا معجزه می کند!

ریشه واژه عدس

واژه عدس ریشه عربی دارد و از این زبان وارد فارسی شده‌است. معادل فارسی این واژه، نسک و مرجمک است. واژه مرجمک هنوز در برخی از زبان‌های ایرانی مرکزی و برخی گویش‌های محلی فارسی زنده و رایج است و واژه نسک در فارسی دری و فارسی کلاسیک بوده است (مازندرانی: مرجی)، همچنین این واژه به بیشتر زبان‌های ترکی راه یافته‌است و در این زبان‌ها نیز بکار می‌رود.

معنی نسک nasak در لغت نامه دهخدا نسک. [ ن َ ] (اِ): نشک (عدس ). این کلمه به صورت نرسک و نرسنگ هم آمده. (حاشیه ٔ برهان قاطع چ معین ). نام غله ای است که به عربی عدس می گویند. (برهان قاطع). عدس. (لغت فرس اسدی ) (آنندراج ) (جهانگیری ) (اوبهی ) (دهار) (غیاث اللغات ). آنکو ز سنگ خارا آهن برون کشد نسکی ز دست تو نتواند برون کشید.

رژیم سه روزه عدسی | لاغری سریع با رژیم عدس

گر بخواهم از کسی یک مشت نسک مر مرا گوید خمش کن مرگ و جسک.مولوی (از انجمن آرا)

ارزش غذایی عدس، برای رژیم غذایی

بنا بر پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا، هر ۱۰۰ گرم از عدس خام شامل ۳۵۳ کالری انرژی است؛ همین مقدار عدس پخته ۱۱۶ کالری انرژی دارد.

عدس خام شامل ۸٪ آب، ۶۳٪ کربوهیدرات از جمله ۱۱٪ فیبر غذایی، ۲۵٪ پروتئین، و ۱٪ چربی (در جدول). عدس منبع غنی تغذیه‌ای (۲۰٪ یا بیشتر از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه یا DV) است و از تعداد زیادی مواد مغذی، شامل اسید فولیک (۱۲۰٪ DV)، ویتامین ب۱ (۷۶٪ DV)، پانتوتنیک اسید (۴۳٪ DV)، ویتامین ب۶ (۴۲٪ DV)، فسفر (۴۰٪ DV)، آهن (۵۰٪ DV)، و روی (۳۵٪)، می‌شود.

به دلیل آهن و پروتئین موجود در آن، عدس را گوشت فقرا هم می‌نامند، البته بر خلاف پروتئین‌های جانوری، عدس فاقد ویتامین ب۱۲ است.

تغذیه در ماه رمضان؛ چه خوراکی‌هایی برای سحر و افطار باید خورد؟

مقاله: رژیم سه روزه عدسی | لاغری سریع با رژیم عدس را هم بخوانید

ارزش غذایی عدس به ازای هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)

انرژی ۱٬۴۷۷ کیلوژول (۳۵۳ کیلوکالری)
کربوهیدرات
۶۳ گرم
قند ۲ گرم
فیبر خوراکی ۱۰٫۷ گرم
چربی
۱ گرم
پروتئین
۲۵ گرم
ویتامین‌ها
درصد ارزش روزانه
ویتامین (B۱)
۷۶٪

۰.۸۷ میلی‌گرم

(B۲)
۱۸٪

۰.۲۱۱ میلی‌گرم

نیاسین (B۳)
۱۷٪

۲٫۶۰۵ میلی‌گرم

پانتوتنیک اسید (B۵)
۴۳٪

۲٫۱۴ میلی‌گرم

ویتامین ب۶
۴۲٪

۰٫۵۴ میلی‌گرم

فولیک (B۹)
۱۲۰٪

۴۷۹ میکروگرم

ویتامین ث
۵٪

۴.۵ میلی‌گرم

مواد معدنی مقدار
درصد ارزش روزانه
کلسیم
۶٪

۵۶ میلی‌گرم

آهن
۵۰٪

۶٫۵ میلی‌گرم

منیزیم
۱۳٪

۴۷ میلی‌گرم

فسفر
۴۰٪

۲۸۱ میلی‌گرم

پتاسیم
۱۴٪

۶۷۷ میلی‌گرم

سدیم
۰٪

۶ میلی‌گرم

روی
۳۵٪

۳٫۳ میلی‌گرم

دیگر اجزاء مقدار
آب ۸٫۳ گرم
خواص تخم گشنیز برای لاغری و سلامتی| کاهش وزن سریع با تخم گشنیز

منبع: ویکی‌پدیا

به این نوشته امتیاز دهید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تازه ها